Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nouzová linka 112 loni odbavila 159 milionů hovorů

Celounijní linka nouzového volání 112 loni odbavila téměř 159 milionů hovorů. V 8 členských státech (a také na Islandu) je uvedené číslo jediným spojením na zdravotníky, policisty a hasiče.

V ostatních státech (kam patří i Česká republika) sice i nadále mají svá tradiční čísla pro nouzové volání, ale i tam se více než polovina volajících rozhodla využít právě linky 112.

Celkově v 19 zemích včetně ČR je možné dispečery na této lince kontaktovat i pomocí SMS. „Volající mohou pochopitelně komunikovat s operátory v jazyce státu, z jehož území volají, a rovněž tak by se měli domluvit anglicky, případně i německy či francouzsky. Nikdo u volajících nebude předpokládat brilantní znalost příslušného jazyka. Jde jen o to, zavolat a s maximální mírou klidu popsat situaci, heslovitě, stručně, zaměřit se jen na to podstatné. Zkušení dispečeři by měli být maximálně nápomocní a trpěliví,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Komunikace s linkou 112 je v rámci celé EU zdarma. Po zvolení čísla 112 se příslušný dispečink ozve v průměru do 10 sekund. Dle údajů Evropské komise je tomu tak minimálně ve 22 členských státech. „Česká republika patří k absolutní špičce. Do 10 vteřin se dočká odezvy 100 % volajících, přičemž průměrná doba potřebná k navázání rozhovoru činí 4,6 sekundy. Absolutní špičkou je Irsko, kde telefon zvedají do jedné sekundy, na 99 % volání zareagují do pěti vteřin. Naopak na Kypru si bude třeba počkat až 16 sekund, do 10 vteřin se odezvy nedočkáme v žádném případě,“ upřesňuje Roman Budský.

Z aktuálních údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že 48 % obyvatel Evropské unie považuje linku 112 za možnost první volby pro volání o pomoc v případě nouze (případně uvádějí i alternativní možnost použití národního čísla), zhruba 13 % by volalo na jiné číslo. Bohužel však zbytek, tedy v podstatě 4 z 10, by vůbec nevěděli, na koho se telefonicky obrátit se žádostí o urgentní pomoc.

Jak je to s připraveností motoristů účinně volat o pomoc? Evropský průzkum provedený ve 14 evropských státech včetně České republiky odhalil, že až 11 % řidičů neví, kam vlastně zavolat. Dalších zhruba 40 % by zvolilo národní linku zdravotnické záchranné služby a zbývající polovina jednotné evropské číslo tísňového volání 112. Jak vyplývá z průzkumu provedeného jednou pojišťovnou, čeští motoristé patří k těm informovanějším, nicméně správné číslo 112 by volily jen zhruba dvě třetiny z nich. „Snad pod vlivem amerických detektivek by se celých 27 procent pokoušelo dovolat na linku tísňového volání 911,“ uvádí Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh. Bohužel však zbývajících přibližně 8 % motoristů by nevědělo vůbec, kam si pro pomoc zavolat.

Komunikujeme s dispečinkem Při rozhovoru s dispečinkem tísňového volání je třeba dbát na maximální stručnost, věcnost a přesnost. Vždy je nutno se nejdříve představit a následně nahlásit, co a kde se stalo. Je třeba uvést adresu či alespoň popis lokality, kam má odborná pomoc dorazit. Dispečink je dále třeba informovat o počtu zraněných a jejich stavu. „Do příjezdu pomoci musíme být pořád na příjmu. Zásadní chybou by bylo odložit, či dokonce vypnout telefon,“ upozorňuje Roman Budský. Nesmíme opomenout uvést, pokud ke zraněným není přístup (například jsou zaklíněni ve vozidle či se nacházejí pod ním). Společně se záchrankou tak může na místo neštěstí vyrazit i technická pomoc. Bez její asistence nebudou moci zdravotníci účinně zasáhnout.

A jak v České republice - volat na 155, nebo 112? V zásadě můžeme volit mezi dvěma telefonními čísly – 155 (dispečinkem Zdravotnické záchranné služby) a 112 (jednotným evropským číslem tísňového volání). První číslo lze na území ČR v případě úrazu nebo jiných vážných zdravotních komplikací považovat za číslo první volby. Pracovníky dispečinku bývají zkušení zdravotníci, kteří nám mohou po telefonu kvalifikovaně poradit, jak postupovat do příjezdu vozidla záchranné služby. „Takový rozhovor může být nejen cennou pomocí, ale nejednou působí jako uklidňující moment. Přece jen už na poskytování potřebné pomoci nejsme sami,“ upřesňuje Lukáš Hutta z asociace. Naopak linku 112 přednostně volíme v případě, že potřebujeme ohlásit hromadná neštěstí či mimořádné události s větším počtem postižených osob. Linka je vhodná též pro cizince, kteří dostatečně neovládají češtinu. Operátoři linky se totiž domluví nejrozšířenějšími jazyky, jako například anglicky, či německy. Na obě čísla se dovoláme v ČR z pevných i mobilních telefonů bez předvolby a zdarma.

20.06.2017Autodealers

Informace odjinud


Zánovní kompaktní SUV na UlovAuto.cz

Jeden z nejpopulárnějších automobilových segmentů je velmi hojně zastoupen i mezi ojetinami. Pojďme si představit některé z nejpovedenějších kompaktních SUV, která navíc ještě s nadsázkou voní novotou.
auto.cz

Plug-in hybridní Mercedes-AMG E 53 má české ceny. Snadno překročí 3 miliony

Kromě klasického posunutí omezovače rychlosti si Mercedes nechává připlatit i za maximální výkon hybridního ústrojí.
auto.cz

Nová Škoda Kodiaq aneb Tohle vás zajímalo nejvíce. Co umí a co ještě ne?

Z prvních kilometrů zpoza volantu máme z druhé generace SUV Kodiaq velmi příjemné pocity. Mladoboleslavským inženýrům se totiž objektivně podařilo vytvořit opravdu konkurenceschopné auto.
auto.cz

TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG – Elektromobilitě vstříc i se spalovákem

Modernizovaný Volkswagen T-Cross přináší jen decentní novinky, kterých byste si na první pohled asi ani nevšimli. Jak se s ním žije s výkonnějším benzinovým tříválcem a na velkých 18” kolech?
auto.cz

Za volantem Lynk & Co 01: Jak jezdí čínské volvo na českých silnicích?

První model čínské značky s podivným názvem Lynk & Co je v Evropě k mání od roku 2021. Má spoustu kladů, ale jeho současná cena je vysoká.
auto.cz

Jarní servisní péče pro vozy z koncernu Volkswagen za zvýhodněné ceny

Před nadcházejícím teplejším obdobím je ideální nechat svůj vůz zkontrolovat v autorizovaném servisu. Značky Audi, Cupra, Seat a Volkswagen včetně divize Užitkové vozy proto svým zákazníkům nabízí zvýhodněné servisní balíčky.
auto.cz

Rady před koupí Mazdy MX-6: Vzácnost, na které nevyděláte

V 90. letech vsadila Mazda na sportovní notu. Kromě modelu MX-3 a veleúspěšného roadsteru MX-5 se objevilo také trochu opomíjené větší kupé MX-6.
auto.cz

Malý BYD Dolphin byl v Česku a my ho vyzkoušeli. Levný není, ale překvapil

Malý Číňan na německém trhu stojí docela dost peněz na to, jak malé auto to je. Ovšem schopnostmi to dokáže vyvážit, jak zjišťuji krátkým svezením.
auto.cz

Nová Mazda 6 s pohonem zadních kol je tu! Je na elektřinu i se spalovákem

V Číně se představuje nový elektrický sedan Mazda EZ-6. Má elektromotor na zadních kolech a k dispozici bude také se spalovacím motorem, fungujícím pouze jako prodlužovač dojezdu.
auto.cz

Nissan podporuje i bourá trend SUV. Představil i dva nové sedany

Na pekingském autosalonu se představují čtyři koncepty nových Nissanů. Dvojice sedanů bourá trend SUV, zatímco další dvojice SUV jej upevňuje.
auto.cz

Americká dálniční policie elektromobily neřeší. Nakoupila Mustangy s V8

Na amerických silnicích a dálnicích v Severní Karolíně začínají hlídkovat nové koně. Tamní policejní sbor si koupil pětadvacet nových osmiválcových mustangů.
auto.cz

Nová závodní Škoda je jenom pro PlayStation. Proto ji může řídit každý

Škoda Auto ve světové premiéře představila studii sportovního čistě elektrického jednomístného sportovního vozu.
auto.cz

První jízda s novou Dacií Duster: Klasické motory jsou jistota, hybrid budí rozpaky

Nová Dacia Duster má za sebou první novinářské testovací jízdy. Na jihu Španělska jsme se poprvé svezli mild-hybridní verzí TCe 130, s pohonem předních i všech kol, i novým hybridem.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.