Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Jak chutná Suzuki Jimny? Automobilka už prodává i vlastní pálivé hotovky

Spojení automobilek a jídla není tak obvyklé, ale třeba Volkswagen a jeho currywurst zná asi každý. Do něčeho podobného se pouští Suzuki, které populární pokrm z podnikové kantýny nabízí i veřejnosti.
auto.cz

Konečně cesta, jak dostat Nissan z problémů? Levný elektrický sedan může prodávat i u nás

Na čínském trhu Nissan slaví úspěchy s elektrickým sedanem N7, vyvinutým ve spolupráci s lokálním partnerem. Pravděpodobně to s ním zkusí i v Evropě.
auto.cz

Raději vyrábět na Slovensku než platit cla. Nové SUV Polestar 7 bude vznikat v Košicích

Polestar je sice švédská značka, patří ovšem do čínského koncernu Geely. Také proto její vozy vznikají primárně v druhé nejlidnatější světa, což ovšem přináší komplikace.
auto.cz

Bláznivý elektrický Renault 5 míří do terénu. Pohon 4x4 ovšem nečekejte

Společnost delta4x4 představila koncept terénního elektrického hatchbacku na základech nového Renaultu 5 E-Tech. Do rumunské divočiny s ním ale raději nejezděte.
auto.cz

Pozor na tuto nebezpečnou chybu. Pokuta za ni v Česku dramaticky vzrostla

Nepodívat se do zrcátka při odbočování doleva může znamenat vážnou nehodu. Proto za to výrazně vzrostla pokuta i hodnocení trestnými body.
auto.cz

Už teď počítají automobilky emisní pokuty v miliardách. Buď ony, nebo zavřou továrny

Rozhodnutí mezi splněním emisních cílů a finančními ztrátami přivádí evropské automobilky do úzkých. Každý další krok ke snižování emisí přitom zvyšuje tlak na zaměstnanost a dostupnost nových aut.
auto.cz

Prodejní galerie Auta Super je místo, kde se můžete jen kochat, ale také kompletně zařídit nákup auta

Na první zběžný pohled se zdá, že obchod s automobily pevně třímají v rukou oficiální dealeři přímo napojení na automobilky. Tak to ale není, vždyť celý nezávislý sektor prodeje a oprav dává v Evropě práci více než milionu lidí, což je asi polovina stavu první jmenované skupiny. Významné hráče najdeme i v Česku, třeba firmu Auta Super, kterou jako generální ředitel vede Jakub Novák. 
auto.cz

Nový MAN TGX D30 má o litr na sto nižší spotřebu. Je to ohromný rozdíl!

Co kdyby mělo vaše auto spotřebu nižší o celý litr na 100 km? U osobních aut příjemná změna, u kamionů obrovský rozdíl. Kromě toho je nový MAN TGX taky tišší a komfortnější.
auto.cz

Rolls-Royce 40/50 h.p. (1906-1926): Stříbrný duch

Silver Ghost byl prvním modelem, který pomohl vybudovat značce Rolls-Royce její prestiž a elitní pověst. V pancéřované podobě se zúčastnil válečných bitev.
auto.cz

Vyzkoušeli jsme nejrychlejší nabíjení v Česku. Zeekr 7X ukazuje nedostatky místní sítě

O čínských elektromobilech se mluví v superlativech, u nás se ale ty technicky nejlepší zatím neukázaly. To se mění s příchodem Zeekru 7X, který se dobíjí tak rychle, jak to neumí jediná nabíječka v Česku.
auto.cz

Elektrický Mercedes EQS je zřejmě moc futuristický. I proto se tolik neprodává

V případě elektrických mercedesů se daří především levnějším modelům vycházejícím ze spalovacích sourozenců. Luxusnějším sourozencům pšenka tolik nekvete i kvůli designu.
auto.cz

Amalfi je nový základ od Ferrari. Je hbitější než roma a nacpané technikou

Vedle rychlosti 320 km/h nabídne nové Ferrari i audiosystém Burmester, masážní sedadla a tři displeje v kabině. Výkon a komfort se tu nevylučují.
auto.cz

TEST Volkswagen California 2.0 TDI Beach Camper – Jednoúčelovka pro bezdětné

Volkswagen California v nové generaci představuje řadu změn k lepšímu oproti generaci minulé. Tou hlavní je prostornější interiér díky základu v prodlouženém, nikoliv krátkém multivanu, a také praktičtější uložení campingového vybavení. Ne všechno je však růžové.
auto.cz

Mitsubishi Grandis se vrací do Evropy! Má techniku, se kterou nešlápnete vedle

Nové Mitsubishi Grandis už nenabídne sedm sedadel, ale má v kabině hromadu elektroniky. Hybrid má i systémy pomáhající s úspornou jízdou.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.