Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

dTest: pojišťovny stále neoprávněně krátí plnění řidičům

I přes nález Ústavního soudu pojišťovny mnohdy odmítají poskytnout poškozenému plné odškodnění za škody způsobené při dopravní nehodě s poukazem na amortizaci náhradních dílů, uvedl časopis dTest.

Takový postup ovšem není správný a poškození motoristé mají šanci se úspěšně bránit. Právní pomoc nabízí neziskové organizace a poškození ji také mohou získat zdarma při sjednání povinného ručení. Klíčovou roli má právní pomoc v souvislosti s novým občanským zákoníkem také u škod na zdraví.

Rozhodnutí Ústavního soudu z března roku 2008 stanovilo v konkrétním případu pojišťovně povinnost uhradit poškozenému celou částku opravy automobilu. Pojišťovna totiž pojistné plnění krátila s odkazem na amortizaci náhradních dílů, s čímž poškozený nesouhlasil a domáhal se práva soudně. Věc se dostala až k Ústavnímu soudu, který se přiklonil na stranu poškozeného.

Svůj nález odůvodnil tak, že pokud obnovení původního majetkového stavu není možné jinak než za použití nových náhradních dílů a oprava vozidla je provedena účelně a směřuje výlučně k odstranění následků škodné události, pak není možné přenášet povinnost k úhradě nákladů na uvedení věci do původního stavu na poškozeného. Praxe ale ukazuje, že se pojišťovny tímto nálezem mnohdy neřídí.

Pojišťovny se snaží amortizaci neoprávněně uplatňovat i nadále. „V naší spotřebitelské poradně se stále setkáváme se stížnostmi spotřebitelů na praxi českých pojišťoven, které i přes stanovisko Ústavního soudu neoprávněně krátí pojistné plnění z povinného ručení osobám, které nehodu nezavinily,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest. „I když od vydání stanoviska Ústavního soudu do jisté míry poklesl počet stížností evidovaných poradnou dTestu, i nadále mnohé pojišťovny neplní poškozeným v souladu se zákonem a obohacují se tak o značné sumy právě na jejich účet,“ dodává Lukáš Zelený.

„Případů, kdy pojišťovny nepřiznají plný nárok na opravu poškozeného automobilu, jsou tisíce ročně. A velmi často se hraje i o desetitisíce korun,“ potvrzuje situaci Kateřina Procházková, tisková mluvčí portálu Poradnaveritele.cz. „Pokud se poškozený řidič brání, obvykle má velkou šanci na úspěch. V řadě případů k soudu dokonce ani nedojde. Na naše výzvy k doplatku škodné události většinou pojišťovny reagují během několika dní pozitivně,“ dodává Kateřina procházková. Nejen amortizaci se pojišťovny snaží neoprávněně využít ke krácení pojistného. „Dalších záminek je celá řada. Od úplného zamítnutí výplaty kvůli údajně fingované nehodě přes zamítnutí či krácení z důvodu, že rozsah poškození neodpovídá nehodovému ději, nebo z důvodu přepočtu faktury dle ceníků a norem výrobce, kde pojišťovny kalkulují s druhovýrobou a nižšími sazbami servisu, až po krácení za dřívější kosmetická poškození zejména laku, což dle nového občanského zákoníku již nelze. Při plnění rozpočtem zase pojišťovny mnohdy určí plnění ve výši, za kterou málokdy lze vozidlo opravit,“ varuje Lukáš Fládr z občanského sdružení Pomoc poškozeným s tím, že výčet možných záminek ke krácení pojistného tímto rozhodně nekončí.

Kromě neziskových organizací je možné získat pomoc i u poskytovatele pojištění již při sjednání povinného ručení. „Pomoc poškozeným při dopravních nehodách nabízíme primárně pro naše klienty, kteří ji získávají zdarma. V rámci této pomoci jsou klientům k dispozici specializovaní právníci a zdarma pomohou získat od pojišťovny viníka maximum peněz,“ uvádí David Holý, marketingový ředitel ePojisteni.cz, největšího poskytovatele online pojištění v České republice. „Klíčovou roli může právní pomoc specialistů z ePojisteni.cz sehrát hlavně v případě nárokování odškodnění za zdravotní újmu.

Náhrada za škody na zdraví bývá totiž často řádově vyšší než ta majetková. Současná právní úprava navíc díky novému občanskému zákoníku kompenzaci škod na zdraví nijak neomezuje a přináší poškozeným možnost získat vyšší finanční odškodnění,“ dodává David Holý s tím, že stanovení výše odškodného je velmi individuální a mnohdy obtížně stanovitelná, což s sebou nese potenciál soudních sporů o její výši. Právní pomoc u škod na zdraví je tedy pro poškozené klíčová.

26.03.2015Autodealers

Informace odjinud

BFGoodrich vylepšil slavnou pneumatiku do terénu. Je lepší na štěrku i sněhu

Americký výrobce pneumatik BFGoodrich uvádí do prodeje novou vylepšenou pneumatiku pro SUV, pick-upy i offroady. Zapracoval hlavně na trvanlivosti dezénu mimo asfalt.
auto.cz

Velký test nosičů jízdních kol: Stejná věc, přesto takové rozdíly

Platí vždycky pravidlo, že je dražší výrobek ten lepší? Srovnali jsme jedenáct nosičů kol na tažné zařízení ve třech cenových kategoriích a občas se pořádně divili.
auto.cz

Největší problém plug-in hybridů jsou řidiči. Neumějí je nabíjet

Jakkoliv původní představa o vozidlech s plug-in hybridním ústrojím vypadá na papíře idylicky, realita se od ní diametrálně odlišuje. Oproti konvenčnímu spalováku je rozdíl ve vyprodukovaných emisích 20%, namísto odhadovaných 200 %. Jak je to možné?
auto.cz

Lancia Kappa (1994-2000): Tři podoby italské elegance

Lancia Kappa představovala zdařilou alternativu německé konkurence ve vyšší střední třídě. Vozila i politiky a vyráběla se se třemi karoseriemi.
auto.cz

Martin Vaculík vyzpovídal nového šéfredaktora Světa motorů. Petr Slováček se představuje

Po minulém povídání s odcházejícím šéfredaktorem Světa motorů Zbyškem Pechrem si Martin Vaculík pozval do podcastu i svého nového šéfa.
auto.cz

Nový Citroën C3 má české ceny. Elektromobil patří k nejlevnějším na trhu

Francouzský konkurent Škody Fabia, Toyoty Yaris či Hyundaie i20 se představil se spalovacím i elektrickým motorem. Obě verze se teď představují spolu s českými cenami.
auto.cz

Proč musíte chodit do práce 40 hodin týdně? Může za to Henry Ford

Kdo zatraceně vymyslel čtyřicetihodinový pracovní týden? Překvapivě vznikl v automobilovém průmyslu, kde jej zavedl Henry Ford. A ač se tomu nechce věřit, už bylo i hůř.
auto.cz

Nová Lancia Ypsilon už má i spalovací motor. Je mnohem levnější než elektromobil

Nová Lancia Ypsilon už dostává také spalovací motor. Technikou nepřekvapí, ale pro každodenní život ve městech bude bohatě stačit.
auto.cz

Nový Renault Symbioz oficiálně: Pořádné rodinné auto! Kufr má přes 620 litrů

Případné rozšíření nabídky motorizací i o konvenční spalovací jednotky značka nezmiňuje. V tuto chvíli tedy koukáme na čistě full-hybridní novinku.
auto.cz

Lamborghini Urus jako expediční vozidlo? Této přestavbě nechybí naviják ani kuchyňka

Majitel expedičního Urusu už je zhruba rok na cestách. Své SUV přitom dále vylepšuje, aby mohl zavítat i do drsnějších částí světa.
auto.cz

Toyota Gazoo Racing údajně pracuje na dalším ostrém hatchbacku. Zamíří do rallye i na silnice

Nová generace Toyoty Starlet, která se prodává v Jihoafrické republice, by mohla přijít na svět nejprve jako ostrá verze GR Starlet s určením pro automobilové soutěže.
auto.cz

Amerika za pět let zavede systém, který je v Evropě normou už roky

Stovkám úmrtí a desetitisícům zranění má předejít samočinné nouzové brzdění, které v USA bude v nových autech do 4,5 tuny povinné od září 2029. V Evropě ho auta musí mít od července 2022.
auto.cz

Prodloužený Volkswagen Tiguan pro Čínu se skoro dotáhl na Škodu Kodiaq

Kompaktní SUV se pro veledůležitý čínský trh natáhlo, rozšířilo a zvýšilo. Na rozdíl od Evropy si tamní zákazníci musejí nechat zajít chuť na motory TDI. Náplastí je alespoň třetí displej v kabině.
auto.cz

TEST Audi SQ8 4.0 TFSI – Ve znamení kacířské myšlenky

Zážehový osmiválec je jedním z mých nejmilejších motorů. Jenže když pod kapotou velkého SUV nahradí diesel stejného ražení, až takové nadšení ve mně nebudí. Chyba ovšem není jen na jeho straně.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.