Kdo čekal, že po slabém startu v dubnu nastane alespoň v kategorii nových osobních aut od počátku května nějaký prodejní boom, ten se zatím mýlil. Po dvou týdnech zůstává květnový meziroční pokles zatím na úrovni 54,3 %, tedy ještě o skoro procento níže než v dubnu (-53,4 %). Pozice značek na trhu komentuje Karel Beránek.
Další vývoj ovlivní, jak budou zákazníci kupovat nová auta ve zbytku měsíce. Mnohé ale nasvědčuje tomu, že i díky „vizionářské“ rétorice některých expertů, predikujících zlevňování aut, budou mnozí kupující spíše váhat a s nákupem raději ještě vyčkávat.
Narostly prodeje privátním zákazníkům
Zajímavým současným jevem také je, jak v době pandemie vzrostl podíl soukromých majitelů, ve srovnání s firemními. Na úrovni téměř 33 procent už nebyl jejich podíl hodně dlouho, a je možné, že se ještě zvýší. V nejisté době mohou mnozí podnikatelé, stejně jako firmy, i dosud plánovanou obnovu vozového parku oddálit, zatímco soukromníci mohou do aut vkládat úspory.
Škoda padá, Hyundai předstihl Volkswagen
Tak trochu ve stínu koronavirové krize se letos odehrává na automobilovém trhu také velmi zajímavý boj mezi značkami, při kterém se dost zásadně mění jejich postavení na českém trhu. Trochu překvapivě letos klesá podíl, stále dominantní Škody, na současných cca 33 %, když ještě v lednu měla 43,3 %. Dalším překvapením je i v květnu se upevňující postavení Hyundaie na příčce č. 2, s tržním podílem okolo 10 procent, čímž odsouvá VW na bronzový stupeň.
Toyota stoupá, překvapením jara je Mercedes-Benz
O další dvě místa se perou Dacia s Toyotou. Velkým překvapením půlky května je šesté místo Mercedesu, před Kiou, zatímco na tradiční francouzské rivaly, Peugeot a Renault, zbývají zatím místa 8 a 9. Další překvapení je na místě 10, kde letos kraluje BMW, zatímco další pořadí je také nejen z historického hlediska rovněž zajímavé. Jedenáctý je Citroën, 12 Seat, 13 Opel a 14 Ford, všechno značky z někdejších top 10.
Za zmínku stojí také poznámka k někdy zmiňovanému poklesu dovozu ojetin. Pouhé opsání údajů Svazu dovozců, že kvůli opatřením proti koronaviru byl dovoz nižší o 53 % ukazuje, že jsme v tomto směru hodně specifickou zemí. Data SDA udávají počty u nás poprvé registrovaných dovezených ojetých vozů. Proto je zajímavé, že i když byly od půlky března až do konce dubna uzavřené hranice, stejně jako bazary v zahraničí, přesto bylo za duben poprvé registrováno 7254 dovezených ojetin, zřejmě tedy z již dříve navezených skladových zásob.
Prognóza po polovině května není snadná, ale je velmi pravděpodobné, že za prvních pět měsíců letošního roku bude u nás registrováno zhruba stejně osobních vozů, jako ve stejném období roku 2011 a dříve, což tehdy nebyl tak špatný výsledek. Posvícení zřejmě už bylo.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva