Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

20.10.2008SDA

Informace odjinud

Martin Vaculík projíždí nádhernou Škodu 445. Její název by ale používat neměl

Škoda 445 je  jeden z nejdostupnějších veteránů pro svépomocnou renovaci. Fandovská základna mladoboleslavských „páteřáků“ je tak silná, že všechny díly se znovu vyrábějí.
auto.cz

Továrna Škody v Číně se zavírá. Značka zaspala dobu a prodeje rychle padají

V roce 2007, s velkou slávou, začala Škodovka poprvé montovat vozy v Číně. Následovaly úspěšné roky, kterým je ale dávno konec. Dnes je Škodovka na chvostu žebříčků a dokonce došlo na uzavření jedné z továren.
auto.cz

Omezení svobody pohybu kvůli emisím? Kontroverzní daň neušetří nikoho

Návrh zákona doslova nazvaný „Svoboda pohybu“ má za cíl regulovat, jak se lidé pohybují. Míří tentokrát patrně na všechna auta bez rozdílu pohonu.
auto.cz

Jak se levně ubytovat v Japonsku? Supermarket vám pronajme místa na parkovištích

Že situace s ubytováním v Japonsku není ideální, ví asi každý. Po kapsulových hotelech má situaci pomoci další nezvyklá nabídka. Za malý poplatek se může každý turista vypsat na parkovišti před obchodem.
auto.cz

TEST MG Cyberster GT (375 kW) – Tahák pohledů plný radosti

Nejúspěšnější čínská značka na českém trhu slaví úspěchy zejména díky dostupným SUV. Překvapivě zrovna tato značka k mám také jako první dostala otevřený elektrický sporťák, který vypadá jako supersportovní exotika. MG Cyberster je produkční vůz, který se dá už dnes koupit i v Česku a to za docela rozumnou cenu.
auto.cz

Škodovka ve všech českých závodech zastavuje výrobu. Totéž udělá i Toyota

Ve všech třech českých závodech automobilky Škoda Autozačíná pravidelná letní dvoutýdenní celozávodní dovolená. První zaměstnanci se začnou postupně vracet noční směnou z neděle na pondělí 28. července, uvedl čtrnáctideník odborů automobilky Škodovácký odborář. Automobilka využije hromadnou dovolenou k přestavbám, rekonstrukcím a údržbám zařízení, řekla ČTK za Škoda Auto Kateřina Boukalová.
auto.cz

Vyhrajte zájezd na Velkou cenu F1 v Bahrajnu! Stačí jenom natankovat

Jeden z lídrů na poli pohonných hmot si pro své zákazníky připravil letní soutěž o hodnotné ceny. Nejšťastnější z nich se v roce 2026 podívají na Velkou cenu formule 1.
auto.cz

Autům na vodík svitla naděje. Jsou totiž ekologičtější než klasické elektromobily

Vodíku je připisována velká budoucnost. Zatím však naděje naplňuje jen částečně, u osobních aut dokonce vůbec. To se ale může brzy změnit.
auto.cz

Společný podnik Stellantisu v Číně zkrachoval. Je to konec nejstarší západní značky v Číně

Za nejstaršího západního výrobce v Číně bývá obecně považován Volkswagen, ve skutečnosti to ale o něco dříve stihl Jeep. Dlouhá a úspěšná historie končí, protože současný podnik odpovědný za jeho produkci vyhlásil bankrot.
auto.cz

Nové Mitsubishi Outlander PHEV v našem videotestu: Tohle auto má hodně těžký úkol!

V předchozí třetí generaci outlanderu se pohon do zásuvky objevil v roce 2013 a hned následující rok šlo o nejprodávanější plug-in hybride na světě. Nová generace je podstatně lepší, ale museli jsme si na ni počkat několik let.
auto.cz

Rallye Bohemia v cíli: Vyhrál Wagner, šampionát vede Mareš

Rakušan Simon Wagner vyhrál 52. ročník Rallye Bohemia, která byla čtvrtým podnikem mistrovství republky v automobilových soutěžích. Na první místo v šampionátu se dostal Filip Mareš (Toyota GR Yaris Rally2) o jediný bod před Janem Kopeckým (Škoda Fabia RS Rally2).
auto.cz

Subaru představí svůj nejlevnější elektromobil. Jeho jméno potěší fanoušky videoher

Subaru v současné době vyrábí dva elektromobily určené na globální trhy. A sice SUV Solterra a Trailseeker. Brzy dostanou sourozence.
auto.cz

Nové MG4 na dalších fotkách. Už víme, jak vypadá interiér! A co technika?

Čínský elektrický hatchback zatím ukázal pouze exteriér. Nyní ovšem na veřejnost unikly také fotky minimalistického interiéru s velkým displejem.
auto.cz

Písmeno L na voliči automatu mate řidiče. Co znamená a k čemu slouží?

U samočinné převodovky jsou běžné režimy P, D, N a R. V minulosti se k tomu přidávala také čísla, dnes u některých aut bývá ještě B nebo L.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.