Tankování syntetické nafty by přispělo ke snižování emisí už provozovaných vozů se vznětovými motory, brání tomu ovšem nízký počet čerpacích stanic, které jej nabízejí, omezené množství HVO i chybějící podpora legislativy.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnovitelné motorové palivo, které nabízí řadu výhod pro životní prostředí i pro uživatele vozů se vznětovými motory. Jeho potenciál je velký. V České republice je dohromady zhruba 20 tankovacích stanic, které syntetickou naftu nabízejí. Jsou primárně určeny pro nákladní dopravu, 12 z nich dovoluje natankovat HVO i do osobních automobilů, ale ani jedna není například ve městě s největší koncentrací dopravy – v Praze. HVO lze tankovat na některých stanicích Orlen Benzina, Euro Oil, Robin Oil a OMV. Seznam čerpacích stanic, kde je HVO aktuálně dostupné, je možné najít na stránkách České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
HVO je vyráběno hydrogenací rostlinných olejů nebo jiných obnovitelných surovin, jako jsou živočišné tuky nebo odpadní kuchyňské oleje. Je to plně syntetické palivo, které je zpracováváno tak, aby mělo vlastnosti velmi podobné konvenční naftě získávané z ropy, ale s podstatně menším ekologickým dopadem. Při výrobním procesu jsou rostlinné oleje nebo jiné obnovitelné suroviny vystaveny vysokému tlaku a teplotě za přítomnosti vodíku. Tento proces narušuje dvojné vazby v molekulách olejů a odstraňuje kyslík, čímž vznikají parafinické uhlovodíky, které splňují normy pro motorová paliva.
Mezi výhody HVO patří fakt, že produkuje méně emisí skleníkových plynů (až o 90 %) a pevných částic než klasická nafta. Řidiči rovněž uvítají jeho vysokou kvalitu, má vysoké cetanové číslo, lepší nízkoteplotní vlastnosti a je stabilnější než běžná nafta. Nespornou výhodou je rovněž kompatibilita s většinou moderních vznětových motorů a lze jej míchat s klasickou naftou. Dopad HVO na životní prostředí rovněž snižuje i fakt, že je vyráběno z odpadních olejů. Na druhé misce vah je cena, HVO bývá obvykle dražší než konvenční nafta (o 3–7 Kč za litr), protože není uznáváno jako alternativní palivo, a tudíž není osvobozeno od spotřební daně. Nevýhodou je i dostupnost, HVO je zatím spíše na velkoobchodním trhu a u omezeného počtu čerpacích stanic a rovněž produkce HVO prozatím pokrývá jen malou část celkové spotřeby nafty.
„HVO je cesta k nižším emisím u širokého spektra automobilů. Jeho rozšíření, a tedy i snížení ekologické zátěže vznětovými motory by přitom bylo okamžité a relativně jednoduše proveditelné. Pokud by například u čerpacích stanic HVO na stojanech nahradilo prémiovou naftu, oslovilo by tak již stávající řidiče ochotné platit vyšší cenu za kvalitnější palivo a zároveň by mohlo přilákat i ty, kterým otázky ekologie nejsou lhostejné. HVO přitom svými vlastnostmi plní vyšší nároky kladené na prémiovou naftu. V době, kdy elektromobilita zatím není u nás na takové úrovni, aby významně přispívala ke snižování emisí, je HVO pro toto přechodné období vhodný kandidát vedoucí ke snížení ekologické zátěže automobilovou dopravou. Domníváme se, že jeho potenciál zatím není plně využíván. Snížení spotřební daně, a tedy cena srovnatelná s běžnou motorovou naftou, by přineslo zvýšený zájem ze strany běžných řidičů. Ruku v ruce s tím by přišlo nejen navýšení objemu výroby HVO a větší rozšíření na běžných čerpacích stanicích pro osobní automobily, ale s největší pravděpodobností i snížení základní ceny. Jediným limitem by tak zůstalo dostupné množství odpadních olejů a surovin, ze kterých je HVO vyráběno. I tak by ovšem mohl být potenciál HVO v České republice využíván o poznání lépe,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva