Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Třetina lidí umírá na silnicích v noci

V roce 2018 vyšetřovala Policie ČR celkově 104 764 dopravních nehod, při kterých zahynulo 565 osob, dalších 2465 bylo zraněno těžce a 25 215 lehce. Z uvedeného počtu se stalo 26 069 nehod v noci.

Při nočních nehodách o život přišlo 176 lidí (z toho 56 v obci a 120 mimo obec), těžké zranění utrpělo 483 osob a dalších 4875 bylo zraněno lehce.„ V noci se tak stala rovná čtvrtina ze všech vyšetřovaných nehod. Podíl jejich obětí na celkovém počtu mrtvých byl 31 procent. V případě těžkých zranění to byla jedna pětina a u lehkých zranění 19 procent,“ uvádí Roman Budský z Platformy Vize nula.

Nejzávažnější noční nehody za zhoršené viditelnosti

V průměru zemřelo v roce 2018 na jeden tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR 5,4 osoby (jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod). Na jeden tisíc nehod, ke kterým došlo ve dne, přišlo o život v průměru 4,9 osoby, v případě nočních nehod to bylo 6,8. „V noci tak byla pravděpodobnost, že nehoda bude smrtelná, vyšší o téměř 40 procent než za dne,“ upozorňuje Roman Budský. Podrobnější pohled na závažnost nehod podle denní doby a viditelnosti odhalí, že nejméně závažné byly nehody, ke kterým došlo v noci za viditelnosti nezhoršené vlivem povětrnostních podmínek na místech s veřejným osvětlením, naopak nejnebezpečnější byly ty, které se staly v noci za viditelnosti nezhoršené vlivem povětrnostních podmínek na místech bez veřejného osvětlení.

Nehody podle viditelnosti a jejich závažnost

Noc, veřejné osvětlení, viditelnost nezhoršená vlivem povětrnostních podmínek – 4,0
Den, svítání či soumrak – 4,5
Den, viditelnost nezhoršená vlivem povětrnostních podmínek – 5,0
Den, zhoršená viditelnost vlivem povětrnostních podmínek (mlha, sněžení, déšť apod.) – 5,1
Noc, veřejné osvětlení, zhoršená viditelnost vlivem povětrn. podm. (mlha, déšť apod.) – 7,0
Noc, bez veřejného osvětlení, vidit. zhoršená vlivem povětrn. podm. (mlha, déšť apod.) – 8,9
Noc, bez veřejného osvětlení, viditelnost nezhoršená vlivem povětrnostních podmínek – 9,6

Jednoznačně byly v roce 2018 nejnebezpečnější nehody, ke kterým došlo v noci na místech bez veřejného osvětlení. V místech, kde často dochází k nebezpečným incidentům či dokonce dopravním nehodám, je dobré zvážit, zda by jedním z faktorů, který by mohl napomoci zvýšit úroveň bezpečnosti, nemohla být instalace kvalitního veřejného osvětlení. „Porovnání zahraničních statistik nehod před a po instalaci kvalitního osvětlení naznačuje, že výskyt smrtelných nehod se může snížit až o 60 procent, u nehod se zraněním může dojít ke snížení až o 54 procent, u nehod, jejichž následkem byly jen materiální škody, to může být 16 procent. Významný efekt sehrává kvalitní veřejné osvětlení při jízdě za tmy na křižovatkách. Po jeho instalaci byl zaznamenán pokles nehod jen s hmotnou škodou o 30 %. U nehod se zraněním se však jednalo až o 40% redukci pravděpodobnosti jejich vzniku,“ říká Roman Budský.

