Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Can-Am Outlander Electric: Tiše a čistě do náruče přírody

Can-Am letos začal vyrábět první čistě elektrickou čtyřkolku ATV na světě. Model Outlander Electric představuje ekologicky přívětivější verzi benzinovým verzím, která má být ohleduplnější k přírodě a v některých bodech i praktičtější.  
auto.cz

BMW má nového šéfa. Olivera Zipseho nahradí Milan Nedeljković

Vrcholový manažer původem ze Srbska se na jaře 2026 stane předsedou představenstva ryze německé automobilky BMW. Dosavadní ředitel odchází do důchodu.
auto.cz

Španělská Santana vstává z mrtvých po boku čínské automobilky. Vydá se i na Dakar

Španělská značka Santana se po čtrnácti letech vrací do hry s novým pick-upem 400 vyráběným v Linares. Nabídne diesel i plug-in hybrid s dojezdem až 120 km na elektřinu. Obnovení výroby doprovází strategické partnerství s BAIC a montáží jeho vozů i ambice v motorsportu včetně plánované účasti na Rallye Dakar.
auto.cz

Opel Astra se ukazuje po faceliftu. Bude premiantem v osvětlení a vaše záda ji budou milovat

Omlazený Opel Astra přináší ostřejší design s osvětleným logem Opel Blitz, adaptivní světlomety Intelli-Lux HD, ergonomická sedadla, i čalounění z recyklovaného materiálu. Elektrická verze dostává baterii o kapacitě 58 kWh pro dojezd až 454 kilometrů dle WLTP. 
auto.cz

Omlazené Dacia Sandero, Stepway a Jogger mají české ceny. S LPG ušetříte dvakrát

Rumunské bestsellery se v rámci modernizace dočkaly například nového hybridního pohonu a možnosti zkombinovat oblíbené LPG se samočinnou převodovkou. Kolik za ně dáte?
auto.cz

Stefan Weckbach přivedl Porsche k elektromobilitě. Nyní míří k vrcholným mercedesům

Stefan Weckbach, který v Porsche vedl projekty Mission E a Taycan a později určoval strategii celého koncernu Volkswagen, přestupuje k přímé konkurenci. Od července 2026 se stane šéfem Mercedes-AMG a zároveň převezme dohled nad luxusní divizí Maybach i třídou G. 
auto.cz

Pásovec Trax X2 utáhne až 5,5 tuny. Pomůže i těm, kteří neumějí couvat s karavanem

Jak náročné je zacouvat s karavanem do úzké garáže nebo postavit lodní přívěs přesně na místo? Pro někoho rutina, pro jiné každoroční noční můra. Kanadský robot vznikl právě proto, aby vyřešil podobné situace.
auto.cz

Nissan konečně dosáhl 800V napětí. Nové SUV ale dostane i spalovací motor

V honbě za rychlejším nabíjením se automobilky postupně přesouvají k 800V platformám. Další takovou je Nissan, který představil nadějně vypadající SUV NX8 s elektrickým i hybridním pohonem.
auto.cz

Velká výzva autoprůmyslu: Továrny jedou, ale trh je nasycen

Tesla oznámila, že její šanghajská Gigafactory vyrobila už 4 miliony aut. Také čínský Leapmotor hlásí rekordní měsíc a chystá širší globální expanzi. Jenže zatímco někteří ohromují čísly, celý trh se ocitá ve zvláštní situaci: auta se vyrábí rychleji, než je svět dokáže vstřebat.
auto.cz

Nejnebezpečnější křižovatka v Česku: Bouračka každý týden

Uprostřed Prahy, v místě, kde se potkává magistrála, tramvaje, pěší proudy a nespěchající semafory, leží dopravní uzel, který drží nechvalné prvenství. Podle statistik je nejrizikovější křižovatkou v celé České republice.
auto.cz

Kia Seltos konečně v Evropě! Nová generace nabídne hybrid i čistý benzin

Ve světě už druhá generace, v Evropě úplná novinka. Kia Seltos dorazí na náš trh jako náhrada odcházejícího nira. Nabídne kompaktní rozměry, ale velkorysý rozvor, čistě benzinovou paletu motorů s příslibem hybridu, pohon všech kol a infotainment s on-line službami. 
auto.cz

Testujeme nové BMW iX3. Ptejte se, co vás zajímá

Zanedlouho se jako jedni z prvních novinářů posadíme do BMW iX3, alespoň nakrátko při dynamické prezentaci. Pokusíme se najít odpovědi na otázky, které nám napíšete do čtvrtka do 18. hodiny.
auto.cz

Auto roku 2026 v ČR zná finalisty. Nafta má stále šanci

Z pětice finalistů jsou tři električtí, ovšem nejlepší auto českých silnic pro rok 2026 stále může mít i naftový šestiválec. Koho tipujete na vítěze?
auto.cz

TEST Opel Grandland Electric – Nová vlajková loď. Opravdu?

Opel Grandland Electric ve verzi Ultimate 4×4 je papírově nejambicióznější opel současnosti. Má pohon všech kol, výkon 239 kW a baterii o kapacitě 73 kWh. Zároveň se nesnaží být za každou cenu efektní ani futuristický, jeho posláním je být normálním autem, jen s elektrickým pohonem. Zvládne to?
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.