Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Evropa letos vyrobí o dva miliony aut méně

Podle evropské organizace ACEA (European Automobile Manufacturers Association) je k 11. květnu 2020 průměrná délka uzavření automobilek v evropských zemích 29 pracovních dnů. V celkovém součtu tak jde o ztrátu produkce 2 396 549 motorových vozidel v Evropské Unii a Velké Británii.

Krize má dle ACEA přímý dopad na více než 1,1 milionu továrních zaměstnanců v automobilovém průmyslu. Od konce dubna začíná mnoho automobilek výrobu obnovovat, dlouhá pauza ve výrobě však nejspíše přinese své důsledky. Před příchodem pandemie nového typu koronaviru přitom automobilky zažívaly zlaté časy. V českých továrnách běžela v důsledku vysoké poptávky výroba na plné obrátky, trh hladověl zejména po zaměstnancích. Ty se firmy snažily udržet rekordně narůstajícími mzdami a nadstandardními benefity. To vše se však během několika týdnů změnilo, většina továren výrobu úplně odstavila nebo alespoň omezila. Zaměstnanci tak zůstali doma, ti šťastnější „jen“ se sníženou mzdou, ti méně šťastní o práci přišli.

Podle českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP již v březnu v České republice propouštělo 15 % firem, v dubnu už tuto otázku řešilo 42 % firem[1]. Je dobré si také uvědomit, že auta a autosoučástky tvoří zhruba 21 % českého exportu, tedy jeho velmi podstatnou část.

„Automobilový průmysl je v České republice jedním z hlavních tahounů zaměstnanosti. Jeho zastavení na tak dlouhou dobu má a bude mít zásadní dopad. Masivní propouštění zatím nepřišlo, záleží na dalším vývoji situace,“ komentuje Stanislav Petříček z Tp Consulting.

Řada provozů v automotive je výrobní činností a výdělečností závislá právě na exportu či importu. Jejich situace se vlivem uzavření hranic zkomplikovala. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu hodnota zahraničního obchodu klesá. Jak vývoz, který meziročně klesl o 0,7 %, tak i dovoz s poklesem 2,9 %. Avšak podle MPO je to už pátý měsíc v řadě, kdy zahraniční obchod vykazuje pokles, a to ještě ani nebyl zcela ovlivněn postupující pandemií COVID-19. Právě v souvislosti s vnitrounijním obchodem je vhod připomenout povinnost vykazování do Intrastatu. „Pokud jste povinni pravidelně měsíčně předávat Výkazy pro Intrastat o přijetí anebo o odeslání zboží, nezapomeňte na to, že i pokud jste v těchto měsících žádnou takovou zbožovou operaci nerealizovali, jste stejně povinni předat příslušnému celnímu orgánu o této skutečnosti negativní hlášení,“ upozorňuje Jaroslav Štěpán, MBA z Intastateu.com, poskytovatele reportingu Intrastat pro firmy i jednotlivce.

Pomoci může interim manažer pro krizové situace

Současná krize je nečekanou situací, kterou firmy mohly jen stěží ovlivnit. Zda ji ale přečkají, závisí nyní na jejich krizovém managementu, správném rozhodování a podpoře ze strany státu. Pro řešení krizových situací bývá často využíván interim management, kdy si firma najme externího manažera jen na omezené období, který může v nejisté době pomoci. Jeho výhodou je nezaujatost a schopnost vidět problém zvenčí, kriticky a s nadhledem. Jedná se zpravidla o vysoce kvalifikovaného člověka s mnoha zkušenostmi. „Typický interim manažer je překvalifikovaný seniorní specialista s mnoha lety zkušeností a výbornou jazykovou výbavou, který může doslova naskočit do rozjetého vlaku a podle potřeby jej přibrzdit nebo naopak udržet i v plné rychlosti na kolejích,“ popisuje interim manažera Stanislav Petříček, odborník ze společnosti Tp Consulting, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.

Zachrání situaci šrotovné?

Velmi aktuálním tématem je také návrat šrotovného, který by mohl pomoci automobilový průmysl znovu nastartovat. Jeho zavedení již pomohlo v roce 2009, kdy byly po krizi v roce 2008 automobilky oslabené. Princip šrotovného byl jednoduchý, výměnou za to, že si člověk nechá sešrotovat staré auto, dostane (nemalý) příspěvek na pořízení nového. „Šrotovné by mohlo pomoci automobilový průmysl znovu rozproudit a věřím, že v případě jeho zavedení by nemuselo dojít ani k výraznému propouštění,“ domnívá se Stanislav Petříček. Aktuálně se toto téma řeší v Německu a pokud by se zde ke šrotovnému přistoupilo, je velice možné, že tento vzor budou následovat i další evropské země.

Je otázkou, co se v automobilovém průmyslu bude dít dál, kdy se postupně ukončí akutní fáze krize, a vše se pomalu vrátí do normálu. Nejspíše v následujících týdnech bude zřetelnější, jak bude tento normál vypadat.

15.05.2020Autodealers

Informace odjinud

Manuály nevymírají! Na chuť jim totiž přicházejí ti nejbohatší

Zatímco v běžných autech spousta z nás preferuje samočinné převodovky, existuje segment, kde má klasická řadicí páka stále silnější postavení.
auto.cz

Bezva suzuki, designér v crazy káře a přístupnost nabíječek: Nový Svět motorů už ve čtvrtek na Nova Action!

Čtrnáctý díl televizního Světa motorů dorazí na obrazovky už ve čtvrtek 4. 12. Co v něm uvidíte?
auto.cz

Tuning elektromobilů nabírá na popularitě. Frčí podvodné krabičky, ale i skutečná zlepšení

Funkční tuning elektromobilů je možný, ale ne jednoduchý. Levné „krabičky“ nepřidají motoru ani kilowatt navíc, jejich účinek většinou končí u změny pocitu z pedálu. Jedinou cestou k reálným výsledkům je přístup do řídicí jednotky, důkladná diagnostika a měření na brzdě.
auto.cz

Němci budou zase dotovat elektromobily a plug-iny. Lidé si přijdou na slušný bonus

Vláda v Německu se dohodla na dalším kole dotací na pořízení elektrických aut a plug-in hybridů. Na příspěvek ve výši až 5000 eur dosáhne většina obyvatel.
auto.cz

Tahle kompaktní SUV Češi milují! 150 koní a bohatá výbava bývají standard

Středně velké SUV dnes jen těžko pořídíte pod tři čtvrtě milionu, na oplátku ale dostanete výbavu, která ještě nedávno patřila prémiovým modelům. 
auto.cz

Volkswagen Amarok Dark Label zamířil do českého konfigurátoru. Černý lak není podmínkou

Volkswagen Amarok Dark Label kombinuje osvědčený třílitrový šestiválec TDI, desetistupňový automat a pohon 4MOTION s paketem černých designových doplňků a prvky výbavy, které z pracovního pick-upu dělají pohodlný dálniční křižník.
auto.cz

Návrat kompaktního sedanu Ford? Čtyřdveřový mustang nemusí být daleko

Pro sedany existuje velký trh, řekl šéf Fordu Jim Farley a naznačil, že by automobilka mohla postavit sedan se zadním pohonem a vysokým výkonem. Osmiválec však pod kapotou bohužel nečekejme.
auto.cz

Znáte Škodaboxy od Škoda Auto? Používání je pohodlné, bezpečné a digitální

V rámci servisních služeb zavedla Škoda Auto praktické Škodaboxy, což jsou speciální schránky pro předání klíčků od vozu. Jak to celé funguje?
auto.cz

Pražští radní se konečně dohodli. Známe nová pravidla pro elektromobily

Od ledna 2026 končí bezplatné parkování aut se značkou „EL“ v pražských ulicích. Jak se na to připravit? A kolik bude stát jízdné v MHD?
auto.cz

Zákaz prodeje spalovacích aut v EU v roce 2035 je asi passé. Brusel pod tlakem ustupuje

Dlouho proklamovaný zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v Evropské unii za deset let se otřásá, ačkoliv to bylo již několik let zřejmé.
auto.cz

Britské legendy v Česku: Jaké to je mít caterham nebo morgan?

Ručně stavěné britské sporťáky, které nehrají podle moderních trendů. Každý morgan je řemeslným mistrovským dílem, caterham zase vyrábí striktně lehké sporťáky. V pražských Dolních Počernicích teď sídlí oficiální české zastoupení obou těchto legendárních značek.
auto.cz

Peugeot 108 se může vrátit. Nebude to ale jenom tak

Nejmenší peugeot už není v prodeji několik let kvůli rostoucím výrobním nákladům, daným homologačními pravidly. Nevznikne-li kategorie E-Car s mírnějšími předpisy, nevrátí se.
auto.cz

Hledáme nejhorší nešvar řidičů. Mlhovkáři stále ve hře

Osmifinále trochu nečekaně vyřadilo skutečně nebezpečné nešvary a poslalo dál sice nepříjemné, ale reálně život a zdraví neohrožující problémy. Jak to bude vypadat dál?
auto.cz

Alfa Romeo P2: Vítěz Targa Florio (2. díl)

Alfa Romeo P2 pokračovala v úspěších i po zisku titulu mistra světa výrobců. Pro poslední sezónu prošla radikálními úpravami.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.