Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: Clo na čínská elektroauta nic neřeší

Evropská komise navrhla uvalení prozatímních vyrovnávacích cel na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. Návrh okomentovalo české Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Sdružení dlouhodobě podporuje spravedlivý a otevřený obchod založený na rovných podmínkách, nicméně zavádění cel vnímáme jako rizikové. Dodatečná cla podle zástupců českého autoprůmyslu základní problémy čínské konkurence neřeší a můžou se ukázat naopak jako kontraproduktivní.

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) vzalo na vědomí rozhodnutí Evropské komise (EK) uvalit na základě prvních zjištění antisubvenčního šetření cla na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně, a to ve výši dodatečných 17,4 až 38,1 procent (tzn. nad rámec stávajících 10). Tento krok zdůvodnila EK tím, že zaručení rovných podmínek pro všechny je základem pro udržení globální konkurenceschopnosti.

Sdružení automobilového průmyslu již před vydáním rozhodnutí vyjádřilo obavy z možných negativních dopadů. „Bylo to naopak právě odstranění obchodních bariér, co vedlo v posledních desetiletích k rozšíření mezinárodního obchodu a růstu prosperity – zejména pokud se jedná o sektor automotive, který je založen na silném exportu,“ upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAPu.

Celní válku odstartovaly USA

Evropa uvalením prozatímních cel následovala Spojené státy, které k takovému kroku přistoupily letos na jaře. Zástupci AutoSAPu jsou toho názoru, že ve vztahu k oběma kontinentům začne Čína uplatňovat odvetná opatření a dojde k další eskalaci už tak napjatých obchodních vztahů. Pro Evropu přitom čínský trh představuje třetí největší exportní destinaci, a i situace Evropy a jejích dodavatelsko-výrobních řetězců je odlišná než ta, ve které se nachází USA. Hledisko, které nemůže být opomíjeno, souvisí s dovozem surovin a komponentů z Číny. Víc než 90 procent klíčových materiálů pro výrobu elektrických vozidel i samotné baterie dováží evropské automobilky z Číny. Zvýšení cen těchto importů nebo dokonce jejich blokace by bylo pro domácí výrobce velkým problémem z hlediska plnění ambiciózních plánů EU snižovat CO2. Evropa totiž zatím nemá spolehlivý plán, jak být soběstačná ve všech těžených surovinách a komponentech potřebných k výrobě elektromobilů, případně jak si je zajistit jinde. Řada firem v Číně také vyrábí a do Evropy exportuje. Případná cla by se tedy vztahovala i na tyto společnosti.

Zavedení nových celních opatření čínští výrobci určitě pocítí a jejich expanzi to může zpomalit, nicméně neočekáváme, že by to mělo vliv na dotační politiku v Číně. Firmy, které v současnosti v Číně vyrábějí elektromobily pro Evropu, se zcela jistě dokážou přizpůsobit a pokračovat v průniku na trh, ať už prostřednictvím lokálních investic, spoluprací s místními partnery nebo přesunem výroby do jiných zemí.

Petzl: je nutný systémový přístup

„Máme za to, že samotná antisubvenční opatření, jako jsou dodatečná cla, problémy, kterým automobilový průmysl čelí, nevyřeší. Potřebujeme naopak systémový přístup, který podpoří silné stránky evropského průmyslu, které zvýší jeho konkurenceschopnost a otevřou nové trhy,“ uvádí za český sektor automotive Zdeněk Petzl. Podle něho by měla EK přijít s průmyslovou strategií pro EU a ve spolupráci s jednotlivými členskými státy celkově zlepšovat podnikatelské prostředí s důrazem na podporu inovací v automobilovém průmyslu. Současně s tím se musí hledat cesty, jak zvýšit soběstačnost kontinentu v dodávkách kritických surovin a komponentů. Regulační rámec, ve kterém se automobiloví výrobci pohybují, by měl být jen natolik přísný, aby v něm jednotlivé subjekty mohly svobodně podnikat a růst.

Zdroj: TZ AutoSAP

16.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Ford Escort se vrací! Točí až 11 tisíc otáček a má 300 koní a 800 kilo

Britský výrobce Boreham Motorworks vyvinul restomod legendárního prvního escortu, který mu posvětila sama automobilka.
auto.cz

Američtí zaměstnanci Volkswagenu se spojili v odborech, růst mezd o 14 procent jim nestačí

V závodě Volkswagenu v americkém městě Chattanooga vznikly v dubnu odbory. Ty nyní oznámily, že dostaly nabídku na růst mezd o 14 procent během dalších čtyř let a podíl na zisku. Je to ale pro ně málo.
auto.cz

Austin Maxi (1969–1981): První britský hatchback

Středně velký rodinný pětidveřový hatchback Austin Maxi (tovární kód ADO14) měl pohon předních kol řadovým čtyřválcem s rozvodem OHC a objemem 1,5 a 1,75 litru.
auto.cz

Pozor při cestě na lyže! Itálie zavádí nové přísnější pokuty

Itálie zavádí očekávanou novelu silničního zákona s přísnějšími pokutami. Do reálného provozu se dostává alkoholový zámek i povinnost registrovat a pojistit elektrokoloběžku.
auto.cz

Vybíráme auto pro seniory: Nástup do lepšího důchodu

S věkem se priority při výběru auta mění. Mezi seniory hraje často zásadní roli především snadné nastupování a vyšší posez. Obstojí dnešní SUV ve srovnání s dříve populárními MPV?
auto.cz

Nejspolehlivější značky? Jasná japonská záležitost, Evropané v závěsu

Společnost Consumer Reports zveřejnila seznam nejspolehlivějších značek automobilů. Ačkoliv se hodnocení vztahuje primárně na severoamerický trh, drtivou většinu jmen známe i od nás.
auto.cz

Škodovku čeká přes svátky odstávka, některé linky budou stát déle než obvykle

Výroba v Škodě Auto se přes svátky tradičně zastaví. Na některých linkách ale bude pauza delší než obvykle. Baterie pro elektromobily se nebudou vyrábět už od pondělí.
auto.cz

Elektrický Renault 5 Turbo jde do výroby! Cyberpunková pocta legendě dostane přes 500 koní

Pořádně rozšířené boky a nálož výkonu na zadních kolech obdrží i současný elektromobil do města.
auto.cz

Nový Fiat 500 vznikne i přes neúspěch současného. Rok uvedení vás pobaví

Dnešní elektrický Fiat 500e se sice moc neprodává, ale automobilka věří úspěchu další generace.
auto.cz

TEST Dacia Duster TCe 130 4×4 – Výrazný, ale ne vždy správným směrem

Třetí generace Dacie Duster těší schopnou čtyřkolkou, vynikajícím podvozkem a prostorným interiérem, ale vidět z ní moc není a nemám dojem, že by odpovídal ethosu značky nabízet všechno potřebné, ale nic zbytečného navíc.
auto.cz

Sébastien Loeb o přípravách na Dakar: Začátek bude náročný

Dvoudenní etapa hned zkraje dakarské rallye je pořádnou výzvou i pro tak ostříleného závodníka, jako je Sébastien Loeb. Prozradil to v rozhovoru s novináři.
auto.cz

Karoq buduje u německých domácností, na Sandero ale nestačí

Když se v Německu odečtou prodeje aut firmám, vypadá celý trh jinak než ten celkový. Zajímavé je i to jak dramaticky se tamní trh liší od toho českého. Zkrátka lidé tam na utrácení mají více peněz.
auto.cz

Za koncem V8 Hemi stojí sám Carlos Tavares. Manažeři jej chtěli zachovat

Carlos Tavares, bývalý výkonný ředitel koncernu Stellantis, si nenechal poradit a sám dělal velká rozhodnutí. Byl také hlavním aktérem ukončení výroby slavného osmiválce.
auto.cz

Skoro 250.000 km za 250.000 Kč. Tahle nabídka je do nebe volající

Už zapomenutý Nissan Maxima je lákavým šestiválcovým svezením, ale dejte si pozor na nabídky v inzerci. Mohou se objevit až neuvěřitelně předražené kousky.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.