Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Nový Volkswagen T-Roc má po české premiéře. Tohle všechno byste o něm měli vědět

Druhé vydání t-rocu jsme měli možnost vidět už před letními prázdninami. Nyní poté, co dorazil do české kotliny, jsme si jej krátce vyzkoušeli na silnicích v okolí Miličína. Co nabízí nová generace nejprodávanějšího modelu skupiny VW?
auto.cz

Šroubky místo lepidla. Mercedes-Benz zlepšuje udržitelnost snazšími opravami

Poškození malé části dílu často znamená nutnost výměny celého kusu, což není zrovna ekologické. Mercedes-Benz to navrhuje změnit.
auto.cz

Korejské BMW slaví 30 let. Limitky M2 či M5 navrhli sami fanoušci

Pětice speciálních edic omezených výrobou na pouhých pár kusů je výsledkem návrhů fanoušků značky. Automobilka konfigurátorovou akci, z nichž vzešly, uspořádala k příležitosti oslav 30. výročí na jihokorejském trhu. Tomu také všechny kusy zůstanou.
auto.cz

Renault končí s Mobilize, nástupci twizy se přestanou vyrábět

Divize Mobilize končí a elektrické čtyřkolky Duo a Bento tak jdou k ledu. Aktivity spojené s nabíjením doma i na cestách, které byly hlavním účelem této odnože skupiny Renault, zůstanou, jen budou fungovat pod jinou hlavičkou.
auto.cz

TEST Kia xCeed 1.6 T-GDI 7DCT Steel Edition – Analog s novým srdcem

Po plejádě aut s obřími displeji a elektrifikovanými pohony jsme po čase zase usedli za volant vozu, který nás byť jen na chvíli vrátit do nedávné minulosti. A návrat to byl krásný.
auto.cz

Spalovací motory zachráněny? EK chce zrušit zákaz, zas tak moc se ale neradujme

Auta se spalovacími motory se budou smět v EU prodávat i po roce 2035, projde-li čerstvě představený návrh Evropské komise. S největší pravděpodobností však půjde o plug-in hybridy a elektromobily s prodlužovačem dojezdu. Pravidla se také zpřísnila jinde.
auto.cz

Nejprodávanější elektrický pick-up končí. Nahradí ho rozumnější řešení

V některých segmentech to elektromobily nemají snadné. Elektrické pick-upy se už nějakou dobu prodávají, zatím žádný se ale nedočkal opravdové popularity. Teď končí ten vůbec nejprodávanější a jeho náhradník se vrátí ke spalovacímu motoru.
auto.cz

První Volkswagen bez volantu? Novinka už vozí lidi v německých ulicích

Auta bez volantu jsou zatím pro většinu světa vzdálenou budoucností. První takové robotaxi už začal zkoušet Volkswagen, zatím ale jen ve velmi omezeném provozu. Vlastní komerční robotaxíky ale německá automobilka spustí již brzy.
auto.cz

Do Česka míří nový konkurent Škody Enyaq. Projeli jsme překvapivý Deepal S05

Na českém trhu letos nastal pořádný zmatek, protože tolik nových značek jsme naposledy mohli uvítat na počátku 90. let. V příštím roce to zkusí další a mezi ty ambicióznější patří Changan, který se uvede konkurentem pro Škodu Enyaq. SUV Deepal S05 jsme si už na pár dní půjčili a dokázalo překvapit.
auto.cz

Hanomag 2/10 PS „Kommissbrot“ (1924–1928): Trochu plechu, trochu lak

Hanomag 2/10 PS byl malý lidový dvoumístný automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol jednoválcovým čtyřtaktním motorem s objemem 0,5 litru. Prodával se v otevřené a zavřené verzi a v Berlíně sloužil i jako taxi.
auto.cz

BYD už neví, čím by šokoval svět. Na své nejdražší SUV hodil palmu, tady je výsledek

Bezpečnost nebývala silnou stránkou čínských vozů, což se ale v posledních letech změnilo. Dnes je naopak odolnost jedním z velkých marketingových taháků, což vede i k bizarním testům. Jeden takový udělal BYD se svým drahým SUV a velikou palmou.
auto.cz

Lidé z generace Z jsou nejméně důvěryhodnými řidiči. Jen o věku to ale není

Kdo řídí lépe, mladí nebo staří? A v jak vysokém věku je vhodné s řízením auta skončit? Nejen na to odpovídají respondenti z řady řidičů po celém světě.
auto.cz

Škoda Fabia RS se může vrátit. Závisí to na těch nejdůležitějších lidech

Na návrat ostré fabie čekají fanoušci už mnoho let. V blízké budoucnosti by se mohli konečně dočkat, zní z Británie.
auto.cz

Ikonický dvoumístný Smart se vrací! A myslí při tom hlavně na Evropu

Malý dvoumístný Smart je jednou z ikon evropského automobilového průmyslu, poslední však vznikl loni. Nástupce se už chystá a je prý v posledním stádiu vývoje. Smart vůbec poprvé ukázal také fotky zamaskovaného prototypu, které ukazují známé proporce.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.