Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP volá po posílení systému konfirmačních PCR testů

První tři týdny testování ve firmách potvrdily stabilní pokles zachycených případů. Vyplývá to z dotazníkového šetření Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svazu průmyslu a dopravy, kterého se 25. až 26. března účastnilo 55 firem Sdružení reprezentujících téměř 60 % všech zaměstnanců firem sdružených v AutoSAP, tedy téměř 80 tisíc lidí.

Potvrdilo se, že automobilový průmysl umí nejen zajistit bezpečné pracovní prostředí pro své zaměstnance, ale díky zodpovědnému přístupu a odborně administrovaným testům přispívá k řešení pandemie v České republice. Jakkoli se firmám Sdružení automobilového průmyslu nastavené požadavky daří plnit, systém nadále vykazuje nedostatky, které je zapotřebí doladit. Problémem zůstává zejména doba do provedení potvrzujícího PCR testu, na který se v některých případech čeká až 5 dní.

Průměrný záchyt pozitivity v členských firmách Sdružení byl v minulém týdnu 0,5 %. Záchyt se tedy snižuje každým cyklem o 0,2 % a z téměř jednoprocentního podílu odhalených nákaz v prvním březnovém týdnu tak v mezidobí klesl téměř na polovinu. Následné PCR testy zpravidla infekci potvrdí u 80 až 90 % záchytů.

Konfirmace pomocí PCR však podle respondentů nadále zůstává nejužším místem systému. Průměrná čekací doba na potvrzující test je téměř dva a půl dne, výjimkou však nejsou případy, kdy lidé museli na potvrzení čekat až pět dní. Po tuto dobu samozřejmě musí dodržovat pravidla izolace.

„I po třech týdnech je patrné, že průmyslové podniky a zejména firmy automotive nejsou problémem, ale naopak součástí řešení. Na základě minima pozitivních záchytů, které jsou navíc jen dílčí a nikoliv klastrové, se ukazuje, že k nákaze nedochází uvnitř firem. Potvrzuje to nakonec i velmi dobrou komunikaci firem se zaměstnanci, kteří se k dodržování protipandemických opatření stavějí odpovědněji,“ komentuje výsledky šetření Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Společným jmenovatelem nejčastějších výtek je systém PCR konfirmace, na kterou musejí pozitivně testovaní často dlouho a v nejistotě čekat. Proto apelujeme na navýšení kapacit testování, což přispěje ke zkrácení lhůt nejen pro firmy, ale pro všechny občany,“ pokračuje Petzl a dodává: „Pro firmy je potíží také často nejednotný postup praktických lékařů při nařizování karantény či izolace, a prostor ke zlepšení systému je určitě také ve vyjasnění pravidel a jednotného výkladu povinností firem směrem k hygienickým stanicím.“

Většina respondentů především z řad velkých firem nadále využívá především externí poskytovatele zdravotních služeb a testy jsou tudíž administrovány odborně a výsledky jsou jednoznačné a opakovatelné. Naopak u firem do 250 testování je rovnoměrně využívána kombinace externích poskytovatelů zdravotních služeb a samotestování na pracovišti.

„Firmy k testování přistupují velmi zodpovědně, přičemž zbytečně nezatěžují systém veřejných odběrových míst. Pouze dvě menší firmy, které navíc mají své zaměstnance dislokovány po celém Česku, využívají veřejná testovací centra,“ uvádí Zdeněk Petzl.

„V případě samotestování téměř dvě třetiny firem využívají testy s cenovkou výrazně vyšší než 100 Kč, dodatečné náklady se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Pokud stát plánuje udržet tento systém delší dobu, je pro zachování kvality testování určitě na místě diskutovat o zvýšení příspěvku blíže k reálným cenám kvalitních testů,“ dodává.

Při rostoucím počtu nabízených produktů na trhu pak firmy volají po seznamu doporučených testů s ověřenou citlivostí. V dotazníku to uvedlo 84 % z nich. Především velké podniky pak deklarují svoji připravenost pomoci České republice s rychlým a efektivním očkováním, nejen pokud jde o zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky a další osoby.

29.03.2021Autodealers

Informace odjinud

Nový Volkswagen T-Roc má po české premiéře. Tohle všechno byste o něm měli vědět

Druhé vydání t-rocu jsme měli možnost vidět už před letními prázdninami. Nyní poté, co dorazil do české kotliny, jsme si jej krátce vyzkoušeli na silnicích v okolí Miličína. Co nabízí nová generace nejprodávanějšího modelu skupiny VW?
auto.cz

Šroubky místo lepidla. Mercedes-Benz zlepšuje udržitelnost snazšími opravami

Poškození malé části dílu často znamená nutnost výměny celého kusu, což není zrovna ekologické. Mercedes-Benz to navrhuje změnit.
auto.cz

Korejské BMW slaví 30 let. Limitky M2 či M5 navrhli sami fanoušci

Pětice speciálních edic omezených výrobou na pouhých pár kusů je výsledkem návrhů fanoušků značky. Automobilka konfigurátorovou akci, z nichž vzešly, uspořádala k příležitosti oslav 30. výročí na jihokorejském trhu. Tomu také všechny kusy zůstanou.
auto.cz

Renault končí s Mobilize, nástupci twizy se přestanou vyrábět

Divize Mobilize končí a elektrické čtyřkolky Duo a Bento tak jdou k ledu. Aktivity spojené s nabíjením doma i na cestách, které byly hlavním účelem této odnože skupiny Renault, zůstanou, jen budou fungovat pod jinou hlavičkou.
auto.cz

TEST Kia xCeed 1.6 T-GDI 7DCT Steel Edition – Analog s novým srdcem

Po plejádě aut s obřími displeji a elektrifikovanými pohony jsme po čase zase usedli za volant vozu, který nás byť jen na chvíli vrátit do nedávné minulosti. A návrat to byl krásný.
auto.cz

Spalovací motory zachráněny? EK chce zrušit zákaz, zas tak moc se ale neradujme

Auta se spalovacími motory se budou smět v EU prodávat i po roce 2035, projde-li čerstvě představený návrh Evropské komise. S největší pravděpodobností však půjde o plug-in hybridy a elektromobily s prodlužovačem dojezdu. Pravidla se také zpřísnila jinde.
auto.cz

Nejprodávanější elektrický pick-up končí. Nahradí ho rozumnější řešení

V některých segmentech to elektromobily nemají snadné. Elektrické pick-upy se už nějakou dobu prodávají, zatím žádný se ale nedočkal opravdové popularity. Teď končí ten vůbec nejprodávanější a jeho náhradník se vrátí ke spalovacímu motoru.
auto.cz

První Volkswagen bez volantu? Novinka už vozí lidi v německých ulicích

Auta bez volantu jsou zatím pro většinu světa vzdálenou budoucností. První takové robotaxi už začal zkoušet Volkswagen, zatím ale jen ve velmi omezeném provozu. Vlastní komerční robotaxíky ale německá automobilka spustí již brzy.
auto.cz

Do Česka míří nový konkurent Škody Enyaq. Projeli jsme překvapivý Deepal S05

Na českém trhu letos nastal pořádný zmatek, protože tolik nových značek jsme naposledy mohli uvítat na počátku 90. let. V příštím roce to zkusí další a mezi ty ambicióznější patří Changan, který se uvede konkurentem pro Škodu Enyaq. SUV Deepal S05 jsme si už na pár dní půjčili a dokázalo překvapit.
auto.cz

Hanomag 2/10 PS „Kommissbrot“ (1924–1928): Trochu plechu, trochu lak

Hanomag 2/10 PS byl malý lidový dvoumístný automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol jednoválcovým čtyřtaktním motorem s objemem 0,5 litru. Prodával se v otevřené a zavřené verzi a v Berlíně sloužil i jako taxi.
auto.cz

BYD už neví, čím by šokoval svět. Na své nejdražší SUV hodil palmu, tady je výsledek

Bezpečnost nebývala silnou stránkou čínských vozů, což se ale v posledních letech změnilo. Dnes je naopak odolnost jedním z velkých marketingových taháků, což vede i k bizarním testům. Jeden takový udělal BYD se svým drahým SUV a velikou palmou.
auto.cz

Lidé z generace Z jsou nejméně důvěryhodnými řidiči. Jen o věku to ale není

Kdo řídí lépe, mladí nebo staří? A v jak vysokém věku je vhodné s řízením auta skončit? Nejen na to odpovídají respondenti z řady řidičů po celém světě.
auto.cz

Škoda Fabia RS se může vrátit. Závisí to na těch nejdůležitějších lidech

Na návrat ostré fabie čekají fanoušci už mnoho let. V blízké budoucnosti by se mohli konečně dočkat, zní z Británie.
auto.cz

Ikonický dvoumístný Smart se vrací! A myslí při tom hlavně na Evropu

Malý dvoumístný Smart je jednou z ikon evropského automobilového průmyslu, poslední však vznikl loni. Nástupce se už chystá a je prý v posledním stádiu vývoje. Smart vůbec poprvé ukázal také fotky zamaskovaného prototypu, které ukazují známé proporce.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.