Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Aquaplaning: Co to je, příčiny vzniku a co při něm dělat

Řidiči se často ptají, co je to vlastně aquaplaning nebo co při aquaplaningu dělat. Jde o situaci, kdy pneumatiky přestanou odvádět vodu a vozidlo začne klouzat po vodním filmu.
auto.cz

Lexus LBX můžete mít už za 639.000 Kč. U ostatních modelů ušetříte až stovky tisíc korun

Tuzemské zastoupení japonské značky začátkem října spustí další Lexus Business Week, v jehož rámci přináší stotisícové slevy na vybrané modely.
auto.cz

Čínské Chery rázně vstupuje do Česka. Hybridní SUV Tiggo 4 stojí méně než 600 tisíc

Automobilka Chery zveřejnila české ceníky svých modelů, které proti nejen evropské konkurenci bojuje nejen agresivní cenovou politikou, ale též elektrifikovanými pohony.
auto.cz

Blíží se nová Toyota Corolla? Únik prozrazuje starou techniku s novým vzhledem

Jedno z nejprodávanějších aut světa se vyrábí už ve dvanácté generaci, která pomalu začíná přesluhovat. Náhrada se už tedy jistě blíží, jak bude vypadat, můžeme zatím pouze spekulovat. Něco ale prozrazuje únik novinky z Číny.
auto.cz

První elektrické SUV od Mitsubishi má známé jméno i povědomý vzhled. Chlubí se velkou baterií

Mitsubishi Eclipse Cross otevírá novou kapitolu japonské značky v Evropě. Elektrický crossover nabídne špičkovou výbavu, rychlé nabíjení, posuvná zadní sedadla a až 1.670 litrů zavazadlového prostoru.
auto.cz

JLR už přes dva týdny nevyrábí. Jeho systémy zcela skolil útok hackerů

U automobilek je i pár minut výpadku linky bráno jako obrovský problém, který vede k obrovským ztrátám. Britský JLR se po útoku hackerů s podobným výpadkem potýká už přes dva týdny a stále nenalezl řešení.
auto.cz

Ford Mustang pro rok 2026 dorazil na český trh. Hledat konkurenci je těžké

Legenda mezi sportovními vozy se v Česku prodává od 1.504.900 Kč. Kabriolet, automatická převodovka i verze Dark Horse přidávají další příplatek, ale zachovávají ryzí charakter Mustangu.
auto.cz

Toyota uvedla svůj nejdražší model. Stojí přes 4 miliony a jede max 80 km/h

U aut za více než čtyři miliony očekáváme luxus a také pořádný výkon. Nejdražší Toyota nenabídne nic z toho, rozhodně ale bude exkluzivní. Novinka nazvaná e-Palette má totiž velmi specifické zaměření.
auto.cz

Uložené, nebo všechny přijímané stanice? Nastavení triviálně jen vypadá

Některá auta umožňují nastavit, zda tlačítka na volantu budou procházet všemi přijímanými stanicemi rádia, nebo jen těmi uloženými. Pomozte mi pochopit, proč by někdo chtěl procházet desítky přijímaných místo hrstky těch, které rád poslouchá.
auto.cz

Retro superbike, největší dacia i veterán Fiat: Nový Svět motorů už ve čtvrtek na Nova Action!

Třetí díl podzimní řady Světa motorů se blíží. Co v něm uvidíte?
auto.cz

Po dekádách vznikl nový Packard! Luxusní sedan má nezvyklý příběh

Vyloženě luxusní značky jsou dnes převážně evropskou záležitostí, dříve však existovaly i v Americe. Jednou z nejúspěšnějších býval Packard, který ale nepřežil příliš dlouho po druhé světové válce. Přesto se právě ukázal nový vůz se značkou Packard, a to s dost nezvyklým příběhem.
auto.cz

Tato Toyota Land Cruiser je vzácnější než kdejaké ferrari. Oslavuje vítězství na Dakaru

Japonská automobilka na domácím trhu uvede ultra vzácnou edici svého legendárného offroadu, která vznikla jako oslava letošního vítězství ve vytrvalostním podniku Dakar.
auto.cz

Tesla má zaplatit téměř 5 miliard za smrtelnou nehodu. Soudí se dál

Řidič Tesly Model S se přiznal k vině na smrtelné nehodě z roku 2019, soud přesto přiřkl automobilce třetinu viny a nařídil zaplatit astronomickou sumu. Automobilka žádá další soudní proces.
auto.cz

Kia představila K4 pro Evropu. Zatím bude se dvěma motory

Nový model K4 korejské automobilky je znám už od loňského roku. Až dosud se ale nabízel jen na vybraných zahraničních trzích. Nyní už známe i evropskou verzi.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.