Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

15.10.2008SDA

Informace odjinud

Volkswagen Amarok se mění v pána temnoty. Využívá jen silné motory a tmavé barvy

Edice Dark Label dává Volkswagenu Amarok úplně jinou tvář. Matná černá kola, zatmavená skla, detaily v tmavých odstínech a silné TDI nebo TSI motory z něj dělají pickup, který zvládne práci, ale neztratí se ani před sportovním centrem či na horách.
auto.cz

Honba za papírovým dojezdem se mění v slepou uličku. Skoro nikdo nemá o velké baterie zájem

Tisíc kilometrů na jedno nabití zní jako sen, v praxi je to ale spíš drahý přepych. Data společnosti Nio ukazují, že drtivá většina uživatelů dává přednost menším a levnějším bateriím, zatímco 150kWh pack skončil po pár stovkách kusů. Výrobce proto mění strategii a soustředí se na infrastrukturu.
auto.cz

Bednář pracuje rukama, Vaculík se tomu skoro vyhne a investor driftuje: Nový díl Světa motorů už zítra!

Nový Svět motorů je plný elektrických aut, ale Martin Vaculík s Markem Bednářem je berou daleko mimo jejich komfortní zónu. Také se dozvíme, jak jezdí nový Renault Austral či jak funguje aplikace do mobilu, která hodnotí, jak řídíte.
auto.cz

Nový Volkswagen T-Roc se prý dočká ostré verze R. A má mít všechno, co k tomu patří

Nový Volkswaagen T-Roc je už v předprodeji jako 48V mild-hybrid o výkonu 85 a 110 kW, přičemž první dodávky jsou naplánovány na přelom roku. Zahraniční zdroje zároveň naznačují příchod ostré verze R s dvoulitrovým TSI z Golfu R, chytrým zadním diferenciálem a jízdním režimem Drift.
auto.cz

Toto Ferrari 458 najelo skoro 400.000 km. Majitel vypráví celý příběh bez příkras

Co se stane, když vezmete Ferrari 458 Italia a místo víkendového leštění mu dopřejete stovky tisíc kilometrů každodenní reality? Extrémní nájezd, bolestivé opravy, rozmary elektroniky a spousta příběhů.
auto.cz

Elektromobilům se v Česku daří, letos jich přibyly desítky tisíc. Pořád jsou ale v menšině

Autům s lokálně bezemisním pohonem se na našem trhu daří i bez přímých dotací ze strany státu. Ve srovnání s ostatními pohony je ovšem elektřina stále marginální.
auto.cz

Konec jedné éry: Ford Focus se definitivně loučí. Američany navíc trápí velký bolehlav

Výroba ikony kompaktního segmentu v Evropě skončila. Ford tím opouští kategorii, v které vždy patřil mezi nejlepší. Americké automobilce se navíc v segmentu elektromobilů nedaří, spalovací modely přitom táhnou.
auto.cz

Konečně rozhovor o kvalitě paliv! Martin Vaculík zpovídá manažerku kvality Shellu

Motorová paliva, zejména jejich kvalita, jsou úplně mýtické téma. Motoristé se vydrží hodiny hádat, která značka je má nejlepší a zda se vůbec vyplatí za lepší paliva připlácet. Vyloženě českým národním obyčejem pak je obviňování paliva ze závady motoru, k čemuž se rády uchylují i odborné autoservisy, když se jim nedaří odhalit skutečnou příčinu závady. Jen málokdy je však takové obvinění podloženo laboratorní zkouškou paliva z nádrže vozidla.
auto.cz

Levné cestování elektromobilem? Týden mě stál, skoro jako bych jezdil s V12

Sem tam slyším, že cestování elektromobilem moc nestojí. V týdnu s luxusním elektrickým SUV, které jsem nabíjel jen na veřejných rychlonabíječkách, mě kilometr stál zhruba stejně, jako bych jezdil dvanáctiválcovou limuzínou.
auto.cz

TEST Omoda 9 Premium – Luxus nemusí být drahý

Omoda coby značka skupiny Chery nedávno uvedla druhou modelovou řadu Omoda 9. SUV formátu Volkswagenu Tayron poháněné vyspělým plug-in hybridem. Jak jezdí čínský luxus za relativně příznivou cenu? 
auto.cz

Znovuzrozený Ford Escort RS bude točit jako superbiky

V Británii vzniká Ford Escort RS podle původního receptu, ale vyrobený moderními postupy. A hlavně, s 2,1l čtyřválcem, který točí 10 tisíc a bez turba dává 329 koní. Astronomickým parametrům ovšem odpovídá astronomická cenovka.
auto.cz

Volkswagen Passat v tichosti dostal nový základní motor. Je to slušný nafťák za cenu benzinu!

Legenda mezi služebními auty se v generaci s označením B9 dočkala nového motoru, který zároveň plní roli nejslabšího pohonu v nabídce.
auto.cz

Naladit sportovní zvuk výfuku je věda! Potřebujete k tomu i umělé hlavy

Moderní sportovní výfuky jsou mistrovskou ukázkou kompromisu. Umějí znít hlasitě, ale při měření hluku zůstanou pod limitem. Jak to dělají? Hraje se s mechanikou, frekvencemi, ventily a lidským vnímáním zvuku.
auto.cz

Aston Martin se spojil s Glenfiddich, výsledkem je lahev whisky za miliony. Jedna je i v Česku

Britská automobilka se spojila se slavnou skotskou palírnou a představila exkluzivní sérii 65leté whisky. Jedna z pouhých sedmi lahví zamířila také do českých rukou.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.