
Evropská komise má dnes podle dostupných informací oznámit strategii, kterou se rozloučí s dosavadními plány na úplný zákaz spalovacích motorů po roce 2035. Podle deníku Handelsblatt z něj sleví, ale nahradí ho přísnými pravidly.
Automobilky by mohly nová auta se spalovacími motory prodávat i po roce 2035. Německý list Handelsblatt však s odkazem na zdroje z Komise píše, že výrobci budou muset kompenzovat s tím spojené emise. Na 30 procent z nich by se mělo pokrýt využíváním syntetických paliv, 70 procent z nich pak ekologickou výrobou, ve které by se využila třeba ocel produkovaná s pomocí vodíku.
Evropanům by se výměnou za to mohla dál prodávat nejen klasická auta, ale rovnou se počítá i s hybridy nebo s takzvanými range extendery.
Tedy v podstatě s elektromobily, které mají spalovací motor na dobíjení baterie. EU přitom chtěla původně zakázat i tyto alternativní pohony. Jejich vývoj ale pokročil a odráží se to i na trhu. Hybridům se už na evropském trhu výrazně daří a o range extenderech (neboli prodlužovačích dojezdu) uvažují i velké automobilky. Řešení, které je momentálně populární v Číně, se může objevit taky u zavedených značek. Oficiálně už to potvrdil Ford a podle agentury Bloomberg na něm pracují i týmy z Volkswagenu nebo BMW.
Podle zákulisních informací serveru Politico by EU mohla tento pohon zvýhodňovat i ve srovnání s hybridy. Range extender totiž využívá spalovací motor čistě jen jako generátor elektřiny pro dobíjení baterií a vypouští tak méně emisí než třeba plug-in hybrid. Tedy auto, co jezdí na benzin i na elektřinu. Handelsblatt upozorňuje, že návrh ještě není finální a vyjednavači ho ladí do poslední chvíle. Výsledek by měl být známý během dneška.
Návrh Evropské komise potom musí posvětit i lídři členských zemí a europoslanci. Od dosavadních plánů je však odrazují zástupci ať už automobilek, či některých států v čele s Německem. Ke strategii úplného zákazu však byli skeptičtí i někteří eurokomisaři. Za úplný zákaz spalovacích motorů se naopak přimlouvalo například Španělsko, které masivně investuje do elektromobility. Zájem o elektrická auta v Evropě neroste tak rychle, jak výrobci i politici předpokládali. Koncerny teprve teď přicházejí s dostupnějšími modely a jejich uvedení na trh plánují teprve v následujících letech. Odklon od ryze spalovacích motorů zůstává pro řadu výrobců prioritou, i kvůli vývoji v Číně a postupně i v západní Evropě.
Odložením jejich úplného zákazu ale mohou získat více času na transformaci továren a mimo jiné i na snižování personálního stavu.
Produkce elektroaut je více robotizovaná a je na ni potřeba méně dílů. Kvůli stárnutí populace a nedostatku kvalifikovaných sil by se oddálením zákazu mohlo teoreticky docílit toho, že část rušených pozic zanikne s tím, jak budou silné ročníky odcházet do důchodu. Firmám a odborářům to poskytuje možnost, jak snižovat stavy i bez rozsáhlejšího propouštění.
Zdroj: SeznamZprávy a ČT 24
Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.
Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva