Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Ken Block se upsal Audi, společně mají posouvat hranice elektrické mobility

Po spolupráci se značkami Subaru a Ford se další zastávkou Kena Blocka stává Audi, se kterou má spolupracovat v oblasti elektromobility.
auto.cz

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz.
auto.cz

Elektrický sporťák Aura vznikl za rok. Slibuje 650 km a unikátní technologie

Britové představují elektrický dvoumístný sporťák s otevřeným nebem nad hlavou. Postavili jej za pár měsíců pandemii navzdory.
auto.cz

BMW 320e Luxury Line – Méně sportovnosti, více pohodlí

Základní plug-in hybridní trojka sice neohromí dynamikou, v testované konfiguraci ale nabídla nečekaně komfortní prémiové svezení.
auto.cz

Toyota v Kolíně dnes po odstávce kvůli čipům obnovila výrobu

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně dnes po odstávce obnovila výrobu. Zaměstnanci se vrátili do plného třísměnného systému.
auto.cz

Vize Škody Slavia ukazuje, na co se v Indii mohou těšit. Evropané mají smůlu

Škodovka připravuje nový model pro indický trh. Nejspíše ponese označení Slavia a troufáme si tvrdit, že řada Evropanů jej bude tiše závidět.
auto.cz

Ford oficiálně oznámil Bronco Raptor, dorazit má v příštím roce

Po dlouhém čekání a mnoha spekulacích Ford konečně oficiálně potvrdil příchod populárního offroadu Bronco v ostré verzi Raptor.
auto.cz

Fotogalerie: Velká cena Ruska v letech 2014 až 2020

V roce 2014 se v Rusku jela první Grand Prix. Podívejte se na fotografie z Velké ceny Ruska v Soči z let 2014 až 2020.
auto.cz

Terénní karavan Bruder EXP-8 slibuje úžasný komfort i v naprosté divočině

Nepatří sice k nejmenším, nabízí ovšem velmi působivý komfort, který si můžete užívat i mimo civilizaci.
auto.cz

Týmy navlékly letošní barvy na model vozu pro rok 2022. Podívejte se na další fotografie

Týmy vzaly model vozu pro rok 2022, který představila F1, a obarvily ho do současného zbarvení. Skutečné vozy jednotlivých týmů budou samozřejmě vypadat jinak. 
auto.cz

Čínská značka DongFeng vstupuje na český trh. Auta hodlá prodávat netradičním způsobem

DongFeng začíná na českém trhu prodávat tři modely. Všechno to jsou SUV a jedno z nich má elektrický pohon.
auto.cz

Mladý rod jménem Cupra: Prohlédněte si všechny současné modely ve velké galerii

Značka sportovních aut ze Španělska už více než tři roky kráčí po boku mateřského Seatu, od kterého se odlišuje nejen charakterem, ale i svébytnými modely v čele s první vlaštovkou - crossoverem Formentor.
auto.cz

Nový vůz Haasu vzniká pod vedením zkušeného inženýra. Majitel týmu je povzbuzen pokrokem

Podle šéfa týmu Guenthera Steinera je Gene Haas po nedávné návštěvě konstrukčního oddělení povzbuzen pokrokem, kterého Haas dosáhl při vývoji vozu pro rok 2022.
auto.cz

Porsche Macan se spalovacími motory zřejmě skončí v roce 2024

Čistě elektrický Macan by se měl představit během příštího roku a od roku 2023 by zákazníci měli mít na výběr mezi spalovacím motorem, nebo elektromotorem.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.