Osobní automobily dosáhly v roce 2022 průměrného stáří 15,93 roku.
Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech, nyní se však průměrné stáří zvýšilo o 1 rok za pouhé tři roky.
V registru vozidel je v současnosti 6 425 417 osobních automobilů. Roční přírůstky se v posledních letech mírně snižují, počet vyřazovaných zůstává na přibližně stejné úrovni.
V rámci EU má ČR jeden z nejstarších vozových parků OA. Poslední statistiky evropského sdružení ACEA uvádějí za celou EU průměr 11,8 roku, Německo má 9,8 roku, Francie 10,3 roku, Itálie 11,8 roku a např. Slovensko s Polskem 14,3 roku.
Stáří provozovaných vozidel má významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách, a na znečišťování ovzduší.
Odborná novinářská porota vybrala šest vozů, které postupují do druhého kola a utkají se o titul Auto roku 2023 v České republice.
Volbě v prvním kole předcházely jízdy s celkem 26 nominovanými vozy. Do 2. kola jich postupuje celkem šest, jelikož na posledním postupovém místě byly se stejným počtem hlasů dva vozy.
Nyní dvacetičlenná porota složená z uznávaných motoristických novinářů vybere z finalistů vítěze, který se bude moci pyšnit titulem Auto roku 2023 v České republice.
Slavnostní vyhlášení výsledků ankety se uskuteční za účasti zástupců automobilek, novinářů a partnerů ankety 7. února.
Finalisté ankety Auto roku 2023 v České republice (v abecedním pořadí):
BMW X1, Ford Ranger, Honda Civic, Peugeot 408, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.Buzz
Počet registrací nových vozidel v roce 2022 výrazně poznamenal jejich celkový nedostatek na trhu
Meziroční pokles registrací nových vozů se nejvíce projevil v kategoriích osobních a lehkých užitkových automobilů. Poptávka po nových vozidlech byla výrazně vyšší než možnosti jejich dodání. U osobních automobilů došlo k poklesu o 7,15%, u LUV o 14%.
Nákladní automobily vykázaly meziroční nárůst o 3,56%, ale ani zde nebyla poptávka zcela uspokojena, čísla jsou nadále nižší než v období před pandemií.
Registrace autobusů vzrostly meziročně o 20,78% a dosáhly úrovně let 2018 a 2019. Motocykly zaznamenaly nejvyšší prodeje od roku 2008.
Registrace čistě elektrických osobních vozů vzrostly meziročně o 47%, jejich podíl na trhu však dosahuje jen 2%.
Anketa Auto roku 2023 v ČR jde do finále. Porotci mají odevzdat své hlasy do 27. ledna a slavnostní vyhlášení vítěze soutěže proběhne 7. února 2023 v originálním prostředí žižkovské televizní věže.
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně zastaví v únoru kvůli nedostatku komponentů výrobu. Poslední směna je plánovaná na 31. leden, řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
Pražská Hauch Gallery hostila 11. ledna národní novinářskou premiéru vozů ID. Buzz a ID. Buzz Cargo, spojenou s testovacími jízdami. Novinky předvedl šéf divize Volkswagen Užitkové vozy v Porsche ČR Jakub Šebesta.
Členové odborné poroty ankety Auto roku 2023 v České republice vyzkoušeli 10. ledna kandidáty na letošní titul v pražském Hotelu Čertousy.
Škoda Auto odstartovala 9. ledna vzdělávací projekt 42 Prague Curriculum, akci hostil kampus 42 Prague AFI City Tower ve Vysočanech.
Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) vyrobila loni dohromady 322 500 aut, což je meziročně o 47 500 vozů více. Větší množství aut sjelo z výrobní linky v Nošovicích naposledy v roce 2018. Navzdory přetrvávajícím obtížím v dodavatelských řetězcích a dalším negativním vnějším vlivům tak automobilka překonala stanovený plán výroby o 1 000 vozů.
Vinohradský hotel Don Giovanni hostil 5. ledna tiskovou konferenci Svazu dovozců automobilů. Členové výkonného výboru SDA a zástupci firmy PwC hodnotili statistiky registrací roku 2022 a výhledy na rok letošní.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva