Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP volá po posílení systému konfirmačních PCR testů

První tři týdny testování ve firmách potvrdily stabilní pokles zachycených případů. Vyplývá to z dotazníkového šetření Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svazu průmyslu a dopravy, kterého se 25. až 26. března účastnilo 55 firem Sdružení reprezentujících téměř 60 % všech zaměstnanců firem sdružených v AutoSAP, tedy téměř 80 tisíc lidí.

Potvrdilo se, že automobilový průmysl umí nejen zajistit bezpečné pracovní prostředí pro své zaměstnance, ale díky zodpovědnému přístupu a odborně administrovaným testům přispívá k řešení pandemie v České republice. Jakkoli se firmám Sdružení automobilového průmyslu nastavené požadavky daří plnit, systém nadále vykazuje nedostatky, které je zapotřebí doladit. Problémem zůstává zejména doba do provedení potvrzujícího PCR testu, na který se v některých případech čeká až 5 dní.

Průměrný záchyt pozitivity v členských firmách Sdružení byl v minulém týdnu 0,5 %. Záchyt se tedy snižuje každým cyklem o 0,2 % a z téměř jednoprocentního podílu odhalených nákaz v prvním březnovém týdnu tak v mezidobí klesl téměř na polovinu. Následné PCR testy zpravidla infekci potvrdí u 80 až 90 % záchytů.

Konfirmace pomocí PCR však podle respondentů nadále zůstává nejužším místem systému. Průměrná čekací doba na potvrzující test je téměř dva a půl dne, výjimkou však nejsou případy, kdy lidé museli na potvrzení čekat až pět dní. Po tuto dobu samozřejmě musí dodržovat pravidla izolace.

„I po třech týdnech je patrné, že průmyslové podniky a zejména firmy automotive nejsou problémem, ale naopak součástí řešení. Na základě minima pozitivních záchytů, které jsou navíc jen dílčí a nikoliv klastrové, se ukazuje, že k nákaze nedochází uvnitř firem. Potvrzuje to nakonec i velmi dobrou komunikaci firem se zaměstnanci, kteří se k dodržování protipandemických opatření stavějí odpovědněji,“ komentuje výsledky šetření Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Společným jmenovatelem nejčastějších výtek je systém PCR konfirmace, na kterou musejí pozitivně testovaní často dlouho a v nejistotě čekat. Proto apelujeme na navýšení kapacit testování, což přispěje ke zkrácení lhůt nejen pro firmy, ale pro všechny občany,“ pokračuje Petzl a dodává: „Pro firmy je potíží také často nejednotný postup praktických lékařů při nařizování karantény či izolace, a prostor ke zlepšení systému je určitě také ve vyjasnění pravidel a jednotného výkladu povinností firem směrem k hygienickým stanicím.“

Většina respondentů především z řad velkých firem nadále využívá především externí poskytovatele zdravotních služeb a testy jsou tudíž administrovány odborně a výsledky jsou jednoznačné a opakovatelné. Naopak u firem do 250 testování je rovnoměrně využívána kombinace externích poskytovatelů zdravotních služeb a samotestování na pracovišti.

„Firmy k testování přistupují velmi zodpovědně, přičemž zbytečně nezatěžují systém veřejných odběrových míst. Pouze dvě menší firmy, které navíc mají své zaměstnance dislokovány po celém Česku, využívají veřejná testovací centra,“ uvádí Zdeněk Petzl.

„V případě samotestování téměř dvě třetiny firem využívají testy s cenovkou výrazně vyšší než 100 Kč, dodatečné náklady se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Pokud stát plánuje udržet tento systém delší dobu, je pro zachování kvality testování určitě na místě diskutovat o zvýšení příspěvku blíže k reálným cenám kvalitních testů,“ dodává.

Při rostoucím počtu nabízených produktů na trhu pak firmy volají po seznamu doporučených testů s ověřenou citlivostí. V dotazníku to uvedlo 84 % z nich. Především velké podniky pak deklarují svoji připravenost pomoci České republice s rychlým a efektivním očkováním, nejen pokud jde o zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky a další osoby.

29.03.2021Autodealers

Informace odjinud

Zlatý volant vstupuje do nové éry! V Praze přivítá slavného Jackyho Ickxe. Hlasovat můžete i vy

Jubilejní 50. ročník nejstaršího českého motoristického ocenění přinese mimo jiné nový koncept kategorií. Na únorové vyhlášení do Prahy dorazí i legendární Jacky Ickx, mimo jiné vítěz Dakaru, Le Mans a vicemistr formule 1.
auto.cz

Evropská unie couvá od ročních STK: Pragmatismus, nebo krátkozrakost?

Evropská unie ustupuje od plánu, který měl starší auta posílat na technickou kontrolu každý rok. Je to vítězství zdravého rozumu proti přebujelé regulaci, nebo promarněná příležitost, jak zlepšit bezpečnost i kvalitu ovzduší?
auto.cz

Nová Toyota GR GT je spíše závoďák na značkách. Má hybridní osmiválec a zakázkový skelet

Toyota po letech náznaků odhaluje GR GT, nový vrchol nabídky Gazoo Racing. Nízká silueta, celohliníkový rám a hybridní čtyřlitrový osmiválec o výkonu kolem 650 koní staví vůz na pomezí světa GT3 a běžného provozu. Na trh má dorazit spolu se závodním derivátem GR GT3 okolo roku 2027.
auto.cz

TEST Rolls-Royce Spectre Black Badge – Ve svém vlastním světě

Tisknu startovací tlačítko, elektřina zavře dveře jako od trezoru a najednou se ocitám v jiném světě. Ve světě nepřekonatelného luxusu, tlustých koberců z jehněčí vlny a perfektních ergonomických řešení, kterých se mateřská německá značka trestuhodně zbavila. Rolls-Royce Spectre Black Badge je blízký dokonalosti ve vytváření vlastního světa. Ten svět ale není pro každého – a ne kvůli téměř dvanáctimilionové cenovce.
auto.cz

Nejlevnější tesla v historii přijíždí do Česka. Stačí vám na ni méně než 900 tisíc

Americká automobilka uvádí na český trh model 3 ve verzi Standard, který se řadí mezi nejdostupnější elektromobily u nás. Zaujme nejen cenou, ale také parádní dynamikou a bohatou výbavou.
auto.cz

Realita motorů BMW N52/N53: Spolehlivé atmosférické šestiválce?

Atmosférický řadový šestiválec bývá považovaný za záruku spolehlivosti. U BMW N52 a N53 však realita ukazuje, že technická řešení, která měla být moderní a lehká, mohou po dlouhých letech znamenat vysoké servisní náklady. Často tak vysoké, že překonají hodnotu samotného vozu.
auto.cz

Nový crossover Nissanu by se mohl líbit i u nás, zatím však cestuje po Amerikách

Brazilská novinka Nissan Kait je ve skutečnosti velkým faceliftem první generace modelu Kicks. Minimálně motor by se však českým motoristům jistě líbil.
auto.cz

Faceliftované Seaty Arona a Ibiza znají české ceny. Základ je pod 400 tisíci

Seaty Ibiza a Arona mají plnit roli cenově dostupných modelů pro ty, kteří nechtějí řešit elektromobilitu ani přepálené ceníky. Jenže základ za zhruba 400 tisíc vypadal před pěti lety jinak než dnes. Srovnali jsme, o co jste tehdy nepřišli a za co si naopak připlácíte dnes.
auto.cz

Peugeot 309: Kompakt ve stínu dvěstěpětky (1. díl)

Peugeot 309 se zrodil z kompromisu a byl tak trochu outsiderem. Ani zákazníci jej nepřijali s nadšením, obchodní výsledky ale nebyly tak špatné...
auto.cz

Zemřel Theodor Pištěk. Oscarový umělec, technik i testovací jezdec

Theodor Pištěk patřil mezi nejvýraznější výtvarníky své generace v Československu a později v Česku. Byl malířem, scénografickým výtvarníkem a zároveň mužem s hlubokou vášní pro auta – závodil, studoval techniku automobilů a uměl to promítnout do svého umění.
auto.cz

Toyota Mirai vyráží do modelového roku 2026. Nadále vzdoruje elektromobilům

Zatímco většina automobilek od vodíku ustupuje, Toyota Mirai 2026 dál nabízí alternativu k bateriovým elektromobilům. Luxusní sedan na platformě GA-L s pohonem zadních kol má elektromotor o výkonu 136 kW a dojezd okolo 650 km. 
auto.cz

Obří evropská investice do elektromobility! Španělsko jde proti proudu

Španělsko připravuje velkou ofenzivu v elektromobilitě, v roce 2026 do ní investuje kolem 1,3 miliardy eur (zhruba 31,4 miliardy Kč). To pravděpodobně ovlivní i zbytek Evropy.
auto.cz

Vodíkové taxi či policejní vůz? Toyota testuje novou crown v náročném provozu

Toyota dodá celkem 200 vodíkových crown pro taxislužbu v Tokiu. Už nějakou dobu vodíkové crowny jezdí také jako policejní auta ve Fukušimě.
auto.cz

Předplacený servis Škoda Auto: Jasné náklady, delší jistota. I pro starší vozy!

Automobil uživatelé drží stále déle, tak se vyplatí myslet i na roky příští. Pomoci může předplacený servis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.