Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

20.10.2008SDA

Informace odjinud

Jaguar Land Rover zruší stovky manažerských míst. Prý je to úplně běžné rozhodnutí

Britský výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover zruší v Británii až 500 manažerských pracovních míst. To odpovídá zhruba 1,5 procenta jeho celkové pracovní síly ve Spojeném království. Firma podle serveru BBC uvedla, že hodlá počet zaměstnanců snížit prostřednictvím programu pro dobrovolné odchody z podniku.
auto.cz

160.000 km a baterie téměř jako nová. Volkswagen ID.3 boří jeden z mýtů elektromobility

Německý autoklub ADAC potvrdil, že ztráta kapacity akumulátoru je v reálném životě mnohem pomalejší, než se dříve předpokládalo.
auto.cz

TEST BMW M5 – Řidičák nikdy nebyl zelenější strachy

Novému BMW M5 můžete vytýkat vysokou hmotnost i vulgární design, ale to nic nemění na jeho špičkových jízdních schopnostech a hlavně až absurdní rychlosti, kterou se umí pohybovat po téměř jakékoliv silnici.
auto.cz

Subaru má nový základní crossover. Jeho výkony jsou o level výš, než byste čekali!

Designově zdrženlivější, ale technicky ambiciózní. Nové Subaru Uncharted nabídne tři výbavové linie, pohon všech kol a až 480 km dojezdu.
auto.cz

Porsche vyrobilo miliontý vůz jedné řady. Teprve potřetí v historii!

Německý producent sportovních aut se pochlubil další historickou metou. Jeho SUV Macan totiž zaznamenalo milion vyrobených exemplářů.
auto.cz

Vyplatí se ještě plynový pohon? Ojetin na CNG jsou v nabídce stovky

Auta na plynový pohon ještě nedávno nabízela řada značek, dnes už koupíte nové jen dacie na LPG. Mladých ojetin s pohonem na CNG, který znamená i levnější dálniční známku, je však v nabídce stále hodně.
auto.cz

Řidič přiznal vinu na nehodě. Pozůstalí i tak ženou k soudu Teslu

Soud má rozhodnout, zda za smrtelnou nehodu z dubna 2019 nemůže i tak trochu Tesla jako automobilka, přestože řidič uznal svou vinu a odškodnil pozůstalé.
auto.cz

10 aut s největším propadem registrací v Česku: První místo určitě neuhádnete

Ačkoliv český trh za prvních šest letošních měsíců o několik tisíc registrací vzrostl, najdou se modely, které zažily pád. Nechybějí mezi nimi ani dvě škodovky.
auto.cz

Před startem Estonské rallye: Bude Tänak doma králem?

Britský jezdec Elfyn Evans bude v nadcházející Estonské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích. Při vstupu do druhé poloviny sezony má náskok devíti bodů na Sébastiena Ogiera z Francie, který bude na startu chybět. Třetí je o další tři body zpět Estonec Ott Tänak, jenž chce v domácím prostředí výrazně zvýšit šance na zisk titulu.
auto.cz

Fotbalový světoběžník Tomáš Vaclík: Rukavice jen v brance, v autě nikdy!

Brankář Tomáš Vaclík patří mezi největší tuzemské fotbalové legendy. Vždyť za národní tým odchytal v historii více minut v tomto století pouze Petr Čech a před tím už jen ve dvacátých a třicátých letech minulého století František Plánička a v šedesátkách a sedmdesátkách Ivo Viktor. Jaký je Tomáš za volantem?
auto.cz

Zapomenutý Renault Racoon byl vlastně crossover naruby. Dostal dnes nemyslitelné a uměl plavat

Obojživelné schopnosti, třílitrový motor a futuristický interiér. Racoon nebyl konceptem pro výrobu, ale technologickou vizí, která předběhla dobu.
auto.cz

Ford otáčí. Do Evropy snad vrátí i normální osobní auta

Zprávu o tom, že Ford by měl pro evropský trh vyvinout nějaké normální auto, popsal jeden z prodejců značky jako „velkou úlevu“ s tím, že automobilka potřebuje nové modely i kromě elektrických.
auto.cz

Renault má nového ředitele. Šéfem bude ovšem pouze dočasně

Po náhlém odchodu Lucy de Mea do světa luxusní módy má skupina Renault nového ředitele. Ten pochází z vlastních zdrojů, v čele ovšem bude pouze dočasně.
auto.cz

S vodíkem končí další evropské automobilky. Několik modelů už přitom prodávaly

Palivové články na vodík se zatím v osobních autech příliš neuchytily, větší budoucnost je jim souzena v modelech užitkových. Jenže i tyto plány dostaly zásadní ránu: vývoj totiž po Renaultu ukončuje také koncern Stellantis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.