Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Zachrání klima planety zákazy pro 5,7 % jejích obyvatel?

Snahy Evropské unie v oblasti zlepšování životního prostředí by byly v principu určitě víc než chvályhodné a jistě by s nimi většina lidí ráda souhlasila, kdyby nebyly stavěné na technicky, technologicky a ekonomicky značně sporných striktních zákazech, nepřehlížely skutečné dopady, měly v sobě víc logiky a nezasahovaly tak drsně do běžného života mnoha lidí.

Je nesporné, že tyto zákazy vyvolávají nejrůznější polemiky bezmocných, vůči všemocným a nekompromisním vládcům z Evropské komise (EK). Tentokrát se chceme podívat na několik statistických faktů.

Obyvatelů zemí Evropské unie, které už postihují a do budoucna mají postihovat další nejrůznější omezení, je 447 milionů lidí. Pokud vezmeme v úvahu, že na naší planetě žije 7,775 miliardy obyvatel, představuje EU pouhých 5,7 % světové populace. Ani podíl znečišťování nebude i přes velkou industrializaci Evropy nějak zvlášť výrazně odlišný.

Pokud bychom zohlednili i další nejvyspělejší země, jako například USA, Kanadu, Austrálii, Japonsko a Koreu, v nichž žije 567 milionů lidí, tedy 7,3 % obyvatel planety, představuje to s EU dohromady zhruba 13 %. Přitom v těchto zemích platí jiné, většinou ne tak drastické přepisy a na 87 % obyvatel planety se ekologická omezení vztahují jen méně nebo vůbec.

To znamená, že i kdybychom v EU teď hned všichni přešli do zcela bezuhlíkového režimu, chodili pěšky, jedli vzduch a nepracovali, stejně by „evropských“ 5,7 %, ve srovnání se zbytkem světa, planetě pomohlo jen o těch 5,7 procenta. Už na první pohled jsou plány EU značně nekompetentní a pro mnohé v Evropě i velmi pravděpodobné zničující. Je zajímavé, že kroky Evropské komise v rámci „Zelené agendy“ a „Green Dealu“ jsou postavené převážně na zákazech pro Evropany a vůbec neřeší problémy tam, kde je na tom ekologie nejhůře.

Náš europoslanec Alexander Vondra k tomu uvedl, že plány EK jsou vražedné a doslova o nich řekl: „Chtějí (EK) hasit planetu, ale zažehávají požár bídy a sociálních nepokojů… a pokračoval… dekarbonizační plány můžou rozvrátit i celou EU… protože raketový přechod do bezuhlíkového světa se vymyká z rukou… energetickou chudobou je v EU podle závěrů samotné unie ohroženo mezi 50 a 150 miliony občanů, což je až třetina všech obyvatel EU… měl by se především zastavit rychlý růst cen energií… jinak mohou růsty cen energií zdiskreditovat celou „zelenou agendu“ i EU“… a k tomu stojí ta to dodat, i nepředvídatelný raketový růst cen emisních povolenek.

I za této situace se ale výrobci aut předhánějí, kdo dříve ukončí výrobu spalovacích motorů a přejde bez alternativy na čistou elektromobilitu. Smělým plánům evropských výrobců a vynaloženému úsilí EK i ale zdaleka neodpovídá zákaznická odezva, a to nejen u nás. S výjimkou jediné země (Norska), která zdeformovala svůj trh dotacemi, jež se ale už chystá také omezovat.

Je proto otázkou, zda k záchraně planety před „bezprecedentní ekologickou krizí“ a hrozbou změny klimatu, pomohou evropské unijní zákazy všeho možného, jako je např. konzumace masa, topení v krbech a opékání vuřtů na ohníčku, spolu s tlakem na skutečně totalitní prosazování radikálních změn životního stylu, když jsou provázeny tak razantním zdražováním energií, které mají za následek zdražování prakticky všeho.

Zatím to vypadá jako marný boj bezmocných lidí proti všemocné mašinerii EU, ale už se ozývají i silnější hlasy, a ne vše si musí nechat lidé líbit. Příští vzpoura „žlutých vest“ proti zákazům EU může být klidně ve více zemích a díky zdražování energií, jako důsledku politiky EU, ještě mohutnější. Co na to řeknou zcela jednosměrně orientovaní evropští výrobci aut bude také zajímavé. Další vývoj nebude v žádném případě jednoduchý.

