Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Peugeoty GTi se vrátí, ale ne jak si myslíte. Může za to hlavně Francie

Posledním ostrým peugeotem se spalovacím motorem byl skvělý hatchback 308 GTi. Příští rok se dočkáme nového e-208 se slavnou třípísmennou zkratkou, v plánu je také o třídu větší kompakt. Všechny ovšem vsadí na elektřinu, což souvisí s vysokými pokutami za CO2.
auto.cz

Největší světový výrobce elektroniky bude prodávat elektromobily. Už jich má připravených devět

Taiwanský Foxconn se do vývoje automobilů pustil už v roce 2020, nikdy je ale neplánoval prodávat pod svou značkou. Nezájem ze strany zavedených automobilek ale vedl k tomu, že se Foxconn pouští do prodeje sám.
auto.cz

Nestíháte dojet pro vánoční stromek? Tahle corvette vám to usnadní

V předvánočním shonu člověk snadno na některé věci zapomene. Pokud jste zapomněli zrovna na to materiálně nejdůležitější, tedy stromek, a nezbývá vám mnoho času, vytrhne vás Hennessey Chevrolet Corvette C8 ZR1.
auto.cz

Praskne vám čelní sklo, když v mrazu pustíte ofuk? Tomuto autu se to stát může

K prasknutí čelního skla může dojít, když zvolíte špatný postup pro odstranění námrazy. Puštění ofuku skla však nejspíš hlavní přičinou nebude.
auto.cz

Terénní MPV s dieselem může být úspěšné. Mitsubishi jej drží při životě už 18 let

Vozy MPV si zažily relativně krátký čas na výsluní, po kterém byly nekompromisně vytlačeny z trhu současnými SUV. Velmi krátce existovaly také modely, které byly kombinací obou těchto typů. V Evropě jsme se s nimi téměř nesetkali, dodnes ale existují v Japonsku.
auto.cz

Volkswagen uvedl svůj nejdivnější elektromobil. Poprvé využívá čínskou techniku

Řada Volkswagen ID. dnes patří mezi nejprodávanější elektromobily v Evropě. V Číně spíše strádá a napravit to má řada novinek s čínskou technikou. První ukázkou je ID. Unyx 08, které jako první Volkswagen nabídne 800V architekturu.
auto.cz

Nejčastější výmluvy prodejců ojetin: Že už jste to někdy slyšeli?

Prodej ojetiny má svá specifika. Na rozdíl od nových aut má to ojeté vždycky nějaké vady. Poctivý prodejce na ně kupujícího upozorní, nepoctivý se je snaží zakrýt nebo bagatelizovat.
auto.cz

Test pohonů tentokrát ve videu aneb Jak starý rapid zostudil moderní škodovky

V letošním vánočním dvojčísle tištěného Světa motorů, které ještě koupíte na stáncích, vzbudila velký ohlas reportáž, v níž technici Světa motorů měřili akceleraci vozidel za snížené adheze. A proti čtyřem moderním škodovkám postavili i starou Škodu 743, tedy Rapid 130 z roku 1987 s pohonem zadních kol. Z reportáže vzniklo i video, které vám dnes přinášíme.
auto.cz

Trumpova cla zatěžují německý průmysl. Nejvíc to odnáší automobilky

Vývoz aut vyrobených v Německu do USA klesl o 14 % zejména kvůli protekcionistické politice Donalda Trumpa. Rozšířit tamní výrobní kapacity je však běh na dlouhou trať.
auto.cz

TEST Ford Ranger PHEV – První pracant i do města

Pick-up je pro mnohé nejen pracovní nástroj, ale také klukovský sen. Avšak najít nějaký, který by se v realitě každodenního života neukázal trochu nepatřičný, nebylo dosud možné. Teď je tu plug-in hybridní ranger. Je civilizovaný jako obří kombík a dokáže napájet třeba celý tábor.
auto.cz

Zemřel Karel Kadlec. Čechům dal Rolls-Royce i Aston Martin. Vybudoval jeden z nejvlivnějších podniků u nás

Zakladatel společnosti CarTec Group zemřel po krátké a těžké nemoci. Skupinu, která během dvou dekád vyrostla z ostravského zastoupení BMW do sítě poboček napříč republikou a rozšířila se i o ultra-luxusní značky, přebírá jeho dcera Karin Kadlecová.
auto.cz

MotoGP letos zažilo popularitu jako nikdy dřív. Rekordy padaly snad všude!

Dvaadvacet závodů, plné tribuny a statisíce nových fanoušků po celém světě. Sezóna MotoGP 2025 za sebou zanechala čísla, jaká ani královská třída silničních motocyklů dosud nezažila. Rekordy nepadaly jen na tratích a tribunách, ale také u televizních obrazovek a na sociálních sítích.
auto.cz

DS chce vynalézt další nový segment, tentokrát pro městský hatchback

Příští generace DS 3 dostane nejspíš nové jméno a také může být více „rozkročena mezi segmenty“, naznačil šéf značky Xavier Peugeot.
auto.cz

Unikátní test trakce různých pohonů na kluzkém povrchu: Dědci měli pravdu!

Dva centimetry sněhu a s nimi totální kolaps dopravy letos přišly už v půlce listopadu. Byť kolem jezdí už samá moderní auta, jakmile nasněží, plazí se třicítkou. Kde je příčina? V touze po odpovědi Svět motorů uspořádal unikátní test.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.