Svaz Dovozců Automobilů

Car Importers Association


Okružní křižovatky

18.07.2006SDA

DOTAZ:

Sdělte mi prosím, proč se v poslední době u nás zřizují okružní křižovatky a  jaká pravidla zde platí ?

ODPOVĚĎ: 

     Ve většině vyspělých evropských států je značná část křižovatek řešena kruhovými objezdy, které významným způsobem snižují počet a hlavně závažnost nehod (auta na ně vjíždějí mnohem nižší rychlostí než na klasickou křižovatku, kde zejména vozy na hlavní silnici jezdívají velice rychle). Počet kruhových objezdů se rychle zvyšuje také u nás a praxe ukazuje, že mnoho řidičů stále ještě přesně neví, jak se chovat před vjezdem na kruhový objezd a při výjezdu.


     Pokud se na něj motorista chystá vjet, nedává (od 1.7.2006) znamení o změně směru. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to zakázáno! Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své „blikání“ po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

     Zákon upřesňuje chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

     Dále zákon upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec, tedy ne úplně každý). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí do jiných zemí.

     Důsledkem nově upravených pravidel bude větší „pořádek“ na kruhových objezdech a důsledně dodržovaná pravidla mohou zvýšit jejich propustnost. Stále se setkáváme s tím, že motorista vyjíždějící z kruhového objezdu nedá znamení o změně směru a ten, který se chystá teprve najet, zbytečně čeká. Jakmile se tedy chování požadované novelou stane zcela samozřejmostí, určitě se zmenší nebo zcela odpadnou občasné kolony před kruhovými objezdy. Automobilisté vjíždějící na okruh budou mít včas informaci o záměrech motoristy na kruhovém objezdu.

     Konkrétní znění, jak se chovat při jízdě na kruhovém objezdu naleznete v ustanovení § 22 odst. 5 a § 30 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb.  


Informace odjinud

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících robotické taxíky. Slibuje je Waymo patřící Googlu a General Motors.
Celý článek na iDNES.cz >>

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Může být BMW X6 off-roadem? Manhart dokazuje, že ano...

BMW X6 a off-road? Úspěšné SUV od BMW se i ve své druhé generaci mimo zpevněné komunikace odváží spíše sporadicky. Jenže tuner Manhart Performance má jiný názor...
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kam se hrabe i-Cockpit: Peugeot odhalil futuristický koncept, je jím… loď!

V posledních letech proslula francouzská automobilka svými futuristickými koncepty či moderně pojatým pracovištěm řidiče i-Cockpit. Nyní odhalila, na čem dalším její designové studio pracuje.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Autocentral: Test Peugeot 4007 2.2 HDi

Pohon 4x4 ve spojení s naftou je oblíbenou kombinací, kterou má ve své nabídce téměř každá značka. Jak se povedlo SUV od Peugeotu?
Celý článek na iDNES.cz >>

Pohonné jednotky VW pro nejbližší budoucnost: Na konec nafty to nevypadá

Volkswagen teď často mluví o elektromobilech. Na nejbližší léta ale potřebuje zlepšovat i konvenční techniku. Chystané novinky jsme vyzkoušeli v testovacím středisku u Wolfsburku.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kawasaki Ninja ZX-10R SE nastupuje s elektronicky řízeným podvozkem

Kawasaki si pro modelový rok 2018 připravila novou verzi svého úspěšného superbiku, ověnčeného mistrovskými tituly. Novinka zaujme především řešením odpružení kol.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Takto trénují řidiči záchranek: Jde o vteřiny!

Jak se řídí sanitní vozy? A co trápí jejich řidiče v běžném provozu? Na to jsme se vypravili ptát na tréninkové jízdy na Autodromu Sosnová.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem překážejí a nedávají přednost. V předvánočním chaosu popojíždějících a vyparkovávajících aut není i přes malé rychlosti na parkovištích u obchodních center nouze o krizové situace.
Celý článek na iDNES.cz >>

Na sporťák Toyoty si ještě nějaký čas počkáme. Jisté není ani jméno Supra

Jen něco málo přes měsíc zbývá do startu detroitského autosalonu. Severoamerické zastoupení Toyoty ale bohužel potvrdilo, že novou Supru tu budeme vyhlížet marně.
Celý článek na AUTO.CZ >>

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s odvoláním na anonymní zdroje. Investice do polygonu by mohla dosáhnout až čtyř miliard korun a míří s největší pravděpodobností do oblasti někdejší Velké podkrušnohorské výsypky na sever od Sokolova.
Celý článek na iDNES.cz >>

McLaren Senna: Nejnovější hypersport z Wokingu dostal jméno trojnásobného šampiona F1

McLaren odhalil nejnovější přírůstek do rodiny svých supersportů. Projekt s kódovým označením P15 se nakonec jmenuje Senna po brazilském závodníkovi.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Rinspeed Snap chce ohromit možností jednoduché výměny karoserie

Švýcarský Rinspeed již dávno neupravuje vozy značky Porsche a v posledních letech se ve spolupráci s řadou partnerských firem věnuje vývoji konceptů, jimiž naznačuje možný směr vývoje osobní dopravy.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Slavné dobové testy: Fiat Tipo. Auto roku přišlo na 75.000 bonů...

Suverénní vítězství italského vozu Fiat Tipo v mezinárodní anketě Automobil roku 1989 vyvolalo značný ohlas v odborném tisku i mezi motoristy sledujícími vývoj a situaci ve výrobě i prodeji motorových vozidel.
Celý článek na AUTO.CZ >>

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.


Nejbližší akce

Spolupracujeme

Autodealers.cz logo Autojob.cz
[cnw:counter] TOPlist

 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.