K 31. 12. 2016 bylo dle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) v České republice registrováno celkem 5 368 660 osobních automobilů v průměrném stáří 14,48 roku. Park osobních automobilů v ČR se oproti roku 1988 zvýšil téměř 2,4x, upozornil analytik Antonín Šípek.
Údaje z Centrálního registru vozidel (CRV) pravidelně zpracovává několik institucí. Ministerstvo dopravy vydává každoročně Ročenku dopravy (k dispozici jsou tyto ročenky za roky 1998 až 2015), která obsahuje základní údaje o složení vozového parku v ČR (osobní automobily, motocykly, autobusy, nákladní vozidla, návěsy a přívěsy). Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) stejně tak jako SDA rovněž pravidelně vyhodnocuje údaje z CRV. Bohužel některé souhrnné údaje se vlivem použité metody zpracování částečně liší, přesto lze z uvedených zdrojů sestavit relevantní časové řady již od roku 1988.
Údaje o průměrném stáří vozového parku jsou v nejdelším časovém období k dispozici ve statistikách zpracovaných AutoSAP. Zatím nejnižší průměrný věk parku osobních automobilů byl podchycen v roce 2003. V uplynulých 8 letech se průměrné stáří vozového parku meziročně zvyšovalo a v konci roku 2016 dosáhlo hodnoty 14,48 roku.
Ročenky dopravy MD ČR i další zmíněné statistické zdroje obsahují i věkovou strukturu vozového parku osobních automobilů. Je nutno konstatovat, že i přes růst prodejů nových vozidel podíly osobních automobilů ve věku nad 10 let od roku 2007 trvale rostou. Stále tak nedochází k žádoucí obměně, ale pouze ke zvyšování vozového parku osobních automobilů.
Nejrozšířenější značkou je pochopitelně Škoda. Osobních automobilů této značky je registrováno 1 816 302 ks (33,83 % vozového parku), průměrný věk činí 15,7 roku.
Následují značky Volkswagen (458 060 ks), Ford (403 406 ks), Renault (321 306 ks) a Peugeot (300 761 ks).
V CRV je mimo jiné evidováno i 57 018 osobních automobilů značky Lada/VAZ, 21 572 trabantů, 13 076 wartburgů, 12 158 moskvičů, 5 173 osobních automobilů Tatra, 4 426 oltcitů a 4 410 vozů značky Volha. Na druhou stranu z luxusních značek možno uvést 719 ks Ferrari, 515 vozů, Maserati, 390 ks Bentley, 190 ks značky Rolls Royce či 129 registrovaných Lamborghini.
Dalším zajímavým výstupem zpracovaným dle Ročenek dopravy MD ČR je vývoj podílu osobních automobilů s benzínovým a dieselovým motorem, který v poslední době nebyl publikován. V roce 1994 činil podíl osobních automobilů s dieselovým motorem pouhých 6,35 % vozového parku (185 783 ks), v roce 2015 (údaje za rok 2016 zatím nejsou k dispozici) se tento podíl zvýšil na 35,34 % (na 1 823 222 ks). Počet osobních automobilů s dieselovým motorem v ČR se tedy v absolutním vyjádření zvýšil téměř 10 x (tedy 9,73x).
Podíl prvních registrací osobních automobilů s dieselovým motorem se každoročně zvyšuje, i když meziroční nárůsty po roce 2011 nejsou nijak dramatické.
Podíly osobních automobilů s benzínovým motorem na celkových registracích dle objemu motoru se po roce 2010 stabilizovaly ve všech „kategoriích“. Nejvyšší podíl (kolem 65 %) mají benzínové motory s objemem do 1400 cm3.
U vozidel s dieselovým motorem lze konstatovat v podstatě setrvalý stav již od roku 2000, jednoznačně převažují motory s objemem do 2000 cm3.
Bohužel žádný ze statistických zdrojů uvedených v úvodu neobsahuje roční údaje o celkových registracích vozidel dle provozovatele, resp. vlastníka. K dispozici jsou pouze údaje o prvních registracích nových vozidel v jednotlivých letech.
“Růst podílu firemních osobních automobilů úzce souvisí s dobrou ekonomickou situací společností. K tomu je ještě třeba dodat, že vzhledem k nedostatku kvalifikovaných pracovníků celá řada zaměstnavatelů zřejmě rozšiřuje okruh zaměstnanců, jimž v rámci benefitů umožňuje používání služebního automobilu i pro soukromé účely. To může logicky vést ke snížení nákupů ze strany domácností. Bohužel žádná statistika v tomto směru zatím neexistuje, uvedl Antonín Šípek.
Obdobně nejsou zpracovávány údaje o celkových počtech vozidel v jednotlivých obchodních třídách. I zde jsou k dispozici pouze statistiky o prvních registracích nových vozidel v jednotlivých letech (v členění dle obchodních tříd).
25.01.2017Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva