Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Evropa letos vyrobí o dva miliony aut méně

Podle evropské organizace ACEA (European Automobile Manufacturers Association) je k 11. květnu 2020 průměrná délka uzavření automobilek v evropských zemích 29 pracovních dnů. V celkovém součtu tak jde o ztrátu produkce 2 396 549 motorových vozidel v Evropské Unii a Velké Británii.

Krize má dle ACEA přímý dopad na více než 1,1 milionu továrních zaměstnanců v automobilovém průmyslu. Od konce dubna začíná mnoho automobilek výrobu obnovovat, dlouhá pauza ve výrobě však nejspíše přinese své důsledky. Před příchodem pandemie nového typu koronaviru přitom automobilky zažívaly zlaté časy. V českých továrnách běžela v důsledku vysoké poptávky výroba na plné obrátky, trh hladověl zejména po zaměstnancích. Ty se firmy snažily udržet rekordně narůstajícími mzdami a nadstandardními benefity. To vše se však během několika týdnů změnilo, většina továren výrobu úplně odstavila nebo alespoň omezila. Zaměstnanci tak zůstali doma, ti šťastnější „jen“ se sníženou mzdou, ti méně šťastní o práci přišli.

Podle českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP již v březnu v České republice propouštělo 15 % firem, v dubnu už tuto otázku řešilo 42 % firem[1]. Je dobré si také uvědomit, že auta a autosoučástky tvoří zhruba 21 % českého exportu, tedy jeho velmi podstatnou část.

„Automobilový průmysl je v České republice jedním z hlavních tahounů zaměstnanosti. Jeho zastavení na tak dlouhou dobu má a bude mít zásadní dopad. Masivní propouštění zatím nepřišlo, záleží na dalším vývoji situace,“ komentuje Stanislav Petříček z Tp Consulting.

Řada provozů v automotive je výrobní činností a výdělečností závislá právě na exportu či importu. Jejich situace se vlivem uzavření hranic zkomplikovala. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu hodnota zahraničního obchodu klesá. Jak vývoz, který meziročně klesl o 0,7 %, tak i dovoz s poklesem 2,9 %. Avšak podle MPO je to už pátý měsíc v řadě, kdy zahraniční obchod vykazuje pokles, a to ještě ani nebyl zcela ovlivněn postupující pandemií COVID-19. Právě v souvislosti s vnitrounijním obchodem je vhod připomenout povinnost vykazování do Intrastatu. „Pokud jste povinni pravidelně měsíčně předávat Výkazy pro Intrastat o přijetí anebo o odeslání zboží, nezapomeňte na to, že i pokud jste v těchto měsících žádnou takovou zbožovou operaci nerealizovali, jste stejně povinni předat příslušnému celnímu orgánu o této skutečnosti negativní hlášení,“ upozorňuje Jaroslav Štěpán, MBA z Intastateu.com, poskytovatele reportingu Intrastat pro firmy i jednotlivce.

Pomoci může interim manažer pro krizové situace

Současná krize je nečekanou situací, kterou firmy mohly jen stěží ovlivnit. Zda ji ale přečkají, závisí nyní na jejich krizovém managementu, správném rozhodování a podpoře ze strany státu. Pro řešení krizových situací bývá často využíván interim management, kdy si firma najme externího manažera jen na omezené období, který může v nejisté době pomoci. Jeho výhodou je nezaujatost a schopnost vidět problém zvenčí, kriticky a s nadhledem. Jedná se zpravidla o vysoce kvalifikovaného člověka s mnoha zkušenostmi. „Typický interim manažer je překvalifikovaný seniorní specialista s mnoha lety zkušeností a výbornou jazykovou výbavou, který může doslova naskočit do rozjetého vlaku a podle potřeby jej přibrzdit nebo naopak udržet i v plné rychlosti na kolejích,“ popisuje interim manažera Stanislav Petříček, odborník ze společnosti Tp Consulting, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.

Zachrání situaci šrotovné?

Velmi aktuálním tématem je také návrat šrotovného, který by mohl pomoci automobilový průmysl znovu nastartovat. Jeho zavedení již pomohlo v roce 2009, kdy byly po krizi v roce 2008 automobilky oslabené. Princip šrotovného byl jednoduchý, výměnou za to, že si člověk nechá sešrotovat staré auto, dostane (nemalý) příspěvek na pořízení nového. „Šrotovné by mohlo pomoci automobilový průmysl znovu rozproudit a věřím, že v případě jeho zavedení by nemuselo dojít ani k výraznému propouštění,“ domnívá se Stanislav Petříček. Aktuálně se toto téma řeší v Německu a pokud by se zde ke šrotovnému přistoupilo, je velice možné, že tento vzor budou následovat i další evropské země.

Je otázkou, co se v automobilovém průmyslu bude dít dál, kdy se postupně ukončí akutní fáze krize, a vše se pomalu vrátí do normálu. Nejspíše v následujících týdnech bude zřetelnější, jak bude tento normál vypadat.

15.05.2020Autodealers

Informace odjinud

Alpine A110 v roce 2026 nahradí elektrický nástupce. Klasika v Česku začíná na 1.690.000 Kč

Francouzský sporťák s motorem uprostřed má před sebou posledních několik měsíců. Na českém trhu si přesto můžete koupit hned tři verze včetně ultimátní R 70 s karbonovým kabátem.
auto.cz

Spalovací kombík a kopie Porsche Panamera: Do Česka míří další čínská značka

Příval čínských automobilek neustane ani v příštím roce. Dalším přírůstkem bude výrobce, který to v Evropě zkouší už skoro 20 let. Spolu s expanzí si chystá i nové modely a celou škálu pohonů.
auto.cz

Z Range Roveru Evoque bude elektromobil. A údajně radikální!

Elektrický evoque bude mít 800V architekturu, ovšem než se v něm svezeme, bude třeba si počkat ještě dva až tři roky. Techniku má sdílet např. s větším velarem.
auto.cz

MG plánuje malý elektromobil, může být zadokolkou

V Británii vyvinutý malý elektromobil MG 2 má sdílet techniku s větším a zadohnaným MG 4, ale zároveň být cenově dostupným dost na to, aby do elektromobilů přimělo přesednout i Italy. Na trhu by mohl být v roce 2027.
auto.cz

Vzácné prototypy sériových aut mohou být brzy minulostí. Díky novince z Finska

Vývoj nového vozu na čistě nové platformě dnes trvá klidně sedm let. Finská společnost Donut Lab ale tvrdí, že díky plně digitálnímu prostředí DonutOS a konceptu Digital Twin 2.0 lze celý proces výrazně zrychlit – od prvních simulací až po přípravu sériové výroby.
auto.cz

Fiat 500 přichází jako mild hybrid. Výkonem neoslní

Víc než rok po konci původní nové pětistovky se vrací spalovací pohon, bohužel však zoufale slabý. K mání aspoň bude i s plátěnou stahovací střechou.
auto.cz

Autobiografie Jaromíra Jágra je i o rychlých autech! A tučňákovi místo espézetky…

Autobiografie JÁ68 není jen nová kniha o jednom z nejlepších hokejistů všech dob Jaromíru Jágrovi. Je to příběh člověka, který se nebál žít naplno. Nejen na ledě, ale i na silnici. Nejen v NHL, ale i v českých devadesátkách, kde platilo, že kdo měl rychlé auto, ten byl někdo — a kdo měl odvahu, ten mohl všechno. Jágr měl obojí.
auto.cz

Co ví Cebia o autech Martina Vaculíka? Tady je rozhovor dvou expertů plný zajímavostí

Už potřetí se v podcastu Za volantem setkávám s Martinem Pajerem z Cebie. Vznikl rozhovor ještě zajímavější než dva předchozí. Nechal jsem si totiž přes Cebii prověřit své tři vozy, o kterých vím vše. A zajímalo mě, proč některé údaje v Cebii chybí.
auto.cz

Po kolika kilometrech je elektromobil zelenější? BMW iX3 brzy

Elektromobily sice nezatěžují okolí výfukovými emisemi, intenzivně se však řeší ekologická zátěž celého jejich životního cyklu. Při jakém nájezdu je nové BMW iX3 skutečně zelenější než spalovací ekvivalent?
auto.cz

Nová Kia K4 konečně dorazila i k nám. Češi ji mohou milovat nejen díky nízké ceně

Kia K4 přebírá štafetu po rodině Ceed a na český trh vstupuje jako benzinový hatchback se sedmiletou zárukou, startovací cenou 509.980 Kč a pěti výbavovými stupni. Čeká ji hlavně srovnání se Škodou Scala, Hyundaiem i30 a Opelem Astra.
auto.cz

Nové Porsche Cayenne Electric naživo: Máme fotky z premiéry v Dubaji!

Světová premiéra nejdůležitějšího SUV značky za poslední dvě dekády, stovky historických i současných modelů a jedinečná atmosféra Dubaje. Byli jsme u toho.
auto.cz

TEST Renault Captur E-Tech 160 – Lepší díky novému srdci

Třídu SUV zastupuje Renault v segmentu B už od roku 2013 model Captur. Po loňské modernizaci a změnám ve výbavách přišel letos na řadu nový plně hybridní pohon. Čím se liší od toho předchozího?
auto.cz

Fiat Brazilcům ukazuje sladký život po italsku. Inspiroval se tamní přírodou i pandou

Fiat si na autosalon v brazilském São Paulu přivezl studii Dolce Camper – rodinné SUV s rozkládacím stanem na střeše, navržené pro víkendová dobrodružství. Spojuje italský cit pro design, retro pixelový styl a praktickou výbavu, která dělá z běžného auta mobilní základnu pro volný čas.
auto.cz

Volkswagen T2 zázračně přežil ohnivý armagedon. Po tisícovkách hodin je opět ve špičkové formě

Když ničivý požár v Kalifornii během pár týdnů proměnil celou čtvrť v nekonečné spáleniště, zdálo se jisté, že i starý „busík“ Martina Presta skončí jako ohořelý vrak. Jenže se mýlil. A tak začal příběh, který zaujal i samotnou německou automobilku.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.