Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Od ledna budou mít neplatiči povinného ručení život těžší

(Převzato z tiskové zprávy České kanceláře pojistitelů)

Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.

Praha 14. října 2008 – Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.

Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod. „Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení,“ dodává Hradec.

Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému vozidlu. Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil. Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld. Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného ručení.

Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě příspěvku.

Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s vymáháním spojené.

Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu podle druhů vozidel:

motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
 20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
autobus 160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
speciální vozidlo 80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
ostatní vozidla 60 Kč

Pozor: příspěvek do garančního fondu není pojištěním!

Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci Policie ČR nebo správní orgány.

Dejte si věci do pořádku dokud je čas!

Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel. Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.

Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru (například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). „Naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si nesrovnalosti do konce roku vyřešili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.

Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici stránky www.bezpojisteni.cz nebo informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat podrobné informace o problematice povinného ručení a především o nadcházejících změnách.

„Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí vyjít občanům vstříc – například zvýšením personální kapacity či prodloužením pracovní doby registrů vozidel,“ doplňuje Jakub Hradec.

Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet: Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.

Původní dokument ke stažení:

[PDF] Tisková zpráva ČKP

20.10.2008SDA

Informace odjinud

Peugeot potvrdil návrat GTi, možná nebude jen pro elektromobily

Už je to pár let, co jsme si mohli naposledy koupit nový Peugeot s logy GTi. Vypadalo to, že zkratka je definitivně mrtvá, dokud nepřišlo potvrzení od samotného šéfa značky, že GTi je na cestě k návratu. 
auto.cz

Nissan plánuje tři nové elektromobily. Poodhalil leaf, juke i micru

Tři nové elektromobily značky Nissan se mají vyrábět v evropských továrnách a dva z nich uvidíme už v letošním roce.
auto.cz

Divokou pětkou to nekončí. Renault chce oživit další legendy

Renault se s příchodem elektromobility vydal dvěma směry. Na jedné straně staví relativně normální moderní auta, na druhé oživuje staré modely s retro designem. Kromě toho nedávno uvedl divokou limitku R5 Turbo, která má být jen první z řady.
auto.cz

TEST BMW X3 M50 xDrive – Mírný ústup ze standardů

Vrcholné provedení čtvrté generace mnichovského SUV přijíždí v trochu jiné podobě, která klade větší důraz na formu než obsah. To se projevuje například horší kvalitou jinak efektně navrženého interiéru.
auto.cz

Tento 27litrový dvanáctiválec hltá dvě paliva zároveň. Přesto je ekologickou cestou budoucnosti

Emisním limitům se nevyhne ani těžká stavební technika. Protože zde elektrifikace nepřipadá v úvahu, hlásí se o slovo nekonvenční spalovací motory.
auto.cz

Netradiční pick-up i prémie bez okna. Do Evropy míří další nové značky

Pokusy Číňanů prorazit v Evropě zjevně nekončí. Svůj vstup nově oznámila také jedna z nejstarších tamních automobilek, státem vlastněný Changan. A jak to mají Číňané ve zvyku, nestačí jim k tomu jediná značka, ale vypustí nám sem hned tři.
auto.cz

Luxusní sedan se chlubí odpružením. Na střeše můžete cvičit kung-fu a nebát se PIT manévru

Čínské značky ukazují čím dál odvážnější vozy a nejdále to poslední dobou dotáhl BYD. Jeho vlajková loď se chlubí extrémním odpružením a prezentuje to na nezvyklém propagačním videu.
auto.cz

Elektromobily zase frčí. Prodeje v EU stoupají, nejvíce pak v Česku

Auta s elektrickým pohonem zažívají růst prodejů i díky slevám, kterými se výrobci snaží tento segment podpořit, aby si snížili flotilové emise.
auto.cz

Další video pro blázny: Jak pracují aktivní stabilizátory u vozů BMW

Pamatujete na video Martina Vaculíka, v němž upevnil go-pro kameru na podvozek Audi A4 a zaznamenal, jak se při jízdě roztáčí a zastavuje kardan pohonu Quattro Ultra?
auto.cz

Audi chystá dva zcela nové modely v úplně odlišných segmentech. První má premiéru za necelý měsíc

V následujících dvou letech přivede Audi na svět dva klíčové modely, od nichž se bude odvíjet pozice na klíčových trzích.
auto.cz

Esportový Škoda eRally Cup zve na zajímavé ceny. Na nejlepšího čeká soutěžní Fabie Rally2

Mladoboleslavská automobilka zahájila 5. ročník svého esportového seriálu. Ti nejlepší z hráčů se mohou těšit na svezení v opravdovém rallyeovém speciálu.
auto.cz

Falešný manuál v elektromobilu? Možná bude i v budoucím Mustangu

Řízení elektromobilu je podle mnohých nuda, nezávisle na tom, jak vysoký výkon nabízí. Automobilky na to reagují různými způsoby, mezi ty podivnější patří falešné převodovky. Už dnes se dají koupit ve vozech Hyundai a Kia, do budoucna se možná přidá i Ford. 
auto.cz

Nový Aston Martin Vanquish Volante je nejrychlejším a nejvýkonnějším kabriem s motorem vpředu

Britský výrobce sportovních aut představuje svůj vrcholný model se stahovací střechou, který se stane nejvýkonnějším takovým vozem s motorem vpředu na světě.
auto.cz

Investice do Rivianu se Volkswagenu vyplatila. Levná auta dorazí dříve

Volkswagen se poslední roky s vývojem software vyloženě trápí a jeho zákazníci to poznávají na vlastní kůži. Němci proto investovali například do amerického startupu Rivian, který jim s vývojem má pomoci. Díky tomu se levného Volkswagenu dočkáme o rok dříve, než se plánovalo.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.