Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Unipetrol se chystá otevřít vodíkovou plničku

Mobilita a prodeje pohonných hmot se stále nevrátily na předcovidovou úroveň, říká šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Jen prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a nejbližší tři roky se na původní čísla nedostane. Petrochemický holding Orlen Unipetrol zezelená a do roku 2050 chce být emisně neutrální.

„Kdyby se celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální teď hned, ceny výrobků by vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak s tím, že do roku 2030 emise klesnou o 20 procent.

V roce 2050 pak Tomasz Wiatrak věří, že ropný průmysl přestane hrát klíčovou roli a z čerpacích stanic zmizí benzin a nafta. A budou nabízet vodík.

„Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo. Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost,“ říká Wiatrak s tím, že vodík jako cestu vidí. Firma svou první pumpu na vodík otevře ještě letos v Litvínově a do deseti let jich chce mít v Česku a na Slovensku 50.

Unipetrol se loni propadl do ztráty 5,4 miliardy korun a tržby klesly na 83,1 miliardy korun. Jak se vyvíjí letošní rok?

Čísla za loňský rok byla strašná a skutečně to nebyl náš nejlepší rok. Byly tu tři důvody: pandemie a omezená mobilita, celosvětový pokles prodeje pohonných hmot a naše obrovské investice. Za posledních pět let jsme investovali v průměru deset miliard korun, které teď postupně odepisujeme. To má samozřejmě na naše výsledky dopad.

Letošní rok bude lepší než ten minulý A jaký bude letošní rok?

Bude lepší. Rozjezd byl pomalejší, v prvním čtvrtletí jsme stále pozorovali velké dopady pandemie. Od druhého čtvrtletí se to ale zlepšuje a naše výsledky za druhý kvartál jsou 1,6 miliardy korun. Myslím si tedy, že rok skončí dobře.

Samozřejmě mobilita a prodej pohonných hmot se stále nevrátily k tomu, co známe z roku 2019, tedy z předcovidového období, ale naštěstí pro nás jde hodně nahoru prodej petrochemických výrobků a vidíme, že se ve světě hodně investuje do infrastruktury.

Mobilita stále ještě není na úrovni roku 2019? Kdy tam bude?

Na to nezná odpověď nikdo. Bude záležet na vývoji pandemie. Například prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a právě toto je důležitá část našich prodejů, která se nejbližší tři až čtyři roky nevrátí.

Co maloobchodní trh a prodeje na čerpacích stanicích? Ty se vrátily na původní úroveň?

Během léta ano, teď jsme na číslech, na která jsme byli zvyklí, lidé hodně cestují po Česku. Testem pro maloobchod bude ale podzim. Teprve pak uvidíme.

Zmiňoval jste investice, kam šly a s jakými investicemi počítáte pro letošní a příští rok?

Největší investice jsou v oblasti petrochemické výroby. Snažíme se teď jít tímto směrem a udělat z petrochemické výroby třetí nohu pro náš byznys. Rafinerie a výroba a prodej pohonných hmot jsou určitě důležité, ale do budoucna se musíme soustředit právě na tuto další část. Minulý rok jsme skončili největší petrochemickou investici v České republice – vyšla na deset miliard korun a výrazně zvýšila naši kapacitu a možnosti.

Vy jste oznámili, že chcete být emisně neutrální. Je to vůbec v případě firmy, jako je ta vaše, možné?

Věříme tomu. Rozhodně to není cesta pro nejbližších pět až deset let. Investice spojené s uhlíkovou neutralitou jsou obrovské a kdyby se teď celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální, ceny výrobků vy vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně. Náš cíl je snížit do roku 2030 emise o 20 procent. V roce 2050 už pak zase budou jiné technologie, novější a budeme mít jiné možnosti.

Kdy přestane ropný průmysl hrát klíčovou roli?

Myslím, že právě v tom roce 2050. Obnovitelné zdroje a nové technologie umožní, že vše bude pro prostředí přijatelnější.

Jak v tu dobu budou vypadat čerpací stanice?

Věříme, že v roce 2050 budou prodávat vodík. To je cesta, ve kterou věříme. Určitě investujeme i do nabíjecích stanic. V roce 2030 s nimi chceme mít vybaveno zhruba na 200 až 250 čerpacích stanic.

Rozvíjet budeme i vodíkové stanice. Náš plán je mít jich za deset let v Česku a na Slovensku více než 50. Budeme sledovat trh – jaká budou auta, jaké budou technologie. Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo.

Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost.

A vodík je cesta?

Já myslím, že ano. Nemá žádný výrazný dopad na zákazníka a nenutí ho měnit zvyky a chování. Přijede na pumpu, natankuje vodík, za tři minuty je hotový a může jet dál. Nehledá nabíječku, nemusí čekat, nemá problémy s baterií. Samozřejmě zatím chybí auta, ale my se teď bavíme o roce 2030 a výš, a to může být situace jiná.

První pumpa na vodík otevře v listopadu Vy už ale pumpu na vodík stavíte teď…

Někdo musí začít. Dnes máme dva zdroje paliva – naftu a benzin. Do budoucna to možná bude elektřina a vodík. Uvidíme. Vodík může být vhodnější pro veřejnou dopravu, delší cesty a větší dopravu a baterie třeba pro místní a oblastní dopravu.

Je tu jedna důležitá věc – vodík sice přináší náklady na technologie spojené s výrobou a budováním stanic, ale není spojený s tak velkými investicemi jako baterie. Tady to jsou náklady v celé síti pro distribuci elektřiny. V tuto chvíli to není problém, protože těch aut není tolik. Ale do budoucna, pokud bychom chtěli mít vše na elektřinu, tak nabíjecí stanice nemohou stát bez sítí. A ty investice budou obrovské. Nechtěl bych být na místě ministra financí, který na to musí najít peníze.

Kdy přesně bude stát vaše první pumpa na vodík?

Bude to letos – listopad, prosinec. Termín se bohužel posouvá, což nás mrzí, ale dodavatelé říkají, že dělají vše, co je v jejich silách.

Kde to bude?

První bude v Praze a druhá v Litvínově. Obě ještě letos. Příští rok pak pokračujeme v Plzni a v Brně.

Jaký na nich očekáváte provoz? Auta na vodík tu zatím nejsou?

Nejsou, protože nemají kde tankovat. My jsme už ale objednali několik Toyot Mirai, takže první zákazník tu je.

02.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Sony se chystá z Gran Turisma udělat televizní seriál

V rámci finanční prezentace zástupci Sony údajně potvrdili přípravu televizního seriálu vycházejícího z úspěšné herní závodní série Gran Turismo.
auto.cz

Mezinárodní řidičský průkaz: Kde ho vyžadují? Jaké typy existují? A jak ho získat?

Pokud se chystáte řídit mimo území Evropy, budete kromě klasického řidičáku nejspíš potřebovat i mezinárodní řidičský průkaz. Víte ale, jaké typy existují, kde je vyžadují a jak ho získat?
auto.cz

Stávají se 3 výfuky standardem? Příkladů přibývá!

Jeden až dva výfuky jsou překonány, trh zná stále více modelů se třemi koncovkami. Rozmnožení postihlo evropské i asijské automobilky.
auto.cz

Musím mít cíl, za kterým jít. Tak se rodí motivace, říká Bottas

Chci být pilotem formule 1, vykřikoval před čtvrt stoletím snad na každého v rodné obci Nastola tehdy šestiletý Fin Valtteri Bottas. Že uspěje, nevěřil nikdo.
auto.cz

Chcete ještě pohodlnější Bentley? Volte novou verzi Azure

Pro ty, kterým by snad vozy Bentley připadaly málo komfortní, značka připravila řešení. Verze Azure se zaměřuje na pohodlí na dlouhých cestách a je dostupná pro všechny modely.
auto.cz

Vybrali jsme stylové roadstery, které jsou dobrou investicí a nezruinují vás

Výběr nevšedních roadsterů zaměřuje neokoukané veterány dostupné cenově. Navzdory zdražování je možné vybrat sběratelské modely odolné proti dalším ekonomickým výkyvům.  
auto.cz

Tenhle Defender s motorem z Corvette a barvou od Lamborghini nepřehlédnete

Vskutku unikátní restomod Land Roveru Defender používá stejný motor jako Chevrolet Corvette a matný zelený lak karoserie si vypůjčil od Lamborghini.
auto.cz

Bentley R-Type Continental slaví 70 let, šlo o nejdražší vůz své doby

Ve své době šlo o nejrychlejší čtyřmístný vůz na světě a současně také o nejdražší produkční automobil na světě.
auto.cz

Nový Caterham Seven 420 Cup má být nejlepší silniční model na okruhy

Nový model vyplňuje mezeru mezi modely 420R a Seven Championship Car
auto.cz

Alpina modernizovala modely B3 a D3 S, benzínová verze dostala vyšší výkon

Po nedávném faceliftu BMW řady 3 přichází aktualizované Alpiny B3 a D3 S, které z něj vychází. Dostupné jsou s karoseriemi sedan i kombi.
auto.cz

Lamborghini něco chystá. Zaregistrovalo si jméno Revuelto!

Lamborghini si 25. května 2022 nechalo zaregistrovat ochrannou známku na jméno Revuelto. Co pro nás pod tímto jménem Lamborghini připravuje?
auto.cz

Škodovácké odbory: Úprava továren na elektromobilitu se neobejde bez omezení výroby

Předělání továren automobilky Škoda Auto na elektromobilitu se neobejde bez zásadního omezení výroby, řekl pro dnešní vydání týdeníku Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
auto.cz

Volkswagen Taigo 1.5 TSI 110 kW DSG Style – Neposedný Brazilec

Původem brazilský Volkswagen s tolik populární karoserií SUV kupé se k nám do redakce podíval podruhé. Opět ve výbavě Style a s dvouspojkovou automatickou převodovkou. Tentokrát jej však místo motoru 1.0 TSI poháněla větší jednotka. Jak se nám s ním jezdilo? 
auto.cz

Volvo 700 (1982-1992): Švédské kontejnery a cihly měly zvláštní půvab

Tvarům automobilů švédského Volva dominovaly v předposlední a poslední dekádě minulého století výrazné hrany. Ty se poprvé objevily před čtyřiceti lety, kdy byl představen model 760.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.