Zatímco podíl letos prodaných elektromobilů na celkovém počtu vozidel registrovaných v Evropské unii přesáhl 20 %, v Česku se pohybuje jen kolem 3,5 %. Situaci komentovali ve studiu ČT 24 tajemník SDA Josef Pokorný a šéfredaktor Automakers Erich Handl.
„Skutečně jsme na chvostě Evropy. Když se podíváme na státy jako je Portugalsko nebo Rumunsko, ty mají násobně více nově registrovaných elektromobilů než u nás. Špičkové státy jako je Švédsko nebo země Beneluxu mají přes 30 procent. Česko je v tomto srovnání skutečně pomalu rozvíjející se země, chybí ti standardní podpůrné systémy“ uvedl Josef Pokorný s tím, že například v Rumunsku se podařilo nastavit mnohem efektivnější systém obnovy vozového parku.
Čím to lze vysvětlit?
„Elektromobily se v posledních dvaceti letech prodávaly zejména tam kde je kupní síla a kde jsou státní dotace na podporu tohoto druhu mobility. Těžko v tomto budeme dohánět státy jako Holandsko nebo Norsko, které masivně do rozvoje elektromobility investovaly ze státních peněz,“ připomněl Erich Handl.
Podle Pokorného ale nejsou řešením jednorázové dotace, ale komplexní dlouhodobý program přechodu na čistou mobilitu.
Pokorný: prodejní kvóty na elektromobily nejsou cestou
Jaké státní pobídky ale zvolit? Například ve Velké Británii se nyní diskutují takzvané kvóty na prodej elektromobilů. Automobilky, respektive jejich dealeři by museli ročně prodat určité procento elektromobilů z celkově vyskladněného počtu vozidel.
„Myslím, že toto není cesta. Prodejci aut toto nedokážou zajistit a nemůžou nést tyto náklady na toto. Ani automobilky nedokáží snížit výdaje na konstrukci a vývoj nových elektromobilů. Ve výsledku by to přineslo snížení prodeje všech nových aut,“ míní Josef Pokorný.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva