Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německý průmysl padá do útlumu

Německý průmysl, na jehož poptávce silně závisí i mnozí tuzemští dodavatelé, je v recesi od třetího kvartálu roku 2018. Během uplynulého roku každý měsíc meziročně klesal o čtyři až pět procent.

V jeho závěru nastal ještě strmější sestup. Podle předběžných údajů Spolkového statistického úřadu se v prosinci průmyslová výroba meziročně snížila o 6,8 procenta. Je to nejhorší ukazatel od počátku roku 2009.

Hlavním důvodem je ochlazování globální ekonomiky, včetně slabší poptávky v Číně, jež patří ke klíčovým odběratelům německých průmyslových firem. Ty dostávají ze zahraničí méně objednávek rovněž kvůli přetrvávající nejistotě vyvolané napětím ve světovém obchodě i odchodem Británie z Evropské unie. Obchodní partneři německých vývozců odkládají investice do strojů a zařízení.

Německé společnosti loni sice opět zvýšily vývoz zboží, ale ve srovnání s předchozími lety mnohem volnějším tempem. Export stoupl jen o 0,8 procenta na 1,328 bilionu eur, zatímco v roce 2018 meziroční tempo růstu činilo tři procenta, a v roce 2017 dokonce 6,2 procenta.

21,5 procenta je podíl průmyslu na hrubé přidané hodnotě německého hospodářství, v roce 2016 to bylo 23 procent. Ministr hospodářství Peter Altmaier v této souvislosti varuje před „deindustrializací“ země. Přál by si alespoň 25 procent.

Krátkodobé vyhlídky pro německý průmysl nejsou příznivé, varují ekonomové. „Dodatečnou zátěž pro něj nyní představuje koronavirus. I když musíme brát předběžné statistické údaje z konce roku s jistou rezervou, vypadá to, že výrazný pokles nastane i během letošního prvního čtvrtletí,“ komentuje v listu Handelsblatt Ralph Solveen z ústavu Commerzbank.

Povinný vládní optimismus

Spolková vláda ale zůstává poměrně optimistická. Průmysl se podle její zprávy z konce ledna z vleklé recese letos vymaní a podpoří celkový hospodářský růst. Hrubý domácí produkt Německa by se měl meziročně zvýšit o 1,1 procenta, a proti loňsku tedy zrychlit dynamiku skoro dvojnásobně (z 0,6 procenta).

Vláda v Berlíně spoléhá na to, že hospodářství prospěje především solidní spotřebitelská poptávka i vyšší veřejné výdaje, včetně investic do infrastruktury. Kromě toho předpokládá, že poleví napětí ve světovém obchodě, neboť USA a Čína urovnají své celní spory. Dopady brexitu jsou už podle berlínského kabinetu „předvídatelnější“ než dříve. „Riziko, že bychom mohli letos spadnout do recese, je zažehnáno,“ tvrdí spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier (CDU).

Spolkový svaz německého průmyslu (BDI) to ale vidí jinak. „Letos počítáme s hospodářským růstem kolem 0,5 procenta, a to ještě hlavně díky tomu, že bude o několik pracovních dnů více než loni,“ uvádí v časopise Manager Magazin prezident svazu Dieter Kempf.

Dopady na Česko

Skoro dvě pětiny českého vývozu do členských států Evropské unie končí v Německu. „Zdejší firmy se nedávno poprvé staly největším zahraničním dodavatelem německého automobilového průmyslu, dříve to byly firmy španělské,“ poznamenává mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro. Podle něj se současný nepříznivý vývoj v průmyslu sousední země neprojevuje tak rychle a silně, jako tomu bylo v předešlých letech. „Důvodem je zejména robustní domácí poptávka spojená se silným trhem práce a svižným růstem mezd,“ dodává Diro.

Slábnoucí poptávka v zahraničí představuje pro podnikatele v Česku zatím spíše okrajový problém. Obavy z ní v průzkumu Hospodářské komory vyslovila necelá šestina (16 procent) firem. Nicméně ve vybraných odvětvích, hlavně autoprůmyslu, bude dopad zahraniční poptávky na zdejší výrobce zřejmě zásadní.

16.02.2020Autodealers

Informace odjinud

Toyota Hilux dostala facelift. Pod novou maskou má teď silnější turbodiesel

Po několika únicích a oficiálním videu s Fernandem Alonsem se Toyota Hilux představuje oficiální cestou. A novinek je více než dost.
auto.cz

Český trh v květnu 2020: Hyundai před VW, Octavia přišla o titul nejprodávanějšího auta

Pandemie koronaviru kvůli propadu prodejů aut zamíchala pořadím nejžádanějších značek u nás. Změny najdeme i na nejvyšších příčkách.
auto.cz

Porovnejte nové BMW řady 4 s jeho předchůdcem. Jak moc se nová generace změnila?

Po premiéře nového BMW řady 4 se všichni soustředili hlavně na příď s obrovskými ledvinami. Podívejte se ale, jak se změnily další části sportovního kupé.
auto.cz

Mazdu 3 s naftovým motorem už nekoupíte, CX-30 bude následovat. Důvod je prostý

Hned dva modely japonské automobilky se na českém trhu loučí s dieselovými agregáty. Mezi zákazníky o ně byl jen minimální zájem.
auto.cz

Evropské prodeje v době koronaviru: Octavia druhá nejprodávanější, čtyři VW v top 10

Škoda Octavia v dubnových evropských prodejích porazila i takové modely jako Ford Focus nebo Renault Clio. VW Golf nicméně zůstává evropskou jedničkou.
auto.cz

Modernizovaný Mercedes E přichází na trh. Kolik dáte za nové motory?

Mercedes-Benz třídy E se v rámci modernizace dočkal mimo jiné nových mildhybridních motorů. Ceny modernizovaného éčka startují na částce 1.318.900 korun.
auto.cz

Ikonický motor Bentley 6,75 V8 končí ve výrobě. Po 61 letech!

Začátkem týdne byl v britském Crewe sestrojen poslední kus nejdéle sloužícího vidlicového osmiválce na světě.
auto.cz

Mercedes-Benz CLA kupé 220 – Prémie pod milion?

CLA kupé chce být nejreprezentativnějším malým Mercedesem. Nabízí ale víc než jen výrazný design?
auto.cz

Podívejte se, jak by BMW řady 4 vypadalo s normálními ledvinkami. Rozdíl je to obrovský

Včera se světu oficiálně představila druhá generace BMW řady 4, která šokovala především svými obrovskými ledvinkami. A teď už víme i to, jak by vypadala s přídí klasickou.
auto.cz

VW prý zareaguje na problémy s novým Golfem změnou vedení. Týkat se má i Škody

Koncern Volkswagen Group údajně čeká rozsáhlá změna vedení jeho značek. Bude reakcí na velké potíže s uvedením nového Volkswagenu Golf.
auto.cz

Modernizovaný Hyundai Santa Fe odhalen, s novou maskou dorazily velké změny

Navzdory rozsáhlým technickým změnám se prý jedná stále pouze o facelift.
auto.cz

Omlazený Arteon je za dveřmi, konečně nabídne i kombík

Již koncem měsíce představí Volkswagen svou omlazenou vlajkovou loď, která konečně dorazí i v praktičtější karoserii Shooting Brake.
auto.cz

Co na to řeknou petrolheadi? Nové BMW M5 může být plně elektrické

BMW chce do budoucna u svých modelů nabízet široké portfolio pohonů. tato strategie by se mohla dotknout rovněž příští generace BMW M5.
auto.cz

BMW řady 3 E36: Třetí generaci trojky je 30 let. Připomeňte si její příběh

Trojková série BMW ve stylovém třetím pokolení slaví kulaté jubileum. Oproti E30 řádně narostla, zaoblila se – a v plné parádě s námi strávila celou dekádu.
auto.cz

Members news

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.