Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Evropa letos vyrobí o dva miliony aut méně

Podle evropské organizace ACEA (European Automobile Manufacturers Association) je k 11. květnu 2020 průměrná délka uzavření automobilek v evropských zemích 29 pracovních dnů. V celkovém součtu tak jde o ztrátu produkce 2 396 549 motorových vozidel v Evropské Unii a Velké Británii.

Krize má dle ACEA přímý dopad na více než 1,1 milionu továrních zaměstnanců v automobilovém průmyslu. Od konce dubna začíná mnoho automobilek výrobu obnovovat, dlouhá pauza ve výrobě však nejspíše přinese své důsledky. Před příchodem pandemie nového typu koronaviru přitom automobilky zažívaly zlaté časy. V českých továrnách běžela v důsledku vysoké poptávky výroba na plné obrátky, trh hladověl zejména po zaměstnancích. Ty se firmy snažily udržet rekordně narůstajícími mzdami a nadstandardními benefity. To vše se však během několika týdnů změnilo, většina továren výrobu úplně odstavila nebo alespoň omezila. Zaměstnanci tak zůstali doma, ti šťastnější „jen“ se sníženou mzdou, ti méně šťastní o práci přišli.

Podle českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP již v březnu v České republice propouštělo 15 % firem, v dubnu už tuto otázku řešilo 42 % firem[1]. Je dobré si také uvědomit, že auta a autosoučástky tvoří zhruba 21 % českého exportu, tedy jeho velmi podstatnou část.

„Automobilový průmysl je v České republice jedním z hlavních tahounů zaměstnanosti. Jeho zastavení na tak dlouhou dobu má a bude mít zásadní dopad. Masivní propouštění zatím nepřišlo, záleží na dalším vývoji situace,“ komentuje Stanislav Petříček z Tp Consulting.

Řada provozů v automotive je výrobní činností a výdělečností závislá právě na exportu či importu. Jejich situace se vlivem uzavření hranic zkomplikovala. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu hodnota zahraničního obchodu klesá. Jak vývoz, který meziročně klesl o 0,7 %, tak i dovoz s poklesem 2,9 %. Avšak podle MPO je to už pátý měsíc v řadě, kdy zahraniční obchod vykazuje pokles, a to ještě ani nebyl zcela ovlivněn postupující pandemií COVID-19. Právě v souvislosti s vnitrounijním obchodem je vhod připomenout povinnost vykazování do Intrastatu. „Pokud jste povinni pravidelně měsíčně předávat Výkazy pro Intrastat o přijetí anebo o odeslání zboží, nezapomeňte na to, že i pokud jste v těchto měsících žádnou takovou zbožovou operaci nerealizovali, jste stejně povinni předat příslušnému celnímu orgánu o této skutečnosti negativní hlášení,“ upozorňuje Jaroslav Štěpán, MBA z Intastateu.com, poskytovatele reportingu Intrastat pro firmy i jednotlivce.

Pomoci může interim manažer pro krizové situace

Současná krize je nečekanou situací, kterou firmy mohly jen stěží ovlivnit. Zda ji ale přečkají, závisí nyní na jejich krizovém managementu, správném rozhodování a podpoře ze strany státu. Pro řešení krizových situací bývá často využíván interim management, kdy si firma najme externího manažera jen na omezené období, který může v nejisté době pomoci. Jeho výhodou je nezaujatost a schopnost vidět problém zvenčí, kriticky a s nadhledem. Jedná se zpravidla o vysoce kvalifikovaného člověka s mnoha zkušenostmi. „Typický interim manažer je překvalifikovaný seniorní specialista s mnoha lety zkušeností a výbornou jazykovou výbavou, který může doslova naskočit do rozjetého vlaku a podle potřeby jej přibrzdit nebo naopak udržet i v plné rychlosti na kolejích,“ popisuje interim manažera Stanislav Petříček, odborník ze společnosti Tp Consulting, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.

Zachrání situaci šrotovné?

Velmi aktuálním tématem je také návrat šrotovného, který by mohl pomoci automobilový průmysl znovu nastartovat. Jeho zavedení již pomohlo v roce 2009, kdy byly po krizi v roce 2008 automobilky oslabené. Princip šrotovného byl jednoduchý, výměnou za to, že si člověk nechá sešrotovat staré auto, dostane (nemalý) příspěvek na pořízení nového. „Šrotovné by mohlo pomoci automobilový průmysl znovu rozproudit a věřím, že v případě jeho zavedení by nemuselo dojít ani k výraznému propouštění,“ domnívá se Stanislav Petříček. Aktuálně se toto téma řeší v Německu a pokud by se zde ke šrotovnému přistoupilo, je velice možné, že tento vzor budou následovat i další evropské země.

Je otázkou, co se v automobilovém průmyslu bude dít dál, kdy se postupně ukončí akutní fáze krize, a vše se pomalu vrátí do normálu. Nejspíše v následujících týdnech bude zřetelnější, jak bude tento normál vypadat.

15.05.2020Autodealers

Informace odjinud

Renault končí s Mobilize, nástupci twizy se přestanou vyrábět

Divize Mobilize končí a elektrické čtyřkolky Duo a Bento tak jdou k ledu. Aktivity spojené s nabíjením doma i na cestách, které byly hlavním účelem této odnože skupiny Renault, zůstanou, jen budou fungovat pod jinou hlavičkou.
auto.cz

TEST Kia xCeed 1.6 T-GDI 7DCT Steel Edition – Analog s novým srdcem

Po plejádě aut s obřími displeji a elektrifikovanými pohony jsme po čase zase usedli za volant vozu, který nás byť jen na chvíli vrátit do nedávné minulosti. A návrat to byl krásný.
auto.cz

Spalovací motory zachráněny? EK chce zrušit zákaz, zas tak moc se ale neradujme

Auta se spalovacími motory se budou smět v EU prodávat i po roce 2035, projde-li čerstvě představený návrh Evropské komise. S největší pravděpodobností však půjde o plug-in hybridy a elektromobily s prodlužovačem dojezdu. Pravidla se také zpřísnila jinde.
auto.cz

Zelený veterán, stříbrná moderna i legenda obrazovek: Poslední díl Světa motorů už ve čtvrtek!

Šestnáctý díl podzimní řady Světa motorů uvidíte už ve čtvrtek 18. 12. na Nova Action! Co jsme si pro vás připravili?
auto.cz

Nejprodávanější elektrický pick-up končí. Nahradí ho rozumnější řešení

V některých segmentech to elektromobily nemají snadné. Elektrické pick-upy se už nějakou dobu prodávají, zatím žádný se ale nedočkal opravdové popularity. Teď končí ten vůbec nejprodávanější a jeho náhradník se vrátí ke spalovacímu motoru.
auto.cz

První Volkswagen bez volantu? Novinka už vozí lidi v německých ulicích

Auta bez volantu jsou zatím pro většinu světa vzdálenou budoucností. První takové robotaxi už začal zkoušet Volkswagen, zatím ale jen ve velmi omezeném provozu. Vlastní komerční robotaxíky ale německá automobilka spustí již brzy.
auto.cz

Do Česka míří nový konkurent Škody Enyaq. Projeli jsme překvapivý Deepal S05

Na českém trhu letos nastal pořádný zmatek, protože tolik nových značek jsme naposledy mohli uvítat na počátku 90. let. V příštím roce to zkusí další a mezi ty ambicióznější patří Changan, který se uvede konkurentem pro Škodu Enyaq. SUV Deepal S05 jsme si už na pár dní půjčili a dokázalo překvapit.
auto.cz

Hanomag 2/10 PS „Kommissbrot“ (1924–1928): Trochu plechu, trochu lak

Hanomag 2/10 PS byl malý lidový dvoumístný automobil s motorem vzadu a pohonem zadních kol jednoválcovým čtyřtaktním motorem s objemem 0,5 litru. Prodával se v otevřené a zavřené verzi a v Berlíně sloužil i jako taxi.
auto.cz

BYD už neví, čím by šokoval svět. Na své nejdražší SUV hodil palmu, tady je výsledek

Bezpečnost nebývala silnou stránkou čínských vozů, což se ale v posledních letech změnilo. Dnes je naopak odolnost jedním z velkých marketingových taháků, což vede i k bizarním testům. Jeden takový udělal BYD se svým drahým SUV a velikou palmou.
auto.cz

Lidé z generace Z jsou nejméně důvěryhodnými řidiči. Jen o věku to ale není

Kdo řídí lépe, mladí nebo staří? A v jak vysokém věku je vhodné s řízením auta skončit? Nejen na to odpovídají respondenti z řady řidičů po celém světě.
auto.cz

Škoda Fabia RS se může vrátit. Závisí to na těch nejdůležitějších lidech

Na návrat ostré fabie čekají fanoušci už mnoho let. V blízké budoucnosti by se mohli konečně dočkat, zní z Británie.
auto.cz

Ikonický dvoumístný Smart se vrací! A myslí při tom hlavně na Evropu

Malý dvoumístný Smart je jednou z ikon evropského automobilového průmyslu, poslední však vznikl loni. Nástupce se už chystá a je prý v posledním stádiu vývoje. Smart vůbec poprvé ukázal také fotky zamaskovaného prototypu, které ukazují známé proporce.
auto.cz

První jízda v novém BMW iX3 50 xDrive: Od podlahy nové auto! Plní, co slibuje?

BMW iX3 je první kapitolou nové éry značky BMW – má novou platformu, hromadu nových technologií a dokonce i továrnu, v níž se vyrábí. Slibuje rychlé nabíjení a enormní dojezd; jaká je realita, jsem zjišťoval ve Španělsku.
auto.cz

Milion Čechů na antidepresivech. Kolik z nich sedá za volant?

Alkohol a nelegální látky má policie pevně v hledáčku. Existuje ale třetí, skrytější oblast, která se týká statisíců řidičů: léky na předpis. Antidepresiva, léky proti úzkosti, prášky na spaní nebo silná analgetika.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.