Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

V Česku si můžete koupit retro elektromobily, o kterých se prakticky neví. Přitom patří k nejlevnějším u nás

Na stránkách Alzy najdete řadu zajímavých elektromobilů, které patří k nejlevnějším u nás.
auto.cz

Ferrari 288 GTO až LaFerrari a další legendy. Unikátní sbírka jde do dražby

V rámci aukce RM Sotheby’s se bude dražit unikátní sbírka vozů nazvaná The Gran Turismo Collection. Její součástí jsou ikonické sportovní a závodní vozy.
auto.cz

Toyota Corolla Cross: Corolla koketuje s terénem

Nové SUV od Toyoty rozšiřuje paletu karosářských variant Corolly: je už čtvrtou vedle hatchbacku, kombi a sedanu. Verzi s přídomkem Cross si můžete osahat na probíhající akci Toyota roadshow: dnes naposledy v Ostravě, od zítra v Pardubicích a od pátku v Hradci Králové.
auto.cz

Studenti z Německa stanovili nový rekord v akceleraci elektromobilu

Z nuly na stovku za 1,416 sekundy? Skutečně to jde, ovšem nikoliv s produkčním elektromobilem.
auto.cz

Připomeňte si Renault 4 v obrovské galerii, než vzpomínky zakalí elektrický nástupce

Než se příští týden představí koncept elektrického crossoveru, který má být znovuzrozeným Renaultem 4, připomeňte si původní model ve velké galerii.
auto.cz

Na prodej je další bývalá vládní Tatra, tentokrát 603. Dnes jezdí v Norsku

V sedmdesátých letech ji údajně používalo československé ministerstvo vnitra, dnes jezdí v Norsku. Tato Tatra 603, která je na prodej, má za sebou zajímavý život. 
auto.cz

První hybridní Dacia se blíží! Elektrifikovaný Jogger se ukáže v Paříži

Model Jogger se stane první hybridní Dacií. Jeho premiéra je naplánována na pařížský autosalon, který odstartuje příští týden. Máme předběžné informace o technice.
auto.cz

Vznikla nová a extrémní bíla barva pro auta. Může dokonce snížit emise

Barva automobilu je především estetickou záležitostí, může však ovlivnit i bezpečnost či emise vozu.
auto.cz

Ford Mustang prošel zvláštní úpravou. Za statisíce dá plno karbonu a výkon až 1000 koní!

Modifikace, které společnost z Arizony nabízí, dělají z upraveného Mustangu pěkně drahý kousek.
auto.cz

Raritní Nissan GT-R 50 Italdesign je na prodej. S takřka nulovým nájezdem!

Pouze 50 vyrobených kusů znamenalo, že ne každý zájemce se dostal na řadu. Nyní dostane přeci jen jeden šťastlivec druhou šanci na pořízení limitovaného modelu bez nájezdu kilometrů.
auto.cz

TEST Ford Focus Active X 1.0 EcoBoost mHEV – Skvělé auto, ale co ten motor?

Modernizovaný Ford Focus kombi ve verzi Active X nabízí komfortní a jistý podvozek, dostatek prostoru, praktičnost i styl. Trochu mu však chybí zajímavější motorizace.
auto.cz

Luxusní DS 9 v plné palbě! V nové edici nemusíte za nic připlácet

Společnost DS Automobiles představila speciální edici luxusního sedanu DS 9. Opéra Première nabídne maximální výbavu bez příplatků, nový lak karoserie a nové čalounění.
auto.cz

Mladý pár si předělal VW T4 k obrazu svému. Přestavba stála více než čtvrt milionu

Mladá dvojice se s postarším Transporterem rozhodla vydat vstříc dobrodružství nomádského života.
auto.cz

Hity devadesátek: Na podzim 1999 měla premiéru první Škoda Fabia

Poslední rok starého milénia zaznamenal doslova žeň novinek mezi minivany, ale nenechala se zahanbit ani třída malých aut. Domácí zákazníci se dočkali nástupce oblíbené Felicie.
auto.cz

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.