Rada EU schválila 25. července nařízení o povinném rozšiřování dobíječek pro vozy na alternativní pohony. Lze jej považovat za definitivní, byť se ještě čeká na zveřejnění v Úředním věstníku EU. Co vše nové nařízení obsahuje?
Znásobení dobíjecích stanic pro elektromobily i vozy na vodík a zajištění bezkontaktního placení na těchto stanicích. Tak lze shrnout hlavní úkol z nařízení schváleného Radou EU i Evropským parlamentem. Česko ale není na splnění nových standardů dostatečně připraveno, upozorňuje společnost KPMG.
Nařízení, které je součástí ekologického balíčku „Fit for 55“, si klade za cíl podpořit přechod na vozidla s nízkými nebo žádnými emisemi skleníkových plynů. Členským státům EU proto ukládá povinnost výrazně rozšířit infrastrukturu pro automobily poháněné elektřinou či vodíkem.
Do roku 2026 musí být pro elektromobily dostupné dobíjecí stanice s výkonem alespoň 400 kW nejméně každých 60 km na trasách páteřní dopravní sítě TEN-T, tedy například i na tahu mezi Prahou a Brnem. Do roku 2028 chce nařízení výstupní výkon sítě zvýšit na 600 kW.
Dobíjecí stanice pro nákladní vozidla a autobusy musí být k dispozici každých 120 km. Do roku 2028 by měly být instalovány na polovině hlavních silnic EU. Vodíkové čerpací stanice mají stát na polovině hlavních silnic EU do roku 2028.
Řidičům vozidel na alternativní paliva umožní nařízení platit na dobíjecích stanicích pomocí platebních karet nebo bezkontaktně a vždy bez nutnosti předplatného. Cena bude záviset na množství spotřebované energie, hmotnosti vozu nebo době dobíjení.
Do roku 2027 má také vzniknout celounijní databáze s informacemi o dostupnosti, čekací době a cenách na různých stanicích.
Na trhu s elektřinou se objeví nová řešení využívající umělou inteligenci
„Nařízení ještě čeká na vyhlášení v Úředním věstníku EU, ale to už je jen formalita, která na schválených pravidlech nic nezmění. EU tedy znovu potvrdila, že jednoznačně směřuje k rychlému přechodu na udržitelnou dopravu. Česko však za tímto trendem klopýtá a není na splnění nových unijních standardů dostatečně připravené ani po legislativní, natož praktické stránce,“ řekl Tomáš Kočař, specialista na evropské právo z advokátní kanceláře KPMG Legal.
„Dostupnost dobíjecích stanic v českých městech i na hlavních dálnicích je nedostatečná a nedosahuje požadovaných standardů. Rozšíření nabíjecí kapacity si vyžádá nemalé finanční prostředky, které budou tvořeny kombinací investic soukromých firem a dotací z veřejných zdrojů. Na pokrytí páteřních tahů je možné čerpat peníze i z evropských fondů, například Connecting Europe Facility. Vývoj bude velmi dynamický a na trhu s elektřinou povede k nutnosti zavádění nových technologických řešení s využitím umělé inteligence nebo přinejmenším dálkového řízení dobíjecích míst,“ dodal automobilový expert KPMG Jan Linhart.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva