Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

20.10.2008SDA

Informace odjinud

Nové Maserati Grecale Il Bruciato vzdává hold Toskánsku. Má mimořádně sytý lak

Grecale Tributo Il Bruciato sází na barvu sklizně hroznů a promyšlené detaily. Černá kola i třmeny dodávají správný charakter exteriéru. Uvnitř nadchne červeno-hnědým čalouněním a prémiovou audiosoustavou.
auto.cz

Auto nakreslené pomocí AI? Renaultu to umožnilo postavit levný elektromobil

Nejlevnějším elektromobilem Renaultu bude nové Twingo, které se představí už příští měsíc. Vyvinuto bylo v Evropě, bude se zde také vyrábět, a přesto nabídne cenu pod půl milionu korun. Částečně za to může extrémní urychlení vývoje.
auto.cz

Jeep na čínském základě? Využije techniku, kterou známe i od nás

Zatímco dříve čínské automobilky zakládaly své modely na licencované i kradené technice ze Západu, dnes sledujeme spíše opačný vývoj. Další značkou, která se o něco takového pokusí, bude Jeep, který využije základ, který známe i od nás.
auto.cz

Volkswagen zcela vyklidil trh a nahradil jej čínský BYD. V první zemi je to realita

Volkswagen je za loňský rok druhou největší automobilkou světa a jeho vozy jsou dostupné skoro všude. Jenže třeba v jihovýchodní Asii se mu moc nedaří a začíná opouštět první trhy, kde jej drtí i čínské automobilky.
auto.cz

Škoda uvádí nové akční modely Classic a Dynamic. Ušetříte s nimi až přes 150 tisíc

Mladoboleslavská automobilka navazuje na úspěšnou akční nabídku k 130letému výročí a uvádí na trh hned dvojici dalších zvýhodněných modelů. Označení Classic si určitě mnozí pamatují, ve srovnání s minulostí je ovšem z pohledu výbavy výrazně štědřejší.
auto.cz

Středoevropská rallye před startem: Kdo z toyoty se přiblíží titulu?

Osminásobný světový šampion Sébastien Ogier z Francie bude na nadcházející Středoevropské rallye hájit těsný dvoubodový náskok na britského týmového kolegu Elfyna Evanse v čele průběžného pořadí seriálu. Tři závody před koncem sezony se ve hře o titul reálně drží i třetí jezdec Toyoty Kalle Rovanperä z Finska, na Ogiera ztrácí 21 bodů.
auto.cz

Stará panda, nový tayron i papírový Vaculík: Sedmý Svět motorů už ve čtvrtek na Nova Action!

Nový díl televizního Světa motorů nabídne stará auta, nové motorky, užitečnou webovou aplikaci i herečku a spisovatelku v naší crazy káře.
auto.cz

Registrace elektromobilů v Česku v září 2025: Škoda suverénní, nahoru šplhá Toyota

I v září se nejúspěšnějšími elektromobily na českém trhu staly vozy Škoda. Nahoru se vedle tradičních hráčů dere i japonská Toyota, která za to vděčí SUV bZ4X.
auto.cz

Nová dvouspojková převodovka Stellantis eDCT7 do detailu: Je zajímavější, než jsme si mysleli!

Zatímco šestistupňová dvouspojka je u hybridních vozů skupiny Stellantis běžnou záležitostí, sedmistupňové ústrojí je stále novinkou, uplatněnou třeba v novém DS N°4.
auto.cz

Pro mokré léto: Otestovali jsme Nokian Powerproof 2, novinku pro výkonná auta

Značka známá zimním obutím se pustila do letní pneumatiky pro silná auta. Jak to může dopadnout? To jsme se vydali zjišťovat na vývojový a testovací polygon Hakka Ring nedaleko Madridu.
auto.cz

Jak dlouho se teď čeká na novou škodovku? Ptali jsme se přímo u zdroje

Zájem o nové škodovky je letos tak velký, že automobilka jede na hraně svých kapacit. Závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách běží na tři směny a přesto si zákazníci musejí na svůj vůz počkat i půl roku. Nejrychleji se k autu dostanou ti, kteří sáhnou po superbu, zatímco čekání na SUV se může protáhnout.
auto.cz

Němci milují německé elektromobily. A také ty české, Škoda je totiž celkově druhá

Osm z deseti nejprodávanějších elektromobilů v Německu v letošním roce pochází z koncernu Volkswagen. Mezi nejlepšími najdeme i obě elektrické škodovky.
auto.cz

Nový Volkswagen Golf snad nikdy nebyl dostupnější. Stojí méně než 6 tisíc měsíčně

Operativní leasing dělá divy. Díky němu si můžete nový Golf užívat už za částku 5.990 korun včetně DPH měsíčně.
auto.cz

General Motors končí s vodíkem. Byl přitom první, kdo jej použil v autě

Nikdy v historii nebyla tak široká nabídka automobilových pohonů jako dnes. Vedle všemožných hybridů, motorů spalujících benzin, naftu či LPG a elektromobilů si mohou zájemci koupit také auta na vodík. Bohužel takových lidí moc není, a proto vodík přichází o dalšího stoupence.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.