Ministerstvo průmyslu a obchodu v Praze hostilo v úterý 17. října odbornou konferenci věnovanou aspektům využití ojetých automobilů v oblasti podnikání. Organizoval jí Svaz obchodu a cestovního ruchu spolu s Asociací obchodu ojetými automobily.
Moderátorem a prvním řečníkem byl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza a v průběhu konference vystoupili také Jiří Grunt, předseda Asociace obchodu ojetými automobily, Karolína Topolová generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holding, Jana Hanušová, předsedkyně České leasingové a finanční asociace, Martin Charvát, provozně technický ředitel společnosti Meyra CZ a Jan Matoušek, ředitel České asociace pojišťoven.
Český trh s ojetými vozy
Obchod se ojetými osobními automobily představuje v České republice zhruba tři a půl násobek registrací nových vozů, tedy ročně cca 700 000, díky kterým se zobchoduje hodnota 190 miliard Kč. Podle informací společnosti AAA Auto a Mototechna připadá v jejich síti zhruba 15 procent prodejů na firmy, což je zajímavý údaj.
V době před „Kovidem“ převládal u firem a podnikatelů nákup automobilů nových, ale v posledních letech se situace mění a zájemci o koupi ojetin rostou i mezi firmami a podnikateli. Je to nejen v důsledku současné ne vždy jisté hospodářské situace, ale také až dramaticky rostoucích cen nových vozů.
Nákupu ojetých automobilů nahrává také více prověřovaná kvalita ojetin, kdy je k dispozici skutečná historie mnoha nabízených vozidel, díky které se kupující snadněji dozví, v jakém stavu vozidlo je a co v průběhu dosavadního provozování prodělalo. I to přispívá k zájmu firem o ojeté vozy, zejména o ty mladší.
Prodej firmám má svá specifika
Firemní klientela na trhu s ojetými automobily zahrnuje jak drobné živnostníky, tak menší firmy s obratem do 30 milionů, ale i velké korporáty s miliardovými obraty. Jedná se o typické prodeje B2B a pro takové již mnohé větší autobazary mají samostatné specialisty. Obchodování s ojetými vozy v rámci firemní klientely vychází z předpokladu, že u firem bývá doba provozování obvykle 5 až 6 let, zatímco živnostníci a soukromé osoby si nechávají auta většinou 7 až 10 let.
Také financování se víc zaměřuje na firmy a ojeté vozy
Segment ojetých firemních vozů je stále zajímavější i pro společnosti poskytující na jejich nákup úvěry či leasing. V poslední době jsou právě zánovní automobily zdatným soupeřem nových vozů. Pořízení ojetého vozu může snížit ztrátu spojenou s poklesem hodnoty po koupi vozu nového. Společnosti vycházejí firmám vstříc při nákupu mladých ojetin také lákavými nabídkami financování a zvýhodňujícími balíčky, nebo prodlouženou tovární zárukou, takže některé parametry financování jsou často srovnatelné s výhodami financování nových vozů.
Byznys s ojetinami sílí a profesionalizuje se
Konference ukázala, jak se obchodování s ojetými automobily změnilo zejména za posledních zhruba pět let. A to nejen profesionalizací samotných prodejců, kultivováním prodejních prostředí, ale zejména stále širším využíváním prověřování samotných vozidel a procesu služeb, jakými jsou financování či dodávky náhradních dílů. Daří se také stále lépe eliminovat nešvary, které dlouhodobě provázely „bazarové“ prodeje, jakými je klamání zákazníků stáčenými počítači ujetých kilometrů, zatajování skutečného technického stavu včetně prodělaných havárií, „omlazování“ vozidel, vytváření falešné historie, nabídky odcizených vozidel s padělanými identifikátory atd. I tato fakta přispívají k růstu důvěry a získávání nových zákazníků z řad firem.
Karel Beránek, MPO
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva