Členové České leasingové a finanční asociace (ČLFA) poskytly v roce 2020 firmám či domácnostem prostřednictvím leasingu a úvěrů 107,54 miliardy korun. Dalších 23,45 miliardy získali podnikatelé na financování provozu formou factoringu. Celkově tak objem nebankovního financování firem a domácností meziročně klesl o 16,9 % na 130,99 mld. Kč.
Výsledky zásadně ovlivnila opatření přijatá na potlačení koronavirové nákazy. Největší propad zaznamenali členové ČLFA během první vlny pandemie, která byla spojena s nejtvrdšími restriktivními kroky. V průběhu druhého čtvrtletí se objemy obchodů členských firem meziročně propadly o 39,3 %. V druhém pololetí se situace mírně zlepšila, a to hlavně díky letnímu a předvánočnímu rozvolnění ochranných opatření. Přesto výše financování zůstávala pod úrovní roku 2019, ve třetím čtvrtletí asociace evidovala meziroční snížení obchodů o 9,2 % a v posledním kvartále o 14,4 %.
„Za varovný údaj považujeme zejména pětinový pokles ročního objemu profinancovaných podnikatelských investic, právě ty jsou totiž nezbytné pro restart celé ekonomiky. V průběhu roku jsme proto prosazovali řešení, která mohou investiční aktivitu firem účinně stimulovat. Jedním z nich je nedávno přijaté mimořádné zrychlení odpisů u vybraných komodit včetně automobilů nebo strojů,“ říká Jiří Matula, předseda představenstva ČLFA, která sdružuje 44 předních tuzemských poskytovatelů leasingu, podnikatelských i spotřebitelských úvěrů a factoringu.
Z celkových 130,99 miliardy korun poskytnutých členy ČLFA v roce 2020 bylo 107,87 miliardy určeno na financování firemních investic a provozu a 23,12 miliardy na financování zboží a služeb pro domácnosti. Souhrnné pohledávky členů ČLFA z běžících leasingových a úvěrových kontraktů dosáhly na konci roku 261,89 miliardy korun, za rok tak mírně poklesly o 1,8 %.
Oblast financování podnikatelských investic vykázala meziroční zhoršení o 19 % při objemu 84,42 miliardy korun. Operativním leasingem bylo realizováno 21,4 % těchto investic.
Hodnota pohledávek postoupených v rámci factoringu loni dosáhla 183,46 miliardy korun, v porovnání s rokem 2019 se snížila o mírných 0,3 %. Výše prostředků poskytnutých klientům v rámci factoringu meziročně klesla o 7,5 % na 23,45 miliardy korun.
V kategorii financování domácností, které členské společnosti ČLFA poskytují formou spotřebitelských úvěrů, případně spotřebitelským leasingem, asociace zaznamenala zmenšení objemu obchodů o 17,3 % na 23,12 miliardy korun.
Členové ČLFA uzavřeli v loňském roce nejvíce kontraktů na financování aut. Na silniční dopravní prostředky poskytli 61,72 miliardy korun, o 18,5 % méně než v roce 2019. Z toho 28,43 miliardy bylo určeno na pořízení 61 185 nových osobních vozů. Objem prostředků určených na nové osobní automobily se meziročně zmenšil o 17,2 % a počet těchto vozidel poklesl o 16,2 %. Prostřednictvím produktů členů ČLFA bylo financováno 27,1 % všech nových osobních aut prvně registrovaných v České republice v roce 2020.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva