Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Okružní křižovatky

DOTAZ:

Sdělte mi prosím, proč se v poslední době u nás zřizují okružní křižovatky a  jaká pravidla zde platí ?

ODPOVĚĎ: 

     Ve většině vyspělých evropských států je značná část křižovatek řešena kruhovými objezdy, které významným způsobem snižují počet a hlavně závažnost nehod (auta na ně vjíždějí mnohem nižší rychlostí než na klasickou křižovatku, kde zejména vozy na hlavní silnici jezdívají velice rychle). Počet kruhových objezdů se rychle zvyšuje také u nás a praxe ukazuje, že mnoho řidičů stále ještě přesně neví, jak se chovat před vjezdem na kruhový objezd a při výjezdu.


     Pokud se na něj motorista chystá vjet, nedává (od 1.7.2006) znamení o změně směru. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to zakázáno! Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své „blikání“ po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

     Zákon upřesňuje chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

     Dále zákon upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec, tedy ne úplně každý). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí do jiných zemí.

     Důsledkem nově upravených pravidel bude větší „pořádek“ na kruhových objezdech a důsledně dodržovaná pravidla mohou zvýšit jejich propustnost. Stále se setkáváme s tím, že motorista vyjíždějící z kruhového objezdu nedá znamení o změně směru a ten, který se chystá teprve najet, zbytečně čeká. Jakmile se tedy chování požadované novelou stane zcela samozřejmostí, určitě se zmenší nebo zcela odpadnou občasné kolony před kruhovými objezdy. Automobilisté vjíždějící na okruh budou mít včas informaci o záměrech motoristy na kruhovém objezdu.

     Konkrétní znění, jak se chovat při jízdě na kruhovém objezdu naleznete v ustanovení § 22 odst. 5 a § 30 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb.  

18.07.2006SDA

Informace odjinud

Caterham představuje nový retro model Super Seven 1600

Většina automobilek řeší v současnosti zcela jiné věci, než je premiéra nových modelů. Caterham se však naštěstí nenechal odradit a představil novodobou klasiku Super Seven 1600.
auto.cz

Finále dlouhodobého testu – Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Půl roku si u nás pobyla, a i když to nebylo bezpřipomínkový pobyt, ve finále o svých kvalitách výrazně přesvědčila.
auto.cz

Přelomové automobily s pohonem 4x4: Průkopníci, válečníci a zrod legend (1. díl)

Automobily s pohonem všech kol se nejprve prosadily v armádě, později se ale začaly uplatňovat i jako užitkové vozy, pomocníci badatelů i objevitelů, zvyšovaly prestiž nebo lámaly rychlostní rekordy.
auto.cz

Audi v Německu registrovalo elektrické A1. Dočkáme se mini e-tronu?

Čtyři kruhy chystají v příštích letech rozsáhlou elektrifikaci. Základem této nabídky by se mohl stát čistě elektrický model A1.
auto.cz

Automobilka Hyundai v Nošovicích v úterý obnoví výrobu

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku v úterý 14. dubna po třítýdenní odstávce obnoví výrobu.
auto.cz

Škoda Kodiaq RS se loučí se silným turbodieselem. Limitovaná edice přijde na 1,4 milionu

Kodiaq RS s motorem 2.0 BiTDI se pomalu loučí. Na závěr přijíždí edice Challenge, která se cenou rozhodně nepodbízí.
auto.cz

Design autonomních aut je větší výzvou než elektromobilita, zní z BMW

Autonomní vozy představují výzvu hlavně po technické stránce, lehké to ale nebude ani s jejich designem, jak dodává šéfdesigner BMW.
auto.cz

Škoda Auto znovu prodloužila odstávku výroby, zatím do 27. dubna

Původně se měla výroba spustit v pondělí 6. dubna. Informaci o prodloužení odstávky dnes firma sdělila zaměstnancům.
auto.cz

Dnešní vozy formule 1 v ikonických barvách minulosti. Prohlédněte si bohatou galerii

V posledních letech bylo týmům formule 1 vyčítáno, že zbarvení jejich vozů není příliš atraktivní. Našli jsme pro ně inspiraci z historie.
auto.cz

Modernizovaný Lexus LC500 dostal upravený podvozek a shodil pár kilo

Kromě několika technických úprav se Lexus dočkal i nových doplňků a konečně si porozuměl s Androidem.
auto.cz

První elektromobil Škody má v Británii problém. Ale jiný než většina ostatních

Citigoe iV se navzdory původním plánům stalo prvním elektromobilem značky Škoda. Na trhu není ani rok, přesto teď ve Velké Británii řeší první trable.
auto.cz

Světové Auto roku u nás nepotkáte: Zvítězila Kia Telluride

Titul nejlepšího auta světa si z hodnocení novinářů odnesl největší osobní vůz značky Kia v historii, model Telluride. V Česku se ale neprodává.
Celý článek na e-flotila.cz >>

Světovým autem roku 2020 se stává největší Kia historie. Vyhlášení proběhlo digitálně

Vedle vyhlášení světového auta roku 2020 byly oznámeny rovněž výsledky souvisejících anket, o nejhezčí auto roku nebo ekologické auto roku.
auto.cz

Současné formule jsou moc těžké, zoufá si Vettel

Vozy formule 1 mají ohromný přítlak, který však stále nedokáže vyvážit vysokou hmotnost monopostů. Ta dosahuje téměř 750 kg.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.