Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ČLFA: nebankovní půjčky kolísají podle vývoje pandemie

Objem nově poskytovaných nebankovních spotřebitelských půjček kolísá v závislosti na postupu koronavirové pandemie. Zatímco k největšímu propadu obchodů došlo během první vlny, po následném rozvolnění ochranných opatření začal trh nabírat dech. Vyplývá to ze statistiky České leasingové a finanční asociace (ČLFA).

V uvedeném kontextu bude zajímavé sledovat, co s vývojem nebankovního trhu provedl říjnový nástup druhé vlny pandemie. Poslední čtvrtletí bývá pro oblast financování spotřebitelů nejsilnějším obdobím. Letošní říjen a listopad ale byly poznamenány přísnými ochrannými opatřeními včetně uzavření velké části prodejen.

„Zatím nemáme k dispozici konkrétní data o tom, v jaké míře dokázal tento výpadek vykompenzovat výrazný nárůst online nákupů společně s prosincovým dočasným rozvolněním,“ říká generální tajemník ČLFA Jaroslav Krutilek.

Za první tři letošní čtvrtletí poskytli členové ČLFA domácnostem 17,63 miliardy korun, v meziročním srovnání to představuje snížení o 14,4 %. Vývoj trhu během roku ale není rovnoměrný.

Objem realizovaných obchodů se z 6,08 miliardy korun poskytnutých v prvních třech měsících snížil ve druhém čtvrtletí o 15,8 % na 5,12 miliardy. Ve třetím kvartále už ale mezičtvrtletně vzrostl o 25,6 % na 6,43 miliardy korun a byl tedy vyšší i v porovnání s úvodní pasáží roku. V meziročním srovnání, tedy ve srovnání s třetím čtvrtletím roku 2019, to však přesto představuje pokles, a to o 11,2 %.

„Ukazuje se, že lidé velmi citlivě reagují na průběh pandemie a podle něj korigují své finanční plány. V jarních měsících, které byly spojeny s přísnými ochrannými opatřeními včetně celonárodní karantény, byli s výdaji velice opatrní. Pak ale přišlo velké rozvolnění těchto opatření a spolu s ním vzrostl optimismus domácností ohledně jejich ekonomické situace,“ vysvětluje Jaroslav Krutilek.

Trh s nebankovními půjčkami se tedy nezastavil ani v době zákonného úvěrového moratoria, které platilo do 31. října. Zákazníci, kteří se vinou pandemie dostali do finančních problémů, požádali o odklad splácení. Členské společnost ČLFA schválily přes 79 tisíc těchto žádostí v objemu 31 miliardy korun, z toho zhruba polovinu v souladu s moratoriem a druhou polovinu nad jeho rámec.

„V členské základně ČLFA odpovídal počet schválených žádostí v kategorii spotřebitelského financování pouhým 4,8 % aktuálně běžících smluv. Nedomníváme se proto, že by za letním zlepšeným vývojem obchodů stála zhoršená finanční situace domácností a jejich snaha řešit tyto případné potíže půjčkou. Pravděpodobnější je, že společnost má tendenci vracet se po oslabení epidemie a následném uvolnění poměrů co nejdříve do obvyklých kolejí,“ konstatuje Jaroslav Krutilek.

ČLFA se také aktivně zapojila do jednání o finální podobě Prohlášení nebankovních poskytovatelů úvěrů o pomoci klientům po skončení úvěrového moratoria, které vzniklo z iniciativy Ministerstva financí. Prohlášení formuluje konkrétní kroky, jak po ukončení moratoria přistupovat ke klientům, kteří se vinou pandemie ocitnou v problémech se splácením svých závazků. Jednou z možností by podle prohlášení měl být i další odklad splátek.

„Ukazuje se, že podstatná většina klientů našich členů se dokáže s negativními ekonomickými dopady pandemie vyrovnat. Velkou zásluhu na tom má fakt, že naše členské společnosti velmi pečlivě posuzují úvěruschopnost žadatele o půjčku ještě před podpisem smlouvy. Přesto vnímáme, že existuje skupina dlužníků, na které má současná situace dramatický dopad. Členové ČLFA si uvědomují svou odpovědnost a jsou připraveni všem těmto zákazníkům nadále pomáhat,“ říká Jaroslav Krutilek.

28.12.2020Autodealers

Informace odjinud

Američané prozradili, jaká auta si nechávají přes 15 let. Vládnou japonské značky

Japonské automobilky bodují celkově i v jednotlivých statistikách SUV, trucků a sportovních vozů. První příčku přitom téměř vždy obsadil model značky Toyota.
auto.cz

Výroba aut v Česku loni klesla o 19 procent na 1,15 milionu

Výroba osobních aut v Česku loni klesla o 19,2 procenta na 1,15 milionu vozů. Po nejprudším poklesu v historii způsobeném zejména omezeními kvůli koronaviru se tak vrátila na úroveň roku 2014.
auto.cz

Skončí Opel Insignia? Ve hře je příchod crossoveru a nové jméno

Po příchodu nové generace Astry bude Insignia poslední Opel s návazností na bývalého majitele, koncern General Motors. Jenže na jak dlouho?
auto.cz

Škoda Auto letos očekává mírný růst prodejů. I díky nové Fabii

České registrace vozů značky Škoda loni sice klesly o 13 %, klesaly ale pomaleji než trh, což výrazně navýšilo její tržní podíl. Značce se dařilo i mezi ojetými vozy.
auto.cz

Mercedes-Benz EQA oficiálně: Má dojezd 486 km, tažné a výkonnější sourozence na cestě

Mercedes oficiálně představil svůj další elektromobil. Opět je to zástupce segmentu SUV a crossoverů, avšak tentokrát v kompaktním balení.
auto.cz

Škoda Octavia Combi 1.0 TSI – Terč internetových hrdinů

Po plug-in hybridním „er-esu“ a plynovém G-Tecu se mi do rukou dostala motorizace oslovující podstatně širší spektrum zákazníků. Modrý kombík má pod kapotou základní litrový tříválec spojený s manuálem.
auto.cz

Pamatujete si VW Polo Harlekin? Pestrobarevný hatchback se vrátil!

Pestrobarevný Volkswagen Polo původně vznikl jako marketingový nástroj, později se však začal vyrábět, a to s označením Harlekin. Nyní se po letech vrátil.
auto.cz

Koncern Stellantis je tu. Jak se značky FCA a PSA odliší? A co budoucí plány?

Spojení PSA a FCA vytvořilo koncern čítající hned 14 automobilových značek. Vedení skupiny tak pracuje hlavně na jejich jasném odlišení.
auto.cz

Porsche Taycan se představuje v nové základní verzi

Spekulace se potvrdily, novým přírůstkem do modelové rodiny Porsche Taycan je nejdostupnější verze, která se již loni v létě představila pouze na čínském trhu.
auto.cz

Nový Hyundai Bayon se dále odhaluje. Městský crossover vsadí na odvážný styl

Hyundai pokračuje v odhalování svého nového nejmenšího crossoveru. Bayon svým stylem naváže na větší Konu.
auto.cz

Motoristické sprinty: Vavřinec vyhrál

Úspěšný automobilový reprezentant v závodech do vrchu Tomáš Vavřinec (Mitsubishi Lancer Evo) ovládl v kategorii speciálních vozů osmý ročník nejmladšího automobilového mistrovství republiky, což jsou motoristické sprinty.
auto.cz

Tohle je nový hypersport pro Le Mans. Je jako McLaren F1 a zamíří i na běžné silnice

Nová kategorie Hypercar pro 24 hodin Le Mans vyžaduje i stavbu odvozeného silničního vozidla. Vedle Toyoty na takovém projektu pracuje i německý tým ByKolles.
auto.cz

Evropský trh v roce 2020: Pád o čtvrtinu, Škoda osmá nejžádanější značka

Prodeje nových aut v Evropě loni silně ovlivnila pandemie koronaviru. Škoda však patří mezi značky se spíše nižším poklesem, spolu s Toyotou či Volvem.
auto.cz

Rallye Dakar 2021: Motorkář Michek v létě bojoval o život a teď vyrovnal nejlepší český výsledek na Dakaru

Před rokem při své premiéře na Dakaru dojel motocyklový jezdec Martin Michek (Orion – Moto Racing Group) na 23. místě a byl třetí nejlepší v hodnocení nováčků.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.