První tři týdny testování ve firmách potvrdily stabilní pokles zachycených případů. Vyplývá to z dotazníkového šetření Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svazu průmyslu a dopravy, kterého se 25. až 26. března účastnilo 55 firem Sdružení reprezentujících téměř 60 % všech zaměstnanců firem sdružených v AutoSAP, tedy téměř 80 tisíc lidí.
Potvrdilo se, že automobilový průmysl umí nejen zajistit bezpečné pracovní prostředí pro své zaměstnance, ale díky zodpovědnému přístupu a odborně administrovaným testům přispívá k řešení pandemie v České republice. Jakkoli se firmám Sdružení automobilového průmyslu nastavené požadavky daří plnit, systém nadále vykazuje nedostatky, které je zapotřebí doladit. Problémem zůstává zejména doba do provedení potvrzujícího PCR testu, na který se v některých případech čeká až 5 dní.
Průměrný záchyt pozitivity v členských firmách Sdružení byl v minulém týdnu 0,5 %. Záchyt se tedy snižuje každým cyklem o 0,2 % a z téměř jednoprocentního podílu odhalených nákaz v prvním březnovém týdnu tak v mezidobí klesl téměř na polovinu. Následné PCR testy zpravidla infekci potvrdí u 80 až 90 % záchytů.
Konfirmace pomocí PCR však podle respondentů nadále zůstává nejužším místem systému. Průměrná čekací doba na potvrzující test je téměř dva a půl dne, výjimkou však nejsou případy, kdy lidé museli na potvrzení čekat až pět dní. Po tuto dobu samozřejmě musí dodržovat pravidla izolace.
„I po třech týdnech je patrné, že průmyslové podniky a zejména firmy automotive nejsou problémem, ale naopak součástí řešení. Na základě minima pozitivních záchytů, které jsou navíc jen dílčí a nikoliv klastrové, se ukazuje, že k nákaze nedochází uvnitř firem. Potvrzuje to nakonec i velmi dobrou komunikaci firem se zaměstnanci, kteří se k dodržování protipandemických opatření stavějí odpovědněji,“ komentuje výsledky šetření Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
„Společným jmenovatelem nejčastějších výtek je systém PCR konfirmace, na kterou musejí pozitivně testovaní často dlouho a v nejistotě čekat. Proto apelujeme na navýšení kapacit testování, což přispěje ke zkrácení lhůt nejen pro firmy, ale pro všechny občany,“ pokračuje Petzl a dodává: „Pro firmy je potíží také často nejednotný postup praktických lékařů při nařizování karantény či izolace, a prostor ke zlepšení systému je určitě také ve vyjasnění pravidel a jednotného výkladu povinností firem směrem k hygienickým stanicím.“
Většina respondentů především z řad velkých firem nadále využívá především externí poskytovatele zdravotních služeb a testy jsou tudíž administrovány odborně a výsledky jsou jednoznačné a opakovatelné. Naopak u firem do 250 testování je rovnoměrně využívána kombinace externích poskytovatelů zdravotních služeb a samotestování na pracovišti.
„Firmy k testování přistupují velmi zodpovědně, přičemž zbytečně nezatěžují systém veřejných odběrových míst. Pouze dvě menší firmy, které navíc mají své zaměstnance dislokovány po celém Česku, využívají veřejná testovací centra,“ uvádí Zdeněk Petzl.
„V případě samotestování téměř dvě třetiny firem využívají testy s cenovkou výrazně vyšší než 100 Kč, dodatečné náklady se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Pokud stát plánuje udržet tento systém delší dobu, je pro zachování kvality testování určitě na místě diskutovat o zvýšení příspěvku blíže k reálným cenám kvalitních testů,“ dodává.
Při rostoucím počtu nabízených produktů na trhu pak firmy volají po seznamu doporučených testů s ověřenou citlivostí. V dotazníku to uvedlo 84 % z nich. Především velké podniky pak deklarují svoji připravenost pomoci České republice s rychlým a efektivním očkováním, nejen pokud jde o zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky a další osoby.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva