V automotive sektoru klesla důvěra v růst ziskovosti, přestože automobilky doufají v možnost zdražení až o desetinu. Oslabil také optimismus ohledně schopnosti udržet krok s rozvojem AI a ohledně rychlosti dosažení nákladové parity mezi elektroauty a spalovacími vozy.
Zároveň posílilo přesvědčení o neohroženosti prvenství Tesly na trhu s elektromobily i autonomními vozy. Zákaznická zkušenost se stala druhým nejdůležitějším faktorem při nákupu. Vyplývá to z 24. ročníku průzkumu GAES od KPMG, která vyzpovídala 1 041 manažerů autoprůmyslu působících ve 28 zemích včetně Česka.
Aktuální GAES (Global Automotive Executive Survey) porovnává sentiment v roce 2023 oproti roku 2022. Obecně v sektoru přibyly chmury – méně manažerů míní, že autoprůmysl dosáhne v příštích pěti letech větší ziskovosti. Důvodem jsou především obavy ze zvyšujících se nákladů, menších prodejů, zostřování konkurence a nejistého vývoje ekonomiky. Extrémní důvěra v růst ziskovosti klesla ve všech sledovaných regionech vyjma Číny, kde stoupla z 28 na 36 procent. V západní Evropě se ale podíl respondentů s extrémní důvěrou snížil z 31 na 24 procent a v USA ze 48 na 43 procent. V Japonsku spadl dokonce z 32 na 10 procent.
„Skepse ohledně růstu ziskovosti pramení hlavně z nejistých vyhlídek elektromobility. Na tu autoprůmysl hodně vsadil, ale návratnost těchto investic bude asi pomalejší. Také proto, že na trh přichází četné nové modely elektroaut, jenže současně oslabila poptávka, takže se zostřuje konkurence, což může některé firmy dostat pod značný tlak,“ vysvětlil automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart.
Sběr dat proběhl v říjnu 2023 mezi 1 041 vedoucími pracovníky autoprůmyslu a navázaných odvětví. Dotazovaní působí v automobilkách, dodavatelských firmách, dealerstvích, poskytovatelích dobíječek, ale i v technologických společnostech či finančních službách souvisejících s automotive. Průzkum se uskutečnil ve 28 zemích ze všech kontinentů. Nejvíc respondentů žije v USA (277), Číně (154) a Německu (80). V Česku se šetření zúčastnilo sedm osob.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva