Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Martin Vaculík porovnal benzinové a elektrické Audi A6. Teď už si je nespletete!

Podobné, a přesto úplně jiné - nějak tak by šla ve zkratce popsat situace v nabídce současné generace Audi A6. Tak si v tom pojďme udělat jasno.
auto.cz

Škoda Auto do konce roku otevře první dva showroomy v Saúdské Arábii

Škoda Auto oficiálně vstoupila na saúdskoarabský trh. Ve spolupráci s místní firmou Samaco Motors do konce roku otevře showroomy o rozloze přes 1200 metrů čtverečních v Džiddě a Al-Chubaru, v roce 2026 bude následovat prodejní místo v hlavním městě Rijádu. Nabídka zahrnuje model Octavia a SUV Kushaq, Karoq a Kodiaq. Následovat budou modely Superb a Superb Combi. V roce 2026 rozšíří portfolio kompaktní sedan Slavia. Firma o tom dnes informovala ČTK.
auto.cz

Volkswagen Amarok se mění v pána temnoty. Využívá jen silné motory a tmavé barvy

Edice Dark Label dává Volkswagenu Amarok úplně jinou tvář. Matná černá kola, zatmavená skla, detaily v tmavých odstínech a silné TDI nebo TSI motory z něj dělají pickup, který zvládne práci, ale neztratí se ani před sportovním centrem či na horách.
auto.cz

Honba za papírovým dojezdem se mění v slepou uličku. Skoro nikdo nemá o velké baterie zájem

Tisíc kilometrů na jedno nabití zní jako sen, v praxi je to ale spíš drahý přepych. Data společnosti Nio ukazují, že drtivá většina uživatelů dává přednost menším a levnějším bateriím, zatímco 150kWh pack skončil po pár stovkách kusů. Výrobce proto mění strategii a soustředí se na infrastrukturu.
auto.cz

Bednář pracuje rukama, Vaculík se tomu skoro vyhne a investor driftuje: Nový díl Světa motorů už zítra!

Nový Svět motorů je plný elektrických aut, ale Martin Vaculík s Markem Bednářem je berou daleko mimo jejich komfortní zónu. Také se dozvíme, jak jezdí nový Renault Austral či jak funguje aplikace do mobilu, která hodnotí, jak řídíte.
auto.cz

Nový Volkswagen T-Roc se prý dočká ostré verze R. A má mít všechno, co k tomu patří

Nový Volkswaagen T-Roc je už v předprodeji jako 48V mild-hybrid o výkonu 85 a 110 kW, přičemž první dodávky jsou naplánovány na přelom roku. Zahraniční zdroje zároveň naznačují příchod ostré verze R s dvoulitrovým TSI z Golfu R, chytrým zadním diferenciálem a jízdním režimem Drift.
auto.cz

Toto Ferrari 458 najelo skoro 400.000 km. Majitel vypráví celý příběh bez příkras

Co se stane, když vezmete Ferrari 458 Italia a místo víkendového leštění mu dopřejete stovky tisíc kilometrů každodenní reality? Extrémní nájezd, bolestivé opravy, rozmary elektroniky a spousta příběhů.
auto.cz

Elektromobilům se v Česku daří, letos jich přibyly desítky tisíc. Pořád jsou ale v menšině

Autům s lokálně bezemisním pohonem se na našem trhu daří i bez přímých dotací ze strany státu. Ve srovnání s ostatními pohony je ovšem elektřina stále marginální.
auto.cz

Konec jedné éry: Ford Focus se definitivně loučí. Američany navíc trápí velký bolehlav

Výroba ikony kompaktního segmentu v Evropě skončila. Ford tím opouští kategorii, v které vždy patřil mezi nejlepší. Americké automobilce se navíc v segmentu elektromobilů nedaří, spalovací modely přitom táhnou.
auto.cz

Konečně rozhovor o kvalitě paliv! Martin Vaculík zpovídá manažerku kvality Shellu

Motorová paliva, zejména jejich kvalita, jsou úplně mýtické téma. Motoristé se vydrží hodiny hádat, která značka je má nejlepší a zda se vůbec vyplatí za lepší paliva připlácet. Vyloženě českým národním obyčejem pak je obviňování paliva ze závady motoru, k čemuž se rády uchylují i odborné autoservisy, když se jim nedaří odhalit skutečnou příčinu závady. Jen málokdy je však takové obvinění podloženo laboratorní zkouškou paliva z nádrže vozidla.
auto.cz

Levné cestování elektromobilem? Týden mě stál, skoro jako bych jezdil s V12

Sem tam slyším, že cestování elektromobilem moc nestojí. V týdnu s luxusním elektrickým SUV, které jsem nabíjel jen na veřejných rychlonabíječkách, mě kilometr stál zhruba stejně, jako bych jezdil dvanáctiválcovou limuzínou.
auto.cz

TEST Omoda 9 Premium – Luxus nemusí být drahý

Omoda coby značka skupiny Chery nedávno uvedla druhou modelovou řadu Omoda 9. SUV formátu Volkswagenu Tayron poháněné vyspělým plug-in hybridem. Jak jezdí čínský luxus za relativně příznivou cenu? 
auto.cz

Znovuzrozený Ford Escort RS bude točit jako superbiky

V Británii vzniká Ford Escort RS podle původního receptu, ale vyrobený moderními postupy. A hlavně, s 2,1l čtyřválcem, který točí 10 tisíc a bez turba dává 329 koní. Astronomickým parametrům ovšem odpovídá astronomická cenovka.
auto.cz

Volkswagen Passat v tichosti dostal nový základní motor. Je to slušný nafťák za cenu benzinu!

Legenda mezi služebními auty se v generaci s označením B9 dočkala nového motoru, který zároveň plní roli nejslabšího pohonu v nabídce.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.