13.10.2021Autodealers

Informace odjinud

Jaguar Land Rover zruší stovky manažerských míst. Prý je to úplně běžné rozhodnutí

Britský výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover zruší v Británii až 500 manažerských pracovních míst. To odpovídá zhruba 1,5 procenta jeho celkové pracovní síly ve Spojeném království. Firma podle serveru BBC uvedla, že hodlá počet zaměstnanců snížit prostřednictvím programu pro dobrovolné odchody z podniku.
auto.cz

160.000 km a baterie téměř jako nová. Volkswagen ID.3 boří jeden z mýtů elektromobility

Německý autoklub ADAC potvrdil, že ztráta kapacity akumulátoru je v reálném životě mnohem pomalejší, než se dříve předpokládalo.
auto.cz

TEST BMW M5 – Řidičák nikdy nebyl zelenější strachy

Novému BMW M5 můžete vytýkat vysokou hmotnost i vulgární design, ale to nic nemění na jeho špičkových jízdních schopnostech a hlavně až absurdní rychlosti, kterou se umí pohybovat po téměř jakékoliv silnici.
auto.cz

Subaru má nový základní crossover. Jeho výkony jsou o level výš, než byste čekali!

Designově zdrženlivější, ale technicky ambiciózní. Nové Subaru Uncharted nabídne tři výbavové linie, pohon všech kol a až 480 km dojezdu.
auto.cz

Porsche vyrobilo miliontý vůz jedné řady. Teprve potřetí v historii!

Německý producent sportovních aut se pochlubil další historickou metou. Jeho SUV Macan totiž zaznamenalo milion vyrobených exemplářů.
auto.cz

Vyplatí se ještě plynový pohon? Ojetin na CNG jsou v nabídce stovky

Auta na plynový pohon ještě nedávno nabízela řada značek, dnes už koupíte nové jen dacie na LPG. Mladých ojetin s pohonem na CNG, který znamená i levnější dálniční známku, je však v nabídce stále hodně.
auto.cz

Řidič přiznal vinu na nehodě. Pozůstalí i tak ženou k soudu Teslu

Soud má rozhodnout, zda za smrtelnou nehodu z dubna 2019 nemůže i tak trochu Tesla jako automobilka, přestože řidič uznal svou vinu a odškodnil pozůstalé.
auto.cz

10 aut s největším propadem registrací v Česku: První místo určitě neuhádnete

Ačkoliv český trh za prvních šest letošních měsíců o několik tisíc registrací vzrostl, najdou se modely, které zažily pád. Nechybějí mezi nimi ani dvě škodovky.
auto.cz

Před startem Estonské rallye: Bude Tänak doma králem?

Britský jezdec Elfyn Evans bude v nadcházející Estonské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích. Při vstupu do druhé poloviny sezony má náskok devíti bodů na Sébastiena Ogiera z Francie, který bude na startu chybět. Třetí je o další tři body zpět Estonec Ott Tänak, jenž chce v domácím prostředí výrazně zvýšit šance na zisk titulu.
auto.cz

Fotbalový světoběžník Tomáš Vaclík: Rukavice jen v brance, v autě nikdy!

Brankář Tomáš Vaclík patří mezi největší tuzemské fotbalové legendy. Vždyť za národní tým odchytal v historii více minut v tomto století pouze Petr Čech a před tím už jen ve dvacátých a třicátých letech minulého století František Plánička a v šedesátkách a sedmdesátkách Ivo Viktor. Jaký je Tomáš za volantem?
auto.cz

Zapomenutý Renault Racoon byl vlastně crossover naruby. Dostal dnes nemyslitelné a uměl plavat

Obojživelné schopnosti, třílitrový motor a futuristický interiér. Racoon nebyl konceptem pro výrobu, ale technologickou vizí, která předběhla dobu.
auto.cz

Ford otáčí. Do Evropy snad vrátí i normální osobní auta

Zprávu o tom, že Ford by měl pro evropský trh vyvinout nějaké normální auto, popsal jeden z prodejců značky jako „velkou úlevu“ s tím, že automobilka potřebuje nové modely i kromě elektrických.
auto.cz

Renault má nového ředitele. Šéfem bude ovšem pouze dočasně

Po náhlém odchodu Lucy de Mea do světa luxusní módy má skupina Renault nového ředitele. Ten pochází z vlastních zdrojů, v čele ovšem bude pouze dočasně.
auto.cz

S vodíkem končí další evropské automobilky. Několik modelů už přitom prodávaly

Palivové články na vodík se zatím v osobních autech příliš neuchytily, větší budoucnost je jim souzena v modelech užitkových. Jenže i tyto plány dostaly zásadní ránu: vývoj totiž po Renaultu ukončuje také koncern Stellantis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.