Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

15.10.2008SDA

Informace odjinud

Dongfeng eπ 007 je prvním masovým modelem s motory v každém kole. Překvapí efektivitou

Nenápadný sedan se stane prvním velkosériovým autem, jež má v každém kole jeden trakční elektromotor. Tahle koncepce má zlepšit především efektivitu pohonu, bonusem je i slušný výkon.
auto.cz

Tento nový šestistupňový manuál se „náhodou“ vejde do Corvette C8

Manuálních převodovek pro motor uprostřed podélně, pohánějící zadní kola, je jako šafránu. V roce 2027 by se měla na trhu objevit jedna nová, a to od největšího jména v oboru.
auto.cz

Tiché elektromobily? Mohou být hlučnější, než si myslíte!

Elektromobily jsou symbolem ticha. Jenže na mnoha místech – zejména na dálnicích a v těžkých SUV verzích – se z nich stávají překvapivě hluční sousedé. Ne vinou motoru, ale kvůli gumám, hmotnosti a povrchům, po kterých jezdí.
auto.cz

Legendární Toyota Hilux přijíždí v deváté generaci: Je úplně nová a elektrická!

Nová Toyota Hilux bude v Evropě k mání jako elektromobil nebo mild hybrid, zůstávají však prvotřídní schopnosti v terénu i pro tažení těžkých přívěsů. Kompletně nový vůz nabízí také nejnovější elektronické asistenční a bezpečnostní systémy.
auto.cz

Prodej hybridů v Česku vzrost skoro o třetinu. Toyota drží ohromný náskok

Prodej nových osobních aut s hybridním pohonem za deset měsíců letošního roku vzrostl meziročně o 30,4 procenta na 55.116 vozů, z toho 8789 aut byly plug-in hybridy do zásuvky. Tempo růstu hybridů tak bylo téměř stejné jako prodej elektromobilů, kterých se v tuzemsku prodalo 11.444 vozů a meziroční nárůst činil 31,5 procenta. Vyplývá to z aktuálních údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).
auto.cz

Martin Vaculík zjišťuje, jak jezdit v zimě s elektromobilem. To zas bude diskuse…

Když v zatáčce dostanete smyk předních kol, prudce brzděte. A lepší pneumatiky mějte vždy vzadu. Marek Kohoutek z Polygonu Most radí Martinu Vaculíkovi, jak jezdit s elektromobilem v zimě.
auto.cz

Rekordní výstavba českých dálnic! Ještě letos se otevřou nové úseky D1, D35, D6 a D55

Konec roku 2025 přinese řidičům porci nových dálnic. Do konce prosince se otevře celkem 66,7 kilometru nových úseků napříč republikou – od Olomouce přes Hradec Králové až po Karlovy Vary. Největší rozšíření čeká dálnici D35, ale novinky se dočkají i úseky D1, D55 či D6.
auto.cz

Elon Musk tvrdí, že Tesla brzy představí Roadster a Cybercab. Opravdu?

Elon Musk znovu hrotí termíny. Tesla oznámila, že v dubnu 2026 chystá dvojí premiéru: sériovou verzi dlouho odkládaného Roadsteru a start výroby autonomního vozidla jménem Cybercab. Jeden projekt slibuje rychlost, druhý revoluci v městské dopravě. Věříte v realizaci?
auto.cz

Už i Rolls-Royce dává slevu na elektromobil. Je ale spíš úsměvná

Rolls-Royce podporuje zájem o elektrický Spectre zvýhodněním v přepočtu 105.000 Kč při nákupu na financování, a to do 30. listopadu. Nabídka přichází po konci státní dotace, ale klíčovou roli při rozhodování asi nesehraje. 
auto.cz

TEST Audi A5 e-hybrid: Až na konec světa

Pod označením e-hybrid se ukrývá zcela nová plug-in hybridní pohonné ústrojí. Vyzkoušeli jsme ho v novém Audi A5 s pětidveřovou karoserií a bohatou výbavou včetně paketu S line.
auto.cz

Prodej ojetin v uplynulém měsíci: Říjen hlásí hned dva rekordy

V uplynulém říjnu došlo k výraznému nárůstu prodeje ojetin. V meziměsíčním srovnání o plných 10 procent, v absolutních číslech pak o 7031 kusů. Byl to také prodejně nejsilnější říjen v historii trhu ojetin v České republice.
auto.cz

Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální

Většína majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte.
auto.cz

Volvo bude sdílet víc součástek s číňany. Identity se nevzdáme, říká

Automobilka Volvo vidí v širším sdílení dílů v rámci koncernu Geely cestu k vyšší marži, nemá to však znamenat, že by její auta přišla o svou identitu. Přitom se chce stát výrobcem softwarově definovaných vozidel.
auto.cz

Kupujete ojetinu? A není na ni otevřena svolávací akce?

Při koupi ojetiny je nutné „pohlídat“ celou řadu skutečností. Sem patří i informace, zda se na vyhlédnuté vozidlo nevztahuje svolávací akce. Jak to zjistíte?
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.