S postupným rozmachem elektromobility je často zmiňována ofenzíva cenově dostupných elektrických vozů z Číny. Zatímco na evropském trhu je každý pátý elektromobil čínský, v České republice zůstávají počty registrovaných v Číně vyrobených vozů nízké.
Podle dat společnosti JATO Dynamics přesáhl v letošním roce podíl nových bateriových elektrických vozů (BEV) vyrobených v Číně 20 % z celkového počtu prodaných elektromobilů v Evropě. V České republice bylo za první tři měsíce letošního roku z celkem 1 293 registrovaných BEV pouze 184 vyrobených v Číně, tedy s VIN začínajícím písmenem L, což mezi bateriovými elektrickými vozy znamená tržní podíl 14,23 %. Přitom z oněch 184 elektrických vozů čínské provenience připadá 142 vozů na značku Tesla, 41 na značku MG a 1 vůz na značku DFSK (Dongfeng). Za celý rok 2023 registrace v Číně vyrobených nových vozů bez ohledu na typ pohonu dosáhly 3 516 automobilů, přičemž nejvíce jich připadá na značky MG (2 609 vozů), Tesla (522), Honda (198), Volvo (96) a DFSK (49). Při celkovém počtu registrací 221 422 vozů činil v loňském roce podíl v Číně vyrobených automobilů 1,59 %.
Český trh zatím není nijak zásadně ovlivněn přílivem čínských vozů, ani těch čistě elektrických. Drtivá většina vozů vyrobených v Číně a prodaných v České republice nese loga tradičních zavedených značek. Jedná se o automobily, které sjíždějí z výrobních linek v Číně, neboť čínské společnosti vlastní nebo spoluvlastní některé značky jako jsou MG (SAIC) nebo Volvo (Zhejiang Geely Holding). Někoho by mohlo překvapit, že v Evropě prodávané elektrické vozy Dacia jsou rovněž vyráběny v Číně, a jak ukazují registrace, také valná většina v Česku registrovaných automobilů značky Tesla vyjela z bran čínského výrobního závodu. Naopak nové Tesly vyrobené v USA jsou v Evropě prodávány jen výjimečně.
Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, k registracím čínských vozidel v České republice dodává: „Vycházíme z údajů o registracích nových vozidel, které obsahují i informace o zemi výroby. Ale například u motocyklů a čtyřkolek se podíl čínské produkce na českém trhu zvyšuje již řadu let. U bateriových je aktuálně více než třetinový, pokud započítáme i spalovací motory, pak tvoří přes 27 %.“
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.
Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.
Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva