Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Unipetrol se chystá otevřít vodíkovou plničku

Mobilita a prodeje pohonných hmot se stále nevrátily na předcovidovou úroveň, říká šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Jen prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a nejbližší tři roky se na původní čísla nedostane. Petrochemický holding Orlen Unipetrol zezelená a do roku 2050 chce být emisně neutrální.

„Kdyby se celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální teď hned, ceny výrobků by vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak s tím, že do roku 2030 emise klesnou o 20 procent.

V roce 2050 pak Tomasz Wiatrak věří, že ropný průmysl přestane hrát klíčovou roli a z čerpacích stanic zmizí benzin a nafta. A budou nabízet vodík.

„Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo. Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost,“ říká Wiatrak s tím, že vodík jako cestu vidí. Firma svou první pumpu na vodík otevře ještě letos v Litvínově a do deseti let jich chce mít v Česku a na Slovensku 50.

Unipetrol se loni propadl do ztráty 5,4 miliardy korun a tržby klesly na 83,1 miliardy korun. Jak se vyvíjí letošní rok?

Čísla za loňský rok byla strašná a skutečně to nebyl náš nejlepší rok. Byly tu tři důvody: pandemie a omezená mobilita, celosvětový pokles prodeje pohonných hmot a naše obrovské investice. Za posledních pět let jsme investovali v průměru deset miliard korun, které teď postupně odepisujeme. To má samozřejmě na naše výsledky dopad.

Letošní rok bude lepší než ten minulý A jaký bude letošní rok?

Bude lepší. Rozjezd byl pomalejší, v prvním čtvrtletí jsme stále pozorovali velké dopady pandemie. Od druhého čtvrtletí se to ale zlepšuje a naše výsledky za druhý kvartál jsou 1,6 miliardy korun. Myslím si tedy, že rok skončí dobře.

Samozřejmě mobilita a prodej pohonných hmot se stále nevrátily k tomu, co známe z roku 2019, tedy z předcovidového období, ale naštěstí pro nás jde hodně nahoru prodej petrochemických výrobků a vidíme, že se ve světě hodně investuje do infrastruktury.

Mobilita stále ještě není na úrovni roku 2019? Kdy tam bude?

Na to nezná odpověď nikdo. Bude záležet na vývoji pandemie. Například prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a právě toto je důležitá část našich prodejů, která se nejbližší tři až čtyři roky nevrátí.

Co maloobchodní trh a prodeje na čerpacích stanicích? Ty se vrátily na původní úroveň?

Během léta ano, teď jsme na číslech, na která jsme byli zvyklí, lidé hodně cestují po Česku. Testem pro maloobchod bude ale podzim. Teprve pak uvidíme.

Zmiňoval jste investice, kam šly a s jakými investicemi počítáte pro letošní a příští rok?

Největší investice jsou v oblasti petrochemické výroby. Snažíme se teď jít tímto směrem a udělat z petrochemické výroby třetí nohu pro náš byznys. Rafinerie a výroba a prodej pohonných hmot jsou určitě důležité, ale do budoucna se musíme soustředit právě na tuto další část. Minulý rok jsme skončili největší petrochemickou investici v České republice – vyšla na deset miliard korun a výrazně zvýšila naši kapacitu a možnosti.

Vy jste oznámili, že chcete být emisně neutrální. Je to vůbec v případě firmy, jako je ta vaše, možné?

Věříme tomu. Rozhodně to není cesta pro nejbližších pět až deset let. Investice spojené s uhlíkovou neutralitou jsou obrovské a kdyby se teď celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální, ceny výrobků vy vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně. Náš cíl je snížit do roku 2030 emise o 20 procent. V roce 2050 už pak zase budou jiné technologie, novější a budeme mít jiné možnosti.

Kdy přestane ropný průmysl hrát klíčovou roli?

Myslím, že právě v tom roce 2050. Obnovitelné zdroje a nové technologie umožní, že vše bude pro prostředí přijatelnější.

Jak v tu dobu budou vypadat čerpací stanice?

Věříme, že v roce 2050 budou prodávat vodík. To je cesta, ve kterou věříme. Určitě investujeme i do nabíjecích stanic. V roce 2030 s nimi chceme mít vybaveno zhruba na 200 až 250 čerpacích stanic.

Rozvíjet budeme i vodíkové stanice. Náš plán je mít jich za deset let v Česku a na Slovensku více než 50. Budeme sledovat trh – jaká budou auta, jaké budou technologie. Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo.

Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost.

A vodík je cesta?

Já myslím, že ano. Nemá žádný výrazný dopad na zákazníka a nenutí ho měnit zvyky a chování. Přijede na pumpu, natankuje vodík, za tři minuty je hotový a může jet dál. Nehledá nabíječku, nemusí čekat, nemá problémy s baterií. Samozřejmě zatím chybí auta, ale my se teď bavíme o roce 2030 a výš, a to může být situace jiná.

První pumpa na vodík otevře v listopadu Vy už ale pumpu na vodík stavíte teď…

Někdo musí začít. Dnes máme dva zdroje paliva – naftu a benzin. Do budoucna to možná bude elektřina a vodík. Uvidíme. Vodík může být vhodnější pro veřejnou dopravu, delší cesty a větší dopravu a baterie třeba pro místní a oblastní dopravu.

Je tu jedna důležitá věc – vodík sice přináší náklady na technologie spojené s výrobou a budováním stanic, ale není spojený s tak velkými investicemi jako baterie. Tady to jsou náklady v celé síti pro distribuci elektřiny. V tuto chvíli to není problém, protože těch aut není tolik. Ale do budoucna, pokud bychom chtěli mít vše na elektřinu, tak nabíjecí stanice nemohou stát bez sítí. A ty investice budou obrovské. Nechtěl bych být na místě ministra financí, který na to musí najít peníze.

Kdy přesně bude stát vaše první pumpa na vodík?

Bude to letos – listopad, prosinec. Termín se bohužel posouvá, což nás mrzí, ale dodavatelé říkají, že dělají vše, co je v jejich silách.

Kde to bude?

První bude v Praze a druhá v Litvínově. Obě ještě letos. Příští rok pak pokračujeme v Plzni a v Brně.

Jaký na nich očekáváte provoz? Auta na vodík tu zatím nejsou?

Nejsou, protože nemají kde tankovat. My jsme už ale objednali několik Toyot Mirai, takže první zákazník tu je.

02.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Elektromobilem na dovolenou: Dá se pojistit proti vybití baterie?

Jedete na dovolenou elektromobilem a nabíječka, u které jste plánovali stavět, nefunguje. Pro případ, že byste k další dojet nezvládli, existuje možnost připojištění.  
auto.cz

Oblíbená MPV se můžou vrátit, zní z Renaultu. Takový důvod jsme nečekali

S tím, jak crossovery a SUV upadají v nemilost, by se mohla vrátit MPV. Ne však pro masovou změnu v přemýšlení zákazníků nových aut.
auto.cz

Dva nabíjecí kabely pro jedno auto? Megawattové nabíjení v Evropě začne zvláštně

Nabíjení výkonem 1 MW zní v Evropě jako sci-fi, ale zjevně se ho dočkáme už letos. Pro návštěvníky nabíječek ale může být překvapením, až uvidí auto, které využívá oba kabely stojanu. Právě tak totiž má fungovat první auto v Evropě, které extrémní nabíjecí výkon dostane.
auto.cz

Nový koenigsegg s divným názvem zajel rekordní kolo v Goodwoodu

Švédský výrobce hypersportů na slavný Festival rychlosti vyslal svůj zatím nejostřejší vůz, který se blýskl nejrychlejším časem mezi silničními vozy.
auto.cz

Nový Mercedes-Benz CLA Shooting Brake je praktická stylovka bez konkurence

CLA Shooting Brake spojuje sportovní eleganci se všestranným využitím. K dispozici budou dvě motorizace, hybridu se dočkáme příští rok. 
auto.cz

Nissan možná bude muset spolupracovat s Hondou. Kvůli clům

Nevyužitá výrobní kapacita továrny v Cantonu v Mississippi může posloužit pro druhý pick-up Hondy na americkém trhu. Také tam mají vznikat nějaká mitsubishi.
auto.cz

Velký podvod s dotacemi na elektromobily: Rozdělily se miliardy a ještě není konec

Že čínská vláda podporuje domácí automobilky dotacemi, je dobře známo. Nově se ale ukazuje, že ani to jim nestačilo a tak se i ty největší automobilky rozhodly podvádět.
auto.cz

Cupra mění výbavu stěžejních modelů. Chystá i tovární tuning od slavného úpravce

Počet registrací roste a s nimi i nabídka. Cupra přichází s novinkami, které posilují jak image, tak technickou výbavu. Vlajkové modely nyní nabídnou atraktivní odstín Dark Void, chytré světlomety i nové bezpečnostní prvky.
auto.cz

Malinká Honda e se dočká nástupce. N-One e: je Kei car pro Evropu

S vozy kategorie Kei se v Evropě běžně nesetkáváme, i když pár jich k nám už přišlo. Žádný ale nenesl logo Hondy, která je v produkci Kei nejúspěšnější. To se změní letos, kdy k nám zamíří nástupce úspěšné řady N-One.
auto.cz

Prezident Francie dostal nové auto. Má tříválec a diskrétní pancíř

Renault Rafale E-Tech 4×4 speciálně upravený pro francouzského prezidenta by se skvěle vyjímal i jako vlajková loď nabídky modelu. Detaily odkazující na Francii jsou parádní.
auto.cz

Martin Vaculík projíždí nádhernou Škodu 445. Její název by ale používat neměl

Škoda 445 je  jeden z nejdostupnějších veteránů pro svépomocnou renovaci. Fandovská základna mladoboleslavských „páteřáků“ je tak silná, že všechny díly se znovu vyrábějí.
auto.cz

Továrna Škody v Číně se zavírá. Značka zaspala dobu a prodeje rychle padají

V roce 2007, s velkou slávou, začala Škodovka poprvé montovat vozy v Číně. Následovaly úspěšné roky, kterým je ale dávno konec. Dnes je Škodovka na chvostu žebříčků a dokonce došlo na uzavření jedné z továren.
auto.cz

Omezení svobody pohybu kvůli emisím? Kontroverzní daň neušetří nikoho

Návrh zákona doslova nazvaný „Svoboda pohybu“ má za cíl regulovat, jak se lidé pohybují. Míří tentokrát patrně na všechna auta bez rozdílu pohonu.
auto.cz

Jak se levně ubytovat v Japonsku? Supermarket vám pronajme místa na parkovištích

Že situace s ubytováním v Japonsku není ideální, ví asi každý. Po kapsulových hotelech má situaci pomoci další nezvyklá nabídka. Za malý poplatek se může každý turista vypsat na parkovišti před obchodem.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.