Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

15.10.2008SDA

Informace odjinud

Ferrari odhalilo techniku svého elektromobilu. Snaží se o jiný přístup

Světově nejslavnější automobilka se pochlubila technikou chystaného elektromobilu, kterou si vyvinula kompletně sama. Detaily jsou dechberoucí.
auto.cz

Robocop je tu. V Miami jezdí první autonomní policejní vůz

Zatím první policejní vůz bez řidiče začíná sloužit v Miami-Dade v rámci pilotního programu. Umí číst registrační značky a je vybaven i termokamerou.
auto.cz

V BMW už pracuje humanoidní robot. Nahradí lidi ve výrobě?

Pět měsíců, deset hodin denně, každý pracovní den. Tak dlouho už prý pracuje humanoidní robot přímo na výrobní lince automobilky BMW.
auto.cz

Nejrychlejší Škoda Fabia současnosti stojí 700 tisíc. Obhajuje to výkonem a výbavou

Škoda Fabia slaví 130 let existence mladoboleslavské automobilky ve velkém stylu. Do prodeje míří nejen akční edice s bohatší výbavou za zvýhodněnou cenu, ale také Fabia 130 – nejrychlejší sériově vyráběná Fabia všech dob, která čerpá inspiraci ze soutěžního speciálu RS Rally2.
auto.cz

Slovenská továrna Jaguar Land Roveru už zase vyrábí. Útok hackerů ji vyřadil na týdny

Továrna britské automobilky Jaguar Land Rover ve slovenské Nitře ode dneška začíná obnovovat produkci, kterou musela začátkem září přerušit kvůli kybernetickému útoku. Oznámilo to slovenské ministerstvo hospodářství s odvoláním na informace od vedení závodu.
auto.cz

Zbrusu nové audi, letitý fiat a konec operativního leasingu: Nový Svět motorů už dnes na Nova Action!

Šestý díl televizního Světa motorů na vás čeká už dnes ve 20:30. Co v něm uvidíte?
auto.cz

Propadlá technická: Pokuty a rizika za jízdu bez TK. Co dělat?

Propadlá technická prohlídka znamená, že vozidlo by již nemělo vyjet na silnici. Jízda bez platné technické kontroly je v rozporu se zákonem a může mít nepříjemné následky – finanční pokutu i právní postih.
auto.cz

150 km/h na dálnici v Česku není samozřejmost. Co všechno se musí splnit a co rozhodne?

Tak jsme se dočkali. Od volební soboty 4. října se smí na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi jezdit stopadesátkou. Rychlost se v Česku zvýšila skoro po třiceti letech. Jenže zatímco v říjnu 1997 se limit zvedl celoplošně na 130 km, o stopadesátce zatím bude rozhodovat počasí.
auto.cz

Cupra Formentor vrací do hry milovaný pětiválec. Vznikne jen 4000 aut pro celý svět

Nejúspěšnější model značky dostává znovu vrcholnou verzi. Vedle agresivního designu a skořepinových sedadel CupBucket zaujme hlavně charismatickým pětiválcem z dílny Audi Sport.
auto.cz

Aston Martin DB12 S má vyšší výkon a kontrolovaný průlet zatáčkami. Na luxus nezapomíná

Nový Aston Martin DB12 S posouvá laťku sportovních GT ještě výš. Silnější osmiválec, lehčí brzdy, rychlejší převodovka a vyladěný podvozek podtrhují řidičský zážitek, zatímco interiér zůstává věrný luxusní tradici značky.
auto.cz

Takto vypadá Dacia Duster, když se do ní pustí Nissan. Je drsná a míří vysoko!

Tekton kombinuje design Nissanu Patrol s technikou Dacia Duster. Nissan jím chce získat zpět pevnou pozici v Indii a následně expandovat do dalších zemí.
auto.cz

Stellantis obrací kurz: 10 miliard dolarů pro novou éru výroby!

Po letech šetření a přesouvání výroby za levnější pracovní silou se Stellantis vrací k Americe. Deset miliard dolarů má nejen modernizovat továrny, ale i přetvořit je v páteř nové éry, kde se vedle sebe budou rodit elektromobily, hybridy i klasický muscle car. Jde o největší průmyslový obrat automobilky od jejího vzniku.
auto.cz

Krabička poslední záchrany pro elektromobily vypadá takto. Stojí však přes 400 tísíc

KPZ je zkratkou krabička poslední záchrany. Kdo někdy jezdil na tábory, ví, o čem je řeč. Nová rychlonabíječka Velion od Lincoln Electric je tak trochu kápézetkou, a sice pro ty, kterým v jejich elektromobilu, lidově řečeno, při cestě dojde šťáva.
auto.cz

TEST Lada Niva Legend 4×4 – Jednorožec s pachutí

Už skoro půlstoletí je pořád stejná. Jezdí pomalu, ale zato jezdí všude. A má dva klíče, abyste ji mohli nastartovanou zamknout. Řeč je o Ladě Niva, která je v současnosti autem nikoliv z Ruska, nýbrž z Ázerbájdžánu. Přesto však nechybí logo petrolejářské společnosti Rosněfť a já se tak za jejím volantem nemohu zbavit jistého pocitu nepatřičnosti.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.