Evropská komise navrhuje, aby se emise u nových nákladních vozidel do roku 2040 snížily o 90% a v roce 2030 byly všechny nové městské autobusy bezemisní.
Emise z těžkých vozidel se od roku 2014 meziročně zvyšují. Jedinou výjimkou byl rok 2020, kdy kvůli pandemii Covid -19 došlo k omezení dopravy. Nejrychleji rostoucí množství emisí lze zaznamenat především v nákladní dopravě, jelikož roste poptávka po silniční dopravě, která by měla dále růst i v budoucnu.
„V roce 2019 byly emise z nákladní dopravy o 44 % vyšší než emise z letecké dopravy a o 37 % vyšší než emise z dopravy námořní,“ říká Evropská komise.
Převážná většina evropských těžkých vozidel je dnes poháněna spalovacími motory, které využívají z velké části dovážená fosilní paliva (99 %). Podle Komise to zvyšuje energetickou závislost EU a přispívá k současné volatilitě trhu s energií. Komise zároveň usuzuje, že stávající emisní normy pro těžká vozidla nejsou v souladu s evropskými klimatickými cíli, byť pocházejí z roku 2019. „Současná legislativa nezajišťuje dostatečně jasný dlouhodobý signál pro investory a nezohledňuje novou realitu energetického sektoru a rychlé změny v odvětví výroby těžkých vozidel ve světě,“ vysvětluje Komise.
Proto přišla s novými emisními normami pro dopravu. Komise předložila návrh s cíli, které od roku 2030 sníží emise nových těžkých vozidel.
„Nákladní automobily, městské autobusy a autokary totiž způsobují přibližně 6 % celkových emisí skleníkových plynů v EU a více než 25 % emisí ze silniční dopravy. Díky navrhovaným přísnějším normám by tak mohl tento segment silniční dopravy přispívat k přechodu na bezemisní mobilitu a pomohl by EU dosáhnout cílů, které si stanovila v oblasti klimatu a nulového znečištění,“ uvádí Komise.
Návrh postupně zavádí přísnější normy pro emise oxidu uhličitého pro téměř všechna nová těžká vozidla s certifikovanými emisemi CO2, a to následovně (ve srovnání s úrovněmi v roce 2019): 45% snížení emisí od roku 2030, 65% snížení emisí od roku 2035, 90% snížení emisí od roku 2040.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva