Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

15.10.2008SDA

Informace odjinud

Auto nemusí být pěkné jen zvenku. Mrkněte na tyto krásné motorové prostory!

Jak se zvyšovaly nároky na vzhled automobilů, snažili se tvůrci udělat auto estetické i pod povrchem. Přirozeně v kabině, ale v některých případech také pod kapotou.
auto.cz

Videotest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Pro důchodce? Ani náhodou!

Suzuki Vitara byste na silnici skoro přehlédli, ve skutečnosti je to ale jedno z nejzábavnějších normálních aut, jaká můžete pořídit.
auto.cz

Elektrifikace GTI začne zanedlouho. Obávat se nemusíte, slibuje VW

Produkční verze konceptu ID. GTI přijde na trh v roce 2026 nebo 2027 a nebude poslední. Golf GTI přijde ještě před koncem tohoto desetiletí.
auto.cz

Ferrari 250 GT California Spyder (1957–1963): Za volantem Alain Delon

Karoserii otevřeného dvoumístného sportovního vozu Ferrari 250 GT California Spyder navrhl Sergio Scaglietti. Vycházel přitom z kabrioletu 250 GT s karoserií od Pinin Fariny. Karoserie vyráběla pro Ferrari karosárna Scaglietti z Modeny. Zadní kola poháněl třílitrový motor V12 „Colombo“.
auto.cz

Nejčastější auta v Německu: Domácí dominance a Škoda mezi nejlepšími hned dvakrát

Na německých silnicích převažují auta domácí produkce. Mezi nejlepší dvacítku se ovšem probojovaly i škodovky. A jak jsou na tom elektromobily?
auto.cz

Jak se Čína valí do nejžádanějšího segmentu: Záplava v procesu

Je to už pár let, co se čínské automobilky začaly více hrnout do Evropy a do Česka. Do slibovaného opanování trhu mají stále velmi daleko, ale nedají se jim upřít některé úspěchy. A to i v nabité kategorii kompaktních SUV, kam zamířily téměř všechny značky z Východu.
auto.cz

Portugalská rallye po 1. dnu: Tänak v Ogierem v patách

Lídrem Portugalské rallye je po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1). V pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích je za ním o sedm sekund Fracnouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), který zde minulý rok zvítězil.
auto.cz

Zvýhodněné parkování pro elektromobily ano, nebo ne? Hlasujte v naší anketě!

Pokud se nic nestane, za měsíc a půl budou elektromobily muset v Praze platit stejné sumy za parkování, jako spalovací auta. Co si o tom myslíte?
auto.cz

BYD se usadí v Maďarsku. Ke dvěma továrnám přidá ředitelství

Maďarsko bude brzy mít nejen dvě fabriky na vozidla značky BYD, nýbrž i ředitelství spolu s centrem prodeje a poprodejních služeb a hlavně vývojovým střediskem.
auto.cz

Ford F-150 v USA poráží Teslu Cybertruck. Prodeje obou aut jsou přesto minoritní

Elektrické pick-upy pro svou velkou sílu dávají v některých případech smysl. Mezi zákazníky ovšem stále platí spíše za menšinovou volbu. I kvůli vyšším cenám.
auto.cz

Xpeng ukázal pohledný liftback. Prodej v Česku je téměř jistý

Čínské vozy zažily v posledních letech obrovský posun vpřed v designu, ale paradoxně dnes vypadají, jako by se vykrádaly navzájem. Odlišit se chce druhá generace Xpengu P7, kterou můžeme velmi pravděpodobně očekávat i v Česku.
auto.cz

TEST Ford Puma ST – Poslední zůstává

Novodobý Ford Puma už sice není kupé, avšak sportovat nezapomněl. Minimálně v ostré verzi ST. A to i přesto, že v rámci loňské modernizace modelu trochu otupěl.  
auto.cz

Mitsubishi láká na nový Eclipse Cross. Ukazuje málo, přesto víme vše

Návraty slavných jmen jsou dnes v automobilovém světě časté, ne vždy ale odpovídají představám fanoušků. Mitsubishi Eclipse Cross mnohé naštvalo, ale prodávalo se dobře. Takže je čas na druhou generaci, která si už vystačí pouze s baterkami.
auto.cz

Spartánský offroad nebude. Americký Bollinger míří do záhuby

Rozjet novou automobilku není snadný počin a přesvědčuje se o tom stále spousta nadšených startupů. Dalším takovým je Bollinger z USA, který už od roku 2017 sliboval zajímavě vypadající offroad.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.