Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Evropa letos vyrobí o dva miliony aut méně

Podle evropské organizace ACEA (European Automobile Manufacturers Association) je k 11. květnu 2020 průměrná délka uzavření automobilek v evropských zemích 29 pracovních dnů. V celkovém součtu tak jde o ztrátu produkce 2 396 549 motorových vozidel v Evropské Unii a Velké Británii.

Krize má dle ACEA přímý dopad na více než 1,1 milionu továrních zaměstnanců v automobilovém průmyslu. Od konce dubna začíná mnoho automobilek výrobu obnovovat, dlouhá pauza ve výrobě však nejspíše přinese své důsledky. Před příchodem pandemie nového typu koronaviru přitom automobilky zažívaly zlaté časy. V českých továrnách běžela v důsledku vysoké poptávky výroba na plné obrátky, trh hladověl zejména po zaměstnancích. Ty se firmy snažily udržet rekordně narůstajícími mzdami a nadstandardními benefity. To vše se však během několika týdnů změnilo, většina továren výrobu úplně odstavila nebo alespoň omezila. Zaměstnanci tak zůstali doma, ti šťastnější „jen“ se sníženou mzdou, ti méně šťastní o práci přišli.

Podle českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP již v březnu v České republice propouštělo 15 % firem, v dubnu už tuto otázku řešilo 42 % firem[1]. Je dobré si také uvědomit, že auta a autosoučástky tvoří zhruba 21 % českého exportu, tedy jeho velmi podstatnou část.

„Automobilový průmysl je v České republice jedním z hlavních tahounů zaměstnanosti. Jeho zastavení na tak dlouhou dobu má a bude mít zásadní dopad. Masivní propouštění zatím nepřišlo, záleží na dalším vývoji situace,“ komentuje Stanislav Petříček z Tp Consulting.

Řada provozů v automotive je výrobní činností a výdělečností závislá právě na exportu či importu. Jejich situace se vlivem uzavření hranic zkomplikovala. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu hodnota zahraničního obchodu klesá. Jak vývoz, který meziročně klesl o 0,7 %, tak i dovoz s poklesem 2,9 %. Avšak podle MPO je to už pátý měsíc v řadě, kdy zahraniční obchod vykazuje pokles, a to ještě ani nebyl zcela ovlivněn postupující pandemií COVID-19. Právě v souvislosti s vnitrounijním obchodem je vhod připomenout povinnost vykazování do Intrastatu. „Pokud jste povinni pravidelně měsíčně předávat Výkazy pro Intrastat o přijetí anebo o odeslání zboží, nezapomeňte na to, že i pokud jste v těchto měsících žádnou takovou zbožovou operaci nerealizovali, jste stejně povinni předat příslušnému celnímu orgánu o této skutečnosti negativní hlášení,“ upozorňuje Jaroslav Štěpán, MBA z Intastateu.com, poskytovatele reportingu Intrastat pro firmy i jednotlivce.

Pomoci může interim manažer pro krizové situace

Současná krize je nečekanou situací, kterou firmy mohly jen stěží ovlivnit. Zda ji ale přečkají, závisí nyní na jejich krizovém managementu, správném rozhodování a podpoře ze strany státu. Pro řešení krizových situací bývá často využíván interim management, kdy si firma najme externího manažera jen na omezené období, který může v nejisté době pomoci. Jeho výhodou je nezaujatost a schopnost vidět problém zvenčí, kriticky a s nadhledem. Jedná se zpravidla o vysoce kvalifikovaného člověka s mnoha zkušenostmi. „Typický interim manažer je překvalifikovaný seniorní specialista s mnoha lety zkušeností a výbornou jazykovou výbavou, který může doslova naskočit do rozjetého vlaku a podle potřeby jej přibrzdit nebo naopak udržet i v plné rychlosti na kolejích,“ popisuje interim manažera Stanislav Petříček, odborník ze společnosti Tp Consulting, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.

Zachrání situaci šrotovné?

Velmi aktuálním tématem je také návrat šrotovného, který by mohl pomoci automobilový průmysl znovu nastartovat. Jeho zavedení již pomohlo v roce 2009, kdy byly po krizi v roce 2008 automobilky oslabené. Princip šrotovného byl jednoduchý, výměnou za to, že si člověk nechá sešrotovat staré auto, dostane (nemalý) příspěvek na pořízení nového. „Šrotovné by mohlo pomoci automobilový průmysl znovu rozproudit a věřím, že v případě jeho zavedení by nemuselo dojít ani k výraznému propouštění,“ domnívá se Stanislav Petříček. Aktuálně se toto téma řeší v Německu a pokud by se zde ke šrotovnému přistoupilo, je velice možné, že tento vzor budou následovat i další evropské země.

Je otázkou, co se v automobilovém průmyslu bude dít dál, kdy se postupně ukončí akutní fáze krize, a vše se pomalu vrátí do normálu. Nejspíše v následujících týdnech bude zřetelnější, jak bude tento normál vypadat.

15.05.2020Autodealers

Informace odjinud

Toyota Hilux dostala facelift. Pod novou maskou má teď silnější turbodiesel

Po několika únicích a oficiálním videu s Fernandem Alonsem se Toyota Hilux představuje oficiální cestou. A novinek je více než dost.
auto.cz

Český trh v květnu 2020: Hyundai před VW, Octavia přišla o titul nejprodávanějšího auta

Pandemie koronaviru kvůli propadu prodejů aut zamíchala pořadím nejžádanějších značek u nás. Změny najdeme i na nejvyšších příčkách.
auto.cz

Porovnejte nové BMW řady 4 s jeho předchůdcem. Jak moc se nová generace změnila?

Po premiéře nového BMW řady 4 se všichni soustředili hlavně na příď s obrovskými ledvinami. Podívejte se ale, jak se změnily další části sportovního kupé.
auto.cz

Mazdu 3 s naftovým motorem už nekoupíte, CX-30 bude následovat. Důvod je prostý

Hned dva modely japonské automobilky se na českém trhu loučí s dieselovými agregáty. Mezi zákazníky o ně byl jen minimální zájem.
auto.cz

Evropské prodeje v době koronaviru: Octavia druhá nejprodávanější, čtyři VW v top 10

Škoda Octavia v dubnových evropských prodejích porazila i takové modely jako Ford Focus nebo Renault Clio. VW Golf nicméně zůstává evropskou jedničkou.
auto.cz

Modernizovaný Mercedes E přichází na trh. Kolik dáte za nové motory?

Mercedes-Benz třídy E se v rámci modernizace dočkal mimo jiné nových mildhybridních motorů. Ceny modernizovaného éčka startují na částce 1.318.900 korun.
auto.cz

Ikonický motor Bentley 6,75 V8 končí ve výrobě. Po 61 letech!

Začátkem týdne byl v britském Crewe sestrojen poslední kus nejdéle sloužícího vidlicového osmiválce na světě.
auto.cz

Mercedes-Benz CLA kupé 220 - Prémie pod milion?

CLA kupé chce být nejreprezentativnějším malým Mercedesem. Nabízí ale víc než jen výrazný design?
auto.cz

Podívejte se, jak by BMW řady 4 vypadalo s normálními ledvinkami. Rozdíl je to obrovský

Včera se světu oficiálně představila druhá generace BMW řady 4, která šokovala především svými obrovskými ledvinkami. A teď už víme i to, jak by vypadala s přídí klasickou.
auto.cz

VW prý zareaguje na problémy s novým Golfem změnou vedení. Týkat se má i Škody

Koncern Volkswagen Group údajně čeká rozsáhlá změna vedení jeho značek. Bude reakcí na velké potíže s uvedením nového Volkswagenu Golf.
auto.cz

Modernizovaný Hyundai Santa Fe odhalen, s novou maskou dorazily velké změny

Navzdory rozsáhlým technickým změnám se prý jedná stále pouze o facelift.
auto.cz

Omlazený Arteon je za dveřmi, konečně nabídne i kombík

Již koncem měsíce představí Volkswagen svou omlazenou vlajkovou loď, která konečně dorazí i v praktičtější karoserii Shooting Brake.
auto.cz

Co na to řeknou petrolheadi? Nové BMW M5 může být plně elektrické

BMW chce do budoucna u svých modelů nabízet široké portfolio pohonů. tato strategie by se mohla dotknout rovněž příští generace BMW M5.
auto.cz

BMW řady 3 E36: Třetí generaci trojky je 30 let. Připomeňte si její příběh

Trojková série BMW ve stylovém třetím pokolení slaví kulaté jubileum. Oproti E30 řádně narostla, zaoblila se – a v plné parádě s námi strávila celou dekádu.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.