Portál Autoweek sledoval jednání o nové podobě aliance Renault-Nissan. Nissan koupí až 15% podíl v divizi Renaultu Ampere zaměřené na elektromobilitu. Cílem reorganizace je dosáhnout větší vyváženost mezi partnery v rámci aliance. Podíl v Ampere by mohla získat také Mitsubishi Motors.
V rámci restartu dlouholeté a někdy sporné aliance Nissan koupí až 15 % akcií v jednotce elektromobilů Ampere společnosti Renault a vytvoří více společných automobilových platforem. Dohoda, která byla uzavřena po měsících jednání, zahrnuje již dříve oznámené snížení podílu Renaultu ve společnosti Nissan aby se obě společnosti dostaly do rovnocenného postavení a prodlužuje partnerství, které trvá od roku 1999 a zahrnuje také Mitsubishi Motors.
Podle jednoho ze zdrojů představenstvo společnosti Renault schválilo dohodu až v neděli večer a představenstvo společnosti Nissan ji schválilo v pondělí brzy ráno.
Stín Carlose Ghosna (a Emmanuela Macrona)
Rozkolísané vztahy mezi oběma automobilkami byly dlouho zdrojem třenic mezi vedoucími pracovníky Nissanu. Renault sice před dvaceti lety Nissan zachránil před bankrotem, ale z hlediska prodeje je menší automobilkou.
Na konci roku 2017 dosáhl kumulovaný prodej aut v rámci aliance Renault-Nissan 10,5 milionu aut, tedy víc než Toyota a Volkswagen. Jenže na konci roku 2018 byl v Japonsku zatčen organizátor a absolutní vládce aliance Carlos Ghosn kvůli finančnímu skandálu a na povrch začal vystupovat léta potlačovaný odpor japonských manažerů vůči francouzské nadvládě. Japonci nebyli ochotni překousnout pokus Carlose Ghosna a největšího akcionáře Renaultu, jímž je francouzský stát zastupovaný ministrem financí, o úplné ovládnutí Nissanu.
Tím ministrem tehdy byl Emmanuel Macron. Ten počátkem letošního ledna jako president Francie uklidnil japonského premiéra Fumia Kišidu při jeho návštěvě Paříže, takže dohodu bylo možné uzavřít.
Nissan tedy vyhrál svůj boj a dosáhl konec nadvlády Renaultu nad jeho kapitálem. Bylo to 43 % a nyní to bude jen 15 %, stejně jako Nissan drží v Renaultu. Jean-Dominique Senard a Luca De Meo však během jednání, která trvala 10 měsíců, dokázali zachránit co se dalo a vyhnout se nejhoršímu. Renault v tomto vyjednávání nebyl v pozici silnějšího, ovšem ani Nissan nebyl v lepší kondici. Jednalo se tedy o vyjednávání mezi dvěma silně poškozenými subjekty, přičemž se oba snažili vymanit ze zmatku, do něhož je zavedl konec éry Carlose Ghosna.
Spor o duševní vlastnictví
Rozsáhlá přestavba 24 let staré aliance se rozbíhá poté, co se jednání protahovala kvůli obavám ze sdílení duševního vlastnictví, protože Renault usiluje o spojení s partnery mimo alianci, včetně čínské společnosti Geely. Šlo zejména o průmyslové patenty, které obě společnosti využívaly podle libosti aniž se někdo staral o to komu patří. Nyní tedy každý znovu získal vlastnictví svých vlastních patentů. A patenty Nissanu nemůže používat budoucí společnost Renaultu Ampere, zejména ty, které se týkají autonomního řízení. Renault tedy musel udělat velké ústupky aby zachránil to, co zbylo z aliance.
Byla dosažena dokonalá minimalistická rovnováha na obou stranách. Současně si obě společnosti ponechají společné projekty v Indii, Jižní Americe a Mexiku. Budoucí elektrický Nissan Micra se bude od roku 2026 vyrábět ve Francii na stejných linkách jako Renault R5 s využitím 80 % společných dílů.
Nissan se zavazuje odkoupit až 15 % podílu v budoucí pobočce Renaultu Ampere, v níž hodlá konsolidovat své aktivity na poli elektromobility. Nissan byl také vyzván, aby používal budoucí akumulátory a software Renaultu. Ale odchází se od kapitálové aliance, která trvala 24 let.
Nová podoba aliance
„Dříve byla aliance spíš záležitost synergií a globálních objemů. Příštích 15 let bude rozhodujících abychom se stali jedničkou mezi tvůrci hodnot pro sebe navzájem i pro naše akcionáře,“ řekl agentuře Reuters provozní ředitel společnosti Nissan Ashwani Gupta.
„Domnívám se, že to, na čem jsme se dohodli, je mnohem lepší uspořádání než to, jaké jsme měli v posledních několika letech. Máme nyní nové schéma řízení, které je mnohem přímočařejší, takže můžeme nyní fungovat jako normální společnost. Z pohledu Renaultu jde o znovuzískání určité strategické agility aniž bychom nutně přerušili vazby a synergie, které existovaly,“ řekl generální ředitel Renaultu Luca de Meo při prezentaci nové podoby aliance v Londýně.
Budoucnost Renaultu: Ampere a Horse
Velikost investice Nissanu nebo dokonce pevný závazek investovat do jednotky elektromobilů, která se má stát klíčovou částí Renaultu, dosud nebyly jasné.
„Ampere považujeme za nástroj, který Nissanu umožní podílet se na nových obchodních příležitostech v Evropě,“ řekl nyní šéf Nissanu Makoto Učida. Generální ředitel Mitsubishi Takao Kato uvedl, že Ampere bude rovněž součástí jeho evropské strategie pro elektromobily a společnost bude dále zkoumat svou akciovou účast. Žádné finanční podrobnosti týkající se ocenění podniku nebyly zveřejněny, de Meo uvedl, že o tom rozhodne trh. Některé zdroje uvádějí, že by mohla mít hodnotu až 10 miliard eur.
Renault sníží svůj podíl ve společnosti Nissan na 15 % z přibližně 43 % převodem 28 % podílu do francouzského trustu. Francouzská automobilka bude mít možnost flexibilně prodat akcie Nissanu držené ve svěřenském fondu, ale nemá povinnost je prodat v určitém předem stanoveném období. De Meo uvedl, že Renault bude jednat v dobré víře a prodá své akcie Nissanu „spořádaným způsobem, přičemž při prodeji bude mít Nissan právo první nabídky.“
Francouzská média uvádějí, že než oslabená aliance nyní bude pro budoucnost Renaultu důležitější budoucí spojenectví ve druhé nově vznikající divizi Horse, kde při dalším vývoji vozidel se spalovacími motory spojí síly s čínským Geely a ropnou společností Aramco.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva