Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Nový Lexus RX můžeme mít se slevou až 521 tisíc. A levněji v listopadu koupíte i další modely

Japonská prémiová automobilka představila akční listopadovou nabídku, která přináší slevu v řádu až vyšších stovek tisíc korun.
auto.cz

Tohle monstrum není pro holky, i když je růžové. Tahle Cuda má 800 koní

Speciální Plymouth Cuda od Ringbrothers má osmiválec o 807 koních a všechnu brutální sílu přenáší na zadní kola přes klasický manuál.
auto.cz

S Audi A6 a A7 Sport Edition ušetříte až 383.000 Kč. Sleva zahrnuje i šestiválce

České zastoupení u modelů Audi A6 a A7 představilo novou akční linii Sport Edition, která přináší bohatší výbavu až za 383 tisíc zdarma.
auto.cz

Kia vyráží s koncepty EV9 a PV5 do přírody. Kempovací speciály mají off-road výbavu i stany

Své prostorné elektrické modely si Kia představuje jako ideální společníky k trávení nocí mimo civilizaci.
auto.cz

Hyundai Europe bude mít nového šéfa. Přichází z Dacie

Dosavadní ředitel evropské divize Hyundai Michael Cole odchází s koncem letošního roku do penze. Jeho nástupce má bohaté zkušenosti z vedoucích rolí na různých místech velkých automobilek.
auto.cz

Nejen vodík. Tatra odhalila hybridní náklaďák Force e-Drive Hybrid, na elektřinu ujede 70 km

Tatra Force e-Drive s hybridním pohonem nabídne až 680 elektrických koní a uveze 22 tun nákladu. Prověřená tatrovácká koncepce podvozku je samozřejmostí.
auto.cz

Renault 5 E-Tech má české ceny, startuje na 675 tisících

Elektrická reinkarnace Renaultu 5 přijíždí na český trh se základní cenou 675.000 korun. Už za tuto cenu je však na palubě možnost rychlonabíjení, tepelné čerpadlo, 18“ kola nebo dva velké displeje.
auto.cz

Trump znamená pro automobilky (zatím) nejistotu

Nově zvolený prezident USA Donald Trump v předvolebních debatách nešetřil ostrými výroky. Sliboval cla na auta ve stovkách procent i na dovozy z Mexika a rušení či mírnění některých zelených ambicí. Akcionáři amerických automobilek to vzali jako dobrou zprávu a jejich hodnota roste, mimoamerické automobilky naopak spíše ztrácí. Situace ale v globalizovaném světě není jednoduchá.
auto.cz

Lamborghini cílí na další rekord. Má vyprodáno na roky dopředu

Slavná továrna očekává, že se letos přiblíží k jedenácti tisícům dodaných vozů.
auto.cz

Hyundai Inster má český ceník. Malé elektro jde pořídit pod 400 tisíc

Abyste mohli mít malý elektromobil Hyundai Inster za skutečně zajímavou cenu, je třeba splnit řadu podmínek. Už v základu je však novinka slušně vybavena.
auto.cz

Levný elektromobil pro řidiče-člověka je nesmysl, šokuje Elon Musk

To, o co se řada evropských automobilek snaží, tedy nabídnout svým zákazníkům elektromobil za dostupnou cenu, je podle Elona Muska bezpředmětné, pokud ten vůz nemá schopnost autonomní jízdy.
auto.cz

Rusové do žigulíka narvali V16 poskládaný z motorových pil. A kupodivu to funguje

Garage 54 z Ruska se proslavila bláznivými přestavbami. Jednou z posledních představuje Lada 2106 s dvoutaktním šestnáctiválcem složeným z motorových pil.
auto.cz

Nová doba: Tesla v Německu zvýšila platy, Volkswagen je chce snižovat

Pracovníci v berlínské továrně Tesly berou od začátku listopadu o čtyři procenta více. Naopak jejich kolegové ve Volkswagenu stávkují, protože se bojí o pracovní místa a na stole je snížení mezd o deset procent. 
auto.cz

Operativní leasing je stále oblíbenější u mladých řidičů. Zjišťovali jsme, jak vlastně funguje

Co je k sjednání operativního leasingu potřeba a pro koho je tento způsob pořízení auta nejvhodnější, to a mnoho dalšího zjišťoval David Šprincl přímo u koncernových specialistů z Volkswagen Financial Services.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.