Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Blíží se emisní norma Euro 7/VII

Evropská komise plánuje ještě v tomto roce představit nové emisní normy Euro 7/VII. Ty by měly od roku 2025 nahradit stávající emisní předpisy poté, co je projedná Evropský Parlament a Rada.

Ačkoliv začátkem dubna došlo podle neoficiálních informací k jistému zmírnění původních návrhů, požadavky zůstávají nadále velmi přísné. Jejich splnění v tak krátkém čase bude proto extrémní ekonomickou zátěží průmyslu v již tak složité pandemické době a v konečném důsledku bude i působit proti úsilí o snížení ekologické zátěže z dopravy.

První detailní doporučení byla předložena ze strany konsorcia expertů CLOVE v říjnu minulého roku na zasedání poradní skupiny AGVES (Advisory Group on Vehicle Emission Standards), která pomáhá Evropské komisi při přípravě nového návrhu. Živá diskuse, která se v posledních měsících vede, přinesla jisté pozitivní korekce.

Návrhy však nadále předpokládají velmi nízké emisní limity, které by měly být zároveň dosaženy za mnohem přísnějších podmínek měření v reálném provozu. I přes některá pozitivní vyjádření partnerských svazů vidí Sdružení automobilového průmyslu v návrzích stále velká rizika.

Apeluje proto na to, aby Evropská komise rozhodovala na základě opravdu pečlivého vyhodnocení přínosů této nové legislativy pro kvalitu ovzduší, reálné situace v odvětví s ohledem technologické možnosti, proveditelnost změn i na důležitost automobilového průmyslu pro celé evropské hospodářství.

Petzl: drastické zpřísnění je v tak krátké době nereálné

„Automobilový průmysl je pod obrovským tlakem regulací a technologického vývoje, zároveň jsou firmy vlivem pandemie koronaviru výrazně oslabené, ať již propadem poptávky či výpadky v dodavatelském řetězci. Současně platné limity škodlivin v rámci Euro 6/VI i pro spotřebu paliva, respektive emise CO2 přitom již dnes výrazně zasahují do modelové nabídky automobilek. Jakkoliv autoprůmysl bere svou zodpovědnost vůči životnímu prostředí vážně, případné drastické zpřísňování podmínek v tak krátké době je pro evropské páteřní průmyslové odvětví nerealistické,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Aktuálně platné normy stanovují limity oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic a metodiku pro měření těchto škodlivin. Chystané normy Euro 7/VII nejenže zpřísňují současné limity a rozšiřují seznam sledovaných škodlivin, ale do hry vstupují rovněž přísnější metody či dokonce sjednocení limitů pro měření v laboratořích i v reálném provozu.

První návrhy také např. počítaly se zařazením extrémních hraničních podmínek testování v rámci celé škály jízdních podmínek, tedy i při tzv. „studeném“ startu, jízdě do kopce s přívěsem, za velmi nízkých teplot atp. Všechny tyto aspekty by pak prakticky vylučovaly spalovací motory z dalšího možného využití.

„Pro výrobce to vše pochopitelně znamená nutnost dalšího vývoje jak samotného spalovacího motoru, tedy např. zvyšování termodynamické účinnosti, tak jeho aftertreatmentu a další senzoriky na motoru či výfukovém potrubí. Zároveň s tím existuje potřeba v co nejširší míře využívat rekuperaci energie pro zlepšení energetické bilance dopravního prostředku. V praxi to přinese další elektrifikaci pohonů u všech kategorií vozidel, nelze však opomenout ani využití „nových“ perspektivních a relativně čistých paliv, nutných např. pro těžkou dálkovou dopravu – rozšíření využití LNG nebo jiných, synteticky vyráběných uhlovodíkových paliv,“ vysvětluje Luboš Trnka ze společnosti TÜV SÜD.

Zcela zásadním problémem rovněž zůstává minimální doba pro implementaci takových opatření, která je v přímém rozporu s délkou vývojového cyklu vozidla – ten obvykle trvá 5 až 7 let. Evropská komise přitom počítá s náběhem regulace již v roce 2025.

„Nové emisní požadavky by měly být proveditelné a kontrolovatelné, pokud jde o měření a testování. Vyvinout v tak krátké době nová technologická řešení k dosažení takto nastavených limitních hodnot není technicky možné anebo by to bylo za enormní cenu, která by neodpovídala celkovému přínosu,“ varuje Milan Šlachta, reprezentant skupiny Bosch v České republice. K dosažení klimaticky neutrální mobility je třeba vzít v úvahu také ostatní možná řešení. Vedle elektromobility také syntetická paliva pro stávající spalovací motory a dále pracovat na jejich vylepšování. Nevytlačovat je nepřímo novou normou z trhu,“ dodává Milan Šlachta s tím, že společnost Bosch podporuje cíl jednoduché a srozumitelné emisní legislativy.

Celý proces implementace nových norem nakonec nemusí nutně přinést výrazné pozitivní přínosy pro životní prostředí. Dle výstupů studie AERIS Europe zveřejněných na webu Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA by přínos nových norem byl jen omezený. Velmi výrazných pozitiv pro kvalitu ovzduší, např. v rovině snížení emisí oxidů dusíku, přinesou již nová vozidla dle norem Euro 6/VI, a přičíst se musí také vliv samostatné regulace emisí CO2.

Podstatných výsledků by tak mohlo být dosaženo podporou obměny vozového parku bez drastických zásahů jdoucích proti reálným možnostem jednotlivých firem i spotřebitelů.

„Na silnicích se přirozeně nepohybují pouze nová vozidla. Průměrné stáří osobních vozidel v EU se pohybuje okolo 11 let a v ČR je to více než 15 let. Pakliže by EU svým nařízením od roku 2025 de facto zakázala prodej nových automobilů se spalovacími motory, lze očekávat, že trh se zachová přesně opačně, než je kýžený efekt. Největší riziko existuje pro malé vozy ve třídě A0, kde reálně hrozí ukončení jejich prodeje v EU, což způsobí, že se vozidla stanou nedostupná pro určitou skupinu lidí. Řada uživatelů tak spíše prodlouží používání svých stávajících vozidel se spalovacím motorem, než by vydaly vysoké částky za technologie, které nemusí vnímat jako plnohodnotnou náhradu. Musíme si uvědomit, že například pro elektromobilitu zatím nebude v řadě zemí vybudována dostatečně robustní infrastruktura. Elektromobily jsou navíc zatím v porovnání s klasickými vozy dražší a pro většinu lidí nedostupné. V důsledku by tak po evropských silnicích mohla déle jezdit stále starší – a tedy méně ekologická – vozidla,“ dodává Zdeněk Petzl.

27.04.2021Autodealers

Informace odjinud

Herec Filip Březina: Za volantem se snažím být kliďas, ale jsem nervák

Zlatý podraz, Zátopek, Klíč svatého Petra, Smysl pro tumor. To jsou některé z velkých rolí Filipa Březiny. Davida Šprincla v novém díle podcastu Moje auto vedle herectví zajímal Filipův život s auty. A propojení obojího.
auto.cz

Bentley Batur Convertible oficiálně: Rozlučka s W12 nahoře bez o 16 kusech

Bentley představuje otevřenou verzi exkluzivního modelu Batur. Novinka je dalším mávnutím při loučení se s ikonickým šestilitrovým motorem W12.
auto.cz

Alfa Romeo Canguro má 60 let: Bourala při testování, pak zářila na výstavě

Elegantní koncept Alfa Romeo Canguro letos oslavuje 60. výročí. Byl jedním z prvních aut s lepeným čelním sklem, ale do výroby se nakonec nedostal kvůli náročné výrobě karoserií.
auto.cz

Hyundai Tucson po faceliftu má české ceny. Pod kapotu vrací diesel a rozšiřuje výbavu

Tucson si po modernizaci nechává rozmanitou paletu motorizací, ve které jsou k mání konvenční benzinové i naftové jednotky, ale taky celkem tři druhy hybridních ústrojí.
auto.cz

I krásné Ferrari 12cilindri může vypadat nevkusně. Podívejte se

Nejnovější Ferrari má samozřejmě velmi detailní konfigurátor. Možností barev je tolik, že je snadné se v tom ztratit. A také je snadné udělat mnohobarevné monstrum.
auto.cz

9 automobilek ochotně poskytuje data o historii polohy aut

Ze čtrnácti zkoumaných automobilek jich téměř dvě třetiny ochotně poskytnou citlivá data americkým úřadům. V minulosti se přitom samy zavázaly k tomu, že je prozradí jedině na soudní příkaz.
auto.cz

Oslava 50 milionů aut GM: Chevy Bel Air ukradli pro zlato, připomíná ho replika

V Americe se bude prodávat replika zlatého Chevroletu Bel Air, kterým General Motors v padesátých letech oslavoval 50 milionů vyrobených aut. Originál se ztratil už tehdy, protože byl plný pravého zlata.
auto.cz

Alpine chystá nové SUV a dvoumístný sporťák. Už jen na elektřinu

Francouzská značka se svého sportovního ducha nevzdá ani s elektrickým pohonem. Už za měsíc ukáže výkonnější derivát Renaultu 5 E-Tech Electric a v dalších letech přidá i nízké kupé.
auto.cz

Další čínská značka s ambicí uspět v Evropě: Avatr chystá dobrodružné elektrické SUV

Novinka doplní v portfoliu mladé značky dvojici již existujících modelů. Terénně zaměřené SUV by mohlo zaujmout právě i evropské publikum.
auto.cz

Martin Vaculík a BMW i3: Vizionářský elektromobil z dob, kdy proti nim nikdo nic neměl

BMW i3 s hliníkovým podvozkovým rámem, karbonovým skeletem, motorem vzadu a baterií chlazenou okruhem klimatizace bylo v roce 2013 vizionářským počinem a ukázalo, jak má být konstruován elektromobil, aby se co nejlépe eliminovaly jeho přirozené nectnosti.
auto.cz

Co stojí před novým šéfem Audi? Takovou ofenzivu jsem nezažil, říká Gernot Döllner

Nový generální ředitel čtyř kruhů pracuje na tom, aby Audi nezaostávalo za konkurencí, a stojí před ním odhalení 18 nových modelů během roku a půl. Nejméně dva z nich budou stát na nové platformě pro spalovací vozy.
auto.cz

BMW kvůli Neue Klasse v Mexiku investuje 20 miliard korun

Mnichovská automobilka kvůli příchodu elektrické řady Neue Klasse investuje do svých závodů po celém světě. Do svého mexického závodu kvůli rozšíření výroby trakčních akumulátorů nalije okolo 800 milionů eur.
auto.cz

Nesmrtelný Mercedes-Benz G: Většina vyrobených aut stále žije!

Legendární německý off-road z konce sedmdesátých let patří k nejtrvanlivějším autům na trhu. Do šrotu šla od té doby totiž jen menšina z více než půl milionu vyrobených aut.
auto.cz

Splněný sen fanoušků Lancie: Kimera EVO37 v ikonických barvách Martini Racing

Restomod Kimera EVO37 je velkým snem všech milovníků historických závodních Lancií. A teď jej můžete mít ve snad nejslavnějších barvách spojených s italskou značkou.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.