Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Zachrání klima planety zákazy pro 5,7 % jejích obyvatel?

Snahy Evropské unie v oblasti zlepšování životního prostředí by byly v principu určitě víc než chvályhodné a jistě by s nimi většina lidí ráda souhlasila, kdyby nebyly stavěné na technicky, technologicky a ekonomicky značně sporných striktních zákazech, nepřehlížely skutečné dopady, měly v sobě víc logiky a nezasahovaly tak drsně do běžného života mnoha lidí.

Je nesporné, že tyto zákazy vyvolávají nejrůznější polemiky bezmocných, vůči všemocným a nekompromisním vládcům z Evropské komise (EK). Tentokrát se chceme podívat na několik statistických faktů.

Obyvatelů zemí Evropské unie, které už postihují a do budoucna mají postihovat další nejrůznější omezení, je 447 milionů lidí. Pokud vezmeme v úvahu, že na naší planetě žije 7,775 miliardy obyvatel, představuje EU pouhých 5,7 % světové populace. Ani podíl znečišťování nebude i přes velkou industrializaci Evropy nějak zvlášť výrazně odlišný.

Pokud bychom zohlednili i další nejvyspělejší země, jako například USA, Kanadu, Austrálii, Japonsko a Koreu, v nichž žije 567 milionů lidí, tedy 7,3 % obyvatel planety, představuje to s EU dohromady zhruba 13 %. Přitom v těchto zemích platí jiné, většinou ne tak drastické přepisy a na 87 % obyvatel planety se ekologická omezení vztahují jen méně nebo vůbec.

To znamená, že i kdybychom v EU teď hned všichni přešli do zcela bezuhlíkového režimu, chodili pěšky, jedli vzduch a nepracovali, stejně by „evropských“ 5,7 %, ve srovnání se zbytkem světa, planetě pomohlo jen o těch 5,7 procenta. Už na první pohled jsou plány EU značně nekompetentní a pro mnohé v Evropě i velmi pravděpodobné zničující. Je zajímavé, že kroky Evropské komise v rámci „Zelené agendy“ a „Green Dealu“ jsou postavené převážně na zákazech pro Evropany a vůbec neřeší problémy tam, kde je na tom ekologie nejhůře.

Náš europoslanec Alexander Vondra k tomu uvedl, že plány EK jsou vražedné a doslova o nich řekl: „Chtějí (EK) hasit planetu, ale zažehávají požár bídy a sociálních nepokojů… a pokračoval… dekarbonizační plány můžou rozvrátit i celou EU… protože raketový přechod do bezuhlíkového světa se vymyká z rukou… energetickou chudobou je v EU podle závěrů samotné unie ohroženo mezi 50 a 150 miliony občanů, což je až třetina všech obyvatel EU… měl by se především zastavit rychlý růst cen energií… jinak mohou růsty cen energií zdiskreditovat celou „zelenou agendu“ i EU“… a k tomu stojí ta to dodat, i nepředvídatelný raketový růst cen emisních povolenek.

I za této situace se ale výrobci aut předhánějí, kdo dříve ukončí výrobu spalovacích motorů a přejde bez alternativy na čistou elektromobilitu. Smělým plánům evropských výrobců a vynaloženému úsilí EK i ale zdaleka neodpovídá zákaznická odezva, a to nejen u nás. S výjimkou jediné země (Norska), která zdeformovala svůj trh dotacemi, jež se ale už chystá také omezovat.

Je proto otázkou, zda k záchraně planety před „bezprecedentní ekologickou krizí“ a hrozbou změny klimatu, pomohou evropské unijní zákazy všeho možného, jako je např. konzumace masa, topení v krbech a opékání vuřtů na ohníčku, spolu s tlakem na skutečně totalitní prosazování radikálních změn životního stylu, když jsou provázeny tak razantním zdražováním energií, které mají za následek zdražování prakticky všeho.

Zatím to vypadá jako marný boj bezmocných lidí proti všemocné mašinerii EU, ale už se ozývají i silnější hlasy, a ne vše si musí nechat lidé líbit. Příští vzpoura „žlutých vest“ proti zákazům EU může být klidně ve více zemích a díky zdražování energií, jako důsledku politiky EU, ještě mohutnější. Co na to řeknou zcela jednosměrně orientovaní evropští výrobci aut bude také zajímavé. Další vývoj nebude v žádném případě jednoduchý.

13.10.2021Autodealers

Informace odjinud

Přežije Audi R8? Nová generace může dorazit s osmiválcem i elektromotorem

Audi R8 se v současné generaci vyrábí od roku 2015, a tak se pomalu blíží čas nástupce. V poslední době se hovořilo spíše o definitivním ukončení modelu, nakonec ale vše může být jinak.
auto.cz

Ineos vyvíjí drsný offroad Grenadier 4x4 s vodíkovým pohonem od Hyundai

Robustní offroad, který je často označován jako moderní nástupce klasického Land Roveru Defender, zřejmě dostane vodíkový pohon z dílny společnosti Hyundai.
auto.cz

Nissan Leaf čeká zásadní změna. Promění se v crossover

Elektrický kompakt Nissanu se v druhé generaci více přizpůsobil cílové klientele. Na zákazníky má ještě více myslet i chystaná třetí generace.
auto.cz

Fiat Ducato 9Speed v dlouhodobém testu (6. díl)

Po ujetí šesti tisíc kilometrů se rozsvítila kontrola kapaliny AdBlue. Doplnili jsme 12,07 l za necelou stokorunu.
auto.cz

Nissan řeší budoucnost modelu Micra, možná bude čistě elektrická

Pokud se automobilka rozhodne malý model zachovat, pravděpodobně jí nezbude nic jiného, než vsadit na čistě elektrický pohon a alianční techniku.
auto.cz

Drahý benzin nahrává výrobcům aut s pohonem na LPG. Jejich prodej roste

Vysoké ceny benzinu a nafty zvyšují zájem o auta na zkapalněný ropný plyn, známý pod zkratkou LPG. Za první tři čtvrtletí letošního roku se v Česku prodalo 1647 nových aut schopných jezdit na toto palivo už z výroby.
auto.cz

Ani tentokrát to nevyjde. Maserati Grecale se představí až v roce 2022

Nové SUV s trojzubcem ve znaku se mělo představit už na jaře. Nakonec ale Maserati Grecale spatříme až v příštím roce.
auto.cz

BMW představilo prodloužený sedan řady 3 Iconic Edition, dostal i svítící masku

Nové BMW řady 3 Gran Limousine Iconic Edition je specialitou, která má zamířeno na jediný trh – a ten čínský to překvapivě není.
auto.cz

Odborový předák Povšík: Zaměstnanci Škody jsou doma za 80 % platu

Zaměstnanci automobilky Škoda Auto, která výrazně omezuje výrobu, už zůstávají doma nikoli za 85, ale za 80 procent průměrného platu, do kterého spadají například i mimořádné roční bonusy.
auto.cz

Tato auta chce vietnamský VinFast prodávat v Evropě. Poprvé se ukážou na autoshow v Los Angeles

VinFast míří na evropský a americký trh, jak jinak než s elektromobily. Duo chystaných novinek se veřejnosti představí již zanedlouho.
auto.cz

Žigulík nebyl jediný. Připomeňte si i další bratry Fiatu 124. Znáte indickou nebo tureckou verzi?

Fiat 124 je jeden z nejprodávanějších automobilů na světě, tedy když budeme počítat i jeho licenčně vyráběné deriváty a odvozené modely. Rozhodli jsme se je připomenout.
auto.cz

Citroën C-Elysée se dočká nástupce. Bude se ale prodávat také u nás?

C-Elysée je dnes už v českém prostředí trochu zapomenutý dostupný sedan. Zatímco u nás se už nějakou dobu neprodává, jinde ve světě pokračuje. A počítá se i s nástupcem.
auto.cz

Škoda opět nabízí zvýhodněný zimní servis, nechybí ani zlevněné příslušenství

Zimní servisní akce nabízí zvýhodněnou kontrolu vozu, originální příslušenství se slevou i šekovou knížku plnou slev pro majitele starších vozů.
auto.cz

BMW pracuje na Neue Klasse. První zástupce bude sedan se supermoderní technikou

Neue Klasse byla řada modelů, která v šedesátých letech zachránila automobilku BMW a vytyčila její další směr. Nyní se výrobce k označení vrací, tentokrát pro elektrifikované vozy nové generace.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.