Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA chválí mírnější verzi EURO 7

Evropský parlament zlepšil návrh Evropské komise, obavy o technickou proveditelnost však nadále přetrvávají. Asociace evropských výrobců automobilů ACEA ocenila, že Evropský parlament hlasoval pro realističtější přístup k normě Euro 7 ve srovnání s tím, co loni navrhla Evropská komise.

Euro 7 však stále představuje vysokou investici, a to ve velmi kritické fázi transformace automobilového průmyslu.

„Faktem zůstává, že Euro 7 představuje pro výrobce vozidel významnou investici, která doplňuje jejich úsilí o dekarbonizaci. Přichází v mimořádně náročném geopolitickém a ekonomickém kontextu. Evropa potřebuje přiměřené Euro 7, které by vyvážilo obavy o životní prostředí a konkurenceschopnost průmyslu. O závazku průmyslu zlepšit kvalitu ovzduší nemůže být pochyb. Proto automobilový průmysl vynaložil rozsáhlé prostředky do nejnovější normy Euro 6/VI týkající se znečišťujících látek. Tyto investice se vyplatily, protože emise výfukových plynů jsou dnes sotva měřitelné,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.

ACEA se domnívá, že má smysl zabývat se emisemi z brzd a pneumatik v rámci normy Euro 7, protože ty jsou relevantní i pro elektromobily a v budoucnu budou hlavním zdrojem emisí znečišťujících látek na silnicích. Jelikož jsou však metody testování emisí jiných než výfukových plynů zcela nové a nevyzkoušené, je třeba zajistit technickou proveditelnost těchto nových cílů.

Reakce AutoSAP

Sdružení automobilového průmyslu vítá výsledek hlasování Evropského parlamentu, který potvrdil pozici výboru pro životní prostředí a je zlepšením původního návrhu Evropské komise. Nadále však přetrvávají obavy z realizovatelnosti a dopadů některých technických požadavků, například navýšení požadavků na novou palubní diagnostiku vozidel či zpřísnění emisí z otěru z brzd a pneumatik.

„Je zapotřebí ocenit kompromis, pro jehož podporu dokázal hlavní zpravodaj Alexandr Vondra získat potřebnou většinu. Přijatý text považujeme za výrazné zlepšení původního návrhu Evropské komise. Jedním z příkladů zreálnění požadavků je otázka vstupu v platnost. Navázání počítání lhůty pro vstup platnost až po přijetí sekundární legislativy je klíčové pro zajištění potřebného času pro výrobce i testovací centra reagovat na nové regulatorní požadavky,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Původní text by podle AutoSAP vedl k neúměrným nákladům a odklonu investic od přechodu na bezemisní mobilitu, ohrožoval by menší a cenově dostupná vozidla a mohl vést k uzavření výrobních závodů s dopadem na zaměstnanost. Přitom přínos pro životní prostředí by byl velmi omezený. Skutečné zlepšení lze dosáhnout nahrazením starších vozidel novými modely s aktuální normou Euro 6/VI v kombinaci s přechodem na elektrifikaci vozového parku.

Sdružení automobilového průmyslu věří, že má smysl zabývat se novými požadavky normy, jako jsou emise z otěru brzd a pneumatik, protože ty jsou relevantní i pro elektrická vozidla a v budoucnu zůstanou posledními zdroji emisí z vozidel.

Popisovat vozidla Euro 6/VI jako „vysoce znečišťující“ je zcela nepravdivé tvrzení. Od první normy Euro do normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí z vozidel o více než 90 %.

Reakce T&E

„Zákonodárci EU by měli přejmenovat návrh zákona o emisích vozidel na Euro 6 F aby se zabránilo plošnému klamání s vydáváním špinavých aut za čistá. Parlament EU podpořil takzvanou normu Euro 7, která výrazně nezvyšuje ochranu ovzduší před znečištěním oproti své předchůdkyni Euro 6. Zachovává stejný limit pro oxidy dusíku u automobilů na benzin jako norma Euro 6 a téměř nezlepšuje testování, které má zásadní význam pro zajištění skutečného dodržování limitů.,“ uvedla zelená skupina Transport & Environment (T&E).

Anna Krajinska, manažerka pro emise vozidel a kvalitu ovzduší ve společnosti T&E, uvedla: „Dnes schválená norma Euro 7 je horší než zbytečná. Automobilky ji využijí k ekologizaci vozů, které nejsou téměř o nic čistší než dnes. Poslední norma znečištění, kterou budou muset motory splňovat, je mrtvou literou. Zákonodárci by měli mít tolik slušnosti, aby ji přejmenovali na Euro 6F nebo ji stáhli.“

Hlavní evropská média informovala o tom, jak automobilový průmysl na základě dezinformací vedl lobbistickou kampaň s cílem oslabit původní plány na zavedení normy Euro 7, která by podle T&E zabránila 35 000 předčasných úmrtí.

Evropský parlament nyní zahájí třístranná jednání s Radou EU a Komisí aby rozhodl o konečné podobě zákona. Rada EU podporuje ještě slabší verzi normy Euro 7. T&E uvedla, že pokud zákonodárci během jednání zákon nepřejmenují, měla by Evropská komise využít svou pravomoc a legislativu stáhnout.

13.11.2023Autodealers

Informace odjinud

Lada Samara nestála za nic a nepomohlo jí ani Porsche nebo Wankel

Některá auta si zaslouží všechnu péči a lásku, taková Lada Samara k nim ale nepatří. Její příběh ale skýtá několik fascinujících zvratů, na které jsme si posvítili v rámci Aut z pekla.
auto.cz

Rallye Kanárské ostrovy v cíli: Rovanpera suverénně vyhrál, Evans vede MS

Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) vyhrál suverénně Rallye Kanárské ostrovy. Z osmnácti rychlostních zkoušek byl nejrychlejší v patnácti a posunul se na druhé místo v mistrovství světa. V čele šampionátu je nadále Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), který dojel třetí a zvýšil náskok na 43 bodů.
auto.cz

Unikátní Cupra Terramar plula po Vltavě. Jak se tam dostala? A proč nemohla vyrazit na Slapy?

Uplynulý týden zažilo centrum Prahy nevídanou věc. Po Vltavě se prohánělo „plovoucí auto“, konkrétně nové SUV Cupra Terramar. Co to celé obnášelo?
auto.cz

Stellantis brzy představí baterii s pevným elektrolytem. K nabití stačí 18 minut

Tzv. solid-state baterie s dlouhým dojezdem a vysokým dobíjecím výkonem se na poli elektromobility mají stát „game changerem“. Jejich sériové nasazení brzy otestuje také Stellantis.
auto.cz

Nádherný Spyker C8 si dnes málokdo vybaví. Tento byl láska na první pohled

Nizozemsko spojuje s motorismem především mistr světa F1 Max Verstappen nebo někdejší továrna NedCar. Historii ovšem psala také značka s vrtulí...
auto.cz

Levnější M-Hero a Rudá vlajka do terénu. Čínské off-roady budou i v Česku

Mezi čínskými automobilkami začíná nový trend rámových off-roadů. Značka M-Hero nic jiné ani nedělá, nově se ale přidává také tradiční čínská prémie Hongqi. Oba nové modely by navíc mohly zamířit i k nám.
auto.cz

Rallye Kanárské ostrovy po 2. dnu: Rovanperovi nikdo nestačí, vyhrál všechno

Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) předvádí na Rallye Kanárské ostrovy zatím neuvěřitelný výkon. Z dosud odjetých třinácti rychlostních zkoušel jich vyhrál dvanáct a s náskokem 45,2 sekundy vede před závěrečným dnem čtvrtého podniku mistrovství světa.
auto.cz

Rallye Šumava po 1. dnu: V těsné bitvě vede Rakušan Wagner

Rakušan Simon Wagner (Hyundai i20 N Rally2) vede po prvním dnu Milkservis Rallye Šumava Klatovy, úvodním podniku mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Na prvních pěti místech jsou jezdci na vozech čtyř značek s pneumatikami tří výrobců.
auto.cz

TEST Renault Kangoo vs. BYD ETP3 – Když hledáte levnou dodávku

Elektrické užitkáče stojí stovky tisíc navíc oproti těm spalovacím. Nebo ne? Nejlevnější dodávka v Česku je elektrická a stojí pod půl milionu včetně DPH. Přitom nabídne nejen vyhřívané sedačky. Srovnali jsme ji se zavedeným konkurentem a zjistili, jaké kompromisy musí zájemce o opravdu levné užitkové auto udělat.
auto.cz

Z Milána až na Sardinii: Když se ikona 80. let stane elektromobilem pro farmáře

Staré tvary, nová technologie. Fiat Panda se znovuzrodila jako elektromobil pro drsné cesty a divokou přírodu Sardinie. Jde o přestavbu, kterou si může nechat udělat i kdokoliv další.
auto.cz

Nejprodávanější značky a modely v Evropě 2025: Škoda čtvrtá a propad Stellantisu

Předběžné výsledky ukazují na mírné ochlazení trhu. Jestliže koncern Volkswagen a další slaví úspěchy, v nadnárodní skupině Stellantis nadále panuje chmurné období.
auto.cz

Co přinese novela zákona o silničním provozu? Velké změny přehledně!

Prezident Petr Pavel podepsal rozsáhlou novelu zákona o silničním provozu, která přináší řadu významných změn a novinek.
auto.cz

Toyota má nový vlajkový sedan. Předlohu vzal jinde, než byste čekali

Toyota se v Evropě profiluje jako zdrženlivý hráč na poli elektromobility, ale za hranicemi našeho trhu už dávno míří na vyšší cíle. Nový sedan bZ7 přináší více než pětimetrovou porci techniky a stylu. 
auto.cz

Příprava auta před hlavní sezonou: Velké výsledky za málo peněz. A co elektromobily?

Máme za sebou již třetinu jara, léto tudíž pomalu klepe na dveře. A s ním i dlouhé dovolené stovky a tisíce kilometrů od domova. Jak nejen na ně přepravit své auto?
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.