Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Joyride s hercem Radimem Fialou: Pokec dvou chlapů o autech, práci i Jiřím Bartoškovi

Jsou lidé, se kterými si nemáte co říci po první minutě rozhovoru. A pak jsou lidé, se kterými se můžete bavit a smát ještě dlouho poté, co na paměťových kartách kamer dojde úložiště. Herec Radim Fiala rozhodně patří do té druhé skupiny.
auto.cz

V Česku začnou platit nové dopravní značky. Řidičům uleví a posvítí si na jednu anomálii

Ministerstvo dopravy od 1. července zavádí nová dopravní značení, která mají zjednodušit orientaci řidičů, snížit vizuální smog, zamezit vjezdu nákladních aut do nežádoucívh míst a podpořit lepší plánování tras.
auto.cz

Ferrari 296 GT3 Evo přijíždí s úplně přepracovanou karoserií. Přáli si to zákazníci

Závodní speciál prošel aerodynamickými a technickými úpravami. Premiéru si odbude na legendární čtyřiadvacetihodinovce ve Spa.
auto.cz

Sportovní škodovka a návrat yetiho? Prý pod jednou podmínkou

Kabriolet nebo kupé s logem Škody? Dříve realita, dnes utopie. Šéf Škodovky by přesto takový model rád viděl v produkci. Než na to dojde, musí být splněna jedna podmínka a pomoci v tom mají i nové modely s logy RS.
auto.cz

TEST Mercedes-Benz GLC 200 d 4Matic – Medvídek, nebo kodiaq?

Nejlevnější verze prémiového SUV má dostatečně silný diesel uložený podélně, pohon všech kol, automat a dostatečně prostorný interiér. Teoreticky se proto může rovnat i s domácí Škodou Kodiaq. Uvidíme, komu bychom nakonec dali přednost.
auto.cz

Lotus prý zvažuje konec výroby v Británii. Tamní vláda tomu chce zabránit

Volvu se pod Geely daří, nikomu tedy příliš nevadilo, když pod stejného majitele přešel i britský Lotus. Jenže ten je stále v nelehké situaci. Teď to vypadá, že mateřskému Geely došla trpělivost s udržováním základny v britském Hethelu.
auto.cz

Toyota GR Yaris má novou verzi Aero Performance. Inspirovala se motosportem

Po domácím Japonsku se ostrý yaris s aerodynamickým paketem dostává také do Evropy.
auto.cz

Čtyřválec není to pravé, říkají zákazníci Mercedesu-AMG. Čím jej Němci nahradí?

Když si dnes koupíte Mercedesy-AMG C 63 a GLC 63, musíte se spokojit sice s mimořádně pokrokovým, leč pouze čtyřválcovým agregátem. To se ale do budoucna změní.
auto.cz

Škoda je třetí nejprodávanější značkou v Evropě, v květnu byla dokonce druhá

V Česku má Škoda svou pozici na špici prodejů jistou, překvapením je ale úspěch i na zbytku kontinentu. Od počátku roku už značka vyrostla na třetí místo a v květnu dokonce porazila Toyotu.
auto.cz

VIDEOTEST Citroën Spacetourer 2.0 Blue HDi: Proč to není jen osobní dodávka, ale spíše MPV?

Kategorie nových velkoprostorových automobilů sice už léta živoří. Pravda je to však jen částečně, jak dokazuje test Citroënu Spacetourer.
auto.cz

Akropolis rallye v cíli: Tänak a Hyundai vyhráli letos poprvé

Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally2) vyhrál řeckou Akropolis rallye, která byla sedmým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Značka Hyundai tak přerušila sérii šesti letošních vítězství Toyoty a poprvé v sezoně se radovala z výhry v podniku MS.
auto.cz

Japonci testují nový motor pro sportovní toyoty. Bude to přeplňovaný čtyřválec

Toyota připravuje návrat několika sportovních modelů. Mluví se o nové celice, MR2 i pokračování supry. A právě k jejich pohonu bude sloužit právě vyvíjený dvoulitr.
auto.cz

McLaren ovládl Velkou cenu Rakouska. Norris si dojel pro letošní třetí vítězství

Velkou cenu Rakouska 2025 vyhrál Lando Norris před Oscarem Piastrim a Charlesem Leclercem.
auto.cz

Legendární britský výrobce nejškaredších sporťáků se vrací ze záhrobí

Velká Británie se v automobilovém světě zapsala desítkami výrobců malých lehkých sporťáků, z nichž dnes zůstalo jen několik posledních. Brzy se ale jejich počet rozšíří, značka Marcos totiž neočekávaně ohlásila návrat.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.