Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP volá po posílení systému konfirmačních PCR testů

První tři týdny testování ve firmách potvrdily stabilní pokles zachycených případů. Vyplývá to z dotazníkového šetření Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svazu průmyslu a dopravy, kterého se 25. až 26. března účastnilo 55 firem Sdružení reprezentujících téměř 60 % všech zaměstnanců firem sdružených v AutoSAP, tedy téměř 80 tisíc lidí.

Potvrdilo se, že automobilový průmysl umí nejen zajistit bezpečné pracovní prostředí pro své zaměstnance, ale díky zodpovědnému přístupu a odborně administrovaným testům přispívá k řešení pandemie v České republice. Jakkoli se firmám Sdružení automobilového průmyslu nastavené požadavky daří plnit, systém nadále vykazuje nedostatky, které je zapotřebí doladit. Problémem zůstává zejména doba do provedení potvrzujícího PCR testu, na který se v některých případech čeká až 5 dní.

Průměrný záchyt pozitivity v členských firmách Sdružení byl v minulém týdnu 0,5 %. Záchyt se tedy snižuje každým cyklem o 0,2 % a z téměř jednoprocentního podílu odhalených nákaz v prvním březnovém týdnu tak v mezidobí klesl téměř na polovinu. Následné PCR testy zpravidla infekci potvrdí u 80 až 90 % záchytů.

Konfirmace pomocí PCR však podle respondentů nadále zůstává nejužším místem systému. Průměrná čekací doba na potvrzující test je téměř dva a půl dne, výjimkou však nejsou případy, kdy lidé museli na potvrzení čekat až pět dní. Po tuto dobu samozřejmě musí dodržovat pravidla izolace.

„I po třech týdnech je patrné, že průmyslové podniky a zejména firmy automotive nejsou problémem, ale naopak součástí řešení. Na základě minima pozitivních záchytů, které jsou navíc jen dílčí a nikoliv klastrové, se ukazuje, že k nákaze nedochází uvnitř firem. Potvrzuje to nakonec i velmi dobrou komunikaci firem se zaměstnanci, kteří se k dodržování protipandemických opatření stavějí odpovědněji,“ komentuje výsledky šetření Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Společným jmenovatelem nejčastějších výtek je systém PCR konfirmace, na kterou musejí pozitivně testovaní často dlouho a v nejistotě čekat. Proto apelujeme na navýšení kapacit testování, což přispěje ke zkrácení lhůt nejen pro firmy, ale pro všechny občany,“ pokračuje Petzl a dodává: „Pro firmy je potíží také často nejednotný postup praktických lékařů při nařizování karantény či izolace, a prostor ke zlepšení systému je určitě také ve vyjasnění pravidel a jednotného výkladu povinností firem směrem k hygienickým stanicím.“

Většina respondentů především z řad velkých firem nadále využívá především externí poskytovatele zdravotních služeb a testy jsou tudíž administrovány odborně a výsledky jsou jednoznačné a opakovatelné. Naopak u firem do 250 testování je rovnoměrně využívána kombinace externích poskytovatelů zdravotních služeb a samotestování na pracovišti.

„Firmy k testování přistupují velmi zodpovědně, přičemž zbytečně nezatěžují systém veřejných odběrových míst. Pouze dvě menší firmy, které navíc mají své zaměstnance dislokovány po celém Česku, využívají veřejná testovací centra,“ uvádí Zdeněk Petzl.

„V případě samotestování téměř dvě třetiny firem využívají testy s cenovkou výrazně vyšší než 100 Kč, dodatečné náklady se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Pokud stát plánuje udržet tento systém delší dobu, je pro zachování kvality testování určitě na místě diskutovat o zvýšení příspěvku blíže k reálným cenám kvalitních testů,“ dodává.

Při rostoucím počtu nabízených produktů na trhu pak firmy volají po seznamu doporučených testů s ověřenou citlivostí. V dotazníku to uvedlo 84 % z nich. Především velké podniky pak deklarují svoji připravenost pomoci České republice s rychlým a efektivním očkováním, nejen pokud jde o zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky a další osoby.

29.03.2021Autodealers

Informace odjinud

Fiat Panda 141 (1980-2003): Kontejner na kolech

První generace Pandy byla opravdovou lidovkou, která si na nic nehrála. Vynikala strohostí vně i uvnitř. Přesto, nebo spíše právě proto vydržela ve výrobě celých třiadvacet let...
auto.cz

Nejsledovanější videa roku 2025: Martin Vaculík vítězí na celé čáře

Z desítek videí, která jste si u nás mohli pustit, na počet shlédnutí drtivě vyhrál kousek Martina Vaculíka. Zájem však byl i o výcvik na řidičák či modernizovanou Škodu Enyaq.
auto.cz

Číňané zamíří do Le Mans. Půjdou se tam ztrapnit, nebo zazáří?

Čínská automobilka Chery se velmi pravděpodobně stane první značkou z druhé nejlidnatější země světa, která se zúčastní legendárního vytrvalostního závodu ve francouzském Le Mans.
auto.cz

Na českých kruhových objezdech můžete vidět zvláštní ozdoby. Tady jsou ty nejlepší!

Sokola, medvěda, volavky, raka, kapra, sochu Svobody nebo lahev rumu. To všechno můžete potkat na českých kruhových objezdech. Podívali jsme se na ozdoby okružních křižovatek podrobněji.
auto.cz

Obří zakázka pro Tatru Defence Systems. Na Slovensko dodá auta až za 25 miliard

Česká automobilka uzavřela se slovenskou stranou obří smlouvu na dodávky téměř 1300 nákladních automobilů. K zakázce se mohou přidat i další státy, výsledný objem tudíž může ještě narůst.
auto.cz

Registrace elektromobilů v Evropě dramaticky rostou. Jejich podíl je však stále nízký

V listopadu bylo v Evropě zaregistrováno meziročně o 44 procent více elektrických aut. Ačkoliv se měsíční přírůstky letos pravidelně výrazně překračují 100 tisíc aut, přesto je jejich význam nadále spíše okrajový.
auto.cz

Ford skončil s výrobou americké verze SUV Kuga. Přímého nástupce neplánuje

Americká automobilka v půlce prosince ukončila výrobu oblíbeného kompaktního SUV Escape, který je zámořským sourozencem „našeho“ modelu Kuga. Ford se chce zaměřit na jiné vozy, tamní dealeři ovšem mají strach.
auto.cz

Poslední rozloučení s božskou Alpine A110 S: Na tohle auto nikdy nezapomenu!

Lehké sporťáky s motory uprostřed jsou druh na vyhynutí. Jsem rád, že jsem se stihl projet v božské Alpine A110 ještě dříve, než její výroba skončí.
auto.cz

Šroub, který nikdo jiný nepovolí? S vychytávkou od BMW si vesnický opravář neporadí

BMW si patentovalo šroub s hlavou ve tvaru svého loga. Další rána pro každého, kdo nechce jezdit se svým autem výhradně do značkového servisu. S příchodem aut, která stojí především na softwaru, to ale bude ten nejmenší problém.
auto.cz

Masivní výpadek elektřiny v San Francisku zastavil robotické taxíky. Tudy cesta zatím nevede

V ulicích San Franciska v uplynulých dnech zavládl chaos, kterému napomohly i desítky nehybných robotických taxi Waymo, které se kvůli výpadku elektřiny zastavily uprostřed silnic.
auto.cz

TEST Opel Frontera Hybrid 1.2 Turbo Hit – Nenechte se ošálit

Sourozenec Fiatu Grande Panda se u Opelu jmenuje Frontera. Nabízí se s dvěma pohonnými jednotkami. Vedle elektrické verze můžete mít také mild-hybrid s přeplňovanou dvanáctistovkou, kterou jsme vyzkoušeli.
auto.cz

Vyrobili poslední jaguar se spalovacím motorem. Nástupce má 1000 koní a prý jezdí skvěle

Jaguar tiše ukončil výrobu posledního modelu se spalovacím motorem. Bez rozluček a bez symbolických gest. Od této chvíle značka staví celou svou budoucnost výhradně na elektromobilech. První novináři se už první a značně kontroverzní novinkou svezli.
auto.cz

Proč barvy na semaforu vidíme za všech světelných podmínek? Poděkujme Francouzům

Světelné semafory používáme na silnicích zcela běžně. Na první pohled vypadají jako obyčejná barevná světla. Ve skutečnosti se ale za nimi ukrývá speciální optika.
auto.cz

Videotest brutálního BMW M5 Touring: Jiná osobnost, ale cílovku si najde

BMW už dávno oznámilo, že se nehodlá zbavovat spalovacích motorů. Do budoucna to ale znamená, že v autě nemusí být samy. Jak funguje moderní plug-in hybrid v ostrém modelu M5, jsme se podívali ve videu.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.