Komise ministerstva dopravy projednávala novou vyhlášku, která řeší podmínky provozu stanic technické kontroly (STK) a měření emisí. Do nové legislativy se nedostal přísnější dohled nad auty, která jezdí bez těchto filtrů a vypouštějí do ovzduší mnohem více škodlivin, než stanovují normy.
„Stávající podmínky umožňují, aby STK nebo stanicí měření emisí projelo auto bez filtru. Zájem toto řešit absolutně neexistoval. Komise, v níž byli hlavně zástupci velkých STK, řešila hlavně to, jak ochránit svůj byznys,“ říká Libor Fleischans, šéf Asociace emisních techniků a opravářů, který v komisi byl také.
„Bohužel v současné době není vůle něco měnit, a tak se bude podvádět stále dále. Jen s tím, že vozidlo bude hezky naleštěné a vyfocené,“ míní Petr Vomáčka z ÚAMK.
O filtrech ani slovo
Ve vyhlášce není o přísnějších kontrolách filtrů ani slovo. Ministerstvo dopravy na dotaz MF DNES, proč se problematice filtrů pevných částic nevěnovalo, konkrétně neodpovědělo.
„Pracovní skupina řešila pouze dopady zákona do oblasti STK a měření emisí, tedy zapojení stanic měření emisí do informačního systému stanic technické kontroly a další povinnosti,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Kvůli absenci paragrafů týkajících se kontroly filtrů pevných částic se do sporu dostala i dvě ministerstva vedená hnutím ANO. K vyhlášce poslalo připomínku ministerstvo životního prostředí. „Požadujeme doplnit návrh řešení problematiky o detekci provedení demontáže filtrů pevných částic, například doplnit kontrolní úkony zaměřené na manipulaci paměti emisně relevantních závad,“ napsalo ministerstvo životního prostředí do připomínek. Ministr životního prostředí Richard Brabec označil nedávno auta bez filtrů za kolektivní sebevraždu a vyzval k častějším policejním kontrolám.
Kromě toho chce ministerstvo životního prostředí do zákona doplnit definici například vizuální kontroly s odkazem na evropskou směrnici.
„Hledáme s ministerstvem dopravy cestu, jak problém vyřešit a zabránit nelegálnímu pohybu automobilů bez filtrů pevných částic po silnicích,“ tvrdí mluvčí ministerstva životního prostředí Dominika Pospíšilová. Resort navíc požaduje doplnit podmínky na rozsah odborných znalostí o problematiku zaměřenou na podvodné praktiky, které umožňují nevyhovujícím autům projít.
Lidé si filtr pevných částic vymontovávají hlavně kvůli úspoře peněz a často i v domnění, že se jim zlepší výkon motoru. Podle odhadů ÚAMK jezdí v tuzemsku až milion aut, která funkční filtr nemají, ačkoliv byla vyrobena už s filtrem.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva