Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Nová Lancia Ypsilon už má i spalovací motor. Je mnohem levnější než elektromobil

Nová Lancia Ypsilon už dostává také spalovací motor. Technikou nepřekvapí, ale pro každodenní život ve městech bude bohatě stačit.
auto.cz

Nový Renault Symbioz oficiálně: Pořádné rodinné auto! Kufr má přes 620 litrů

Případné rozšíření nabídky motorizací i o konvenční spalovací jednotky značka nezmiňuje. V tuto chvíli tedy koukáme na čistě full-hybridní novinku.
auto.cz

Lamborghini Urus jako expediční vozidlo? Této přestavbě nechybí naviják ani kuchyňka

Majitel expedičního Urusu už je zhruba rok na cestách. Své SUV přitom dále vylepšuje, aby mohl zavítat i do drsnějších částí světa.
auto.cz

Toyota Gazoo Racing údajně pracuje na dalším ostrém hatchbacku. Zamíří do rallye i na silnice

Nová generace Toyoty Starlet, která se prodává v Jihoafrické republice, by mohla přijít na svět nejprve jako ostrá verze GR Starlet s určením pro automobilové soutěže.
auto.cz

Amerika za pět let zavede systém, který je v Evropě normou už roky

Stovkám úmrtí a desetitisícům zranění má předejít samočinné nouzové brzdění, které v USA bude v nových autech do 4,5 tuny povinné od září 2029. V Evropě ho auta musí mít od července 2022.
auto.cz

Prodloužený Volkswagen Tiguan pro Čínu se skoro dotáhl na Škodu Kodiaq

Kompaktní SUV se pro veledůležitý čínský trh natáhlo, rozšířilo a zvýšilo. Na rozdíl od Evropy si tamní zákazníci musejí nechat zajít chuť na motory TDI. Náplastí je alespoň třetí displej v kabině.
auto.cz

TEST Audi SQ8 4.0 TFSI – Ve znamení kacířské myšlenky

Zážehový osmiválec je jedním z mých nejmilejších motorů. Jenže když pod kapotou velkého SUV nahradí diesel stejného ražení, až takové nadšení ve mně nebudí. Chyba ovšem není jen na jeho straně.
auto.cz

TWR se vrací s bláznivým restomodem XJS V12. Přes 600 koní zabalí do karoserie z karbonu

Britská společnost s novým cílem posbírala talenty z různých koutů motoristického světa a rovněž se pouští do stavby působivých restomodů.
auto.cz

Šestikolka Toyota Land Cruiser odolá puškám a ujede až 2000 km na nádrž

Jihoafrická společnost Armormax Defense uvádí na civilní trh původně vojenskou šestikolku Toyota Land Cruiser. A překvapivě není moc drahá.
auto.cz

Čekáte na nové levné Tesly? Možná budete zklamáni, o co půjde

Cenové dostupné vozy značky Tesla budou podle nové zprávy „oholené“ Modely 3 a Y. Na světě mají být do roka, slibuje Elon Musk.
auto.cz

Unikátní Lotus M200 hledá nového majitele. Je dokonce plně funkční

Ačkoliv mohl koncept v Británii normálně na silnice, dodnes najezdil pouze hrstku kilometrů.
auto.cz

Mercedes-Benz S má po modernizaci. Je stále nejlepším autem na světě?

Vlajková loď stuttgartské automobilky prošla decentní modernizací, která vedle nových laků přináší také pokročilé funkce autonomního řízení, které budou k dispozici i v Evropě.
auto.cz

Za volantem nejlevnější i nejdražší Toyoty Proace: Komfortní dělník i tichý rodinný obr

Dělnickou i rodinnou Toyotu Proace jsem stihl vyzkoušet těsně předtím, než se začne prodávat v modernizované verzi. Nejsou to špatná auta, ale ceník říká, že bude lepší počkat na výprodej posledních skladových kusů a doufat v zajímavou slevu.
auto.cz

Ferrari Purosangue od Keyvany má 980 koní a spoustu karbonu. Líbí se vám?

Válka tunerů o nejlepší Ferrari Purosangue pokračuje. Nejnovější počin představuje německá firma Keyvany, která láká na karbonový bodykit i solidní výkon.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.