Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Unipetrol se chystá otevřít vodíkovou plničku

Mobilita a prodeje pohonných hmot se stále nevrátily na předcovidovou úroveň, říká šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak v rozhovoru pro Seznam Zprávy. Jen prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a nejbližší tři roky se na původní čísla nedostane. Petrochemický holding Orlen Unipetrol zezelená a do roku 2050 chce být emisně neutrální.

„Kdyby se celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální teď hned, ceny výrobků by vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak s tím, že do roku 2030 emise klesnou o 20 procent.

V roce 2050 pak Tomasz Wiatrak věří, že ropný průmysl přestane hrát klíčovou roli a z čerpacích stanic zmizí benzin a nafta. A budou nabízet vodík.

„Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo. Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost,“ říká Wiatrak s tím, že vodík jako cestu vidí. Firma svou první pumpu na vodík otevře ještě letos v Litvínově a do deseti let jich chce mít v Česku a na Slovensku 50.

Unipetrol se loni propadl do ztráty 5,4 miliardy korun a tržby klesly na 83,1 miliardy korun. Jak se vyvíjí letošní rok?

Čísla za loňský rok byla strašná a skutečně to nebyl náš nejlepší rok. Byly tu tři důvody: pandemie a omezená mobilita, celosvětový pokles prodeje pohonných hmot a naše obrovské investice. Za posledních pět let jsme investovali v průměru deset miliard korun, které teď postupně odepisujeme. To má samozřejmě na naše výsledky dopad.

Letošní rok bude lepší než ten minulý A jaký bude letošní rok?

Bude lepší. Rozjezd byl pomalejší, v prvním čtvrtletí jsme stále pozorovali velké dopady pandemie. Od druhého čtvrtletí se to ale zlepšuje a naše výsledky za druhý kvartál jsou 1,6 miliardy korun. Myslím si tedy, že rok skončí dobře.

Samozřejmě mobilita a prodej pohonných hmot se stále nevrátily k tomu, co známe z roku 2019, tedy z předcovidového období, ale naštěstí pro nás jde hodně nahoru prodej petrochemických výrobků a vidíme, že se ve světě hodně investuje do infrastruktury.

Mobilita stále ještě není na úrovni roku 2019? Kdy tam bude?

Na to nezná odpověď nikdo. Bude záležet na vývoji pandemie. Například prodej leteckého paliva poklesl o 80 procent a právě toto je důležitá část našich prodejů, která se nejbližší tři až čtyři roky nevrátí.

Co maloobchodní trh a prodeje na čerpacích stanicích? Ty se vrátily na původní úroveň?

Během léta ano, teď jsme na číslech, na která jsme byli zvyklí, lidé hodně cestují po Česku. Testem pro maloobchod bude ale podzim. Teprve pak uvidíme.

Zmiňoval jste investice, kam šly a s jakými investicemi počítáte pro letošní a příští rok?

Největší investice jsou v oblasti petrochemické výroby. Snažíme se teď jít tímto směrem a udělat z petrochemické výroby třetí nohu pro náš byznys. Rafinerie a výroba a prodej pohonných hmot jsou určitě důležité, ale do budoucna se musíme soustředit právě na tuto další část. Minulý rok jsme skončili největší petrochemickou investici v České republice – vyšla na deset miliard korun a výrazně zvýšila naši kapacitu a možnosti.

Vy jste oznámili, že chcete být emisně neutrální. Je to vůbec v případě firmy, jako je ta vaše, možné?

Věříme tomu. Rozhodně to není cesta pro nejbližších pět až deset let. Investice spojené s uhlíkovou neutralitou jsou obrovské a kdyby se teď celý průmysl rozhodl být uhlíkově neutrální, ceny výrobků vy vyletěly tak vysoko, že by to zákazníci neunesli. Musíme postupně. Náš cíl je snížit do roku 2030 emise o 20 procent. V roce 2050 už pak zase budou jiné technologie, novější a budeme mít jiné možnosti.

Kdy přestane ropný průmysl hrát klíčovou roli?

Myslím, že právě v tom roce 2050. Obnovitelné zdroje a nové technologie umožní, že vše bude pro prostředí přijatelnější.

Jak v tu dobu budou vypadat čerpací stanice?

Věříme, že v roce 2050 budou prodávat vodík. To je cesta, ve kterou věříme. Určitě investujeme i do nabíjecích stanic. V roce 2030 s nimi chceme mít vybaveno zhruba na 200 až 250 čerpacích stanic.

Rozvíjet budeme i vodíkové stanice. Náš plán je mít jich za deset let v Česku a na Slovensku více než 50. Budeme sledovat trh – jaká budou auta, jaké budou technologie. Řekl bych ale, že v tuto chvíli neexistuje technologie, která by byla natolik dobrá jako stávající palivo.

Auta na baterky jsou možná budoucnost, možná taky ne, nevím. Kdybychom ale v tuto chvíli měnili všechna auta na baterie, tak se emise enormně zvýší. To teď není cesta. Možná pro budoucnost.

A vodík je cesta?

Já myslím, že ano. Nemá žádný výrazný dopad na zákazníka a nenutí ho měnit zvyky a chování. Přijede na pumpu, natankuje vodík, za tři minuty je hotový a může jet dál. Nehledá nabíječku, nemusí čekat, nemá problémy s baterií. Samozřejmě zatím chybí auta, ale my se teď bavíme o roce 2030 a výš, a to může být situace jiná.

První pumpa na vodík otevře v listopadu Vy už ale pumpu na vodík stavíte teď…

Někdo musí začít. Dnes máme dva zdroje paliva – naftu a benzin. Do budoucna to možná bude elektřina a vodík. Uvidíme. Vodík může být vhodnější pro veřejnou dopravu, delší cesty a větší dopravu a baterie třeba pro místní a oblastní dopravu.

Je tu jedna důležitá věc – vodík sice přináší náklady na technologie spojené s výrobou a budováním stanic, ale není spojený s tak velkými investicemi jako baterie. Tady to jsou náklady v celé síti pro distribuci elektřiny. V tuto chvíli to není problém, protože těch aut není tolik. Ale do budoucna, pokud bychom chtěli mít vše na elektřinu, tak nabíjecí stanice nemohou stát bez sítí. A ty investice budou obrovské. Nechtěl bych být na místě ministra financí, který na to musí najít peníze.

Kdy přesně bude stát vaše první pumpa na vodík?

Bude to letos – listopad, prosinec. Termín se bohužel posouvá, což nás mrzí, ale dodavatelé říkají, že dělají vše, co je v jejich silách.

Kde to bude?

První bude v Praze a druhá v Litvínově. Obě ještě letos. Příští rok pak pokračujeme v Plzni a v Brně.

Jaký na nich očekáváte provoz? Auta na vodík tu zatím nejsou?

Nejsou, protože nemají kde tankovat. My jsme už ale objednali několik Toyot Mirai, takže první zákazník tu je.

02.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Jaguar Land Rover zruší stovky manažerských míst. Prý je to úplně běžné rozhodnutí

Britský výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover zruší v Británii až 500 manažerských pracovních míst. To odpovídá zhruba 1,5 procenta jeho celkové pracovní síly ve Spojeném království. Firma podle serveru BBC uvedla, že hodlá počet zaměstnanců snížit prostřednictvím programu pro dobrovolné odchody z podniku.
auto.cz

160.000 km a baterie téměř jako nová. Volkswagen ID.3 boří jeden z mýtů elektromobility

Německý autoklub ADAC potvrdil, že ztráta kapacity akumulátoru je v reálném životě mnohem pomalejší, než se dříve předpokládalo.
auto.cz

TEST BMW M5 – Řidičák nikdy nebyl zelenější strachy

Novému BMW M5 můžete vytýkat vysokou hmotnost i vulgární design, ale to nic nemění na jeho špičkových jízdních schopnostech a hlavně až absurdní rychlosti, kterou se umí pohybovat po téměř jakékoliv silnici.
auto.cz

Subaru má nový základní crossover. Jeho výkony jsou o level výš, než byste čekali!

Designově zdrženlivější, ale technicky ambiciózní. Nové Subaru Uncharted nabídne tři výbavové linie, pohon všech kol a až 480 km dojezdu.
auto.cz

Porsche vyrobilo miliontý vůz jedné řady. Teprve potřetí v historii!

Německý producent sportovních aut se pochlubil další historickou metou. Jeho SUV Macan totiž zaznamenalo milion vyrobených exemplářů.
auto.cz

Vyplatí se ještě plynový pohon? Ojetin na CNG jsou v nabídce stovky

Auta na plynový pohon ještě nedávno nabízela řada značek, dnes už koupíte nové jen dacie na LPG. Mladých ojetin s pohonem na CNG, který znamená i levnější dálniční známku, je však v nabídce stále hodně.
auto.cz

Řidič přiznal vinu na nehodě. Pozůstalí i tak ženou k soudu Teslu

Soud má rozhodnout, zda za smrtelnou nehodu z dubna 2019 nemůže i tak trochu Tesla jako automobilka, přestože řidič uznal svou vinu a odškodnil pozůstalé.
auto.cz

10 aut s největším propadem registrací v Česku: První místo určitě neuhádnete

Ačkoliv český trh za prvních šest letošních měsíců o několik tisíc registrací vzrostl, najdou se modely, které zažily pád. Nechybějí mezi nimi ani dvě škodovky.
auto.cz

Před startem Estonské rallye: Bude Tänak doma králem?

Britský jezdec Elfyn Evans bude v nadcházející Estonské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích. Při vstupu do druhé poloviny sezony má náskok devíti bodů na Sébastiena Ogiera z Francie, který bude na startu chybět. Třetí je o další tři body zpět Estonec Ott Tänak, jenž chce v domácím prostředí výrazně zvýšit šance na zisk titulu.
auto.cz

Fotbalový světoběžník Tomáš Vaclík: Rukavice jen v brance, v autě nikdy!

Brankář Tomáš Vaclík patří mezi největší tuzemské fotbalové legendy. Vždyť za národní tým odchytal v historii více minut v tomto století pouze Petr Čech a před tím už jen ve dvacátých a třicátých letech minulého století František Plánička a v šedesátkách a sedmdesátkách Ivo Viktor. Jaký je Tomáš za volantem?
auto.cz

Zapomenutý Renault Racoon byl vlastně crossover naruby. Dostal dnes nemyslitelné a uměl plavat

Obojživelné schopnosti, třílitrový motor a futuristický interiér. Racoon nebyl konceptem pro výrobu, ale technologickou vizí, která předběhla dobu.
auto.cz

Ford otáčí. Do Evropy snad vrátí i normální osobní auta

Zprávu o tom, že Ford by měl pro evropský trh vyvinout nějaké normální auto, popsal jeden z prodejců značky jako „velkou úlevu“ s tím, že automobilka potřebuje nové modely i kromě elektrických.
auto.cz

Renault má nového ředitele. Šéfem bude ovšem pouze dočasně

Po náhlém odchodu Lucy de Mea do světa luxusní módy má skupina Renault nového ředitele. Ten pochází z vlastních zdrojů, v čele ovšem bude pouze dočasně.
auto.cz

S vodíkem končí další evropské automobilky. Několik modelů už přitom prodávaly

Palivové články na vodík se zatím v osobních autech příliš neuchytily, větší budoucnost je jim souzena v modelech užitkových. Jenže i tyto plány dostaly zásadní ránu: vývoj totiž po Renaultu ukončuje také koncern Stellantis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.