Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Joyride s hercem Radimem Fialou: Pokec dvou chlapů o autech, práci i Jiřím Bartoškovi

Jsou lidé, se kterými si nemáte co říci po první minutě rozhovoru. A pak jsou lidé, se kterými se můžete bavit a smát ještě dlouho poté, co na paměťových kartách kamer dojde úložiště. Herec Radim Fiala rozhodně patří do té druhé skupiny.
auto.cz

V Česku začnou platit nové dopravní značky. Řidičům uleví a posvítí si na jednu anomálii

Ministerstvo dopravy od 1. července zavádí nová dopravní značení, která mají zjednodušit orientaci řidičů, snížit vizuální smog, zamezit vjezdu nákladních aut do nežádoucívh míst a podpořit lepší plánování tras.
auto.cz

Ferrari 296 GT3 Evo přijíždí s úplně přepracovanou karoserií. Přáli si to zákazníci

Závodní speciál prošel aerodynamickými a technickými úpravami. Premiéru si odbude na legendární čtyřiadvacetihodinovce ve Spa.
auto.cz

Sportovní škodovka a návrat yetiho? Prý pod jednou podmínkou

Kabriolet nebo kupé s logem Škody? Dříve realita, dnes utopie. Šéf Škodovky by přesto takový model rád viděl v produkci. Než na to dojde, musí být splněna jedna podmínka a pomoci v tom mají i nové modely s logy RS.
auto.cz

TEST Mercedes-Benz GLC 200 d 4Matic – Medvídek, nebo kodiaq?

Nejlevnější verze prémiového SUV má dostatečně silný diesel uložený podélně, pohon všech kol, automat a dostatečně prostorný interiér. Teoreticky se proto může rovnat i s domácí Škodou Kodiaq. Uvidíme, komu bychom nakonec dali přednost.
auto.cz

Lotus prý zvažuje konec výroby v Británii. Tamní vláda tomu chce zabránit

Volvu se pod Geely daří, nikomu tedy příliš nevadilo, když pod stejného majitele přešel i britský Lotus. Jenže ten je stále v nelehké situaci. Teď to vypadá, že mateřskému Geely došla trpělivost s udržováním základny v britském Hethelu.
auto.cz

Toyota GR Yaris má novou verzi Aero Performance. Inspirovala se motosportem

Po domácím Japonsku se ostrý yaris s aerodynamickým paketem dostává také do Evropy.
auto.cz

Čtyřválec není to pravé, říkají zákazníci Mercedesu-AMG. Čím jej Němci nahradí?

Když si dnes koupíte Mercedesy-AMG C 63 a GLC 63, musíte se spokojit sice s mimořádně pokrokovým, leč pouze čtyřválcovým agregátem. To se ale do budoucna změní.
auto.cz

Škoda je třetí nejprodávanější značkou v Evropě, v květnu byla dokonce druhá

V Česku má Škoda svou pozici na špici prodejů jistou, překvapením je ale úspěch i na zbytku kontinentu. Od počátku roku už značka vyrostla na třetí místo a v květnu dokonce porazila Toyotu.
auto.cz

VIDEOTEST Citroën Spacetourer 2.0 Blue HDi: Proč to není jen osobní dodávka, ale spíše MPV?

Kategorie nových velkoprostorových automobilů sice už léta živoří. Pravda je to však jen částečně, jak dokazuje test Citroënu Spacetourer.
auto.cz

Akropolis rallye v cíli: Tänak a Hyundai vyhráli letos poprvé

Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally2) vyhrál řeckou Akropolis rallye, která byla sedmým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Značka Hyundai tak přerušila sérii šesti letošních vítězství Toyoty a poprvé v sezoně se radovala z výhry v podniku MS.
auto.cz

Japonci testují nový motor pro sportovní toyoty. Bude to přeplňovaný čtyřválec

Toyota připravuje návrat několika sportovních modelů. Mluví se o nové celice, MR2 i pokračování supry. A právě k jejich pohonu bude sloužit právě vyvíjený dvoulitr.
auto.cz

McLaren ovládl Velkou cenu Rakouska. Norris si dojel pro letošní třetí vítězství

Velkou cenu Rakouska 2025 vyhrál Lando Norris před Oscarem Piastrim a Charlesem Leclercem.
auto.cz

Legendární britský výrobce nejškaredších sporťáků se vrací ze záhrobí

Velká Británie se v automobilovém světě zapsala desítkami výrobců malých lehkých sporťáků, z nichž dnes zůstalo jen několik posledních. Brzy se ale jejich počet rozšíří, značka Marcos totiž neočekávaně ohlásila návrat.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.