Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Dětské sedačky

     Děti jsou to nejcennější, co přepravujeme automobilem. Pro zodpovědného motoristu novela vlastně nic nemění, protože užívá dětskou sedačku v duchu litery novelizovaného zákona již nyní. Tedy na všech kategoriích pozemních komunikací, jak je tomu ostatně ve většině evropských států. U nás dosud platí povinnost umístit dítě (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) do sedačky jen na dálnicích a rychlostních silnicích. Na jiných než uvedených pozemních komunikacích mohou být děti až do 1. července přepravovány bez zádržných systémů.

Důvody pro používání sedaček

     Iluzorní a velmi nebezpečné pro celou posádku automobilu jsou představy, že dospělý udrží dítě na klíně – kinetická energie při nárazu mu spolehlivě potomka vyrve z rukou. Pokud je sám připoután, tak dítě vyletí nejspíš z vozu a cestou vážně či smrtelně poraní osobu na předním sedadle. Pokud dospělý nepoužil bezpečnostní pás, tak dítě zpravidla přimáčkne vlastním tělem a nejspíš zabije… Nepřipoutané dítě stojící mezi sedačkami je při nehodě zpravidla vymrštěno z vozu, což mívá tragické následky. Připomeňme, že srážka v rychlosti 50 km/h představuje stejný náraz jako pád na pevnou zem z desetimetrové výšky, což je jako ze 3. patra.

Typy autosedaček

     Každoročně zahyne v automobilech v ČR více než deset dětí jen proto, že nebyly v sedačce. Nejde však jen o smrtelné úrazy, stovky dětí v sedačkách mají po nehodách mnohem lehčí zranění, další stovky správně upoutaných dětí drobné nehody přečkají zcela bez úhony. Právě proto má použití dětských sedaček v obci velký význam. Na dálnici samozřejmě také, ale při dopravní nehodě ve vysoké rychlosti dítě i v sedačce určitě utrpí nějaké poranění. Naopak ve městě a v obci při menších rychlostech zádržné systémy omezí důsledky dopravní nehody i menší kolize naprosto zásadně, často dítě vyvázne bez jakéhokoliv zranění. Nepodceňujte ani zdánlivě bezpečné popojíždění na parkovišti. Náhlé zabrzdění kvůli couvajícímu vozu z řady může způsobit nepřipoutanému dítěti poranění – vyrazí si zuby, udeří se o sedadlo před sebou do oka.

Výběr správné autosedačky

     V souvislosti s tímto paragrafem je třeba upozornit rovněž na důležitost výběru sedačky – základním kritériem je váha a výška dítěte, nikoliv pouhý věk, dále na riziko nákupu sedačky z druhé ruky. Skelet sedačky mohl být totiž poškozen nemuselo se to stát při nehodě – stačí, když předchozímu majiteli sedačka vypadla na schodech z ruky… Sedačka musí být rovněž vhodná pro určitý typ vozu, ovšem značka universal signalizuje takřka neomezenou použitelnost do většiny automobilů.

     Ačkoliv máme dítě v sedačce, je třeba zachovávat jistá pravidla pro přepravu dětí. Menší zapínáme do sedačky sami, u větších se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zejména zda upnutí je optimální – ani příliš pevné, ani volné, vždyť roli hraje i oblečení. Zasunuta by měla být i páčka dětské pojistky, vždyť děti si rády hrají s různými páčkami a vyloučit nelze ani rozepnutí pásů v sedačce… Velice důležité je povolit dětem vystupovat jen dveřmi k chodníku a vždy až na přímý pokyn.

     Pokud je malé dítě přepravováno v sedačce typu vaničky (skořepiny), tak musí být airbag spolujezdce, je-li jím auto vybaveno, bezpodmínečně vypnut!

Výjimky pro početné rodiny

     Novela také umožňuje výjimku pro početnější rodiny (§ 6 odst. 1 písm. f). Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři sedačky, je možné třetí dítě vézt také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Rovněž nemusí být dítě v autosedačce, pokud rodina jede taxíkem – stejně však nesmí sedět vedle řidiče a musí být připoutáno bezpečnostním pásem. Na závěr připomeňme, že sedačku nebo aspoň sedátko musí použít i osoba až do věku 18 let, pokud je menší než 150 cm.

     Další výjimka se až do 1. května 2008 vztahuje na vozidla pro přepravu dětí do mateřských nebo základních škol a na sportovní, kulturní nebo společenské akce, ovšem rychlost vozu je omezena maximálně na 70 km.h-1.

     Přesahuje-li počet přepravovaných dětí starších tří let počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, může řidič vozidla kategorie M1 a N1 přechodně, nejdéle do 1. května 2008, na pozemních komunikacích s výjimkou dálnic a rychlostních silnic přepravovat na zadním sedadle větší počet dětí než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami bez použití zádržného bezpečnostního systému.

     Dětská sedačka ve všech směrech výrazně zvyšuje bezpečnost dětí – nezajištěné děti umírají až sedmkrát častěji! Dopravní nehody mají ve vyspělých státech na svědomí 40 % úmrtí všech dětí do 14 let.

     Ohromný význam mají sedačky při drobných nehodách v malých rychlostech, kde mohou zamezit jakémukoliv zranění dítěte! Ze zajištěných dětí jich čtyři pětiny zůstávají zcela nezraněných!

     Význam autosedačky spočívá i v tom, že dítě na rozdíl od dospělého málokdy zaznamená blížící se nehodu, tudíž jeho tělo se na ni nemůže připravit. I proto je pro něj důležitá sedačka, v níž je tělíčko optimálně upoutáno.

     Poutáním dítěte od malinka a bez výjimky pro cesty po městě v něm vytváříte návyk, který mu zůstane i v pozdějším věku, takže se posléze i jako řidič bude poutat zcela automaticky. Přispíváte tak k jeho celoživotní bezpečnosti. Samozřejmě za předpokladu, že jdete příkladem a vždy používáte bezpečnostní pásy.

     zákoně č. 361/2000 Sb. , je tato problematika upravena v § 6 odst. 1 písm. b),c),d),e), f),g).

27.05.2006SDA

Informace odjinud

Elektromobily zase frčí. Prodeje v EU stoupají, nejvíce pak v Česku

Auta s elektrickým pohonem zažívají růst prodejů i díky slevám, kterými se výrobci snaží tento segment podpořit, aby si snížili flotilové emise.
auto.cz

Další video pro blázny: Jak pracují aktivní stabilizátory u vozů BMW

Pamatujete na video Martina Vaculíka, v němž upevnil go-pro kameru na podvozek Audi A4 a zaznamenal, jak se při jízdě roztáčí a zastavuje kardan pohonu Quattro Ultra?
auto.cz

Audi chystá dva zcela nové modely v úplně odlišných segmentech. První má premiéru za necelý měsíc

V následujících dvou letech přivede Audi na svět dva klíčové modely, od nichž se bude odvíjet pozice na klíčových trzích.
auto.cz

Esportový Škoda eRally Cup zve na zajímavé ceny. Na nejlepšího čeká soutěžní Fabie Rally2

Mladoboleslavská automobilka zahájila 5. ročník svého esportového seriálu. Ti nejlepší z hráčů se mohou těšit na svezení v opravdovém rallyeovém speciálu.
auto.cz

Falešný manuál v elektromobilu? Možná bude i v budoucím Mustangu

Řízení elektromobilu je podle mnohých nuda, nezávisle na tom, jak vysoký výkon nabízí. Automobilky na to reagují různými způsoby, mezi ty podivnější patří falešné převodovky. Už dnes se dají koupit ve vozech Hyundai a Kia, do budoucna se možná přidá i Ford. 
auto.cz

Nový Aston Martin Vanquish Volante je nejrychlejším a nejvýkonnějším kabriem s motorem vpředu

Britský výrobce sportovních aut představuje svůj vrcholný model se stahovací střechou, který se stane nejvýkonnějším takovým vozem s motorem vpředu na světě.
auto.cz

Investice do Rivianu se Volkswagenu vyplatila. Levná auta dorazí dříve

Volkswagen se poslední roky s vývojem software vyloženě trápí a jeho zákazníci to poznávají na vlastní kůži. Němci proto investovali například do amerického startupu Rivian, který jim s vývojem má pomoci. Díky tomu se levného Volkswagenu dočkáme o rok dříve, než se plánovalo.
auto.cz

Nejprodávanější modely v Evropě v únoru: Malá auta hlásí návrat

Tzv. béčkový segment je sice mnohými odepisován, prodeje v Evropě černé scénáře ovšem zatím nenaplňují. O malá auta je totiž stále zájem.
auto.cz

Stellantis chtěl u Katowic vyrábět čínské SUV. Polsko ale naštvalo Čínu, tak míří jinam

Proti dovozu čínských vozů do EU se mnozí bouří už kvůli politice. Že má tento postoj něco do sebe, ukazuje rozhodnutí automobilky Leapmotor, které čínská vláda zakázala investovat v „nepřátelské“ zemi
auto.cz

Smart #5 trhá rekordy. Dostane výkon supersportu, offroadovou verzi a filmový projektor

S blížícím se oficiálním vstupem na trh odhalil Smart #5 mnoho zajímavých technických údajů. Tři verze nabídnou dvě baterie a extra rychlé nabíjení. Dobrodruzi budou moct i do terénu.
auto.cz

V Česku se prodává nový elektrický pick-up. Chlubí se zrychlením i tažnou kapacitou

Nabídka silničních elektrických pick-upů zatím není příliš široká, v Česku se dosud oficiálně neprodával jediný. To se však mění, protože k nám zamířil Radar RD6, elektrický pick-up nové čínské značky. 
auto.cz

Volkswagen Typ 147 (1965-1974): Dodávkový Fridolin sloužil pošťákům

K nejméně známým sériovým modelům Volkswagenu patří Fridolin. Tuto přezdívku dostal Typ 147, malá dodávka primárně pro pošťáky. A nejen ty západoněmecké…
auto.cz

Honda Prelude měla hodně společného s Ayrtonem Sennou. Mrkněte na dobové video

Začátkem 90. let měly vozy značky Honda pověst sportovně laděných aut. Nešlo jen o motory, podvozky či design, ale také o image, na níž měl zásluhu také Ayrton Senna.
auto.cz

Xiaomi chce vyvíjet auta v Evropě. Přetahuje si na to lidi od BMW

Xiaomi se do výroby aut vrhlo teprve loni, už ale dokázalo předehnat i zavedené výrobce. Nově se chystá na export a vypadá to, že část vývoje si nechá dělat mimo Čínu. Pomůžou ji v tom zaměstnanci, které si přetáhlo od BMW.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.