Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Okružní křižovatky

DOTAZ:

Sdělte mi prosím, proč se v poslední době u nás zřizují okružní křižovatky a  jaká pravidla zde platí ?

ODPOVĚĎ: 

     Ve většině vyspělých evropských států je značná část křižovatek řešena kruhovými objezdy, které významným způsobem snižují počet a hlavně závažnost nehod (auta na ně vjíždějí mnohem nižší rychlostí než na klasickou křižovatku, kde zejména vozy na hlavní silnici jezdívají velice rychle). Počet kruhových objezdů se rychle zvyšuje také u nás a praxe ukazuje, že mnoho řidičů stále ještě přesně neví, jak se chovat před vjezdem na kruhový objezd a při výjezdu.


     Pokud se na něj motorista chystá vjet, nedává (od 1.7.2006) znamení o změně směru. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to zakázáno! Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své „blikání“ po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

     Zákon upřesňuje chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

     Dále zákon upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec, tedy ne úplně každý). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí do jiných zemí.

     Důsledkem nově upravených pravidel bude větší „pořádek“ na kruhových objezdech a důsledně dodržovaná pravidla mohou zvýšit jejich propustnost. Stále se setkáváme s tím, že motorista vyjíždějící z kruhového objezdu nedá znamení o změně směru a ten, který se chystá teprve najet, zbytečně čeká. Jakmile se tedy chování požadované novelou stane zcela samozřejmostí, určitě se zmenší nebo zcela odpadnou občasné kolony před kruhovými objezdy. Automobilisté vjíždějící na okruh budou mít včas informaci o záměrech motoristy na kruhovém objezdu.

     Konkrétní znění, jak se chovat při jízdě na kruhovém objezdu naleznete v ustanovení § 22 odst. 5 a § 30 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb.  

18.07.2006SDA

Informace odjinud

Mlhovkáři bojují o zlato! Hledáme nejhorší nešvar řidičů

Řidiči, kteří neumí správně používat osvětlení svého vozu, jdou do finále – mají šanci stát se těmi nejhoršími podle čtenářů Auto.cz. Utkají se s těmi, kteří nedodržují pravidlo zipu.
auto.cz

Zimní motorkářské srazy: Zima v jedné stopě

Prahou se každý rok v prosinci prožene výprava Mikulášů a Santa Clausů na skútrech. Není to jediná zimní akce v jedné stopě. Motorkáři mají i své štědrodenní vyjížďky.
auto.cz

Elektrické MG4 prošlo modernizací. Řeší jednu z největších slabin soupeře Volkswagenu ID.3

S hatchbackem MG4 se čínské automobilce podařilo uchytit v typicky evropském segmentu. A to i přesto, že vůz byl mnohdy kritizován. Hlavní výtky směřovaly na interiér a software, což zjevně řeší modernizované provedení nedávno odhalené v Brazílii.
auto.cz

Renault Clio R.S. se dost možná vrátí! První informace zní slibně, elektřině se ale nevyhne

Renault Sport se po letech mlčení znovu probouzí a s ním i naděje na návrat jednoho z nejikoničtějších hot-hatchů posledních dvou dekád. Těšíte se?
auto.cz

Přehled tříválců na českém trhu: Tvrdé jádro

Tříválcový boom zaznamenal český trh před pár lety, než náš trh opustila třeba litrová Honda Civic či koncern General Motors. Nyní je na trhu sice méně konstrukcí, pohánějí ale více vozů než kdy předtím.
auto.cz

Rozhovor s Milanem Káňou o řešení nehod: Jak Češi podvádějí

Vlna digitalizace pokročila tak, že v autě od letoška nemusíme vozit řidičák, techničák, zelenou kartu ani nehodový formulář. Pojišťovny při likvidaci nehod sázejí dokonce na umělou inteligenci. A s ní odhalují podvody, nad nimiž někdy zůstává rozum stát.
auto.cz

Sedany v Evropě míří do zapomnění. Nelákají už ani ty prémiové. Vymizí úplně?

Zatímco ve zbytku světa mají tříprostorové karoserie rádi, Evropa si zamilovala spíše kombi. Propad poptávky evidují už i prémiové automobilky, které prapor sedanů nesou jako jedny z posledních. Špatné je to ovšem se segmentem klasických středně velkých aut obecně.
auto.cz

Jízdní dojmy s Peugeotem 308 SW: Postupná cesta vylepšování

Tradiční zástupce kompaktního segmentu Peugeot 308 dorazil ve zmodernizovaném provedení. Změny v designu i technice jsme zkoumali při prvních jízdách v okolí Lisabonu.
auto.cz

Rocketeer NC MX-5 aneb Zdá se vám vaše miata slabá? Tohle je řešení!

Od začátku vzniku legendární Mazdy MX-5 se najdou tací, kterým přijde její motor málo výkonný. Reakcí na to byla a je celá řada úprav. Ta poslední pochází od britské firmy Rocketeer a vznikla na základě třetí generace modelu.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR v listopadu 2025: Čtvrt milionu na dohled

Jedenáctý letošní měsíc nepřinesl žádní dramatické změny, maximálně menší pohyby v rámci dvacítky nejlepších. Celkové registrace nových aut za rok 2025 se letos přiblíží čtvrt milionu, což znamená nejlepší výsledek od roku 2019.
auto.cz

Tříválce: Tři hrnečky stačí

To budeš muset vytáčet, za rok se to rozpadne, vůbec to nejede. To jsou takoví Tři králové každé hospodské debaty o tříválcích, zvěstují ale pravdu? Zkušenosti říkají, že v některých ohledech mají zmiňované motory dokonce navrch.
auto.cz

Fotky hříšníků aneb proto města staví antiparkovací kolíky. Souhlasíte?

Dodávky na přechodech, chodníky plné aut a pěší jako rukojmí. Města proto instalují antiparkovací kolíky. Je to ochrana prostoru, nebo rezignace na řešení zásobování? Podívejme se na argumenty, náklady i paradoxy.
auto.cz

Nový Lexus ES poprvé v Česku. O kolik je dražší než předchůdce?

Japonský Lexus ukázal v české kotlině novou, v pořadí už osmou generaci řady ES. Technikou i výbavou se blíží již nevyráběnému LS, cenově zůstává stále ES.
auto.cz

Křetínský kupuje sít autobazarů AAA Auto a Mototechna

Jeden z nejbohatších Čechů rozšiřuje své portfolio o jednoho z největších obchodníků s ojetými vozy v Evropě.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.