Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Moore: řada organizací nemá vyřešeno GDPR

Tři roky od zavedení Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) nemá tuto oblast správně ošetřenou podstatná část organizací. Přestože jejich počet není možné přesně vyčíslit, odborníci z poradenské skupiny Moore Czech Republic, která je správcem osobních údajů pro téměř 300 organizací, upozorňují, že řadě z nich hrozí sankce.

Nařízení od samého počátku provázelo mnoho obav, které způsobují mnoho zbytečných chyb zvyšujících administrativní zátěž.

Nad nařízením GDPR visí ještě tři roky po nabytí účinnosti mnoho nejasností. Podle odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic se zpracování údajů týká nepřeberného množství oborů a mnoho subjektů v dodržování legislativy stále často chybuje. Mezi nejčastější chyby patří zpracovávání nadbytečného množství údajů, neoprávněné zveřejnění osobních údajů a zasílání nevyžádaných obchodních sdělení.

„Po dobu své praxe jsem se ještě nesetkal s úmyslným porušením zabezpečení osobních údajů. Bohužel i neúmyslná porušení, jako ztráta či nechtěné zničení dat, mohla vést k sankcím, přestože veškeré ostatní procesy byly nastaveny správně,“ uvádí Petr Štětka, manažer Moore Advisory.

Do 30. dubna 2021 přišlo Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) 1065 ohlášení o závažnějším porušení povinností při zpracování osobních údajů. Pokut bylo ovšem uděleno jen 12 v celkové hodnotě přes půl milionu korun. Z toho největší pokuta byla ve výši 180 000 korun.

Nadměrné vyjadřování souhlasu

Kromě neúmyslných nedopatření ovšem podle poradenské skupiny Moore Czech Republic dochází k hrubým porušením, jako jsou například neoznačené kamerové systémy, nedostatečné informování o zpracování osobních údajů, ale také nadbytečné vyjadřování souhlasu. „Spousta organizací vyžaduje souhlas tam, kde to není nutné a nadbytečně tak přidělávají administrativu sobě i svým klientům,“ uvádí Petr Štětka s tím, že nejtypičtějším příkladem je personalistika a souhlas se zpracováním osobních údajů pro mzdové a personální účely. Zpracování přitom v tomto případě vyplývá ze zákona.

Odkazování na starou legislativu

Největší posun v míře ochrany osobních údajů udělali za poslední tři roky provozovatelé webových stránek a e-shopy. Podle zkušeností Petra Štětky se však značná část v aktuální legislativě stále neorientuje, z čehož vznikají výše zmíněná pochybení.

„Při testování na covid-19 měl provozovatel testovacího místa ve formuláři, ve kterém byla upravena i problematika ochrany osobních údajů, chybu – odkazoval na neplatný zákon o ochraně osobních údajů. Jde o signál, že organizace nemá GDPR řádně zpracováno, její pověřenec nefunguje, nebo ho dokonce nemá,“ upozorňuje na jednu ze svých osobních zkušeností a dodává:

„Podobné nedostatky se přitom dají jednoduše odstranit ve spolupráci se subjektem, který se GDPR dlouhodobě zabývá.“

Současný stav odborníci z části přičítají nedostatku pozornosti a komunikace ze strany státu. Nařízení GDPR bylo schváleno v dubnu 2016 a vešlo v účinnost v květnu 2018. Podle odborníků z poradenské společnosti Moore Advisory tak byl na osvětu dostatek času.

„Podcenění informační kampaně znamenalo zbytečnou paniku, jak u zpracovatelů osobních údajů, tak mezi veřejností,” uvádí Štětka.

Za nešťastné označuje skutečnost, že český adaptační zákon byl schválen až téměř rok po nabytí účinnosti nařízení GDPR. „Toto uvrhlo soukromý i veřejný sektor do nejistoty. Svůj podíl na negativním vnímání měli tzv. obchodníci se strachem, kteří nám s nadsázkou prezentovali, že po zavedení GDPR si pomalu nebudeme moci s někým podat ruku a představit se, aniž bychom před tím podepsali souhlas,” uzavírá dále Štětka. Běžného občana se přitom nařízení GDPR dotklo minimálně.

10.12.2021Autodealers

Informace odjinud

Proč máme u motoru litry a ne krychlové palce? Tady je malý pohled do historie

Velikost spalovacího motoru se neměří v délkových jednotkách, ale v objemových. Proč se ale používají v zaokrouhlených jednotkách litry ne třeba centilitry? Nebo kubické palce?
auto.cz

Elektrické Porsche Cayenne je tady. Je nejsilnějším produkčním porsche vůbec

Nikdy dříve nenabídl vůz značky Porsche 1500 newtonmetrů točivého momentu. Automobilka slibuje obří displeje, nízký odpor vzduchu, spoustu místa v interiéru, elektrické sedačky i vzadu, dlouhý dojezd i možnost táhnout až 3,5 tuny těžký přívěs.
auto.cz

Stellantis proti zákazu spalováků v Evropě. Argumentuje prodejem elektromobilů

Začátkem roku Evropská unie znovu potvrdila svůj plán na postupné ukončení prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Ani tentokrát ale nejde o definitivní rozhodnutí.
auto.cz

Jeep promluvil o příštím renegadu. Dostane novou platformu a různé pohony

Avenger převzal roli základního modelu a compass už míří výše. Připravovanýá druhá generace modelu Renegade na platformě STLA Small má zaplnit vzniklou mezeru, cílit na evropské zákazníky a nabídnout širokou paletu elektrifikovaných verzí.
auto.cz

MG má nové velké SUV. Uvnitř nadchne digitalizací i konzervativním přístupem k ovládání

MG rozšiřuje evropskou modelovou nabídku o nový rodinný elektromobil MGS6 EV. Prostorné SUV s baterií o kapacitě 77 kWh nabídne dojezd až 533 kilometrů, tři výbavové linie a pětihvězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP. 
auto.cz

Budoucnost wrangleru je tu. Jeep představil elektrický offroad Recon

První skutečně terénní jeep bez spalovacího motoru je stavěný jako elektromobil, ne jako offroad. Přesto slibuje slušné terénní schopnosti včetně zadní uzávěrky či režimů pro pomalou jízdu těžkým terénem.
auto.cz

TEST BMW M4 CS – Čtyři miliony nestačí. Tohle je na zbrojní průkaz!

V záplavě moderních aut, která obskakují řidiče, jako by nebyl svéprávný, mám tu čest s něčím výjimečným. Přivítejte BMW se základní cenou přes 4 miliony korun, které ale nemá ani adaptivní tempomat nebo loketku.
auto.cz

Toyota chce změnit životní cyklus aut. Jenže opačně než ostatní

Automobilky se snaží zkrátit životní cykly svých aut, Toyota však chce jít opačným směrem. Cílem je mít víc času na softwarové aktualizace.
auto.cz

Minimum výbavy, maximum zážitků. Countryman zavezl posádku z Mnichova až na jih Islandu

Z kancelářského parkoviště rovnou na konec světa. Mini Countryman SE ALL4 během jediné cesty zvládl evropské dálnice, trajekt přes rozbouřené Severní moře i nechvalně známou islandskou silnici 622.
auto.cz

Srážek se zvěří přibylo. Kde je riziko nejvyšší?

Počet srážek se zvěří se za půl roku dostal poprvé nad 15 tisíc, uvádí Srna Index, a to v něm nejsou zahrnuty nejrizikovější měsíce, v nichž se nacházíme právě teď. Zčásti za tím však stojí změna metodiky.
auto.cz

Nový elektrický Renault Trafic přiváží revoluci. Má 800 voltů, ale co ten prostor?

Renault odhalil nový Trafic E-tech na vlastní elektrické platformě s 800 volty a slušným dojezdem, ale s citelně menším nákladovým prostorem. Ve výrobě bude však až za rok.
auto.cz

Jak závodí autonomní formule? Člověka překonaly v tréninku a předvedly souboj kolo na kolo

Autonomní monoposty série A2RL už nejezdí jen jako technologická kuriozita, ale jako seriózní závodní náčiní. Druhá sezóna v Abú Dhabí přinesla napínavý duel týmů TUM a Unimore, kolizi s pomalejším vozem i exhibici šampiona proti bývalému pilotovi F1. 
auto.cz

Martin Vaculík porovnal benzinové a elektrické Audi A6. Teď už si je nespletete!

Podobné, a přesto úplně jiné - nějak tak by šla ve zkratce popsat situace v nabídce současné generace Audi A6. Tak si v tom pojďme udělat jasno.
auto.cz

Škodovky už koupíte i v Saúdské Arábii. A rovnou ty nejoblíbenější

Škoda Auto oficiálně vstoupila na saúdskoarabský trh. Ve spolupráci s místní firmou Samaco Motors do konce roku otevře showroomy o rozloze přes 1200 metrů čtverečních v Džiddě a Al-Chubaru, v roce 2026 bude následovat prodejní místo v hlavním městě Rijádu. Nabídka zahrnuje model Octavia a SUV Kushaq, Karoq a Kodiaq. Následovat budou modely Superb a Superb Combi. V roce 2026 rozšíří portfolio kompaktní sedan Slavia. Firma o tom dnes informovala ČTK.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.