Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Sony se chystá z Gran Turisma udělat televizní seriál

V rámci finanční prezentace zástupci Sony údajně potvrdili přípravu televizního seriálu vycházejícího z úspěšné herní závodní série Gran Turismo.
auto.cz

Mezinárodní řidičský průkaz: Kde ho vyžadují? Jaké typy existují? A jak ho získat?

Pokud se chystáte řídit mimo území Evropy, budete kromě klasického řidičáku nejspíš potřebovat i mezinárodní řidičský průkaz. Víte ale, jaké typy existují, kde je vyžadují a jak ho získat?
auto.cz

Stávají se 3 výfuky standardem? Příkladů přibývá!

Jeden až dva výfuky jsou překonány, trh zná stále více modelů se třemi koncovkami. Rozmnožení postihlo evropské i asijské automobilky.
auto.cz

Musím mít cíl, za kterým jít. Tak se rodí motivace, říká Bottas

Chci být pilotem formule 1, vykřikoval před čtvrt stoletím snad na každého v rodné obci Nastola tehdy šestiletý Fin Valtteri Bottas. Že uspěje, nevěřil nikdo.
auto.cz

Chcete ještě pohodlnější Bentley? Volte novou verzi Azure

Pro ty, kterým by snad vozy Bentley připadaly málo komfortní, značka připravila řešení. Verze Azure se zaměřuje na pohodlí na dlouhých cestách a je dostupná pro všechny modely.
auto.cz

Vybrali jsme stylové roadstery, které jsou dobrou investicí a nezruinují vás

Výběr nevšedních roadsterů zaměřuje neokoukané veterány dostupné cenově. Navzdory zdražování je možné vybrat sběratelské modely odolné proti dalším ekonomickým výkyvům.  
auto.cz

Tenhle Defender s motorem z Corvette a barvou od Lamborghini nepřehlédnete

Vskutku unikátní restomod Land Roveru Defender používá stejný motor jako Chevrolet Corvette a matný zelený lak karoserie si vypůjčil od Lamborghini.
auto.cz

Bentley R-Type Continental slaví 70 let, šlo o nejdražší vůz své doby

Ve své době šlo o nejrychlejší čtyřmístný vůz na světě a současně také o nejdražší produkční automobil na světě.
auto.cz

Nový Caterham Seven 420 Cup má být nejlepší silniční model na okruhy

Nový model vyplňuje mezeru mezi modely 420R a Seven Championship Car
auto.cz

Alpina modernizovala modely B3 a D3 S, benzínová verze dostala vyšší výkon

Po nedávném faceliftu BMW řady 3 přichází aktualizované Alpiny B3 a D3 S, které z něj vychází. Dostupné jsou s karoseriemi sedan i kombi.
auto.cz

Lamborghini něco chystá. Zaregistrovalo si jméno Revuelto!

Lamborghini si 25. května 2022 nechalo zaregistrovat ochrannou známku na jméno Revuelto. Co pro nás pod tímto jménem Lamborghini připravuje?
auto.cz

Škodovácké odbory: Úprava továren na elektromobilitu se neobejde bez omezení výroby

Předělání továren automobilky Škoda Auto na elektromobilitu se neobejde bez zásadního omezení výroby, řekl pro dnešní vydání týdeníku Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
auto.cz

Volkswagen Taigo 1.5 TSI 110 kW DSG Style – Neposedný Brazilec

Původem brazilský Volkswagen s tolik populární karoserií SUV kupé se k nám do redakce podíval podruhé. Opět ve výbavě Style a s dvouspojkovou automatickou převodovkou. Tentokrát jej však místo motoru 1.0 TSI poháněla větší jednotka. Jak se nám s ním jezdilo? 
auto.cz

Volvo 700 (1982-1992): Švédské kontejnery a cihly měly zvláštní půvab

Tvarům automobilů švédského Volva dominovaly v předposlední a poslední dekádě minulého století výrazné hrany. Ty se poprvé objevily před čtyřiceti lety, kdy byl představen model 760.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.