Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

SDA by uvítalo větší využití potenciálu HVO

Tankování syntetické nafty by přispělo ke snižování emisí už provozovaných vozů se vznětovými motory, brání tomu ovšem nízký počet čerpacích stanic, které jej nabízejí, omezené množství HVO i chybějící podpora legislativy.

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnovitelné motorové palivo, které nabízí řadu výhod pro životní prostředí i pro uživatele vozů se vznětovými motory. Jeho potenciál je velký. V České republice je dohromady zhruba 20 tankovacích stanic, které syntetickou naftu nabízejí. Jsou primárně určeny pro nákladní dopravu, 12 z nich dovoluje natankovat HVO i do osobních automobilů, ale ani jedna není například ve městě s největší koncentrací dopravy – v Praze. HVO lze tankovat na některých stanicích Orlen Benzina, Euro Oil, Robin Oil a OMV. Seznam čerpacích stanic, kde je HVO aktuálně dostupné, je možné najít na stránkách České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. 

HVO je vyráběno hydrogenací rostlinných olejů nebo jiných obnovitelných surovin, jako jsou živočišné tuky nebo odpadní kuchyňské oleje. Je to plně syntetické palivo, které je zpracováváno tak, aby mělo vlastnosti velmi podobné konvenční naftě získávané z ropy, ale s podstatně menším ekologickým dopadem. Při výrobním procesu jsou rostlinné oleje nebo jiné obnovitelné suroviny vystaveny vysokému tlaku a teplotě za přítomnosti vodíku. Tento proces narušuje dvojné vazby v molekulách olejů a odstraňuje kyslík, čímž vznikají parafinické uhlovodíky, které splňují normy pro motorová paliva. 

Mezi výhody HVO patří fakt, že produkuje méně emisí skleníkových plynů (až o 90 %) a pevných částic než klasická nafta. Řidiči rovněž uvítají jeho vysokou kvalitu, má vysoké cetanové číslo, lepší nízkoteplotní vlastnosti a je stabilnější než běžná nafta. Nespornou výhodou je rovněž kompatibilita s většinou moderních vznětových motorů a lze jej míchat s klasickou naftou. Dopad HVO na životní prostředí rovněž snižuje i fakt, že je vyráběno z odpadních olejů. Na druhé misce vah je cena, HVO bývá obvykle dražší než konvenční nafta (o 3–7 Kč za litr), protože není uznáváno jako alternativní palivo, a tudíž není osvobozeno od spotřební daně. Nevýhodou je i dostupnost, HVO je zatím spíše na velkoobchodním trhu a u omezeného počtu čerpacích stanic a rovněž produkce HVO prozatím pokrývá jen malou část celkové spotřeby nafty.

„HVO je cesta k nižším emisím u širokého spektra automobilů. Jeho rozšíření, a tedy i snížení ekologické zátěže vznětovými motory by přitom bylo okamžité a relativně jednoduše proveditelné. Pokud by například u čerpacích stanic HVO na stojanech nahradilo prémiovou naftu, oslovilo by tak již stávající řidiče ochotné platit vyšší cenu za kvalitnější palivo a zároveň by mohlo přilákat i ty, kterým otázky ekologie nejsou lhostejné. HVO přitom svými vlastnostmi plní vyšší nároky kladené na prémiovou naftu. V době, kdy elektromobilita zatím není u nás na takové úrovni, aby významně přispívala ke snižování emisí, je HVO pro toto přechodné období vhodný kandidát vedoucí ke snížení ekologické zátěže automobilovou dopravou. Domníváme se, že jeho potenciál zatím není plně využíván. Snížení spotřební daně, a tedy cena srovnatelná s běžnou motorovou naftou, by přineslo zvýšený zájem ze strany běžných řidičů. Ruku v ruce s tím by přišlo nejen navýšení objemu výroby HVO a větší rozšíření na běžných čerpacích stanicích pro osobní automobily, ale s největší pravděpodobností i snížení základní ceny. Jediným limitem by tak zůstalo dostupné množství odpadních olejů a surovin, ze kterých je HVO vyráběno. I tak by ovšem mohl být potenciál HVO v České republice využíván o poznání lépe,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Zpráva ke stažení

05.08.2025

Informace odjinud

Číňané fušují už i do obytných aut. Tohle nevypadá špatně, zase tak levné ale není

Automobilky z druhé nejlidnatější země světa rozšiřují svá portfolia o obytné vozy, které by mohly konkurovat zavedeným evropských a americkým konkurentům.
auto.cz

TEST Audi A6 Avant 3.0 TFSI – Téměř dokonalý křižník

Prozatímnímu vrcholu nabídky kombíkového Audi A6 chybí málo k dokonalosti, a nemám na mysli fakt, že je interiér stejný jako u o ⅖ levnější A5. Je tu prvotřídní výbava, spousta prostoru, detaily, které od prémiovky očekáváte a přesto nejsou běžné, a také jemný, ale důrazný motor. To, co by se dalo zlepšit, je otázkou softwaru.
auto.cz

Za volantem přelomové Cupry Raval: Máme se opravdu na co těšit!

Cupra Raval není jen dalším elektromobilem, který doplňuje řady Born a Tavascan. Význam španělské novinky je mnohem širší. Už jen proto, že je prvním vozem skupiny VW na nové technice. Už jsme ji řídili.  
auto.cz

Suchá a čistá garáž i v zimě? Máme pro vás 6 zaručených tipů

Zima umí proměnit garáž v mokré skladiště, kde se sůl lepí na boty, břečka se valí pod regály a beton tiše trpí. Pokud nechcete každé ráno řešit louže pod autem a špínu všude kolem, vyplatí se mít jasný, jednoduchý systém.
auto.cz

BYD představil nový spalovací motor. Co má společného se Subaru a s Porschem?

Čínská automobilka uveřejnila první detaily o nové pohonné jednotce. Jedná se o dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem a… s protilehlými válci. Že by první čínský automobilový boxer?
auto.cz

Která auta skutečně hoří častěji? Spalováky, nebo elektromobily?

S každým požárem elektromobilu se v médiích otevírá otázka, zda jsou elektrická auta nebezpečnější než ta spalovací. Jenže většina čísel, která v takových debatách zaznívají, míchá dohromady úplně všechny požáry – od úmyslného zapálení až po nehody.
auto.cz

Saúdská rallye po 1. dnu: Vede Fourmaux, k titulu má blíže Ogier

Francouz Adrien Fourmaux (Hyundai i20 N Rally1) vede po první dnu Saúdské rallye, která je čtrnáctým a závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Z trojice kandidátů na titul, kteří jedou na vozech Toyota GR Yaris Rally1, si zatím vede nejlépe Francouz Sébastien Ogier, který je aktuálně sedmý.
auto.cz

Nové Chery Tiggo 9 dorazilo do Česka. Konkurent kodiaqu zaujme nejen cenou

Na český trh přichází další luxusní čínské SUV Chery Tiggo 9. Co nabízí dvojče již dříve představené Omody 9 od stejné značky?
auto.cz

Audi A6 a Q5 dostávají motor, který Češi milují. Má skoro 300 koní a nízkou spotřebu

Nabídka pohonů aktuálních generací modelů A6 a Q5 od Audi se rozšiřuje o obligátní vznětový šestiválec 3.0 TDI, který je v prémiovém segmentu i nadále stálicí.
auto.cz

Poplatek za každou jízdu elektromobilem definitivně potvrzen! A má dobrý důvod

Britská vláda definitivně potvrdila, že éra bezplatného ježdění s elektromobily skončí. Od dubna 2028 vstoupí v platnost nová daň, která majitelům elektroaut naúčtuje poplatek za každý ujetý kilometr, respektive míli. Zní to jako začátek konce výhod.
auto.cz

Legendární Škoda 100 se vrátila! Je to pocta prvnímu milionáři

Mladoboleslavská automobilka představila moderní vizi Škody 100/110, jež se stala prvním vozem značky, jenž v prodejích překonal milionovou hranici.
auto.cz

Klíček od Porsche má vlastní konfigurátor. Vytvořili jsme bizarní kýč

Porsche posunulo individualizaci další úroveň: konfigurovat si už nemusíte jen barvu laku nebo typ sedaček, ale i samotný klíček od vozu. Ověřili jsme, kam až se dá zajít – a výsledkem je kombinace, která balancuje na hraně luxusu a bizarního kýče.
auto.cz

Za volantem modernizované Toyoty bZ4X: Lepší technika v podobném balení

Facelift přivál elektrické toyotě se složitým názvem lepší baterii, elektromotory i jízdní schopnosti mimo asfalt. Právě ty jsou až šokujícím způsobem dobré, dokud vám stačí světlá výška. Řádně jsme ji vyzkoušeli v terénu i na asfaltu jižního Španělska.
auto.cz

Abarth zvažuje návrat k benzinu. Bude to ale technický oříšek

Abarth se stal ukázkovým příkladem rizik čisté elektromobility. Po ukončení výroby spalovacích verzí se evropské registrace během dvou let propadly na zlomek původních hodnot. Značka tak musí řešit nejen technická omezení nové pětistovky, ale také omezený investiční prostor v rámci koncernu Stellantis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.