Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

V Česku se prodává lidový elektromobil, za který se nemusíte stydět. Pusťte si náš videotest

Po záplavě drahých elektrických SUV se konečně dostalo i na silný evropský segment. Dostupných elektrických hatchbacků už na trhu pár je, jeden z nejlevnějších přitom patří mezi ty nejzajímavější.
auto.cz

Peugeot 5008 už koupíte i s pěti sedadly. Neušetříte, ale odvezete toho více

Třetí generace francouzského SUV se loni představila pouze v sedmimístném provedení. To už ale neplatí. U verze s dvěma řadami sedadel ovšem neušetříte žádné peníze. Větší zavazadelník ale dostanete.
auto.cz

Panoramatická střecha prodělala za 30 let ohromný pokrok. Víte, kdo byl v Evropě průkopníkem?

Renault patří mezi průkopníky panoramatických střech a s technologií SolarBay posouvá zážitek z jízdy ještě dál. Střecha z tekutých krystalů sama mění průhlednost, nepotřebuje roletu a přidává cestujícím prostor i světlo.
auto.cz

Hyundai Ioniq 6 N konečně oficiálně: Má 650 koní a stovku dá za 3,2 sekundy!

Po hatchbacku korejská automobilka představuje ultimátní verzi N též u aerodynamicky laděného sedanu. I ten se může pochlubit snovými dynamickými parametry.
auto.cz

Nová Mazda CX-5 oficiálně a hned s českou cenou! 2,5litrový čtyřválec výkonem neohromí

Japonská automobilka představila novou generaci svého veleúspěšného kompaktního SUV CX-5. K dispozici je zatím pouze podladěná verze atmosférického benzinu s relativně slabšími parametry. Kolik stojí?
auto.cz

Japonský jaguar žije dál. Je to převlečená Toyota Yaris s pohony, které v Česku nemáme

Městský hatchback s retro maskou připomínající Jaguar MK II existuje už tři dekády. Teď se představuje v královském hávu.
auto.cz

Poslední oficiální šance koupit v Česku Jeep Grand Cherokee 4xe! Ušetříte půl milionu

Líbí se vám velký Jeep? Pokud ano a plánujete jeho koupi, máte nyní poslední oficiální možnost jej získat nový. Ze skladových zásob a za výrazně nižší cenu.
auto.cz

Jsou tu nové obytňáky na bázi Renaultu Master. K mání bude 11 verzí

Aktuální verze francouzské dodávky nabídne v kempovací formě kromě pohodlí i moderní asistenty a nízkou spotřebu.
auto.cz

Baterie auta a její čistota: Proč se špiní kontakty a jak je vyčistit?

Takzvaná startovací 12voltová baterie se může v době masivní elektrifikace zdát skoro nepotřebná. Přitom opak je pravdou. K znehybnění vozu přitom stačí i pouhé nečistoty.
auto.cz

Pagani vzpomíná na závoďáky 60. let nádhernými detaily. Codalunga Speedster má tvar ideální kapky

Italská značka představuje otevřenou verzi limitované codalungy. Vznikl jediný kus, který spojuje aerodynamický design, výkon i historický šarm.
auto.cz

Nový Aston Martin Vantage S si zamilujete. Spousta drobných změn přináší citelné zlepšení

Nový Aston Martin Vantage S navazuje na tradici výkonných verzí značky. Vylepšení se zaměřila na podvozek, reakce motoru a jízdní zážitky.
auto.cz

Nové DS N°4 je teď v Česku v akci. A má přímo pohádkovou výbavu

Novinka francouzské značky míří mezi crossoverové hatchbacky s širokou nabídkou výbav a pohonů. Srovali jsme ji s prémiovou konkurencí.
auto.cz

Ineos poslal do prodeje extrémní Grenadier. Portálové nápravy jsou standardem

Vylepšené vozy si zájemci objednají skrze automobilku, samotnou přestavbu a dodání ale provede německý specialista Letech.
auto.cz

Zemětřesení v Red Bullu! Po 20 letech končí šéf stáje Christian Horner

Christian Horner po dvaceti letech skončil jako šéf týmu Red Bull Racing.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.