Noc je nebezpečná pro chodce

Z celkově 176 obětí loňských nočních nehod bylo 96 cestujících v osobních automobilech a 58 chodců. V obci zemřelo 30 chodců. Mimo obec dalších 28 chodců, z toho 24 v místech bez veřejného osvětlení. Dále zemřelo 12 cyklistů, 6 motocyklistů a 4 pasažéři v nákladních vozidlech. Pokud se jedná o poměr usmrcených v noci k celkovému počtu mrtvých v dané kategorii, jednoznačně vedli s 51 procenty chodci. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech a cyklisté (shodně po 32 %), pasažéři v nákladních vozidlech (20 %) a konečně motocyklisté (7 %). Z celkového počtu 58 chodců usmrcených při nočních nehodách bylo 13 osob ve věku 65+, tedy seniorů. „Viditelnost chodců a jejich správné označení při chůzi nejen v noci, ale obecně za zhoršené viditelnosti, je jedním z klíčových témat, kterému věnujeme pozornost při přednáškách konaných po celé České republice v rámci preventivní kampaně Senior bez nehod. Nezapomínáme ovšem ani na seniory řidiče. Těm naopak předáváme informace o tom, jak důležité je včas korigovat případné oční vady. A samozřejmě vždy jezdit jen takovou rychlostí, aby byli schopni bezpečně zareagovat na případnou neočekávanou překážku na silnici,“ doplňuje Jiří Svoboda, moderující program v rámci kampaně Senior bez nehod.

Více než polovina obětí nehod na dálnicích zemřela v noci

Jízda po dálnici je nejbezpečnější, o tom není pochyb. Podle údajů zveřejněných Centrem dopravního výzkumu, v. v. i., v roce 2014 na jednu miliardu ujetých kilometrů na dálnicích zemřely 3 osoby, na silnicích I. třídy to bylo již 10,9, na silnicích II. třídy 11,8 a silnicích III. třídy 15,4 usmrcených. Nicméně noční dálnice mohou být smrtelně nebezpečné. Vloni na nich zahynulo 58 procent z celkového počtu obětí právě po setmění. „Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4x vyšší než za dne. Řidiči hůře odhadují průběh silnice, dostatečně si neuvědomují zhoršenou viditelnost možných překážek. Na rozdíl od jízdy na mokré či namrzlé silnici neradi mění svůj způsob jízdy, který volí za nesnížené viditelnosti. Přitom si často neuvědomují, že například po přepnutí dálkových světel na potkávací se výrazně zhoršuje dohled. A to platí i pro jízdu po dálnici,“ upozorňuje Roman Budský. S velkým odstupem následují silnice I. třídy (37 % obětí v noci), místní komunikace (29 %), silnice III. třídy (28 %) a II. třídy (18 %).

Nejvíce mrtvých bylo při nehodách v noci ve Středočeském kraji

Nejvíce lidí zemřelo při nočních nehodách ve Středočeském kraji, konkrétně to bylo 37. S velkým odstupem následují kraje Moravskoslezský (23) a Jihomoravský (22). Naopak nejméně to bylo v kraji Libereckém, kde se jednalo o jediný případ, dále pak na Karlovarsku a Královéhradecku (shodně po 4 mrtvých). Nejvyšší podíl mrtvých při nehodách v noci na celkovém počtu obětí nehod vykazují statistiky v Jihomoravském kraji, kde to bylo 45 procent. V těsném závěsu následuje kraj Jihomoravský se 43 procenty. Naopak suverénně nejméně to bylo na Liberecku, kde se jednalo o 5 procent, dále pak na Karlovarsku (19 %) a Královéhradecku (23 %).

15.02.2019Autodealers

Informace odjinud

Jezdili jsme studentskou formulí: Proč se jí říká Jágrova létající brambora?

Pětadvacet nadšených studentů, téměř rok dřiny a na konci sladká odměna v podobě nového monopostu. Tým z České zemědělské univerzity nám svou formuli půjčil. Udělal dobře?
auto.cz

První jízda s Toyotou Supra: Zahoďte předsudky, neřešte čudlíky, je skvělá!

Dlouhých sedmnáct let si spousta z nás přála návrat Toyoty Supra. Jenže doba je složitá, lidé pobláznění SUV a na plnění snů či dělání radosti nezbývají masovým automobilkám prostředky ani kapacity.
auto.cz

Sdílení pohledem ekonoma: Na sdílení jako byznys bych opravdu nevsadil

O sdílení aut se hodně mluví, ale dá se na něm vydělat? Je to budoucnost automobilismu? O tom jsme si povídali s ekonomem Alešem Rodem.
auto.cz

Škoda vstupuje do elektrické éry. První není, chce ale nabídnout inteligentní a ikonické elektrovozy

Mladoboleslavská automobilka v Bratislavě představila svůj první sériový elektromobil a plug-in hybrid. Byli jsme u toho!
auto.cz

MAN Engines dodává nové lodní motory pro AB Yachts

MAN Engines dodal své nové motory V12-2000 loděnici AB Yachts se sídlem v toskánském Viareggiu.    
auto.cz

Autofotka týdne: Český pionýr motorismu měl první řidičský průkaz i auto

Liberec si připomíná zakladatele motorismu a významného průmyslníka Theodora von Liebiega, od jehož smrti uplynulo ve čtvrtek 80 let. Liebieg patřil k významným představitelům textilního průmyslu v Čechách i v Evropě a mimo jiné byl také držitelem prvního řidičského průkazu v zemi.
Celý článek na iDNES.cz >>

Vzpomínáte na Jaguar Kensington? Přirovnávána k němu byla i Škoda Octavia

Jaguar Kensigton se sice na počátku devadesátých let dvacátého století neproměnil v novou generaci sedanů britské značky, ale studio Ital Design i přesto jeho linie dostalo do sériové výroby a to díky značkám Lexus a Daewoo.  
auto.cz

Ari Vatanen: Exkluzivní rozhovor s legendou. Dnes už nikam nespěchám!

Čtyřnásobného vítěze Dakaru Ariho Vatanena snad znají i lidé, kterým motorsport nic neříká. Víte, že byl deset let europoslancem? Povídali jsme si s ním o smrti. I o výhodách, jaké mají dnešní jezdci.
auto.cz

Kimi Räikkönen jede v Monaku 300. grand prix. Podívejte se na průřez jeho bohaté kariéry

Iceman se v Monaku účastní 300. grand prix formule 1, i když počet startů má o tři menší. Podívejte se na průřez jeho kariérou
auto.cz

Audi chystá ještě letos sedm nových variant SUV. Některé budou pořádně rychlé

Čtyři kruhy připravují další verze svých sportovně-užitkových vozů. Tou nejzásadnější bude jednoznačně RS Q8.
auto.cz

Zetor v potížích. Loni vykázal ztrátu 149 milionů

Hlavním důvodem potíží je opožděné uvedení některých modelů na trh, které způsobila nutnost přizpůsobit modely nové evropské směrnici.
auto.cz

Nevlastnit, sdílet! Patří budoucnost sdílení aut? Má to vůbec smysl?

Sdílená ekonomika vstupuje do většiny lidských oblastí. Tu automobilovou nevyjímaje. Jaké jsou principy carsharingu? Jak funguje v praxi? V čem jsou jeho úskalí? A má snad šanci stát se budoucností řízení auta?
auto.cz

Scania připomíná 50 let svých vznětových motorů V8

Společnost Scania od konce šedesátých let dvacátého století nabízí nejvýkonnější provedení svých nákladních vozidel se vznětovými vidlicovými osmiválci z vlastního vývoje. Premiéra prozatím poslední generace těchto motorů se odehrála v roce 2017.
auto.cz

Autohádanka: Legenda se vrací, svět dobývá z Rakouska

Patří k nejzářivějším novinkám letošního roku, a nejen výrazným žlutým lakem. V záplavě neohrabaných SUV je ten charakterní sporťák, jehož rodová historie sahá až do sedmdesátých let, perlou. Je dokonale vyvážený, skvěle ovladatelný, řízně rychlý. V pondělí si přečtete na iDNES.cz, jak jezdí, nejprve ho ovšem musíte poznat.
Celý článek na iDNES.cz >>

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.