Český průmysl nezůstal imunní vůči koronavirové nákaze. Po očištění o vliv pracovních dnů v březnu meziročně odepsal 10,8 %, čímž ovšem oproti tržním odhadům překvapil spíše pozitivně, když očekávání činila -14,2 %. Raiffeisenbank spočítala, které obory jsou nejvíce postiženy?
Ačkoliv se při podobném poklesu pochopitelně nedá hovořit o úspěchu, výsledek je stále znatelně lepší, než jakého průmysl dosahoval během horké fáze krize z let 2008/09. Po sezónním očištění březnový výsledek odpovídá meziměsíčnímu utlumení produkce o 8,7 %.
Tržby průmyslníků meziročně vykázaly pokles o 9,5 %, přičemž citelněji ubyly ty ze zahraničí, nežli z tuzemska. Smutnou, ač ne zcela překvapivou zprávou je propad nových zakázek, který dosáhl 15,7 %. Ekonomické restrikce související s bojem proti viru se tak na průmyslovém výkonu citelně projevily, ačkoliv na rozdíl od služeb se na výrobní podniky nevztahovaly tak přísné zákazy. Ochlazení zatím výrazněji nepocítili ani zaměstnanci, kterých v březnu meziročně ubylo v evidenčním vyjádření 2,6 %, tedy prakticky stejně jako v únoru. Jejich průměrná mzda pak narostla o 3,2 %, což ovšem jasně ukazuje tendenci firem k šetření nákladů, jelikož mzdová dynamika oproti únoru zpomalila o více než polovinu.
Slabý březen stáhl do záporu i průmyslový výkon za celé první čtvrtletí, které tak končí meziročním poklesem o 4,6 % a oproti předchozímu kvartálu o 3 %.
Největší škody budou ve výrobě motorových vozidel
Nejvýznamnější škody na národní ekonomice způsobila epidemie v sektoru výroby motorových vozidel. Kompletní odstávky celých závodů hlavních automobilek se projevily meziročním poklesem výroby o 25,8 %, což ubralo celých 5 procentních bodů z celkového tuzemského objemu. S odstupem pak následovala výroba strojů a zařízení, která odepsala 17,9 %, čímž se na celku podílela -1,6 procentního bodu. Naopak dobře se navzdory viru držela výroba potravinářských výrobků, která růstem o 6,9 % přispěla 0,3 procentního bodu, či výroba papíru (+12,9 %), která přihodila 0,2 procentního bodu.
Český průmysl nečekají lehké časy ani v nejbližších měsících. Ještě dubnová data budou dramaticky ovlivněna preventivními odstávkami a ztíženými výrobními podmínkami i tam, kde nadále existuje poptávka. Ani po případném návratu ke standardnímu režimu ovšem nebude zdaleka vyhráno. Drtivý propad ekonomického výkonu v Evropě i ve světě se zákonitě projeví i sníženou poptávkou po průmyslovém zboží.
O návratu k předkrizové plynulosti zahraničního obchodu v tuto chvíli lze také s úspěchem pochybovat. Průmyslová recese tak se tak bude táhnout dlouhé měsíce a do kladných hodnot se zřejmě letos již nepodíváme. S tím jak se budou podnikům snižovat tržby a postupně budou odeznívat i vládní opatření pro udržení zaměstnanosti si to pak nevyhnutelně vyžádá i propouštění. To se bude týkat hlavně pracovníků, kteří v oboru působí kratší dobu. Ty zkušené si firmy budou chtít udržet i za cenu dočasně zvýšených nákladů, aby jim pomohli znovu nastartovat výrobu, jakmile to bude možné.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva