Stáří automobilů na českých silnicích je jedno z nejvyšších ze všech zemí Evropy a tempo jeho stárnutí se v covidových letech 2020 a 2021 zrychlilo. Přesto je možné pozorovat jisté indicie, které mohou napovídat, že se nepříznivý trend pomalu otáčí.
Jedním z ukazatelů může být rozdíl mezi počtem poprvé registrovaných nových osobních automobilů a počtem ojetých vozů individuálně dovezených. Ten v loňském roce činil 67 509 ks ve prospěch nových automobilů a je tak nejvyšší od roku 2019,
kdy rozdíl činil 72 654 ks, a to bylo registrováno o takřka o 30 000 nových osobních automobilů více než v roce 2023. Jen pro srovnání, rozdíl mezi počtem přírůstků do registru nových a ojetých OA byl v roce 2022 méně než poloviční – 30 901 ks – a v roce 2019 dokonce jen 21 213 ks. Pozitivní trend v posledních dvou letech se projevil na zpomalení tempa stárnutí českého vozového parku OA.
Svou roli by ovšem mohl sehrávat fakt, že aktuálně je na trhu dostatek nových vozů a celá řada výrobců přichází se zvýhodněnými cenami, což by kupující mohlo motivovat k nákupu nového vozu namísto ojetiny.
Řada lidí si také spočítala, že se jim vyplatí provozovat bateriový elektromobil. A vzhledem k tomu, že výrobci dávají na kapacitu baterie dlouhé záruční lhůty, nebo že například podle studie přední britské společnosti Start Rescue vychází, že u EV do stáří 10 let je o 59 % nižší pravděpodobnost poruchy než u vozu s konvenčním spalovacím motorem, je u českých řidičů patrný zájem o mladé ojeté elektromobily. Ty nahrazují druhý, třetí vůz v rodině, což je ve většině případů dosluhující již dříve pořízený automobil se spalovacím motorem.
Naopak stagnující průměrné stáří dovážených vozů okolo 10,5 roku přirozené obměně, a tedy i udržování nízkého průměrného stáří osobních automobilů na českých silnicích příliš neprospívá. Nelze také nezmínit skutečnost, že rychlejší obměna, a tedy v konečném důsledku omlazení vozového parku na českých silnicích se nesetkává s prakticky žádnou propracovanou dlouhodobou podporou ze strany státu, jak je tomu v zemích, s výrazně mladším vozovým parkem. Přitom je třeba si uvědomit, že i nové, popřípadě mladé osobní automobily se spalovacím motorem nepřináší pouze benefit v podobě nízkých emisí ve výfukových plynech, ale i nízké zatížení životního prostředí v celém svém životním cyklu vozu (výroba s využitím obnovitelných zdrojů energie, použití recyklovaných materiálů, větší míra možné recyklace na konci životního cyklu atd.) a v neposlední řadě násobně vyšší bezpečnost.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva