Na celkovém počtu elektromobilů v EU (150 tisíc) dominuje následující šestice zemí: Francie, Velká Británie, Dánsko, Německo, Nizozemí a Švédsko.
Na celém kontinentu však vede Norsko s 29% podílem na evropském trhu s elektromobily, ve světovém prodeji elektromobilů za rok 2016 (750 tisíc) pak vede Čína se svým 40% podílem. Aktuální odhady podle BNEF říkají, že do roku 2040 bude třetina aut jezdit nezávisle na ropných palivech.
„Elektromobily jsou na vzestupu a s podporou Evropské unie se bude šetrná doprava šířit v Evropě exponenciálně,“ uvádí Martin Sedlák, programový ředitel portálu Obnovitelně.cz a výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost.
Je to nezbytné, protože ropa s sebou přináší mnoho rizik. Evropské zásoby nepokryjí spotřebu v členských státech, a tak jsou země závislé na dovozu. Nejenže je tato závislost sama o sobě nebezpečnou už jen proto, že celá třetina importu pramení pouze z jedné země – Ruska, ale také stojí nezanedbatelné výdaje.
Za dovoz ropných výrobků v roce 2015, kdy byly jejich ceny velmi příznivé, utratily evropské státy celých 215 miliard eur.
Kromě ekonomických nesmíme ale zapomínat také na zdravotní důvody. Spalovací motory, ať už benzínové nebo dieselové, produkují oxidy dusičitý a uhličitý, které mohou způsobovat rakovinu plic i kardiovaskulární potíže. Evropská unie se odklání od ropných paliv Z tzv. Bílé knihy o dopravě plyne silný impuls Evropské unie – vychází z ní, že se do roku 2050 sníží počet emisí o 60 %. Další politiky EU vedou k podpoře elektromobility a zjednodušení pravidel pro připojení dobíjecích míst do distribučních soustav.
„Elektromobilitě se dostává podpory zejména proto, že by zbavila EU závislosti na dovozu a negenerovala emise, zároveň by zamezila problémům s hlučností vozidel. Pro čistou elektromobilitu je však nutné prvně zpřístupnit elektřinu ze zdrojů nezávislých na fosilních palivech,“ vysvětluje Sedlák hlavní podmínku pokroku. V případě, že by podíl elektromobilů vzrostl do roku 2050 na očekávaných 80 %, zvýšil by se zároveň podíl elektřiny spotřebované v dopravě na celkové spotřebě EU z přibližně 0,03 % v roce 2014 na 4–5 % do roku 2030 a na 9,5 % do poloviny století. Do roku 2050 by tak mohl dovoz ropy klesnout až o 180 miliard a množství škodlivých částic i o 90 %, počet nově vzniklých pracovních pozic díky integraci elektrifikované dopravy se pak odhaduje až na 3 miliony.
Elektromobilita v číslech
Rozvoj šetrné dopravy je čím dál více dostupný i z finančního hlediska. Bloomberg New Energy Finance uvádí pokles cen lithium-iontových baterií od roku 2010 do 2016 o nevídaných 73 %.
Ty se budou navíc snižovat i nadále. S každým zdvojnásobením výroby se očekává průměrně 19% propad cen. Kromě toho bude mít neopomenutelný vliv na další klesání i rostoucí konkurence tohoto rozvíjejícího se odvětví.
03.01.2018Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva