Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německý průmysl padá do útlumu

Německý průmysl, na jehož poptávce silně závisí i mnozí tuzemští dodavatelé, je v recesi od třetího kvartálu roku 2018. Během uplynulého roku každý měsíc meziročně klesal o čtyři až pět procent.

V jeho závěru nastal ještě strmější sestup. Podle předběžných údajů Spolkového statistického úřadu se v prosinci průmyslová výroba meziročně snížila o 6,8 procenta. Je to nejhorší ukazatel od počátku roku 2009.

Hlavním důvodem je ochlazování globální ekonomiky, včetně slabší poptávky v Číně, jež patří ke klíčovým odběratelům německých průmyslových firem. Ty dostávají ze zahraničí méně objednávek rovněž kvůli přetrvávající nejistotě vyvolané napětím ve světovém obchodě i odchodem Británie z Evropské unie. Obchodní partneři německých vývozců odkládají investice do strojů a zařízení.

Německé společnosti loni sice opět zvýšily vývoz zboží, ale ve srovnání s předchozími lety mnohem volnějším tempem. Export stoupl jen o 0,8 procenta na 1,328 bilionu eur, zatímco v roce 2018 meziroční tempo růstu činilo tři procenta, a v roce 2017 dokonce 6,2 procenta.

21,5 procenta je podíl průmyslu na hrubé přidané hodnotě německého hospodářství, v roce 2016 to bylo 23 procent. Ministr hospodářství Peter Altmaier v této souvislosti varuje před „deindustrializací“ země. Přál by si alespoň 25 procent.

Krátkodobé vyhlídky pro německý průmysl nejsou příznivé, varují ekonomové. „Dodatečnou zátěž pro něj nyní představuje koronavirus. I když musíme brát předběžné statistické údaje z konce roku s jistou rezervou, vypadá to, že výrazný pokles nastane i během letošního prvního čtvrtletí,“ komentuje v listu Handelsblatt Ralph Solveen z ústavu Commerzbank.

Povinný vládní optimismus

Spolková vláda ale zůstává poměrně optimistická. Průmysl se podle její zprávy z konce ledna z vleklé recese letos vymaní a podpoří celkový hospodářský růst. Hrubý domácí produkt Německa by se měl meziročně zvýšit o 1,1 procenta, a proti loňsku tedy zrychlit dynamiku skoro dvojnásobně (z 0,6 procenta).

Vláda v Berlíně spoléhá na to, že hospodářství prospěje především solidní spotřebitelská poptávka i vyšší veřejné výdaje, včetně investic do infrastruktury. Kromě toho předpokládá, že poleví napětí ve světovém obchodě, neboť USA a Čína urovnají své celní spory. Dopady brexitu jsou už podle berlínského kabinetu „předvídatelnější“ než dříve. „Riziko, že bychom mohli letos spadnout do recese, je zažehnáno,“ tvrdí spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier (CDU).

Spolkový svaz německého průmyslu (BDI) to ale vidí jinak. „Letos počítáme s hospodářským růstem kolem 0,5 procenta, a to ještě hlavně díky tomu, že bude o několik pracovních dnů více než loni,“ uvádí v časopise Manager Magazin prezident svazu Dieter Kempf.

Dopady na Česko

Skoro dvě pětiny českého vývozu do členských států Evropské unie končí v Německu. „Zdejší firmy se nedávno poprvé staly největším zahraničním dodavatelem německého automobilového průmyslu, dříve to byly firmy španělské,“ poznamenává mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro. Podle něj se současný nepříznivý vývoj v průmyslu sousední země neprojevuje tak rychle a silně, jako tomu bylo v předešlých letech. „Důvodem je zejména robustní domácí poptávka spojená se silným trhem práce a svižným růstem mezd,“ dodává Diro.

Slábnoucí poptávka v zahraničí představuje pro podnikatele v Česku zatím spíše okrajový problém. Obavy z ní v průzkumu Hospodářské komory vyslovila necelá šestina (16 procent) firem. Nicméně ve vybraných odvětvích, hlavně autoprůmyslu, bude dopad zahraniční poptávky na zdejší výrobce zřejmě zásadní.

16.02.2020Autodealers

Informace odjinud

Světové Auto roku 2024 je Kia EV9. Ocenění za design získala Toyota Prius

V boji o titul se utkaly tři elektromobily, také v dalších kategoriích nicméně dominovaly vozy čistě na elektřinu.
auto.cz

Mercedes-Benz třídy G prošel drobnou modernizací, dostal mild hybridy a přišel o slabší V8

„Géčko“ dostalo mild hybridní ústrojí ke všem motorizacím, silnější vznětový šestiválec a elektrický kompresor k novému zážehovému šestiválci, který nahrazuje slabší V8.
auto.cz

Toyota a Lexus pořádají festival mobility. Bude to radost nejen z jízdy

Toyota a Lexus chystají na půlku dubna premiéru velkolepé akce: na letišti v Hradci Králové uspořádají 17. a 18. dubna od 9:00 do 17:00 Festival firemní mobility.
auto.cz

Volvo definitivně končí s diesely. Ještě nedávno je přitom Švédové vychvalovali

Švédové se oficiálně rozloučili s produkcí kdysi populárních vznětových motorů. Z výrobní linky odjel poslední vyrobený kus, který míří do továrního muzea.
auto.cz

Tohle se v Česku naštěstí nestane: Šílená jízda BMW M4 skončila, jak musela

Aktuální generace BMW M4 s šílencem za volantem v New Yorku ohrožovala ostatní řidiče. Bouračka byla cítit na míle daleko.
auto.cz

Hyundai v Česku dramaticky zlevňuje elektromobily. Ušetříte statisíce

Korejská automobilka na českém trhu rozjíždí slevovou akci, která se týká elektrických modelů Kona, Ioniq 5 a Ioniq 6. Ušetřit můžete více než 300 tisíc korun.
auto.cz

Jednání ztroskotala. Konec Fiskeru je otázkou času, tvrdí analytik

Nissan nezachrání klopýtajícího výrobce elektromobilů Fisker Inc. Ten nemá peníze ani zdroje financování a moment, kdy požádá o ochranu před věřiteli, se podle analytika blíží.
auto.cz

Nový Renault Kardian má první ceny. Hezčí Dacia Sandero není levná

Bratranec Dacie Sandero Stepway vypadá podobně parádně, s ohledem na jihoamerické ekonomické poměry ovšem nevychází tak výhodně jako u nás.
auto.cz

TEST Peugeot 3008 Hybrid 136 – Staré auto, nová technika

Dosluhující rodinný crossover ze stáje Peugeotu dostal do posledních měsíců svého života nové pohonné ústrojí. Ač je to na papíře mild-hybrid, po městě vůz zvládá jezdit na elektřinu víc než na benzín. Zbytek „třitisíceosmy“ však už je zastaralý.
auto.cz

Škoda Octavia konečně i se základním motorem. Pod 600 tisíc nepůjde

Octavia po modernizaci vstupuje na český trh s dalšími motorizacemi. Základní tříválec 1.0 TSI nahrazuje o válec větší patnáctistovka.
auto.cz

Hrozba čínských elektromobilů je nafouknutá, myslí si šéf BMW

Nikdo nemůže jen tak převzít trh tak velký, jako je Evropa, říká Oliver Zipse, ředitel automobilky BMW. Čína je pro ni ovšem největším trhem, loni spolkla třetinu produkce.
auto.cz

VW chystá novou samostatnou značku. Chce prodávat rychlé elektromobily

Úspěšná sportovní divize Volkswagenu oznamuje, že chce být samostatnou značkou a prvním krokem je otevření speciálního showroomu v Autostadtu.
auto.cz

Nejsilnější LR Defender všech dob inspirují diamanty. Dorazí ještě letos

Už letos se představí nejvýkonnější Land Rover Defender všech dob. Inspiruje se tvarem diamantu a současně bude nejluxusnějším zástupcem z modelové řady.
auto.cz

Ohlédnutí za Audi R8 první generace: Začátek díky Lamborghini i LEDkové prvenství

V Německu skončila výroba supersportu Audi R8, který ovlivnil automobilku po celou jednu éru a původní myšlenka o jeho vzniku byla hlavním důvodem, proč koncern Volkswagen koupil automobilku Lamborghini.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.