Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Okružní křižovatky

DOTAZ:

Sdělte mi prosím, proč se v poslední době u nás zřizují okružní křižovatky a  jaká pravidla zde platí ?

ODPOVĚĎ: 

     Ve většině vyspělých evropských států je značná část křižovatek řešena kruhovými objezdy, které významným způsobem snižují počet a hlavně závažnost nehod (auta na ně vjíždějí mnohem nižší rychlostí než na klasickou křižovatku, kde zejména vozy na hlavní silnici jezdívají velice rychle). Počet kruhových objezdů se rychle zvyšuje také u nás a praxe ukazuje, že mnoho řidičů stále ještě přesně neví, jak se chovat před vjezdem na kruhový objezd a při výjezdu.


     Pokud se na něj motorista chystá vjet, nedává (od 1.7.2006) znamení o změně směru. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to zakázáno! Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své „blikání“ po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

     Zákon upřesňuje chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

     Dále zákon upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec, tedy ne úplně každý). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí do jiných zemí.

     Důsledkem nově upravených pravidel bude větší „pořádek“ na kruhových objezdech a důsledně dodržovaná pravidla mohou zvýšit jejich propustnost. Stále se setkáváme s tím, že motorista vyjíždějící z kruhového objezdu nedá znamení o změně směru a ten, který se chystá teprve najet, zbytečně čeká. Jakmile se tedy chování požadované novelou stane zcela samozřejmostí, určitě se zmenší nebo zcela odpadnou občasné kolony před kruhovými objezdy. Automobilisté vjíždějící na okruh budou mít včas informaci o záměrech motoristy na kruhovém objezdu.

     Konkrétní znění, jak se chovat při jízdě na kruhovém objezdu naleznete v ustanovení § 22 odst. 5 a § 30 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb.  

18.07.2006SDA

Informace odjinud

Elektromobily v Německu v 1. pololetí 2025: Škoda těsně třetí, Tesla v propadlišti

Automobily s lokálně bezemisním pohonem v Německu zažívají renesanci i bez státní podpory. V prvním letošním pololetí se dařilo zejména tradičním značkám. A neztratila se ani Škodovka.
auto.cz

Nový Mercedes-Benz CLA do zásuvky je prodejní hit. Počkáte si na něj až do roku 2026

Nový elektrický Mercedes CLA je prodejní hit. Zájemci si na něj počkají až do roku 2026
auto.cz

Nová Kia EV5 oficiálně: Kompakt i vlajková loď zároveň? Posuďte sami!

Kia EV5 přináší rovnováhu mezi rozměry, funkčností a komfortem. Kompaktní SUV na platformě E-GMP završuje elektrickou trojici korejské značky.
auto.cz

Projeli jsme Smart #5 Brabus na českých cestách. Je to obr! Mělo by se Porsche bát?

Časy, kdy se pod jménem Smart prodávala malá dvoumístná autíčka, jsou dávno pryč. Dnešní Smart jde s dobou, a tak vyrábí elektrická SUV s čínskou technikou. Právě ta mu dává konkurenční výhodu, předčí totiž většinu evropské konkurence.
auto.cz

Karbon, kam oko dohlédne. Mercedes-AMG GT od Larte fascinuje německou precizností

Larte Design si bere do parády čtyřdveřová AMG GT. Nový bodykit kombinuje agresivní vzhled karbonových dílů s německou přesností.
auto.cz

Fiat 126p motorizoval Polsko, ale ne každý ho umí nastartovat. Co všechno víte o malé legendě?

Fiatu 126 se sice nepodařilo nahradit jeho populárního předchůdce na domácím trhu, ale podařilo se mu něco úplně jiného: motorizovat Polsko! 
auto.cz

Problém pro Teslu? Čínská vláda omezuje použití jednopedálového řízení

S elektromobily přišly některé nové návyky, včetně toho, jakým způsobem řidiči brzdí. To se nelíbí čínské vládě, která se rozhodla bojovat proti tzv. jednopedálovému řízení.
auto.cz

Lidé už nechtějí manuální převodovky. Vyhovují hlavně jedné skupině řidičů

Stále častěji se u nových automobilů setkáváme se samočinnou převodovkou. Jízda s ní je komfortnější a patrně i bezpečnější. Skoro se nabízí otázka, zda má vůbec manuál ještě nějaké výhody.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: Od miniaut až po luxus

Prvních šest měsíců se neslo v duchu mírného nárůstu registrací nových automobilů na českém trhu. Mezi výrobci suverénně vede Škoda, jak jsou na tom ale jednotlivé třídy?
auto.cz

Lamborghini také brzdí s elektromobily. Urus si nechá spalovací motor

Mezi luxusními a sportovními automobily je pořád největší zájem o spalovací motory. Zjistilo to už plno značek a další takovou je Lamborghini. Automobilka chtěla Urus elektromobilem, nakonec mu ale nechá alespoň hybridní pohon.
auto.cz

Nissan chce zachránit své japonské továrny. Elektromobily ale vyrobí v Číně

Nissan dnes provozuje 17 továren po celém světě, o plno z nich ale zřejmě přijde. Snaha o záchranu alespoň některých vede k nečekaným partnerstvím. V jedné z největších továren v Japonsku tak může vyrábět své elektromobily Foxconn.
auto.cz

Letní akční nabídka u MG v Česku: U bestsellerů ušetříte desítky tisíc korun

Čínská automobilka na českém trhu od začátku července rozjíždí slevovou akci na vybrané modely. Zvýhodnění dosahuje až 70 tisíc, nechybějí ani další bonusy.
auto.cz

Xiaomi se připravuje na prodej v Evropě. Už tu má první extrémní sedan na značkách

Příval čínských značek do Evropy neustává, pořád nám zde ale velká část výrobců chybí. Zatímco většina z nich tu nikoho nezajímá, Xiaomi může být jiný příběh. Jde o značku silnou i u nás a zájem o její auta v Číně je opravdu obrovský. Evropané si je zjevně vyzkouší už brzy.
auto.cz

Zapomenutý technický unikát: Dvakrát přeplňovaný čtyřválec Subaru uměl nevídané

Už od poloviny 80. let nabízelo Subaru motory přeplňované turbodmychadlem. Na sklonku roku 1993 představilo jediný dvakrát přeplňovaný benzinový čtyřválec světové automobilové produkce.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.