Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP volá po posílení systému konfirmačních PCR testů

První tři týdny testování ve firmách potvrdily stabilní pokles zachycených případů. Vyplývá to z dotazníkového šetření Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svazu průmyslu a dopravy, kterého se 25. až 26. března účastnilo 55 firem Sdružení reprezentujících téměř 60 % všech zaměstnanců firem sdružených v AutoSAP, tedy téměř 80 tisíc lidí.

Potvrdilo se, že automobilový průmysl umí nejen zajistit bezpečné pracovní prostředí pro své zaměstnance, ale díky zodpovědnému přístupu a odborně administrovaným testům přispívá k řešení pandemie v České republice. Jakkoli se firmám Sdružení automobilového průmyslu nastavené požadavky daří plnit, systém nadále vykazuje nedostatky, které je zapotřebí doladit. Problémem zůstává zejména doba do provedení potvrzujícího PCR testu, na který se v některých případech čeká až 5 dní.

Průměrný záchyt pozitivity v členských firmách Sdružení byl v minulém týdnu 0,5 %. Záchyt se tedy snižuje každým cyklem o 0,2 % a z téměř jednoprocentního podílu odhalených nákaz v prvním březnovém týdnu tak v mezidobí klesl téměř na polovinu. Následné PCR testy zpravidla infekci potvrdí u 80 až 90 % záchytů.

Konfirmace pomocí PCR však podle respondentů nadále zůstává nejužším místem systému. Průměrná čekací doba na potvrzující test je téměř dva a půl dne, výjimkou však nejsou případy, kdy lidé museli na potvrzení čekat až pět dní. Po tuto dobu samozřejmě musí dodržovat pravidla izolace.

„I po třech týdnech je patrné, že průmyslové podniky a zejména firmy automotive nejsou problémem, ale naopak součástí řešení. Na základě minima pozitivních záchytů, které jsou navíc jen dílčí a nikoliv klastrové, se ukazuje, že k nákaze nedochází uvnitř firem. Potvrzuje to nakonec i velmi dobrou komunikaci firem se zaměstnanci, kteří se k dodržování protipandemických opatření stavějí odpovědněji,“ komentuje výsledky šetření Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Společným jmenovatelem nejčastějších výtek je systém PCR konfirmace, na kterou musejí pozitivně testovaní často dlouho a v nejistotě čekat. Proto apelujeme na navýšení kapacit testování, což přispěje ke zkrácení lhůt nejen pro firmy, ale pro všechny občany,“ pokračuje Petzl a dodává: „Pro firmy je potíží také často nejednotný postup praktických lékařů při nařizování karantény či izolace, a prostor ke zlepšení systému je určitě také ve vyjasnění pravidel a jednotného výkladu povinností firem směrem k hygienickým stanicím.“

Většina respondentů především z řad velkých firem nadále využívá především externí poskytovatele zdravotních služeb a testy jsou tudíž administrovány odborně a výsledky jsou jednoznačné a opakovatelné. Naopak u firem do 250 testování je rovnoměrně využívána kombinace externích poskytovatelů zdravotních služeb a samotestování na pracovišti.

„Firmy k testování přistupují velmi zodpovědně, přičemž zbytečně nezatěžují systém veřejných odběrových míst. Pouze dvě menší firmy, které navíc mají své zaměstnance dislokovány po celém Česku, využívají veřejná testovací centra,“ uvádí Zdeněk Petzl.

„V případě samotestování téměř dvě třetiny firem využívají testy s cenovkou výrazně vyšší než 100 Kč, dodatečné náklady se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Pokud stát plánuje udržet tento systém delší dobu, je pro zachování kvality testování určitě na místě diskutovat o zvýšení příspěvku blíže k reálným cenám kvalitních testů,“ dodává.

Při rostoucím počtu nabízených produktů na trhu pak firmy volají po seznamu doporučených testů s ověřenou citlivostí. V dotazníku to uvedlo 84 % z nich. Především velké podniky pak deklarují svoji připravenost pomoci České republice s rychlým a efektivním očkováním, nejen pokud jde o zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky a další osoby.

29.03.2021Autodealers

Informace odjinud

Hyundai Tucson přichází jako plug-in hybrid. Nošovická novinka se vejde do 900.000 Kč

Plug-in hybridní derivát Hyundaie Tucson kombinuje benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI s elektromotorem o celkovém výkonu 195 kW.
auto.cz

BMW slibuje první vůz s revolučními solid-state bateriemi do roku 2025

Technologie baterií s pevným elektrolytem, označovaných jako solid-state bateries, bude klíčovým prvkem pro elektrifikaci celého automobilového průmyslu.
auto.cz

Tank je nová čínská značka luxusních offroadů. Představuje už hned tři modely

Čínská automobilka Great Wall na trh uvádí novou značku Tank zaměřenou na luxusní offroady. Na právě probíhajícím šanghajském autosalonu představuje hned tři modely.
auto.cz

Policie bude ve středu na 800 místech v Česku měřit rychlost

Na přibližně 800 místech po celém Česku bude policie ve středu 21. dubna kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální povolenou rychlost jízdy. Lokality vybrali policisté i veřejnost.
auto.cz

Znáte tento kousek z historie Škody? Podívejte se, jak by vypadal dnes

Retro frčí a automobilky si to moc dobře uvědomují. Celá řada výrobců už našla inspiraci ve své košaté historii. Jak by podobný krok vypadal v podání Škody?
auto.cz

Motoristická poradna: Karavaning mimo sezónu má svá pravidla. Víte, co byste neměli dělat?

Cestování s karavanem rozhodně není jen záležitostí prosluněných letních měsíců, vyrazit můžete i v zimě. Myslete však na jisté zásady.
auto.cz

Čínský bestseller Mini EV přišel o střechu, zřejmě nabídne i lepší dojezd

Populární čínský mini-elektromobil, který je pod označením Dartz Freeze Nikrob nově dostupný i v Evropě, přijíždí v otevřené verzi Cabrio. A zřejmě nabídne i několik zajímavých vylepšení.
auto.cz

Great Wall Cannon Baja Snake chce být čínským Raptorem, něco mu ale chybí

Populární čínský pick-up prošel výraznou úpravou, na které se podílela i známá společnost Shelby.
auto.cz

Aston Martin a jeho plány pro nejbližší léta: Upravená Valhalla, hybridní DBX i facelift DB11

Britská automobilka se potýkala s finančními potížemi, jsou snad již vyřešeny, a tak se čile pracuje na novinkách. A v Gaydonu se toho chystá hodně zajímavého.
auto.cz

Nafukovací nárazníky nejsou žádné sci-fi, Apple na ně má patent

Unikátní mechanismus za předním nárazníkem by měl usnadnit parkování, vytvářet jedinečný vzhled a minimalizovat zranění či poškození. Pokud by se tedy někdy dostal do výroby.
auto.cz

BMW M3 už brzy pořídíte se čtyřkolkou. Co prozradilo o své technice?

Nová generace BMW M3 na trh dorazila jako ryzí zadokolka. Už brzy ji však pořídíte i s pohonem všech kol, stejně jako odvozený model M4.
auto.cz

Začátek motorkářské sezóny přinesl rekordní počet tragických nehod

První týdny letošní motorkářské sezóny sice poznamenalo dočasné omezení cestování, přesto již počet dopravních nehod s tragickými následky překonal předešlé roky.
auto.cz

Ora Punk Cat je čínská napodobenina klasického Brouka s extravagantním interiérem

Čínská značka Ora představila dvě zajímavé novinky. Zatímco jedna výrazně připomíná klasický Volkswagen Brouk, druhá v nás vyvolává myšlenky na vozy Porsche.
auto.cz

Ford odhalil nový Evos. Podobné auto by mohlo nahradit Mondeo

V březnu automobilka Ford prozradila, že současné evropské Mondeo se bude ve španělské továrně vyrábět už jen do března 2022. A je pravděpodobné, že nová generace už nebude. 
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.