Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Přežije Audi R8? Nová generace může dorazit s osmiválcem i elektromotorem

Audi R8 se v současné generaci vyrábí od roku 2015, a tak se pomalu blíží čas nástupce. V poslední době se hovořilo spíše o definitivním ukončení modelu, nakonec ale vše může být jinak.
auto.cz

Ineos vyvíjí drsný offroad Grenadier 4x4 s vodíkovým pohonem od Hyundai

Robustní offroad, který je často označován jako moderní nástupce klasického Land Roveru Defender, zřejmě dostane vodíkový pohon z dílny společnosti Hyundai.
auto.cz

Nissan Leaf čeká zásadní změna. Promění se v crossover

Elektrický kompakt Nissanu se v druhé generaci více přizpůsobil cílové klientele. Na zákazníky má ještě více myslet i chystaná třetí generace.
auto.cz

Fiat Ducato 9Speed v dlouhodobém testu (6. díl)

Po ujetí šesti tisíc kilometrů se rozsvítila kontrola kapaliny AdBlue. Doplnili jsme 12,07 l za necelou stokorunu.
auto.cz

Nissan řeší budoucnost modelu Micra, možná bude čistě elektrická

Pokud se automobilka rozhodne malý model zachovat, pravděpodobně jí nezbude nic jiného, než vsadit na čistě elektrický pohon a alianční techniku.
auto.cz

Drahý benzin nahrává výrobcům aut s pohonem na LPG. Jejich prodej roste

Vysoké ceny benzinu a nafty zvyšují zájem o auta na zkapalněný ropný plyn, známý pod zkratkou LPG. Za první tři čtvrtletí letošního roku se v Česku prodalo 1647 nových aut schopných jezdit na toto palivo už z výroby.
auto.cz

Ani tentokrát to nevyjde. Maserati Grecale se představí až v roce 2022

Nové SUV s trojzubcem ve znaku se mělo představit už na jaře. Nakonec ale Maserati Grecale spatříme až v příštím roce.
auto.cz

BMW představilo prodloužený sedan řady 3 Iconic Edition, dostal i svítící masku

Nové BMW řady 3 Gran Limousine Iconic Edition je specialitou, která má zamířeno na jediný trh – a ten čínský to překvapivě není.
auto.cz

Odborový předák Povšík: Zaměstnanci Škody jsou doma za 80 % platu

Zaměstnanci automobilky Škoda Auto, která výrazně omezuje výrobu, už zůstávají doma nikoli za 85, ale za 80 procent průměrného platu, do kterého spadají například i mimořádné roční bonusy.
auto.cz

Tato auta chce vietnamský VinFast prodávat v Evropě. Poprvé se ukážou na autoshow v Los Angeles

VinFast míří na evropský a americký trh, jak jinak než s elektromobily. Duo chystaných novinek se veřejnosti představí již zanedlouho.
auto.cz

Žigulík nebyl jediný. Připomeňte si i další bratry Fiatu 124. Znáte indickou nebo tureckou verzi?

Fiat 124 je jeden z nejprodávanějších automobilů na světě, tedy když budeme počítat i jeho licenčně vyráběné deriváty a odvozené modely. Rozhodli jsme se je připomenout.
auto.cz

Citroën C-Elysée se dočká nástupce. Bude se ale prodávat také u nás?

C-Elysée je dnes už v českém prostředí trochu zapomenutý dostupný sedan. Zatímco u nás se už nějakou dobu neprodává, jinde ve světě pokračuje. A počítá se i s nástupcem.
auto.cz

Škoda opět nabízí zvýhodněný zimní servis, nechybí ani zlevněné příslušenství

Zimní servisní akce nabízí zvýhodněnou kontrolu vozu, originální příslušenství se slevou i šekovou knížku plnou slev pro majitele starších vozů.
auto.cz

BMW pracuje na Neue Klasse. První zástupce bude sedan se supermoderní technikou

Neue Klasse byla řada modelů, která v šedesátých letech zachránila automobilku BMW a vytyčila její další směr. Nyní se výrobce k označení vrací, tentokrát pro elektrifikované vozy nové generace.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.