Na konci letošního roku bude po českých silnicích jezdit pravděpodobně více než 9 000 vozů na CNG. Odborníci se shodují, že také v roce 2015 zůstane CNG významně levnější než benzín nebo nafta.
Palivo CNG dnes u nás podle oficiálních statistik Českého plynárenského svazu pohání více než 8 500 vozidel, jeho spotřeba navíc každoročně roste o desítky procent. Řidičům vozy na CNG slibují levnější provozní náklady až o 50 % a v některých případech dosažení nákladů pouhé 1 Kč za ujetý kilometr.
Cena CNG přitom podléhá řadě faktorů. Vedle ceny samotného zemního plynu ji nejvíce ovlivňuje výše spotřební daně, kurz koruny, distribuční poplatky nebo náklady na čerpací stanici.
Přestože je cena zemního plynu ovlivněna vývojem na komoditních burzách, podléhá menším vlivům než ropa, která se používá k výrobě benzínu a nafty. „Důvodem, proč je cena zemního plynu na burze většinou stabilnější, je zejména rozdílný původ této komodity. Zemní plyn pochází hlavně ze Severního moře a Ruska, ropa ze středního východu,” vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie.
Rozdíly v ceně se zvyšují
Rozdíl v ceně CNG oproti benzínu či naftě se v posledních letech spíše zvětšuje ve prospěch zemního plynu. „Ještě v roce 2010 byl rozdíl ceny mezi CNG na jedné a naftou či benzínem na druhé straně cca 7 Kč, nyní je to již 10 Kč,“ vysvětluje Zdeněk Prokopec ze serveru CNGplus.cz. Srovnání přitom vychází z porovnání 1 kilogramu zemního plynu s 1 litrem běžných paliv. „Kilogram CNG ale odpovídá spíše 1,4 litru benzínu a zhruba 1,2 litru motorové nafty. Reálné rozdíly v ceně jsou proto v korunách ještě vyšší a odpovídají skutečně zhruba 40-50 % z ceny běžných paliv,“ říká Jiří Lachout.
V České republice je zatím cena CNG zatížena jen minimální spotřební daní. Z původních 0 Kč vzrostla tato daň na aktuálních 0,36 Kč/m3 (1 litru benzínu). Oproti tomu u nafty činí na jednom litru paliva 10,90 Kč, u benzínu 12,84 Kč. „Vývoj minulých let ukazuje, že postupné zatížení ceny spotřební daní nijak neznevýhodňuje CNG oproti ostatním palivům,“ vysvětluje Jiří Lachout. V České republice je aktuálně stanovená výše spotřební daně na CNG do roku 2020, kdy dosáhne 2,80 Kč/m3. „Jaká bude její výše poté, není zatím zřejmé, byli bychom rádi, aby daňové zvýhodnění, alespoň na nejnižší hranici dovolující směrnice EU, zůstalo zachováno. Ekologické výhody paliva CNG jsou neoddiskutovatelné. Domníváme se proto, že by stát měl zemní plyn v dopravě podporovat sníženou sazbou spotřební daně nejméně do dosažení cca 10% podílu na spotřebě pohonných hmot,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.
Cena CNG se v roce 2015 příliš nezmění
V roce 2015 dojde u ceny CNG k drobnému navýšení v souvislosti se zvýšením daně ze zemního plynu. „V ceně CNG by se mělo promítnout zvýšení daně za zemního plynu pro pohon motorů, a to o desítky haléřů na m3,“ říká Jiří Lachout ze společnosti E.ON. Cenu CNG ovlivňují také poplatky za distribuci zemního plynu, které stanovuje Energetický regulační úřadu. Ten je zveřejní koncem listopadu. Do ceny může dále promlouvat umístění čerpací stanice a jí nabízené služby. „Umístění a rozsah služeb plnící stanice mají na cenu vliv. Více za CNG zaplatíte u renomované sítě čerpacích stanic, kde ale můžete očekávat větší sortiment služeb. Méně pak stojí v areálech, kde ale takové služby chybí,“ vysvětluje Jiří Lachout.
Za kolik tedy budou řidiči tankovat CNG u tuzemských čerpacích stanic? Podle statistik serveru CNGplus.cz je aktuální cenový průměr u tohoto paliva 26,09 Kč za kilogram, na hlavních tazích je cena až o korunu vyšší. „Odhadujeme, že v příštím roce se bude cena pohybovat mezi 26,90-27,50 Kč. Menší stanice zvednou ceny k 26,50-26,90 Kč, dražší možná ještě výš, až k 27,50 Kč,“ myslí si Zdeněk Prokopec.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva