Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Ford Escort se vrací! Točí až 11 tisíc otáček a má 300 koní a 800 kilo

Britský výrobce Boreham Motorworks vyvinul restomod legendárního prvního escortu, který mu posvětila sama automobilka.
auto.cz

Američtí zaměstnanci Volkswagenu se spojili v odborech, růst mezd o 14 procent jim nestačí

V závodě Volkswagenu v americkém městě Chattanooga vznikly v dubnu odbory. Ty nyní oznámily, že dostaly nabídku na růst mezd o 14 procent během dalších čtyř let a podíl na zisku. Je to ale pro ně málo.
auto.cz

Austin Maxi (1969–1981): První britský hatchback

Středně velký rodinný pětidveřový hatchback Austin Maxi (tovární kód ADO14) měl pohon předních kol řadovým čtyřválcem s rozvodem OHC a objemem 1,5 a 1,75 litru.
auto.cz

Pozor při cestě na lyže! Itálie zavádí nové přísnější pokuty

Itálie zavádí očekávanou novelu silničního zákona s přísnějšími pokutami. Do reálného provozu se dostává alkoholový zámek i povinnost registrovat a pojistit elektrokoloběžku.
auto.cz

Vybíráme auto pro seniory: Nástup do lepšího důchodu

S věkem se priority při výběru auta mění. Mezi seniory hraje často zásadní roli především snadné nastupování a vyšší posez. Obstojí dnešní SUV ve srovnání s dříve populárními MPV?
auto.cz

Nejspolehlivější značky? Jasná japonská záležitost, Evropané v závěsu

Společnost Consumer Reports zveřejnila seznam nejspolehlivějších značek automobilů. Ačkoliv se hodnocení vztahuje primárně na severoamerický trh, drtivou většinu jmen známe i od nás.
auto.cz

Škodovku čeká přes svátky odstávka, některé linky budou stát déle než obvykle

Výroba v Škodě Auto se přes svátky tradičně zastaví. Na některých linkách ale bude pauza delší než obvykle. Baterie pro elektromobily se nebudou vyrábět už od pondělí.
auto.cz

Elektrický Renault 5 Turbo jde do výroby! Cyberpunková pocta legendě dostane přes 500 koní

Pořádně rozšířené boky a nálož výkonu na zadních kolech obdrží i současný elektromobil do města.
auto.cz

Nový Fiat 500 vznikne i přes neúspěch současného. Rok uvedení vás pobaví

Dnešní elektrický Fiat 500e se sice moc neprodává, ale automobilka věří úspěchu další generace.
auto.cz

TEST Dacia Duster TCe 130 4×4 – Výrazný, ale ne vždy správným směrem

Třetí generace Dacie Duster těší schopnou čtyřkolkou, vynikajícím podvozkem a prostorným interiérem, ale vidět z ní moc není a nemám dojem, že by odpovídal ethosu značky nabízet všechno potřebné, ale nic zbytečného navíc.
auto.cz

Sébastien Loeb o přípravách na Dakar: Začátek bude náročný

Dvoudenní etapa hned zkraje dakarské rallye je pořádnou výzvou i pro tak ostříleného závodníka, jako je Sébastien Loeb. Prozradil to v rozhovoru s novináři.
auto.cz

Karoq buduje u německých domácností, na Sandero ale nestačí

Když se v Německu odečtou prodeje aut firmám, vypadá celý trh jinak než ten celkový. Zajímavé je i to jak dramaticky se tamní trh liší od toho českého. Zkrátka lidé tam na utrácení mají více peněz.
auto.cz

Za koncem V8 Hemi stojí sám Carlos Tavares. Manažeři jej chtěli zachovat

Carlos Tavares, bývalý výkonný ředitel koncernu Stellantis, si nenechal poradit a sám dělal velká rozhodnutí. Byl také hlavním aktérem ukončení výroby slavného osmiválce.
auto.cz

Skoro 250.000 km za 250.000 Kč. Tahle nabídka je do nebe volající

Už zapomenutý Nissan Maxima je lákavým šestiválcovým svezením, ale dejte si pozor na nabídky v inzerci. Mohou se objevit až neuvěřitelně předražené kousky.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.